وزیر آموزش وپرورش:

آموزش باید جز تفكیك ناپذیر هر برنامه باشد

آموزش باید جز تفكیك ناپذیر هر برنامه باشد

به گزارش پروژه آسان وزیر آموزش وپرورش در برنامه نشست معاون اول رئیس جمهور با شورای معاونان و مدیران آموزش و پرورش با اشاره به اینكه آموزش باید جز تفكیك ناپذیر هر برنامه ای در دولت باشد، اظهار داشت: اجرای سند تحول نیاز به ایجاد درك عمیق و درست آن در جامعه دارد.



به گزارش پروژه آسان به نقل از وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در برنامه نشست معاون اول رئیس جمهور با شورای معاونان و مدیران آموزش و پرورش که به صورت زنده از شبکه «شاد» پخش می شد اظهار نمود: مهمترین عامل پیشرفت جامعه به جهت تئوریک در آموزش وپرورش شکل می گیرد، آینده این سرزمین را آموزش وپرورش می سازد شرایط امروز جامعه هم حاصل برنامه های روز گذشته آموزش وپرورش است.

وی اضافه کرد: ما در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی کشور برنامه ریزی و سرمایه گذاری می نماییم اگر امروز سراغ این برنامه ها برویم متوجه تفاوت بخش های مختلف همچون صنعت، کشاورزی، حمل و نقل و... با سایر کشورها هستیم بنابراین مهمترین این تفاوت ها به نوع یادگیری ما بر می گردد.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: آنچه ارزش افزوده بوجود می آورد بهره مندی از دانش و فناوری روز است، ازاین رو مبحث یادگیری برای یک جامعه باید موردتوجه قرار گیرد.

وی افزود: یاد گرفته ایم که در مقابل پدیده ها و حوادث واکنش سریع نشان دهیم، اگر نهاد خانواده، اقتصاد، سیاست و... اگر خوب عمل می کند یادگیری خوبی داشته اما اگر خوب عمل نمی کند باید روی این وجه دقت کنیم انتظارات این است که در اداره دولت، آموزش باید جزء تفکیک ناپذیر هر برنامه باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شرایط ناشی از کرونا اظهار داشت: شیوع بیماری کرونا خیلی از عادت های جاری و ساری و روش های متعارف جوامع را با چالش روبرو کرد.

وی افزود: دریک قرن اخیر نمی توان هیچ پدیده ای را از لحاظ دامنه، گسترش و ایجاد تغییرات با بیماری کرونا مقایسه کرد با این تغییراتی که انجام شد حال سوال اینجاست که آینده بعد از کرونا چگونه است و در شکل تعادلات جدید ما در کجا قرار خواهیم گرفت و جایگاه ما بعد از کرونا چگونه خواهد بود.

عضو کابینه تدبیر و امید اظهار نمود: نکته مهم این است که این تغییرات و جابجایی ها فرصت بی نظیری را برای ما بوجود آورده است تا بعداز فروکش کردن این پدیده ها و انجام این جابجایی ها، از روش های نو و جدید استقبال نماییم بنابراین همه ما باید به مسائل فکر نماییم که در شرایط جدید چه موقعیتی را پیدا می نماییم.

وی افزود: برپایه بررسی های انجام خیلی از مشکلات آموزش و پرورش از سال های دور در این دستگاه وجود داشته و همچنان ادامه دارد و باوجود تلاشهای صورت گرفته باز هم خیلی از چالش ها روی میز آموزش و پرورش وجود دارد.

حاجی میرزایی افزود: البته خدمات بسیاری بعد از انقلاب انجام شده و برخی چالش ها در آموزش و پرورش رفع شده است بنابراین در بحث بی سوادی پیشرفت بسیار خوبی داشتیم و کاهش چشم گیر بیسوادی بعد از انقلاب از دستاوردهای خوب ما بوده است همینطور ایجاد فرصت های برابر و گسترش آموزش های عمومی در سرتاسر کشور هم از دستاوردهای پرارزش ما است به صورتی که امروزه در دورترین نقطه کشور این آموزش ها عرضه می شود.

وی تصریح کرد: بر مبنای بررسی های به عمل آمده؛ متناسب نبودن روش های توسعه و زندگی، توسعه نابرابری فرصت های آموزش وپرورش، کم توجهی به آمار و اطلاعات، مهارت های کافی، محدودیت منابع، نبود پوشش تحصیلی کافی، ناکارآمدی ارزشیابی، کمبود و ناکافی بودن فضای آموزشی، نامتعادل بودن توزیع نیروی انسانی همچون چالش های پیش روی ما است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: علیرغم پیشرفت های خوب همچون دسترسی همه به آموزش در همه جای کشور و جود دارد به طوری امروز هرکسی در هر جای کشور قرار دارد به این آموزش ها دسترسی دارد حتی شهروندان بیگانه هم دسترسی دارند.

وی افزود: اما برخی مشکلات روی میز باقی مانده است نکته اینجاست آیا این تحول مجال بیشتری برای پرداختن به مسائلی که تا حالا به آن نپرداختیم بوجود می آورد تا به برخی مسائلی که در آنها توسعه پایدار نداشتیم و کمتر به آنها پرداختیم به آن مسائل بپردازیم.

عضو کابینه تدبیر و امید اظهار نمود: ما در آموزش وپرورش هر ده سال تقریباً یک سند تحول داشتیم این نشان داده است شرایط موجود آموزش وپرورش نیازمند تغییر بوده است. سند تحولی که از چند سال قبل در دستور کار قرارگرفته است نیازمند فهم روشن و مشترکی از آن هستیم تا در میان دانش آموزان و معلمان انگیزه ایجاد کند بنابراین باید فهم روشنی از آن در مدارس به وجود بیاوریم.

وی افزود: برای انجام این مهم، بسته های تحولی را تدوین و به مدارس ارسال کردیم تا شرایطی را فراهم نماییم که تغییر و تحول در کف مدرسه حس گردد.

حاجی میرزایی با اشاره به ساختار بودجه ای آموزش وپرورش عنوان کرد: ساختار آموزش وپرورش بسیار گسترده و منابع مالی تنها جوابگوی پوشش ۶۰ درصدی دانش آموزان است بنابراین این مورد در کیفیت برنامه تأثیرگذار خواهد بود.

وی همینطور اظهار داشت: اگر مقرر است این سرمایه گذاری که در آموزش وپرورش بر روی نیروی انسانی صورت می گیرد بهره و بازده مناسب داشته باشد باید در دولت و در سازمان برنامه وبودجه بیش ازپیش به منابع مالی این دستگاه عریض دقت کنیم.




1399/03/03
14:22:22
5.0 / 5
1606
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه