ورود اسناد لانه جاسوسی به كتاب های درسی

ورود اسناد لانه جاسوسی به كتاب های درسی

به گزارش پروژه آسان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر لزوم غنی سازی کتاب های درسی اظهار داشت: نباید کتاب های درسی موجود را رها کنیم؛ البته رمزینه پاسخ سریع یا (QR CODE) نیز قسمتی از آنست اما علاوه بر آن، درج معارف انقلاب اسلامی نیز باید مد نظر قرار گیرد و وارد کتاب های درسی شود برای اینکه غنی سازی دارای ابعاد مختلفی است. مسئله ورود اسناد لانه جاسوسی به کتاب های ما مصوبه مجلس است و باید در اولویت ما قرار گیرد و در ادامه باید معاونت مربوطه درباره چگونگی آن صحبت کنند.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، جلسه شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی با هدف بررسی برنامه های سال ۱۴۰۰ سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اجرا شد. این جلسه با حضور دکتر حسن ملکی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان، معاونین و مدیران کل و بمنظور بررسی برنامه های پیشنهادی دفاتر و معاونت های سازمان برای سال ۱۴۰۰ و بحث و تبادل نظر درباب این برنامه ها و بصورت صریح و شفاف اجرا شد.
ملکی اظهار نمود: باید در راه برنامه ریزی ها اولویت بندی داشته باشیم برای اینکه تمامی موارد ذکر شده در برنامه توسعه مهم هستند بدین سبب باید باتوجه به محدودیت های مختلف زمانی و نیرو، اولویت بندی داشته باشیم. در این راستا، طراحی و تدوین برنامه درسی یکی از این عناوین است که باید مورد توجه قرار گیرد.
تاکید بر تولید بسته های تربیت و یادگیری برای مهر ۱۴۰۱
او اضافه کرد: عنوان دوم اجرا و ارزشیابی است برای اینکه ما در این حوزه مشکلات بسیاری داریم البته کرونا نیز بعنوان یک امر عرضی در افزایش مشکلات این بخش موثر بود اما باید به خاطر بیاوریم که این یکی از وظایف عمده ماست که بر روی آن تاکید وجود دارد. بخش دیگری که من بر آن تاکید دارم، تولید بسته های تربیت و یادگیری برای مهر ۱۴۰۱ است که باید بررسی شود.
غنی سازی کتاب های درسی، رمزینه پاسخ سریع و درج معارف انقلاب اسلامی
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اشاره کرد: غنی سازی کتاب های درسی موجود نیز بخش دیگری است که معتقدم باید به آن دقت کنیم و نباید کتاب های درسی موجود را رها کنیم؛ البته رمزینه پاسخ سریع یا (QR CODE) نیز قسمتی از آنست اما علاوه بر آن درج معارف انقلاب اسلامی نیز باید مد نظر قرار گیرد و وارد کتاب های درسی شود برای اینکه غنی سازی دارای ابعاد مختلفی است. مسئله ورود اسناد لانه جاسوسی به کتاب های ما مصوبه مجلس است و باید در اولویت ما قرار گیرد و در ادامه باید معاونت مربوطه درباره چگونگی آن صحبت کنند.
در ادامه بهنام نیک نژاد مدیر طرح و برنامه که مسئولیت تهیه و بروز رسانی برنامه های سال ۱۴۰۰ با این مدیریت می باشد درباره برنامه های عملیاتی امسال، برنامه ریزی و ابعاد آن در بخش های مختلف سازمان، توضیح داد و هر کدام از مدیران درباره برنامه هایشان توضیح دادند.
ملکی نیز به نقد و بررسی این برنامه بخش فنی و حرفه ای و کاردانش پرداخت و بیان کرد: برنامه های فنی و حرفه ای و کاردانش با برنامه های دفتر نظری یک وجوه اشتراک و افتراق دارند. درست است که هر دو این موارد، مربوط به دفتر تالیف هستند و باید برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیتی داشته باشند اما یک تفاوت هایی نیز در این حوزه وجود دارد بعنوان مثال دفتر نظری در بر گیرنده یک شاخه است اما فنی و حرفه ای و کاردانش دو شاخه است و ما نباید یک الگو برای آن طراحی نماییم، برای اینکه الگوی برنامه فنی حرفه ای با کاردانش متفاوت می باشد.
لزوم ارزشیابی کتب درسی
او بر لزوم ارزشیابی کتب درسی اصرار کرد و اظهار داشت: کتاب های درسی، برمبنای شایستگی تالیف، باید ارزشیابی شود. باید به طرح سوالات مهم بپردازیم و بدانیم که آیا برای کاردانش به فرصت های آموزشی نیاز داریم یا فقط به تالیف کتاب بسنده کنیم؟ مسئله اینجاست که کاردانش یک جنبه مهارتی و آموزشی دارد، بدین سبب طراحی فقط کتاب، موجب از میان رفتن این وجهه می شود بدین سبب باید به این فکر نماییم که در این حوزه بسته تربیت و آموزش به چه معناست؟.
در خلال این مباحث دکتر علی محبی معاون برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری و مهندس محمد علوی تبار معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نیز نظراتشان را درباب برنامه های بخش های مختلف، چگونگی اجرا و مزایا و معایب این برنامه ها اعلام نمودند و پیشنهاداتی داشتند.
در بخش دیگری از این جلسه، جشنواره های مختلف رشد و ابعاد مختلف آن مورد نقد و بررسی قرار گرفت و اقدامات آتی عنوان شد.
افشار بهمنی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش اظهار داشت: ما در بخش فنی و حرفه ای بیش از ۵ هزار LO برای بخش رمزینه نیاز داریم و پیش بینی ما نیز شهریور ماه است. فکر می کنم که در این بخش نیازمند گروه های موازی هستیم که شما قبلا به آن اشاره کرده بودید.
دکتر حسین سوزنچی مدیرکل دفتر تالیف آموزش عمومی و متوسطه نظری نیز بر بزرگی عرصه کار QR CODE اصرار کرد و اظهار داشت: در این بخش نیازمند یک تیم نسبتا بزرگ در بخش های مختلف هستیم که باید برای آن فاز بندی صورت گیرد. به نظرم اولین مرحله نیاز سنجی و تعیین یک نقشه کامل و سناریو درست از کار است.
در ادامه بهنام نیک نژاد اظهار داشت: در این حوزه نیازمند هستیم که دفاتر تالیف به کار برون سپاری بپردازند و گروه های موازی تشکیل گردد تا بتوانیم کار را با گستردگی موجود انجام دهیم.
لزوم حرکت در فضایی شفاف
دکتر ملکی در جمع بندی مباحث انجام شده این بخش اظهار داشت: سازمان پژوهش بواسطه قابلیت های کارشناسی صاحب نام است بدین سبب ما باید در حفظ این نام کوشا باشیم. نکته دیگر این است که ما باید با جرات پیش برویم و دقیق باشیم البته این به مفهوم ترسو بودن نیست بدین سبب لازم است که در فضایی شفاف به پیش برویم.
در ادامه این جلسه، برنامه های سایر بخش ها و معاونت ها به تفکیک مورد نقد و بررسی قرار گرفت و پیشنهادات کاربردی ثبت گردید.




منبع:

1400/01/22
13:06:01
0.0 / 5
1139
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , پژوهش , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه