كتب درسی، تنها مرجع آموزشی نیستند

كتب درسی، تنها مرجع آموزشی نیستند

به گزارش پروژه آسان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاكید بر اینكه تنها كتاب های درسی نباید مرجع آموزش باشند اظهار داشت: باید به مكمل ها و شركای كتاب درسی اهمیت بیشتری بدهیم. هم اكنون علاوه بر مجلات رشد، ناشران هم كتب استاندارد خوبی تالیف و ترجمه می كنند كه اگر در جهت اسناد تحولی باشد باید به آن بها بدهیم.


حجت الاسلام علی ذوعلم در گفتگو با ایسنا، با اشاره به ورود به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: جوانان ما امروز توانمندتر، فكورتر و با احساس مسئولیت بیشتری نسبت به تاریخ و آینده خود در صحنه هستند تا مطالبات انقلاب اسلامی را به صورت كامل تحقق ببخشند.
وی اضافه كرد: در اوایل انقلاب سبك مدیریتی و سبك زندگی كه امام (ره) مطرح فرمودند مورد قبول جامعه بود و این سبك با روحیه ایرانی اسلامی مطابقت داشت؛ اما در مواردی زاویه پیدا كردیم كه باید در دهه های آینده آنرا برطرف نماییم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی كشور با اشاره به اینكه در عرصه تعلیم و تربیت به یك بلوغ دست یافته ایم اظهار نمود: با برخورداری از تجارب چهار دهه گذشته و نوآوری ها و نواندیشی ها می توانیم در انتها دهه پنجاه انقلاب گزارش های بهتری از روزآمدی عرصه تعلیم و تربیت عرضه دهیم.
ذوعلم با اشاره به اینكه تربیت دانش آموزان برای ما مهمترین امر در جامعه و سرنوشت آینده فرزندان به دغدغه پدر و مادرها تبدیل گشته است اظهار داشت: توجه و سرمایه گذاری خانواده ها در امر آموزش فرزندان، پرارزش است و باید دغدغه اصلی نهادهای قانون گذاری، اجرایی و قضائی باشد كه تردید دارم اینگونه باشد و باید این نگاه را اصلاح نماییم و تردید وجود دارد كه دغدغه اول باشد یا خیر.
وی درباره درخواست ها و تقاضای دستگاه ها برای ورود مفاهیم مختلف به كتب درسی عنوان كرد: این تقاضاها چندین سال است كه مطرح است. گاهی دستگاه ها از ما توقع دارند كه صرفاً نام خودشان مطرح شود كه باید نسبت به آن ملاحظاتی داشته باشیم. میزان نیاز دانش آموز به یك دستگاه ضرور ی و لازم است. اساساً برخی دستگاه های خدمت رسان وجود دارند كه پیوند بیشتری با زندگی آینده دانش آموزان دارند. گاهی هم كاری به دستگاه نداریم بلكه مبحث برای ما مهم است؛ مانند محیط زیست، جلوگیری از جرم، مباحث بهداشتی، سبك زندگی و معارف دینی از این جمله هستند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: در عین حال برخی موضوعات ضروری هم هست كه متولی ندارد. ای كاش دستگاهی می آمد و می اظهار داشت كه من مسئول عارضه دروغگویی هستم. نهاد تابلوداری نداریم كه بگوید مأموریت اصلی ام ترویج صداقت است.
ذوعلم با اشاره به لزوم انجام یك نیازسنجی واقعی اظهار نمود: بنده هم معتقدم كتب درسی صفحات آگهی تبلیغاتی نیستند. هرچند باید به تناسب نیازهای موجود، به طرح مبحث پرداخته و از توانمندی تخصصی و كارشناسی دستگاه ها استفاده نماییم و این گفتمان كه همه كشور باید به آموزش و تربیت فكر كنند و برای آن دغدغه داشته باشند را ترویج نماییم.
وی اضافه كرد: ما تا كنون نیازسنجی هایی انجام داده ایم و در حال عمل به آن هستیم. تغییر كتب درسی از سال ۹۰ شروع و مباحث ضروری وارد كتب نونگاشت شد؛ اما خب این تغییرات به یك بار تجدیدنظر كتب درسی منحصر نمی گردد و رصد و ارزیابی و تحلیل سازمان باید دائمی باشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاكید بر اینكه البته بخشی از نیازهای نسل نوجوان نه از راه كتب درسی بلكه از راه مجلات و سایت رشد پاسخ داده می شود اظهار نمود: تنها كتاب درسی نیست كه مباحث تربیتی را منتقل می كند. مجلات رشد و كتب انتشارات مدرسه هم هست و حتماً باید بخشی از اهداف تربیتی و آموزشی در چارچوب كتبی و مجلاتی كه در اختیار نوجوانان قرار می گیرند را منتقل نماییم. باید بعنوان مثال فهرستی با هزار عنوان كتاب داشته باشیم كه در كتابخانه همه مدارس با رعایت عدالت آموزشی وجود داشته باشد. البته اینكه مدرسه ای در یك شهر كتابخانه داشته باشد و دیگری نداشته باشد، خودش یك خطر بزرگ است و نباید تبعیض در این زمینه را شاهد باشیم.
ذوعلم تصریح كرد كه تنها كتاب های درسی نباید مرجع باشند، بلكه باید به مكمل ها و شركای كتاب درسی اهمیت بیشتری بدهیم. هم اكنون ناشران، كتب استاندارد خوبی تألیف و ترجمه می كنند كه اگر در جهت اسناد تحولی باشد باید به آن بها بدهیم.



1397/11/30
14:06:08
5.0 / 5
4491
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , تبلیغات , دانش آموز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه