معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش:
خوراک تربیتی دانش آموزان از بستر بازی های کامپیوتری فراهم می شود
پروژه آسان: پروژه آسان: معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش وپرورش مخاطب محوری و مشارکت محوری را رویکرد جدید کارهای پرورشی در مدارس عنوان نمود.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، اصغر باقرزاده در حاشیه اختتامیه طرح معرفت ۷ که در جوار مسجد مقدس جمکران برگزار شد؛ در جمع مدیران، روسای و معاونین پرورشی و تربیت بدنی مناطق آموزشی استان مرکزی به تشریح چالشهای پیش روی معاونت پرورشی در آموزش وپرورش پرداخت و اظهار داشت: تشتت آراء، عدم توجه به مخاطب محور بودن برنامهها و فعالیتهای این حوزه، تفکیک و جدا سازی موضوع تربیت از آموزش و کمبود نیروی انسانی همچون چالشهای مهم ما در زمینه پرورشی و فرهنگی است.
وی ادامه داد: در بحث تربیت دو معنای متفاوت وجود دارد، عدهای آنرا از بیرون میدانند و گروهی دیگر معتقدند تربیت امری درونی و حاصل جوشش از درون است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، تشتت آراء در باب مفهوم تربیت را منجر به تشتت فعالیتها، برنامهریزیها، ارزیابی، سنجش و اثر بخشی فعالیتها دانست و اظهارکرد: ما به عنوان متولیان امر تربیت، موظف هستیم شرایط را برای تربیت دانش آموزان و جوشش ظرفیتهای درونی آنها فراهم نماییم اما بیشتر به عوامل بیرونی تکیه کردهایم و همین مورد منجر گردید که دشمن از موقعیت به وجود آمده استفاده نماید و ضمن بسترسازی و ایجاد شرایط، تربیت دانش آموزان را دستخوش تغییر کرده و بصیرت آنها را دستکاری کند.
وی افزود: خیلی از مواردی که ما نسبت به آنها سهل انگاری و ساده انگاری کردیم منجر به سست شدن اراده نوجوانان و جوانان شد که نتیجه تغییر نگرش و سست شدن اراده بصورت اغتشاشات خیابانی و تغییر ارزشها، امروزه جلوه کرده است.
باقر زاده اشاره کرد: خوراک تربیتی دانش آموزان ما از بستر بازی های کامپیوتری، انیمیشن ها، فیلم ها و کتب خارجی و گروه همسالان فراهم میشود و این در حالیست که ما انتظار داریم با روشهای مستقیمی چون گفتگو بتوانیم در ذهن و فکر دانش آموز امروزی که قدرت تحلیل بسیار بالایی دارد اثر بگذاریم.
وی در توضیح فعالیتهای حوزه پرورشی و فرهنگی نیز اظهار داشت: هماکنون ۶۴ فعالیت در این عرصه در دست اجراست که همگی در سطح کلان تنظیم شدهاند و به سطح مدرسه ابلاغ شدهاند بدین سبب دانش آموزان در این برنامه فرصت اظهار نظر ندارد و تصور میکند نقشی در شکل گیری آن ندارد.
وی ادامه داد: بمنظور حل این چالش در اقدامی نو، تمامی فعالیتهای حوزه پرورشی و فرهنگی در قالب نرم افزار نورینو عرضه خواهد شد و خلاقیت مربی و دانش آموز، افزایش سطح مشارکت دانش آموزان، مخاطب شناسی، مدیریت فرهنگی و تلفیق با برنامه درسی همچون اصول اصلی ما در تدوین این برنامهها است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، باقرزاده ارتقاء توانمندیهای مربیان و معاونین پرورشی را همچون برنامههای اصلی این حوزه برشمرد و افزود: در همین راستا کارگاه آموزشی مجازی به مدت ۱۶ ساعت تدوین شده است که در این کارگاه مباحث معرفتی و کاربردی نظیر انسان شناسی، خدا شناسی، معرفت شناسی و جهان شناسی و نیز روانشناسی تربیتی و ارتقای مهارتهای فردی دانش آموزان توسط اساتید برتر کشور ارائه خواهد شد که در خلال آن شرکت کنندگان مورد ارزیابی نیز قرار میگیرند.
منبع: ezproject.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب