آموزش و پرورش بدنبال اصلاح محتوای دروس ابتدایی

آموزش و پرورش بدنبال اصلاح محتوای دروس ابتدایی

به گزارش پروژه آسان وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این كه افكار كوتاه اهداف بزرگ را محقق نمی كند، اظهار داشت: كار در ابتدایی خطیر و پر مسئولیت است و درك مشترك باید تا سطوح پایین یك مجموعه توسعه یابد.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی در گردهمایی مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و معاونین آموزش ابتدایی استانها که از راه ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار نمود: این یک جلسه عادی نیست بلکه این یک جلسه استراتژیک و راهبردی است چونکه در این نشست جهت گیریها برای حرکت جدی و اساسی در دوره ابتدایی بررسی می شود، بنابراین همه همکاران با تمام وجود حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: در سی سال قبل در هرجا حضور و مسئولیتی داشتم وقتی به مسائل و مشکلات کشور می اندیشیدم اگر سه چاره پیدا می کردم که راهگشا بودند بدون شک یکی از آنها توجه به آموزشهای عمومی بود.
حاجی میرزایی اظهار داشت: هیچ توسعه و پیشرفتی در کشور بدون توسعه آموزشهای عمومی اتفاق نمی افتد و مقطع ابتدایی در جایگاهی است که می تواند در این حوزه مشگل گشا باشد.
وی افزود: برپایه آیات قرآن، ظرفیتی که در انسان نهفته است بسیار عظیم است و این ظرفیت در دوران ابتدایی و در اختیار ما قرار دارد، لذامخاطبان ما در دوره ابتدایی کسانی هستند که دارای هدف هستند و دغدغه پیشرفت دارند.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ما دائما در محیط های جدید یادگیری قرار می گیریم و دنیا به سرعت پیش می رود و این حرکت و تغییر در نظام هستی عمیق تر جریان دارد.
وی افزود: سفارش می کنم هرکس در هر عرصه ای قرار گرفت نباید منفعل باشد چونکه جامعه ای که در مقابل مشکلات می ایستد؛ شکست نمی خورد و در جامعه توسعه یافته، افراد در مقابل مشکلات می ایستند.
عضو کابینه تدبیر و امید تصریح کرد: هر تغییری، محیط اطراف خویش را تحت تأثیر قرار می دهد و چیزی را می آورد؛ حال اگر افراد درک درستی از این مورد نداشته باشند این تغییرات از بین میروند.
وی با اشاره به اینکه جوامع در مقابل هر نوع تغییراتی، سه واکنش نشان می دهند؛ افزود: برخی حوادث را پیشبینی می کند و برای رویارویی با آن آماده می شوند، عده ای در اثنای حوادث و دگرگونیها به سختی می افتند اما مقاومت می کنند اما برخی جوامع خویش را رها می کنند و در تلاطمها ازبین می روند؛ بنابراین تمام مشکلات برای این دسته آخر است. ازاین رو آموزش و پرورش هم از این قاعده استثنا نیست.
حاجی میرزایی اظهار نمود: امروزه همه چیز در حال تغییر است کرونا بسیاری از تحولات را ایجاد کرد امروز باید ببینیم قدرت از چه حوزهای به چه حوزه دیگری منتقل می شود، ظرفیت ذهنی آدم ها هستند که قدرت را برای انسان ها به وجود می آورند.
وی اظهار داشت: دوره ابتدایی یکی از مواردی است که برای حل مشکلات کشور به آن نیاز مندیم، فقر، عدالت اجتماعی، تورم و رشد تولید مسائلی هستند که باوجود تغییر دولت ها همچنان باقی هستند.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: طلایی ترین دوره یادگیری مربوط به دروس فیزیک و ریاضی نمی گردد بلکه آن چیزی است که مربوط به آموزشهای عموی و دوره ابتدایی می شود.
وی اظهار داشت: نگاه ما باید آینده نگرانه باشد نه نگاه منفعلانه به گذشته و مشکلات موجود، باید ببینیم چقدر برای آموزشها آمادگی داریم و چقدر نگاه ما واقع بینانه است.
حاجی میرزایی افزود: هر مجموعهای تلاش دارد مسائلی را مشخص نماید و در سبد خود قرار می دهد اما معتقدم باید به جای برشمردن مشکلات، شایستگی ها را عرضه کرد و باید دید چقدر می شود به آنها اعتماد کرد. ازاین رو همه ما در هر عرصه ای که هستیم باید با بیانی قوی تر در کنار بیان مشکلات، شایستگی ها را مدنظر داشته باشیم و راه حلهای منطقی برای آن مشخص نماییم.
وی ادامه داد: باید بررسی نماییم ببینیم رویکردها در دوره ابتدایی چیست؟ آیا عزم کافی برای کار وجود دارد؟ در همه آموزشهای دوره ابتدایی آنچه را که می خواهیم این است که فردی را تربیت نماییم تا توانایی؛ نوشتن، گفتن، دیدن، شنیدن، اندیشیدن و روی پای خود ایستادن را داشته باشد.
عضو کابینه تدبیر و امید اظهار نمود: به روش هایی نیازمندیم تا افراد جریان یادگیری را بیاموزند اینکه چگونه از طبیعت، از حوادث، از مشکلات جامعه، از دیگران و... بیاموزند و چگونه با آنها تعامل برقرار کنند.
حاجی میرزایی اضافه کرد: یادگیری، انباشت دانش نیست بلکه مهارت یادگیری است یعنی؛ خوب دیدن، خوب شنیدن و خوب اندیشیدن است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش دوره ابتدایی را نمی گردد بدون خانواده فهم کرد؛ آموزش ابتدایی با مشارکت سایر بخش های یک جامعه قابل آموختن است، بنابراین باید محتواها را اصلاح کرد البته در سازمان پژوهش تلاش داریم تا مواردی از تغییر محتواها را در شورایعالی آموزش و پرورش مصوب و ابلاغ نماییم.
وی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم، چطور می توان یادگیری دانش آموز را با خانواده اش پیوند داد، اظهار نمود: اگر ایده های روشن و کاربردی داشته باشیم در جامعه خریدار خواهیم داشت، ازاین رو معاونان آموزش ابتدایی باید عمیقا فکر کنند بنابراین باید توجه داشت با اندیشههای کوچک نمی گردد اهداف بزرگ را محقق ساخت.
حاجی میرزایی اضافه کرد: نمی گویم مشکلات را نگویید بلکه در کنارش چاره هم باید عرضه داد.
وی اظهار داشت: سفارش می کنم، با وجود تمام محدودیتها و مشکلات باید قدم برداشت و تلاش کنید کار را جذاب تر و شیرین تر کنید، بنابراین در این شرایط باید از ظرفیت عظیم شاد بهره برد و خیلی از مشکلات را رفع کرد.
وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت تعامل تاکید و عنوان کرد: باید به درجهای از توسعه یافتگی برسیم که بتوانیم حرفی را که امروز می گوییم آنرا در کمترین زمان به دورترین نقاط کشور منتقل نماییم در غیر اینصورت نتوانستهایم از ظرفیت شبکه شاد به خوبی استفاده نماییم.
وی افزود: هنر ما این است که تعامل و حس مشترک در یک مجموعه را از بالاترین مرتبه سازمانی تا پایین ترین سطح آن توسعه دهیم و برقرار نماییم و این مورد بسیار مهم می باشد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش خطاب به مدیران کل و معاونانشان اظهار داشت: به اندیشه و تفکر میدان بدهید و آنرا توسعه دهید، آرمانهای جامعه در دوره ابتدایی وجود دارد ازاین رو کار در این دوره، جزو خطیرترین مسئولیتهاست.
حاجی میرزایی اظهار نمود: مشکلات در مقابل اراده بزرگ آدمها، تعظیم می کنند بنابراین آرمانها را جدی بگیرید تا مشکلات رنگ ببازند.




منبع:

1399/04/13
12:25:12
5.0 / 5
2367
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , اجتماعی , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه