پیام عاشورا تعلیم و تربیت تمام ساحتی را به بشریت نشان داده است

پیام عاشورا تعلیم و تربیت تمام ساحتی را به بشریت نشان داده است

به گزارش پروژه آسان معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به تشریح آموزه های قیام امام حسین(ع) بخصوص در عصر كرونا پرداخت.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، دکتر سید جواد حسینی با اشاره به اینکه در شب عاشورا این سوال مهم مطرح می شود که امام حسین (ع) چرا چنین قیامی را رقم زد اظهار نمود: بدون تردید پاسخ به این سؤال در نوع مواجهه اسلام اموی با دین رسول الله بود که مسیر انحطاط و انحراف را طی می کرد.

حسینی با اشاره به اینکه ۱۴۰۰ سال از تاریخ امویان و اسلام اموی می گذرد اظهار داشت: در ۱۴۰۰ سال پیش امام حسن (ع) حکومت را تسلیم معاویه کرد و این حکومت تا سال ۱۳۲ یعنی ۹۰ سال ادامه یافت.

وی ادامه داد: این اسلام دقیقا در مقابل اسلام علوی قرار داشت و دوره اموی از این جهت که اولین قرن شکل گیری فرهنگ اسلامی است بسیار مهم می باشد و دیدگاه امویان سخت در آن نفوذ دارد.

معاون وزیر با تشریح خصوصیت های اسلام اموی اظهار داشت: اسلام اموی اسلامی قبیله ای و عربی و حاکمیت عنصر عرب بر اسلام بود.
وی ادامه داد: غلبه عنصر فتح و جنگ و خشونت، گسترش دامنه فتوحات و بی اطلاعی مردم از ساده ترین مفاهیم دینی از دیگر خصوصیت های اسلام اموی بود.

وی اظهار داشت: در این اسلام هر نوع نگاه و حرکت برای اصلاح نوعی فرقه گرایی تلقی می شد و بنابراین امام حسین (ع) از این منظر یک تفرقه افکن قلمداد می شد.

حسینی خاطرنشان کرد: اسلام اموی برده داری را ترویج می کرد و صدها هزار برده را از ایرانی ها به میان اعراب برد.

معاون وزیر در با اشاره به اینکه امام حسین (ع) باید بساط چنین تفکری را آشکار می ساخت و فرق بین اسلام علوی و حسینی با اسلام امویان را به جهانیان گوشزد می کرد اضافه کرد: امام حسین (ع) آگاهانه تسلیم در مقابل چنین اسلامی را مردود می شمرد و بنابراین بزرگترین خطر را پذیرفت و واقعه عاشورا رقم خورد.

حسینی با اشاره به اینکه واقعه عاشورا دو محور قیام و پیام داشت افزود: قیام عاشورا در ۲۱ مهرماه سال ۵۹ هجری و از اقامه نماز بامداد به امامت امام حسین (ع) و در سوی دیگر به امامت عمر سعد شروع شد.

وی اظهار داشت: امام بعد از نماز برای یارانش سخنرانی کرد و یک ساعت بعد از نماز دستور داد اطراف خیمه ها خندق کنده شود و آن خندق ها را با خار پر کنند تا اگر لازم شد آنها را آتش بزنند و مانع حمله دشمن به خیمه ها شوند.

وی ادامه داد: امام بعد از آن سوار بر شتری شد و روبروی سپاه کوفه رفت و با صدای بلند برای آنها خطبه خواند.

حسینی اضافه کرد: در حین خطبه یکی از سران جبهه مقابل پرسید چرا حکم این زیاد را نمی پذیری و ما را از جنگ با خودت نجات نمی دهی و در آنجا امام جمله مشهور «هیهات من الذله» را سر داد.

معاون وزیر افزود: پس از اتمام سخنان امام حسین (ع) «بریر بن خضیر» و «زهیر» خطاب به کوفیان سخنان مشابهی گفتند و سپس امام فریاد مشهور «هل من ناصر ینصرنی» را سر داد.

وی گفت؛ در این مرحله حر بن یزید ریاحی و بعضی از سپاه یزید به امام پیوستند و یا از سپاه کوفه فرار کردند.

حسینی با اشاره به اینکه شمر به عمر سعد خطاب می کند که چرا در حمله تعلل می کنی، اظهار نمود: بعد از این عمر سعد نخستین تیر را به سمت امام و یارانش رها می کند و خطاب به سپاهیان می گوید پیش عبیدا... شهادت دهید که من نخستین تیر را رها کردم.

وی اظهار داشت: بعد از تیراندازی اولیه و شهادت چند نفر از سپاه امام، حمله سراسری شروع شد و از دو جناح به سپاه امام حسین حمله ور شدند و بعد از ناکامی عقب نشینی کردند.

وی ادامه داد: بعد از عقب نشینی عمر سعد ۵۰۰ تیرانداز فرستاد و در این مرحله ۳۸ نفر از یاران امام حسین (ع) شهید شدند و بعد از این حمله بود که یاران امام هم قسم شدند تا زنده اند از امام دفاع کنند و نگذارند از بنی هاشم کسی به میدان برود.

حسینی با اشاره به اینکه نزدیکی ظهر جنگ تن به تن آغاز شد و یاران یکی بعد از دیگری به میدان می رفتند اضافه کرد: «مسلم بن عوسجه» یکی از یاران امام بود که شهید شد و زمانی که حبیب بن مظاهر بر سر بالین او رفت و خطاب به وی خاطرنشان کرد کاش می توانستم وصایای تو را اجرا کنم و مسلم دستش را به سمت امام نشان داد و گفت «وصیت من این مرد است».

وی اظهار داشت: در هنگامه ظهر حبیب بن مظاهر شهید شد و امام حسین (ع) برای نخستین بار در روز عاشورا و بعد از شهادت حبیب گریست.
وی ادامه داد: عمر سعد آتش بس برای اقامه نماز را قبول نکرد و امام در میدان جنگ به نماز ایستاد و سعید بن عبدا... که سپر امام شده بود هم شهید شد.

وی اظهار داشت: کمی از ظهر گذشت و بعد از شهادت اصحاب نوبت بنی هاشم شد نخستین کسی که از بنی هاشم از حسین(ع) اجازه میدان طلبید و به شهادت رسید، علی اکبر بود. بعد از او دیگر خاندان امام هم یکی بعد از دیگری به میدان رفتند و به شهادت رسیدند. ابوالفضل العباس(ع)، پرچمدار سپاه و محافظ خیمه ها هم در نبرد با نگهبانان شریعه فرات به شهادت رسید.

وی اظهار داشت: بعد از شهادت بنی هاشم، امام حسین(ع) عازم نبرد شد، اما از سپاه کوفه تا مدتی کسی برای رویارویی با آن حضرت پا پیش نمی نهاد. در میانه نبرد، باوجود تنهایی حسین(ع) و زخم های سنگینی که بر سر و بدن او وارد شده بود، حسین(ع) بی مهابا شمشیر می زد.

حسینی در ادامه اظهار داشت: هنگام نماز عصر فرا رسید و امام زیر لب می فرمود «بخدا قسم از این پس خداوند از کشتن کسی به اندازه ای که از کشتن من خشمگین است، خشمگین نخواهد شد.»

وی ادامه داد: شمر فریاد زد چرا ایستاده اید، مادرتان به عزایتان بنشیند بکشیدش، و بعد از آن «سنان بن انس» حمله کرد و نیزه ای را در قلب امام فرو برد و نزدیک غروب آفتاب سر امام را از قفا بریدند و به خولی دادند تا همان شب برای عبیدا... زیاد ببرد.

حسینی با اشاره به اینکه قیام امام حسین (ع) در عاشورا تمام می شود اما چهره بعدی حرکت امام یعنی پیام برا عصرها باقی است اضافه کرد: «کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا» پیامی برای همه عصرها و نسل ها است که ساری و جاری است.

معاون وزیر با اشاره به اینکه امام حسین (ع) در حدیثی فرمود «پنج چیز است که در هرکسی نباشد، خیر زیادی در او نیست: عقل، دین، ادب، حیا و خوش‏خویی» تصریح کرد: در دوران زیست بوم کرونا بیشتر از گذشته به تمسک به دین بعنوان آهنگ زندگی، ادب در رفتار و گفتار، حیا در جامعه و خوشرویی با مردم نیازمندیم.

وی ادامه داد: بر اساس این حدیث امام بر دانش آموزی و دانایی تاکید ویژه دارند.

حسینی در ادامه با اشاره به شروع سال تحصیلی در ۱۵ شهریور اظهار داشت: سال تحصیلی جدید متفاوت از سال های گذشته است و این سال بدون حضور فعال و مشارکت راهبردی خانواده ها با موفقیت به اتمام نخواهد رسید چونکه در هر سه وضعیت سفید، زرد و قرمز بیشتر از گذشته به مشارکت حرفه ای خانواده ها نیازمندیم.

وی ادامه داد: امروز به علت شرایط کرونا بیشتر به خانه برگشته ایم و مدت طولانی را در خانه می گذرانیم و این از جهاتی فرصت بی بدیل برای گفتگو تعاملی اعضای خانواده با یکدیگر است.

وی افزود: اما اگر بنا بر حدیث امام حسین (ع) حیا، عقل و خصوصا خوشرویی را در خود تقویت نکنیم این حضور طولانی مدت در خانواده تبدیل به مجادلات و مشاجرات و فضای نامناسبی خواهد شد که امکان دارد الگوی خانواده پرآشوب را گسترش دهد.

حسینی اظهار داشت: باید فرمایش امام را جدی بگیریم و خصوصا مسلک وی در رابطه تعاملی مناسب با اعضای خانواده را که سبب شده بود در این راه پر مخاطره کریمه خاندان حتی یک مورد به امام اعتراض نداشته باشند.

وی ادامه داد: در واقعه کربلا صحنه های بی بدیلی از جلوه های زیبای خانواده را می بینیم بعنوان نمونه وقتی از حضرت قاسم در مورد مرگ سوال می کنند می فرماید «اهلی من عسل» و یا حضرت زینب میفرماید « به جز زیبایی چیزی دیگری ندیدم.

وی ادامه داد: زمانی که فرزندان حضرت زینب به شهادت می رسند بر سر بالین آنها حاضر نمی گردد چونکه می گوید نگرانم برادرم حسین (ع) شرمنده شود.

وی خاطرنشان کرد: این یک الگویی از خانواده با عقل، دانش، حیا، ادب، دینداری و خوشرویی بود که باید الگوی خانواده ها بخصوص در عصر حاضر شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور؛ حسینی با اشاره به اینکه با تمسک به قیام عاشورا و مسلک امام حسین (ع) باید اذعان نماییم که مدرسه عاشورا مدرسه ای تمام ساحتی از دانش، بینش، منش و روش است اظهار داشت: امام درس زندگی در حوزه روابط خانوادگی، درس استقامت، دشمن شناسی و بصیرت و درس ادب، دانش، بینش، منش و روش را در این مدرسه بزرگ به پهنای تاریخ به همه انسانیت داد.

او در آخر اظهار داشت: با اینکه قیام امام منحصر به کربلا و عصر عاشورا می شود اما پیام او فراتر از همه ارض ها، عصرها و نسل ها تعلیم و تربیت تمام ساحتی را به همه بشریت نشان داده است.





منبع:

1399/06/10
10:43:23
5.0 / 5
1513
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل , دانش آموز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه