بطحائی ضمن توضیح درباره آموزش زبان روسی در مدارس اعلام كرد

كنكور ۹۸ تفاوتی با كنكور ۹۷ ندارد، اختلافات دیپلماسی ۳مدرسه ایرانی در امارات را تعطیل كرد

كنكور ۹۸ تفاوتی با كنكور ۹۷ ندارد، اختلافات دیپلماسی ۳مدرسه ایرانی در امارات را تعطیل كرد

پروژه آسان: وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اظهارات اخیر خود درباره توسعه آموزش زبان روسی در مدارس اظهار داشت: منظور ما این نبوده است كه آموزش زبان روسی بعنوان زبان دوم و الزامی صورت گیرد بلكه بحث ما این است كه چرا باید شرایطی را تولید نماییم كه تدریس زبان خارجی به شكل انحصاری مربوط به زبان انگلیسی باشد.



به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، سید محمد بطحائی در افتتاحیه نشست پایانی هشتمین دوره مجلس دانش آموزی با اشاره به اینكه انحصار آموزش زبان انگلیسی در مدارس كار درستی نیست، اضافه كرد: بر مبنای دستورالعمل شورای عالی آموزش و پرورش زبان های خارجی تدریس شده در كشور در مقاطع متوسطه اول و دوم، انگلیسی، فرانسه، آلمانی، روسی و اسپانیایی هستند، تلاش ما این است كه اگر تعدادی دانش آموز به هر دلیلی علاقمند به یادگیری زبان دوم آلمانی، روسی و... باشند این امكان را برای آنها تولید نماییم.


باید زمینه توسعه سایر زبان های خارجی بخصوص روسی را در مدارس فراهم كنیم




وی با تاكید بر اینكه ما باید زمینه توسعه سایر زبان های خارجی بخصوص روسی را در مدارس كشور فراهم نماییم اظهار نمود: در جریان سفر اخیری كه به كشور روسیه داشتم طی گفت وگوهای انجام شده در تلاش هستیم تا این توافق تولید شود كه زبان فارسی هم در مدارس كشور روسیه بعنوان زبان دوم تدریس گردد. همینطور مباحثی در كتاب های درسی مدارس كشور روسیه برای آشنایی با فرهنگ ایرانی قرار داده شود.


حذف كنكور در آینده ای نزدیك به سرانجام می رسد كنكور ۹۸ هیچ تفاوتی با كنكور ۹۷ ندارد




وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت طرح حذف كنكور در كشور هم خاطرنشان كرد: به نظر می رسد طرح حذف كنكور در آینده ای نزدیك به سرانجام برسد و ما در حال رسیدن به نقطه مشتركی بین دستگاه های دخیل در این مورد هستیم. با این وجود برای دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی حاضر هیچ تغییری در كنكور ۹۸ به غیر از آنچه امسال اتفاق می افتد به وجود نخواهد آمد و كنكور ۹۸ هیچ تفاوتی با كنكور ۹۷ نخواهد داشت.


اختلافات دیپلماسی سه مدرسه ایرانی در امارات را تعطیل كردآموزش و پرورش نمی تواند در مدیریت سیاسی وارد شودگزارش نشانه های مثبت برای بازگشایی مجدد این مدارس


بطحائی در ادامه با اشاره به تعطیلی سه مدرسه ایرانی در كشور امارات هم اظهار داشت: بخش عمده ای از مشكل كشور ما با امارات به علت اختلاف در دیپلماسی این دو كشور است و آموزش و پرورش نمی تواند در مدیریت سیاسی وارد شود.

وی با اشاره به اینكه بخشی از اختلال بوجود آمده به علت نارسایی در روابط دیپلماتیك و حمایت امارات از سیاست های توسعه طلبانه عربستان در منطقه و جنایات این كشور در یمن است، اضافه كرد: مجموعه این اقدامات سبب شده است تا كشور امارات سیاست های انقباضی شدیدی ضد ایران اتخاذ كند كه پیامد آن اختلال در ادامه فعالیت مدارس ایران در كشور امارات بوده است.



وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه با وجود قدمت و سابقه طولانی مدت فعالیت مدارس ایرانی در كشور امارات، سه مدرسه ایرانی در این كشور به بهانه های مختلف تعطیل شده اند، اظهار نمود: امیدواریم مشكل حقوقی كه كشور امارات برای مدارس ما بوجود آورده است را برطرف نماییم.

به گفته بطحائی، سیاست حاكمیت و دولت ایران استمرار فعالیت مدارس خارج از كشور با عنایت به جمعیت زیاد ایرانی ها ساكن حاشیه خلیج فارس است. همینطور نشانه های مثبتی برای بازگشایی مجدد این مدارس گزارش شده است.


انتقاد وزیر از بالا نبودن روحیه شادابی و نشاط در مدارس كشور




وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از بالا نبودن روحیه شادابی و نشاط در مدارس كشور اظهار داشت: آموزش و پرورش می خواهد تا حركت از مسیر توسعه مهارت های شناختی را به سمت توسعه مهارت های فردی و اجتماعی تسریع كند.

بطحائی در افتتاحیه نشست پایانی هشتمین دوره مجلس دانش آموزی با اشاره به اینكه در آموزش و پرورش به دلایل مختلف مقاومت در برابر تغییر بسیار زیاد است، اضافه كرد: این پدیده سازمانی در خیلی از كشورها وجود دارد و مختص كشور ما نیست. ما برای كاهش این مقاومت به ظرفیت تشكل های دانش آموزی و مجلس دانش آموزی نیازمندیم.

وی با اشاره به اینكه مجلس دانش آموزی نباید تبدیل به تشكلی تشریفاتی شود كه سالی یكبار اعضای آن دور هم جمع می شوند، اضافه كرد: مجلس دانش آموزی ظرفیت عظیمی است كه باید به شكل كاربردی از آن برای تحولات آموزش و پرورش مبتنی بر سند تحول استفاده نماییم.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، وزیر آموزش و پرورش با تاكید بر اینكه دوران دانش آموزی یكی از مهمترین دوران های مهم زندگی هر فرد است، خاطرنشان كرد: در كشورهای مختلف این دوران از ۶ تا ۷ سالگی آغاز می گردد و آموزش و پرورش عمومی بین ۱۱ تا ۱۲ سال بعد به طول می انجامد. هر چند در سال های اخیر كشورهای توسعه یافته سن آغاز تحصیل رسمی را كاهش داده اند و حتی به سه سالگی رسانده اند.
بطحائی با مطرح كردن این سوال كه اهداف آموزش و پرورش عمومی چیست؟ ادامه داد: پاسخ این سوال سرآغاز فرآیند برنامه ریزی درسی است. بخشی از یادگیری، مهارت های شناختی است كه كودكان باید در مدرسه بیاموزند. بخشی از این آموزش آموختن قواعد، نوع ارتباط بین پدیده ها، آشنایی با مفاهیم شناختی و... است كه این بخش غالبا برای ادامه تحصیل در آموزش عالی مورد توجه است.
وی با اشاره به اینكه هدف مهارت های شناختی این است كه دانش آموزان پس از مدت زمان تحصیل خود در مدرسه این مباحث را در آموزش عالی پیگیری كنند، اضافه كرد: این در حالیست كه بخش دومی كه در آموزش و پرورش همه كشورها مورد توجه است، گسترش و توسعه مهارت هایی است كه افراد به منظور زندگی فردی و اجتماعی بیرون از مدرسه به آن احتیاج دارند.

گسترش مهارت های فردی و اجتماعی دانش آموزان در دستور كار
وی با انتقاد از اینكه همه زندگی دانش آموزان نباید محدود به دانشگاه و آموزش عالی باشد، اظهار نمود: ما پس از دریافت دیپلم وارد زندگی اجتماعی می شویم و برای این مرحله جدید به مهارت هایی نیاز داریم. یكی از اهداف آموزش و پرورش عمومی گسترش مهارت های فردی و اجتماعی است كه در كشور ما بر مبنای الگوی زندگی ایرانی و اسلامی به كار گرفته می گردد.
وزیر آموزش و پرورش با تاكید بر اینكه در سال های اخیر تمام نظام های آموزشی كشورهای توسعه یافته بخش گسترش مهارت های اجتماعی را نسبت به گسترش مهارت های شناختی توسعه داده اند، خاطرنشان كرد: به عبارت دیگر این كشورها از حجم آموزش های شناختی خود كاسته و بر بخش آموزش مهارت های زندگی و اجتماعی افزوده اند. دلیل این مسئله این است كه پیچیدگی های مختلف زندگی در همه جوامع به سرعت رو به افزایش است.
وی با اشاره به اینكه متغیرها و عواملی كه ما به منظور زندگی به آنها نیاز داریم به سرعت در حال گسترش است، اظهار داشت: جای تمرین این عوامل و مهارت ها در مدرسه است. نظام های جدید مدرسه را تبدیل به یك «سالن تمرین» كرده اند.

آموزش و پرورش نوین در حال كنار گذاشتن تست فرمول ها و حافظه محوری استدانش آموزان از آمدن به مدرسه حس خوبی ندارند
بطحائی با اشاره به اینكه آموزش و پرورش نوین در حال كنار گذاشتن تست فرمول ها و حافظه محوری است، توضیح داد: باید مدرسه را تبدیل به جایی نماییم كه بچه ها با هم گفت وگو كردن را تمرین كنند و مهارت های كنترل خشم، رعایت حقوق دیگران، حفظ محیط زیست بعنوان میراث گذشتگان، علاقه به كشور و... را در آن بیاموزند.
وی با انتقاد از كمبود روحیه نشاط و شادابی در مدارس كشور اظهار نمود: دانش آموزان ما از آمدن به مدرسه حس خوبی ندارند و بنابراین هم هست كه بعضی از دانش آموزان با تعطیلی مدارس به دلایل مختلفی نظیر آلودگی هوا، بارش برف و... ابراز شادمانی می كنند، چون كه مدارس ما فضای با نشاطی كه دانش آموزان با اشتیاق به آن بروند را ندارند.
وزیر آموزش و پرورش یكی از دلایل نبود شادابی و نشاط را در مدارس انباشت مهارت های شناختی و حافظه محوری دانست و اظهار داشت: برای تسریع تولید این تحول در آموزش و پرورش به شدت به تشكل های دانش آموزی نیازمندیم، چون كه آنها بستر مناسبی برای این تغییرات هستند.
وی با اشاره به مقاومت در برابر تغییر بعنوان یك پدیده سازمانی توضیح داد: این مقاومت گاهی آشكار یا پنهان و گاهی كم یا زیاد است. بنابراین یكی از مهارت های مدیران استراتژیك این است كه بر این مقاومت در برابر تغییر غلبه كنند.
وی با اشاره به اینكه انجمن اسلامی و بسیج دو تشكل مهم و قوی در آموزش و پرورش هستند ادامه داد: مجلس دانش آموزی به شكلی نمایندگی این تشكل ها را هم بر عهده دارند. توقع داریم برنامه منسجمی در معاونت پرورشی تنظیم شود تا برای این تغییر مسیر آماده شویم.
بطحائی با تاكید بر اینكه تحول در آموزش و پرورش برای ما یك لزوم است خاطرنشان كرد: اقدامات اخیر مسئولین آموزش و پرورش برای تسریع این تحول بوده است. همینطور اسناد تصویب شده در مجلس دانش آموزی مانند سند كاهش استرس هم باید ادامه پیدا كند.
وی با اشاره به اینكه آموزش و پرورش نهادی است كه در آن ۲۵ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیونی كشور به شكلی با آن مرتبط هستند، اظهار داشت: هم اكنون ۱۳ هزار دانش آموز و یك میلیون و ۷۰۰ هزار معلم شاغل و بازنشسته در این سیستم وجود دارند كه این تعداد سرمایه عظیمی برای این نهاد است.



1397/02/04
15:58:33
5.0 / 5
4848
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه