وجود 95 مدرسه ایرانی در 62 شهر جهان

وجود 95 مدرسه ایرانی در 62 شهر جهان

به گزارش پروژه آسان رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور مهمترین اقدامات و برنامه های این مركز در سال ۹۸ را شرح داد.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، غلامرضا كریمی با اشاره به مهمترین دستاوردهای سال ۱۳۹۸ مركز امور بین الملل، اظهار نمود: اصلاح ساختار و ساماندهی نیروی انسانی در مدارس خارج از كشور یكی از اقدامات این مركز بودكه بابت اجرای آن مبلغ ۲۴۰ میلیارد تومان در خلال سال در منابع مالی دولتی صرفه جویی شد و در سال۱۳۹۸ ما تعداد ۹۵ مدرسه در۴۳ كشور و۶۲شهر جهان زیر نظر هفت سرپرستی در امارات متحده عربی، كویت، قطر و بحرین، سوریه و لبنان و اردن، تركیه، شبه قاوه و اروپا داشتیم كه بعنوان پایگاه های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشور فعالیت داشتند.
وی با اشاره به اینكه حالا در مدارس خارج از كشور ۱۴ هزار و ۲۷ دانش آموز مشغول به تحصیل هستند، اظهار داشت: در این مدارس تعداد ۱۱۱ نیروی اعزامی (ارزبگیر)، ۷۵ نیروی تبعی فرهنگی با حقوق ریالی (همسران نیروهای اعزامی)، ۲۴۵ نیروی تبعی غیرفرهنگی با حقوق ریالی و ۹۳۵ نیروی محلی، سكان تعلیم و تربیت را در خارج از كشور در دست دارند.


صرفه جویی ۵۰۰میلیون تومانی با الكترونیكی كردن امتحانات در مدارس خارج از كشور

رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور از الكترونیكی كردن امتحانات در مدارس خارج از كشور و حذف ارسال و مراسلات كاغذی و اوراق اطلاع داد و اضافه كرد: رویه سابق هزینه گزافی به بدنه تحمیل می كرد اما ما با بهره گیری از ظرفیت های نوین مجازی توانستیم سالانه ۵۰۰میلیون تومان صرفه جویی نماییم.
كریمی با اشاره به اقدامات عملكردی گروه ارزشیابی تحصیلی خارجی و نظارت بر مدارس بین الملل ویژه اتباع و وابسته به سفارت خانه ها، اظهار نمود: در سال ۹۸ نزدیك به ۱۵ هزار نفر از هموطنان خارج از كشور به كارشناسان واحد ارزیابی تحصیلات خارجی این مركز رجوع حضوری و غیرحضوری داشته اند و نزدیك به ۲۷۰۰ پرونده در واحد تطبیق و ارزشیابی در این سال منجر به صدور رای و گواهی شده و تعداد ۴هزار گواهی معافیت تحصیلی و گواهی خروج از كشور و ادامه تحصیل دانش آموزان در مدارس عادی و بین الملل صادر گردیده است.

تدوین ساختار نظام آموزش بین الملل ایران برای نخستین بار
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی با اشاره به فعالیت ۱۴ مدرسه اتباع خارجی، ۱۱ مدرسه اتباع خارجی (افاغنه)، ۴ مدرسه بین الملل، ۱۱ مدرسه غیردولتی، ۹ مدرسه وابسته به سفارت خانه های مختلف در كشور، اظهار داشت: در سال ۹۸، مجوز چهار مدرسه در تهران با عنوان مدرسه بین الملل صادر گردیده است.
كریمی افزود: این مركز برای نخستین بار تدوین ساختار نظام آموزش بین الملل ایران را بعنوان یك برند آموزشی منحصر به ایران در حوزه بین الملل هم به انجام رساند.

تزریق حدود ۴۰میلیارد تومان به بدنه آموزش و پرورش برای بهبود زیرساخت ها و فرآیندهای آموزشی

رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور تصریح كرد: با رایزنی ها و مذاكرات گوناگونی كه با سازمان های بین المللی داشتیم در سال ۱۳۹۸ حدود چهل میلیارد تومان برای كمك به بهبود زیرساخت ها و فرآیندهای آموزشی بخصوص در حوزه پناهندگان به بدنه آموزش و پرورش تزریق شد.
وی ادامه داد: از این مبلغ حدود ۳۲۳ میلیارد و۶۱۰ میلیون ریال (معادل ۳۲ میلیارد و ۳۶۱ میلیون تومان) منابع مالی از سازمان های بین المللی مانند كمیساریای عالی پناهندگان، سازمان نروژی NRC، سازمان ریلیف اینترنشنال كه در امور پناهندگان فعالیت دارند، جذب شده است.

مشاركت در ساخت ۱۴۷ كلاس درس ویژه اتباع خارجی در ۹ استان
كریمی خاطرنشان كرد: بیشتر از ۲۹۷ میلیارد ریال (معادل ۲۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان) از این مبلغ صرف مشاركت در ساخت ۱۳ باب مدرسه ویژه اتباع خارجی با ظرفیت ۱۴۷ كلاس در استان های فارس(۲مدرسه)، اصفهان (۲مدرسه)، كرمان (۲مدرسه)، گلستان (۲مدرسه)، خراسان جنوبی، سمنان، بوشهر، قزوین و قم شده است.

ادامه ساخت مدارس ویژه اتباع در سال ۹۹
رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور اذعان كرد: امسال جذب منابع مالی از این محل برای راه اندازی مدرسه برای استان های دارای بیشترین دانش آموز اتباع خارجی تأمین اعتبار شده است كه در ابتدای سال مناقصه ها برگزار و به امید خدا كار ساخت و ساز با همكاری سازمان نوسازی آغاز می شود؛ ضمن این كه ما در این حوزه از ظرفیت خیرین مدرسه ساز هم بهره خواهیم برد.

برگزاری دوره های آموزشی برای مربیان، والدین و دانش آموزان اتباع خارجی
كریمی با اشاره به اینكه توانمندسازی مربیان، والدین و دانش آموزان اتباع خارجی و پناهنده همچون اهداف این مركز است و برای مواجهه با چالش های چندفرهنگی، بهداشتی و آموزشی در حوزه پناهندگان لزوم دارد كارگاه ها و دوره های آموزشی را برگزار نماییم، اضافه كرد: مبلغ ۴ میلیارد ریال از منابع مالی جذب شده امسال صرف برگزاری دوره های آموزشی ویژه كودكان افغانستانی قبل از دبستان و مربیان مربوطه در ۴ استان هرمزگان، كرمان، سمنان و سیستان و بلوچستان شده است. با این كار توانستیم پوشش تحصیلی در پیش دبستانی را افزایش دهیم، چون به علت هزینه بر بودن این دوره ها برای خانواده های مهاجر امكان دسترسی كمتری وجود داشت كه با برگزاری مجانی دوره ها و جذب منابع مالی از سازمان بین المللی نروژی توانستیم زمینه را فراهم نماییم تا همكاران معاونت ابتدایی با این بودجه این دوره ها را برگزار كنند. ارزیابی دوره ها هم نشان از موفقیت چشم گیر آنها داشت. ازاین رو مقرر شد دوره های مشابه هم در سال ۹۹ برگزار گردد.

توزیع ۵ هزار بسته لوازم التحریر بین دانش آموزان اتباع
ایشان در ادامه افزود: تلاش شد كه از ظرفیت این سازمان ها برای تجهیز مدارس هم استفاده گردد. ازاین رو با رایزنی های به عمل آمده تعداد ۵ هزار بسته لوازم التحریر بعنوان كمك غیرمالی برای عرضه به دانش آموزان از سازمان ها و مؤسسات بین المللی دریافت و توزیع شد.
كریمی اظهار داشت: در جهت دستیابی به اهداف و رسالت های مركز امور بین الملل، مبلغی بیشتر از ۷ میلیارد و ۸۷۸ میلیون تومان هم از سایر سازمان های بین المللی برای اجرای برنامه ها و پروژه های مشترك با حوزه های مختلف وزارتخانه جذب و هزینه شده است.
رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور تصریح كرد: توسعه و تجهیز مدارس الگوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، برگزاری كارگاه آموزش حقوق و تكالیف شهروندی در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران، خرید كیت های آموزشی جهت استفاده در مدارس استان های سیل زده گلستان، لرستان و خوزستان، توسعه، تجهیز و مناسب سازی سرویسهای بهداشتی مدارس استان های سیل زده (لرستان و گلستان) همچون موارد و پروژه های مشتركی است كه از محل جذب این منابع در سال ۱۳۹۸ اجرا شده است.

الگوی بشردوستانه و عدالت محور ایران در آموزش اتباع خارجی
كریمی تصریح كرد: كشور ما در زمینه آموزش پناهندگان دارای الگوی مترقی، بشردوستانه و عدالت محوری است كه بخصوص بعد از صدور فرمان تاریخی مقام معظم رهبری بدون هیچ محدودیتی اجرا می شود. این الگو بگونه ای است كه حالا تعداد ۵۵۷ هزار دانش آموز اتباع خارجی ولو این كه فاقد هرگونه مدرك هویتی باشند بدون هیچ گونه تبعیضی حق برخورداری عادلانه از امكانات و خدمات آموزشی كشور را مانند شهروندان ایرانی دارند و حتی در مواقعی از خدمات ویژه تری هم بهره مند می شوند.

تلاش برای نشان دادن خدمات سخاوت مندانه ایران به پناهندگان در مجامع جهانی
وی از كوشش برای انعكاس این خدمات سخاوتمندانه در عرصه بین الملل هم خبرداد و اظهار داشت: متاسفانه هیچ وقت درمورد انعكاس این خدمات حق مطلب به صورت شایسته از جانب سازمان های بین المللی ادا نشد، اما ما در سال ۹۸ تمام تلاش خویش را در انعكاس این خدمات انجام دادیم و با عرضه گزارش های تفصیلی، سخنرانی در مجامع بین المللی، تدوین مقاله، درج یادداشت های انتقادی در بولتن های خبری، مصاحبه با خبرگزاری ها و انعكاس به سازمان های بین المللی درصدد رفع این نقیصه برآمدیم و سازمان های بین المللی را مكلف به دادن گزارش در سطح بین الملل كردیم تا بدین طریق جهانیان هم جلوه رحمانی و عدالتخواهانه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را درك كنند و هم هزینه سنگین تحمیل شده به كشور را به شكلی منتقل كرده و كمك های بیشتری به پناهندگان ساكن در ایران داشته باشند.
رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور خاطرنشان كرد: متاسفانه دو ماه منتهی به سال كه قرار بود چند برنامه مشترك با سازمان های بین المللی در این حوزه به انجام برسد به علت شیوع كرونا متوقف گردید كه در نتیجه منابع تخصیص یافته برای تأمین مالی به سال آینده انتقال یافت.

برگزاری همایش بزرگ دیپلماسی آموزشی با تاكید بر آموزش پناهندگان
كریمی اظهار داشت: همچون پروژه های كلان این مركز برگزاری همایش بین المللی دیپلماسی آموزشی با تاكید بر آموزش پناهندگان بود كه ضمن این كه ظرفیت عرضه شایسته خدمات ایران به جهانیان را دارد می تواند رسالت تولید ادبیات علمی پیرامون پناهندگان را كه طی سال های گذشته مغفول واقع شده است را هم به انجام رساند. تمام امور و مقدمات برگزاری این همایش با همكاری دانشگاه خوارزمی به انجام رسیده است اما با عنایت به شرایط پیش آمده برگزاری آن به سال ۹۹ موكول شد كه علاقه مندان می توانند با رفتن به سایت همایش با نشانی http: //iedudiplomacy.khu.ac.ir/ از جزئیات آن آگاه شوند.

تدوین برنامه مشترك با یونیسف
وی به دیگر اقدامات این حوزه در سال ۹۸ اشاره نمود و اظهار داشت: از دیگر اقدامات سال ۹۸ این گروه انجام مكاتبات و برگزاری جلسات مختلف با معاونت های حوزه ستادی و وصول برنامه های پیشنهادی و اولویت دار آنها برای تدوین برنامه مشترك با یونیسف در سال های ۲۰۲۰-۲۰۲۱ بود. برای تدوین توافقنامه مذكور، شركای ما در معاونت های مختلف برنامه های خویش را كه با سند تحول انطباق داشته و جزو اولویت های آنهاست و می تواند با استفاده از ظرفیت سازمان های بین المللی صورت گیرد به ما اعلام نمودند كه بعد از برگزاری جلسه و مذاكرات سه جانه مختلف تصویب شده است و در ابتدای سالجاری و به همه حوزه های مرتبط برای اجرا و تدوین تقویم اجرایی، ابلاغ خواهد گردید.

همكاری با كشور كره جنوبی برای كمك به دانش آموزان مناطق محروم
كریمی همچنین، اجرای برنامه GGP و برنامه با كشور كره جنوبی را از دیگر اقدامات مهم این گروه در سال ۹۹ عنوان نمود و اظهار داشت: كشور كره جنوبی برای نخستین بار به صورت داوطلبانه برای دانش آموزان مناطق محروم، متقاضی كمك شده است. این برنامه در حال انجام بوده، تخصیص اعتبار شده و در حال پیگیری است.
رئیس مركز امور بین الملل در ادامه اضافه كرد: پژوهش های گوناگونی در مورد نظام های آموزشی در سطح جهان، آخرین تحولات روز دنیا و... را داشتیم كه در چارچوب های متنوع تدوین و به مخاطبان منعكس شد. همینطور تلاش كردیم از ظرفیت معلمان ایرانی خارج از كشور برای شناسایی و رصد تحولات آموزشی بین المللی استفاده نماییم و ضمن تدوین و ابلاغ شیوه نامه پژوهش و اولویت های پژوهشی و انجام مشاوره های لازم، همكاران ما در تدوین و انعكاس این پژوهش ها تلاش ویژه ای داشتند.
او در آخر به اعزام هیات های عالی رتبه، مدیران، كارشناسان، دانش آموزان المپیادی و ورزشی به خارج از كشور اشاره نمود و اظهار داشت: تمام تلاش مركز بر این بوده است كه نمایندگان وزارت آموزش و پرورش در تمامی رویدادهای علمی، آموزشی و ورزشی در سطح جهان و بین الملل حضوری موثر و پربار داشته است و دستاورد این سفرها هم به صورت گزارش های سفر برای مراجع ذیربط برای بهره برداری ارسال شده است.



1399/01/10
13:42:13
5.0 / 5
3197
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , الكترونیك , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه