آغاز نهضت بریل آموزی دستگاه ها و خانواده ها از ۱۲ آذر

آغاز نهضت بریل آموزی دستگاه ها و خانواده ها از ۱۲ آذر

به گزارش پروژه آسان رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور از نهایی شدن سندجامع تشخیص، آموزش پیشگیری كودكان دارای اختلالات هیجانی و رفتاری تا ۳۰ دی ماه اطلاع داد.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، سید جواد حسینی در نشست خبری كه به مناسبت فرارسیدن روز جهانی معلولان (۱۲ آذر) برگزار شد، با اشاره به اینكه نگاه و تجربه جهانی و علمی نشان داده است باید رویكرد ما در قبال معلولان جامع محور، توانمند محور و دارایی محور باشد اظهار نمود: بیشتر از ۱۵۲ هزار دانش آموز تحت پوشش در دو بخش تلفیقی و ویژه استثنایی داریم.
وی با اشاره به هشت رویكرد مدنظر در این سازمان اظهار داشت: نخست نگاه فراگیرسازی را در سازمان پی می گیریم و از سمت ایزوله كردن دانش آموزان به سمت تلفیق پیش می رویم. در ۱۶۰۰ مدرسه استثنایی ما حدود ۸۰ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه تحصیل می كنند و بیشتر از ۷۱ هزار دانش آموز ما در مدارس تلفیقی مشغول به تحصیل اند و ۱۲ هزار مدرسه پذیرا، ۸۰۰ مدرسه استثنایی پشتیبان دارند.

حسینی افزود: ۱۲ مركز مشاوره و راهنمایی مشغول عرضه خدمت هستند. همینطور ۶۸۰ مركز آموزشی و توانبخشی مشكلات ویژه یادگیری داریم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینكه سندجامع تشخیص، آموزش پیشگیری كودكان دارای اختلالات هیجانی و رفتاری را تا ۳۰ دی نهایی می نماییم اظهار داشت: رویكرد دوم رویكرد مناسب سازی است. نیازمند ۲۱۰ مدرسه استثنایی دیگر برای استانداردسازی خدمات هستیم.
حسینی افزود: ۴۶ مدرسه اوتیسم و ۲۰۰ كلاس ضمیمه اوتیسم، ۸۳ مدرسه كانكسی داریم كه ۶۲۰ دانش آموز در آن درس می خوانند. ۱۰۵ پروژه در دست راه اندازی است. در ۱۵ استان سالن ورزشی ویژه و در ۱۴ استان مدرسه اوتیسم نداریم. البته جلساتی با خیران داشتیم كه ساخت برخی از این مدارس را تقبل كردند.
وی با اشاره به اینكه تا آخر سال ۹۹در هر استان یك مدرسه متناسب سازی شده معرفی خواهیم كرد اظهار نمود: از استان ها خواستیم سند كمی و كیفی طیف اوتیسم را تدوین كنند. همینطور سند توسعه كمی و كیفی توانبخشی را در دست تدوین داریم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: ۱۷۵كتاب بریل تولید و ۱۶۸ كتاب عادی را برای نابینایان متناسب سازی كردیم. ۴۲ عنوان كتاب صوتی هم تولید شده است. برای ایجاد عدالت و ارتقای كیفیت از ۱۲ آذرماه نهضت بریل آموزی را برای همكاران و كارشناسان، خانواده ها، برخی دستگاه ها چون ناجا كلید خواهیم زد. زبان اشاره هم بسیار مهم می باشد. فارسی كلاس اول را تدوین شده و فارسی دوم هم در دست تدوین است.
وی به مناسب سازی معلمان شاغل و ترتیب دادن ۶۶ دوره ضمن خدمت معلمان اشاره و عنوان كرد: مناسب سازی دانش آموزان مدارس پذیرا را هم دنبال می نماییم. وقتی دانش آموز ما به مدرسه عادی می رود نیاز دارد كه همكلاسی ها و هم مدرسه ایهایش هم نحوه برخورد و رفتار با آنها را بدانند. برای این امر سه كتاب نوشته شده است. سه كتاب راهنمای والدین هم تدوین شده است.
حسینی افزود: در مجموع در ۱۹۶ رشته فنی ۱۰هزار و ۶۳۰ دانش آموز با نیازهای ویژه مشغول به تحصیل اند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینكه نظام تصمیم گیری و برنامه ریزی علم بنیان و مشاركت محور را شروع كرده ایم اظهار داشت: كارگروه مجمع خیرین آموزش و پرورش استثنایی و كارگروه توسعه فنی و حرفه ای در حال شكل گیری است. سیاست مدرسه یاری را هم اجرا خواهیم كرد.
وی با اشاره به طراحی نظام تصمیم گیری مبتنی بر مشاركت از مدرسه تا ستاد اظهار نمود: بزودی و حداكثر طی یك ماه آینده پارلمان مجازی همكاران استثنایی شروع به كار می كند. ۲۴ هزار همكار استثنایی داریم كه در تصمیم گیریها مشاركت خواهند داشت. پارلمان اولیاء هم راه اندازی خواهد شد.
وی درباره مدارس استثنایی خیرساز اظهار داشت: بیشتر از ۳۰ درصد مدارس از جانب خیرین و بخصوص در خراسان رضوی ۸۰ درصد از جانب این افراد ساخته شده است و ساخت ۲۱۰ مدرسه را تعهد كرده اند.
حسینی درباره بازار كار دانش آموزان هم اظهار نمود: درباره بازار كار معتقدیم به صورت جد و حتما دانش آموزان استثنایی باید یك مهارت را بیاموزند تا به بازار اشتغال متصل شوند. حالا نظام جامع آموزش فنی و حرفه ای و كارآفرینی را داریم و از هفته بعد با وزارتخانه های مرتبط تفاهم نامه می بندیم تا بازارچه های اشتغال را طراحی نماییم و آموزش توام با تولید شكل گیرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینكه نسبت تعداد معلم به دانش آموزان یك به ۶.۱۶ است اظهار داشت: این نسبت باید یك به ۵ باشد. در حوزه توانبخشی بیشترین نیاز را داریم و ورودی از راه ماده ۲۸ و دانشگاه فرهنگیان برای این بخش نداریم. قصد رایزنی با دانشگاه فرهنگیان داریم و طرح آمایش سرزمینی نیروی انسانی را در دست تهیه داریم.
وی افزود: در آزمون جدید استخدامی كه برگزار گردید حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ سهمیه استثنایی داریم.
حسینی با اشاره به اینكه همه معاونت ها با كاهش بودجه پیشنهادی سال ۹۹ روبه رو شده اند اظهار داشت: رایزنی كرده ایم تا بودجه استثنایی كه بیشتر از ۱۰۰ میلیارد تومان پیشبینی شده است كاهش نیابد و همین بودجه پیشنهادی تصویب گردید.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره طرح فراگیرسازی اظهار نمود: قبول داریم هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم، ولی به هر حال این حركت شروع و گام های قابل قبولی برداشته شده است و باید در جهت فرهنگ سازی و رسیدن به استانداردها تلاش بیشتری داشته باشیم.
وی درباره رتبه بندی معلمان و جایگاه معلمان استثنایی اظهار داشت: از ۲۴ هزار همكار استثنایی بیشتر از ۲۰ هزار نفر در دوره ابتدایی اند و ازاین رو اغلب آنها ۱۰ درصد بیشتر از سایرین از مزایای رتبه بندی بهره مند می شوند. تلاش می نماییم با رایزنی هایی مابقی معلمان استثنایی را هم مشمول مزایای ویژه تر رتبه بندی نماییم.
وی درباره سرویس مدارس دانش آموزان استثنایی بیان كرد: سه میلیارد تومان ابلاغ اعتبار در هفته گذشته داشتیم. در مجموع ۴۶ میلیارد تومان در بودجه ۹۸ برای ایاب و ذهاب دیده شده است كه از سال ۹۲ تا كنون ۴۴ برابر افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینكه در طرح سنجش به دنبال آن هستیم كه هیچ دانش آموزی از سنجش جانماند و برای همه صورت گیرد اظهار داشت: سنجش ۹۸ درصد دانش آموزان بدو ورود در ۲۰۰۰ پایگاه انجام شده و در تلاشیم 2 درصد بازمانده ها هم به مدرسه برگردند و سنجش شوند.



1398/09/11
23:23:36
5.0 / 5
4241
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه