پیشبینی قانون تضاد منافع در اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت كودك

پیشبینی قانون تضاد منافع در اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت كودك

به گزارش پروژه آسان دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی از تصویب نهایی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و همینطور پیشبینی قانون تضاد منافع در اساسنامه این سازمان اطلاع داد.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سعید رضا عاملی در جلسه ۸۳۶شورای عالی انقلاب فرهنگی که عصر روز گذشته به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه برگزار شد، با تبریک ایام الله دهه فجر و ضمن اشاره به مصوبه اول جلسه پیرامون هیئت تجدید نظر مصوب شورا در وزارتخانه های علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی(مصوبه ۶۳۰شورا)، اظهار نمود: حکم عضویت دو نفر نماینده شورایعالی انقلاب فرهنگی در هیئت تجدید نظر دانشگاه آزاد اسلامی به اتمام رسیده بود که بر مبنای مصوبه جلسه، دکتر محمد رضا مخبر دزفولی و دکتر عبدالله جاسبی برای سه سال بعنوان نمایندگان شورایعالی انقلاب فرهنگی در این هیئت انتخاب شدند.
وی ضمن اشاره به مصوبه دوم جلسه در مورد مصوبه شورای راهبری استعدادهای درخشان(مصوبه ۵۰۲شورا) اظهار داشت: در ترکیب اعضای این شورا به پیشنهاد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اصلاحی صورت گرفت که بر مبنای آن رئیس بنیاد ملی نخبگان با عنایت به تناسب مأموریت به عضویت این شورا درآمد.
حجت الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به اینکه مصوبه بنیادین جلسه ۸۳۶شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بود، خاطرنشان کرد: این سازمان عهده دار امور در رابطه با تعلیم و تربیت دوران کودکی با محوریت خانواده شد، البته خانواده در همه مراحل زندگی محور تعلیم و تربیت و تقویت دانش و توانایی های دینی و ارزشی و مهارت های زندگی فرزندان است.
وی افزود: با عنایت به عصر فوق العاده پیچیده و چند متغیره ای که در آن زندگی می نماییم، آگاهی بخشی به خانواده در مورد حساسیت ها و مهارت های مهم اجتماعی، تقویت دانش مجازی و سایر توانمندی ها که مبتنی بر توجه به زمان و تعلیم و تربیت با تاکید بر علوم اسلامی و علوم تخصصی در رابطه با کودک است، اهمیت پیدا می کند و در واقع مبنا ارتباط و تعامل با خانواده ها خواهد بود.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در دوره مهدکودک و پیش دبستانی اولا نیازمند معلمان متخصص امر کودک هستیم و در ثانی تقویت توانائی های مهم در رابطه با زیر ساخت های اساسی اجتماعی شدن و فرهنگی شدن کودک هستیم.
وی ادامه داد: مواردی مثل پرورش مهارت های حسی- حرکتی، پرورش روحیه و رفتار عاطفی، توانائی های در رابطه با مهارت های ذهنی، پرورش صفات اخلاقی و رفتارهای اجتماعی مبتنی بر ارزش های اسلامی، انس با قرآن و علاقه به یادگیری آن، تقویت ذوق هنری و زیبایی شناسی، تبیین امور مهم مورد توجه دینی مثل راست گویی، صداقت در رفتار، تعهد فردی و اجتماعی و احترام به حقوق دیگران، پرورش هویت ملّی و احساس تعهد به هم وطنان، پرورش مهارت های زبان فارسی، ارتقاء سطح بهداشت و ایمنی، آشنایی با محیط زیست، علاقه و انس با طبیعت و مراقبت از آن و همینطور توانائی کار گروهی و جمعی، نظم اجتماعی و احترام به قانون و مقررات مبنای توانمند سازی در این دوره سنی مهم که کودک از بالاترین سطح یادگیری برخوردار است، خواهد بود.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران اظهار داشت: از آغاز چهار سالگی تا دوران دبستان دوره یک ساله مهدکودک و دو سال پیش دبستانی را پیش رو خواهیم داشت و راهبری، هدایت، نظارت، برنامه ریزی و تأمین محتوای مناسب بر عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شد و این سازمان ملی با مأموریت خانواده محوری مسئولیت نظارت و هدایت را عهده دار خواهد بود، محور آموزش های این دوره بر عهده بخش غیر دولتی و مردمی است و البته تمامی مدارس باید استانداردها، مقررات و ضوابط و کیفیت مورد نظر آموزش و پرورش را تأمین کنند.
وی ادامه داد: یکپارچگی این مسئولیت در مصوبه ۸۳۴شورای عالی انقلاب فرهنگی تأمین شده بود و مجوزدهی و سایر شئون دوره کودکی از سازمان بهزیستی گرفته شد و به وزارت آموزش و پرورش به صورت متمرکز واگذار شد.
عاملی ضمن اشاره به پیشبینی هیئت امناء برای این سازمان در اساسنامه مصوب اظهار داشت: در این هیئت امناء بین دو الی ۴نفر از نمایندگان خانواده ها به انتخاب انجمن اولیاء و مربیان و همینطور دو نماینده از رؤسای مهدکودک ها عضویت خواهند داشت و اعضای حقوقی و حقیقی همچون معاونین مرتبط آموزش و پرورش و همینطور نماینده حوزه علمیه قم و کانون پرورش فکری کودکان پیشبینی شده است و سازمان بر پایه ظرفیت های علمی و تعلیم و تربیت دانشگاه ها و سایر مراکز علمی و حوزوی کشور اداره خواهد شد.
وی اضافه کرد: در اساسنامه قانون تضاد منافع هم پیشبینی شده است و کسانی که عهده دار راهبری این حوزه هستند نمی توانند به خودشان مجوز مهدکودک و پیش دبستانی خصوصی دهند و افرادی خارج از حلقه مسئولیت در آموزش و پرورش باید عهده دار این مسئولیت باشند.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: پیشبینی های لازم در اساسنامه، به لحاظ اصول حاکم، وظایف سازمان و اهداف مشخص شده است و تدابیر لازم برای حمایت هایی که دولت باید از محل منابع عمومی برای تقویت کیفیت تعلیم و تربیت دوران کودکی در نظر بگیرد شده است که منع از تصدی گری دولتی و واگذاری امور به بخش خصوصی مورد تاکید ریاست شورایعالی انقلاب فرهنگی و سایر اعضاء شورایعالی بود.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عاملی در خاتمه پس از بحث و گفتگو و پیشنهاد اصلاحات در اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، به اتفاق اعضاء اساسنامه را مورد تصویب قرار دادند. بر اساس این اساسنامه، راهبری یک دوره سنی جدید بر عهده آموزش و پرورش گذاشته شد و می توان گفت یک مقطع مهم آموزشی که از تخصصی ترین وجه آموزش برخوردار می باشد به وظایف آموزش و پرورش به صورت منسجم افزوده شد.



1399/11/08
23:15:40
0.0 / 5
627
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه