ایسنا در روز معلم گزارش می دهد

۵ روایت تاریك و روشن از معلمی

۵ روایت تاریك و روشن از معلمی

پروژه آسان: سال هاست از رفع تبعیض و بی عدالتی دم می زند، گاهی در مقابل ساختمان آموزش و پرورش و مجلس می ایستد و اعتراض می كند و گاهی مشكلات معیشتی به سختی می اندازدش؛ اما هنوز در برابر شاگردانش احساس مسئولیت می كند و اگر لازم باشد جانش را هم كف دست می گیرد تا دانش آموزش صدمه نبیند.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، معلمی حكایت غریبی دارد. معلم ها دو دسته اند: دسته اول اتفاقی معلم شده یا از سر نیاز وارد این حرفه شده اند و دسته دوم معلمی را با آگاهی و شناخت و علاقه قلبی انتخاب كرده اند و با تمام وجود وقف كارشان شده اند.
درباره معلم ها می گویند كه آنها ركن توسعه پایدار در هزاره جدید هستند. اركان توسعه ای كه سال هاست در كشور ما مورد بی مهری و بی توجهی هستند و كمتر در اولویت برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها قرار گرفته اند.
اصرار بر حفظ جایگاه اجتماعی و افزایش اعتماد عمومی معلمان و بهبود وضعیت شغلی و معیشتی آنها جزو عمده ترین مطالبات قشر معلم است. در آستانه ایام گرامیداشت مقام معلم به سراغ چند تن از آنها رفتیم تا هر كدام از دریچه نگاهشان درباره معلمی و معلم بودن سخن بگویند و دغدغه هایشان را بازگو كنند.

معلمی استثنایی؛ كار با بخش لطیف روحیه انسانی
"زهره سوری" معلم با تجربه و سابقه دار آموزش و پرورش استثنایی است كه از ۷۶ وارد تربیت معلم شده است و علاوه بر اینكه در دوره ابتدایی درس می دهد همزمان در دانشگاه فرهنگیان و دوره های ضمن خدمت توان افزایی معلمان هم تدریس می كند و دستی هم در تالیف كتب درسی استثنایی دارد.
وی در ابتدا با اشاره به اینكه ما معلم های آموزش و پرورش استثنایی تفاوتی با معلم های دیگر نداریم ولی با مشكلاتی همچون كمبود شناخت جامعه نسبت به معلولیت و معلمان و دانش آموزان استثنایی روبروییم می گوید: به دلیل همین درك و شناخت پایین، در جامعه رفتار درستی با برخی بچه های استثنایی صورت نمی گیرد و برخی به دلیل فرم چهره و حالت جسمی كه دارند مورد قضاوت قرار می گیرند و فشار زیادی به آنها وارد می گردد و در عین حال نمی توانند از همه امكانات عمومی جامعه استفاده كنند زیرا هنوز پذیرفته نشده اند.
سوری درباره لزوم اعمال فوق العاده شغل و سختی كار به معلمان استثنایی برای ماندگاری و جذب آنها اظهار می كند: معلم چنین بچه هایی شدن نیاز به انگیزه مالی و مشوق هایی از این دست ندارد بلكه روحیات ویژه ای را می طلبد و وقتی شخصی می خواهد این رشته را انتخاب نماید باید از خودگذشتگی و صبوری زیادی داشته باشد. درست است كه مشكلات معیشتی وجود دارد اما مادیات و وجود انگیزه های مالی نمی تواند تنها دلیل برای آمدن به حوزه آموزش استثنایی باشد.
این معلم آموزش و پرورش استثنایی ادامه می دهد: مشكلات معیشتی، امكانات مدارس و بی توجهی غالب خانواده ها نسبت به تحصیل فرزندانشان و میزان احترام افراد به معلمان جزو عمده ترین دغدغه های معلمان است. سرمایه اجتماعی در همین ها خلاصه می گردد و تصور می كنم نوع شناخت مردم از جامعه معلمی و احترامی كه در جامعه به آن نیاز دارند جزو مهمترین مطالبات این قشر باشد.
سوری در ادامه به نقل خاطره ای كوتاه از سال های ابتدایی تدریسش می پردازد و می گوید این اتفاق نقطه عطفی در زندگی حرفه ای ام و سبب شد در آموزش و پرورش استثنایی بمانم و با قدرت خدمت كنم.
وی توضیح می دهد: سال ۷۹ و روزهای اول مدرسه بود. تعداد زیادی دانش آموز پایه اول در كلاس نشسته بودند. اداره كردن كلاس بچه هایی كه اختلالات و مشكلات ذهنی دارند مشكل است، برای آرام شدن جو كلاس و آشنایی با بچه ها از آنها خواستم خودشان را معرفی كنند. "صمد" پسری بود كه كنار دستم نشسته بود، پس از اینكه اسم خودش را گفت از او سوال كردم شغل پدرت چیست؟ صمد چهره اش منقلب شد و دستانش را جلوی صورتش گرفت و با بغض اظهار داشت كه پدرش را از دست داده است. چهره صمد را هیچ گاه از یاد نبردم و از اینكه این سوال را پرسیده بودم پشیمان شدم. هرچند هنوز هم با خانواده وی در ارتباط هستم.
این معلم آموزش و پرورش استثنایی می گوید: از آن روز تصمیم گرفتم اول پرونده بچه ها را بخوانم و پیش از هرگونه داوری درباره افراد پیشینه ای از آنها داشته باشم تا سوالی در كلاس نپرسم كه آزارشان بدهد.
سوری با اشاره به اینكه كار كردن با بچه های استثنایی با آن بخش لطیف روحیه انسان سرو كار دارد می گوید: گاهی پیش آمده كه فرزند خودم در خانه مریض بوده و باید تماس می گرفتم و حالش را جویا می شدم اما به قدری درگیر دانش آموزانم شدم كه تا به خودم آمدم ساعت از ۱۲ گذشته بود. كار با بچه های استثنایی به زندگی معلمانش بركت می دهد و جهان بینی افراد را تغییر می دهد.

معلمی؛ معلولیت و محدودیت
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، معلولیت محدودیت نیست؛ شعاری تكراری می باشد كه بسیار شنیده ایم اما هستند كسانی كه به این شعار جامه عمل پوشانیده اند و حتی از آن فراتر رفته اند. "صلاح الدین محمدی" یكی از همان هاست. معلم دانش آموزان استثنایی كه خود نابیناست. وی متولد سال ۱۳۶۱ و اهل سنندج است و در سن ۹ سالگی بر اثر انفجار مین نابینا و جانباز می گردد.
صلاح الدین ۳۶ ساله كه دستی هم بر موسیقی دارد و سنتور می نوازد تحصیلات خویش را ابتدا در مدرسه استثنایی و سپس در مدارس عادی در قالب طرح تلفیقی به آخر می رساند. خودش توضیح می دهد: سال ۷۹ برای دریافت مدرك كارشناسی علوم تربیتی به تهران آمدم و سال ۸۳ فارغ التحصیل شدم. همان سال در مقطع كارشناسی ارشد در دانشگاه علوم تحقیقات تهران در رشته برنامه ریزی آموزشی پذیرفته شدم و در آزمون استخدامی آموزش و پرورش هم شركت كردم و سال ۸۶ مشغول خدمت شدم. دكترای مدیریت آموزشی دارم و در این ۱۱ سال بعنوان معلم رابط ویژه نابینایان در مدارس عادی و در طرح تلفیقی فعالیت می كنم.
از او درباره دغدغه ها، انتظارات و سختی های كارش می پرسم كه می گوید: دیدگاه های مختلفی درباره افراد دارای معلولیت وجود دارد. نگرش و رویكرد به تحصیل دانش آموزان صدمه دیده و معلول محدودكننده است. مدارس امكانات خاصی برای دانش آموزان صدمه دیده ندارند و نیروی انسانی متخصص در مدارس مستقر نیست تا پاسخگوی نیاز این بخش از جامعه باشد.
وی می افزاید: از جانب دیگر خانواده های دارای فرزند معلول بویژه در مناطق محروم دارای مشكلاتی هستند. به تازگی هم معضل بیكاری دانش آموختگان معلول كه وارد دوره های آموزش عالی شده اند به دردهای معلولان افزوده است و افرادی را سراغ دارم كه حتی با مدرك دكترای حقوق و فوق لیسانس بیكار هستند. این در شرایطی است كه آموزش و پرورش به شدت از ورود دانش آموزان با صدمه بینایی و به صورت كلی معلولان برای استخدام معلمی جلوگیری می كند.
این معلم می افزاید: بنده بالغ بر صد تقدیرنامه دریافت كردم و برای نخستین بار در كشور مقالاتی را به چاپ رساندم كه حائز رتبه های برتر شدند. سختی های بسیار ی را در جامعه برای ادامه تحصیل و رسیدن به این جایگاه پشت سر گذاشتم اما هیچ وقت خسته نشدم. اكنون معلم رابط ام. معلم رابط، تسهیلگر آموزش و رابط مدرسه و دانش آموز است. بنده به معلم و دانش آموز معلول كه در مدارس عادی درس می خواند مشاوره می دهم و اگر دانش آموزی در یك زمینه خاص مشكل داشته باشد برایش رفع اشكال می كنم زیرا در رشته های زبان، ادبیات، روانشناسی و... توانایی تدریس دارم.
محمدی با اشاره به اینكه نه تنها بنده بلكه كلیه معلولان دچار تنگناهایی هستیم و دغدغه هایی داریم می گوید: معلم است كه ملت را می سازد و اگر كیفیت معلم پایین باشد دانش آموز هم صدمه می بیند. حقوق معلم نسبت به سایر ارگانها ضعیف تر است و این احساس نارضایتی به لحاظ معیشتی وجود دارد. دردآور است كه یك معلم نه برای ارتقای خود بلكه برای افزوده شدن چندهزار تومان به حقوقش اقدام به دریافت گواهینامه های آموزشی كند. این نشان داده است وی احساس مسئولیت و دینی نسبت به فرزندان مردم ندارد و در تنگنای معیشتی است.
وی تاكید می كند: مطالبه زیادی نیست كه بعنوان یك كارمند دولت خواستار برقراری عدالت باشم. چرا بنده كه دكترای مدیریت دارم باید سه میلیون در آموزش و پرورش حقوق بگیرم و استاد دانشگاهی با همین مدرك هشت میلیون تومان دریافتی داشته باشد؟ این عین بی عدالتی است.

معلمی در شرایط سخت اقتصادی با بودجه های كاغذی
"مهدی بهلولی"، معلم، فعال صنفی و كارشناس آموزش و پرورش است. از او درباره جایگاه معلمان در بین مردم و در بین مسئولان در سال های اخیر سوال می نماییم. وی معتقد می باشد جایگاه و وضعیت معلمان در سال های اخیر در مقایسه با دولت های نهم و دهم از برخی جنبه ها بهبود یافته و در بعضی دیگر خیر. متاسفانه معلمان بر خلاف سایر كاركنان دولت، مزایایی جانبی در كنار حقوق ندارند و فقط حقوق دریافت می كنند. این در شرایطی است كه در دولت های نهم و دهم همین حقوق هم همپای نرخ تورم رشد پیدا نكرد و حق معلمان پایمال شد.
وی می افزاید: اما در دولت های یازدهم و دوازدهم افزایش حقوق هم عرض نرخ تورم رشد كرد و مرحله اول رتبه بندی هم اجرا و به صورت متوسط حدود ۲۰۰ هزار تومان به حقوق فرهنگیان اضافه گردید.
بهلولی با اشاره به اینكه برخوردهای امنیتی بیشتری با فعالان صنفی در دولت گذشته را شاهد بودیم و در آن زمان فضا بسته تر بود اما اكنون كنش های صنفی بهبود یافته است اظهار می كند: ما كانون های صنفی در سراسر كشور همچون تهران داریم كه مجمع برگزار می كنند؛ در حالیكه قبلا تشكل های صنفی را به رسمیت نمی شناختند ولی اكنون وضعیت بهتر شده است. هر چند از جنبه های دیگر چون شرایط كاری معلم در مدرسه و بیشتر شدن اختیارات وی تغییر چشمگیری را شاهد نیستیم.
این كارشناس آموزش و پرورش در پاسخ به اینكه آموزش و پرورش می خواهد امسال پاسخگویی شفاف به معلمان را دنبال كند می گوید: هنوز بسیار جا داریم كه ادعا نماییم به پاسخگویی شفاف رسیده ایم. هرچند روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به تازگی تلاش كرده ارتباطش را با بدنه بیشتر كرده و همدلانه تر برخورد كند اما هنوز نمی توان درباره شفافیت در این موقعیت صحبت كرد. متاسفانه هنوز مدیران مدارس آزادی ندارند با رسانه ها به راحتی سخن بگویند و شاهد اعمال قدرت برخی جناح ها و افراد بانفوذ هستیم كه امكان شفافیت درباره فسادها را كم می كند.
وی درباره عمده ترین مطالبه معلمان می گوید: آقای الهیار، معاون وزیر در جایی گفته بود پیشنهاد بودجه را روی ۴۸ هزار میلیارد تومان بسته بودیم اما در سازمان برنامه به ۳۵ هزار میلیارد تومان كاهش پیدا كرد و مجلس در نهایت آن را به ۴۲ هزار میلیارد تومان رساند، اما مبحث این است كه برای آن میزانی كه اضافه شده تضمینی برای تحقق وجود ندارد. سال قبل هم ۲۰۰ میلیارد تومان برای توزیع شیر تصویب گردید اما تخصیص پیدا نكرد. بخشی از بودجه آموزش و پرورش كاغذی است و هر ساله حدود یك پنجم بودجه مصوب، كسری تولید می گردد. بعنوان یك معلم باید بگویم نخستین مشكل معلمان و وزارت آموزش و پرورش اقتصاد و بودجه است و انتظار داریم با عزم جدی تری دنبال شود.

معلمی و مدیریت دلسوزانه؛ شرط جلب اعتماد اولیاء
"رقیه سماوی"، مدیر دبیرستان هیئت امنایی فروغ دین در منطقه ۸ تهران، دارای كارشناسی ارشد تعلیم و تربیت است و ۳۱ سال سابقه كار دارد. از او كه بعنوان مدیر مدرسه نمونه در تهران برگزیده شده درباره علت این انتخاب می پرسیم كه مختصر و سربسته می گوید: در بخشنامه وزارتی آیتم های خاصی برای انتخاب معلمان و مدیران نمونه ارسال می گردد كه كمیته مشخصی در سطح منطقه بر مبنای همین آیتم ها سوابق و اقدامات همكاران را بررسی و برگزیدگان را معرفی می كند.
وی با اشاره به اینكه بنده ۲۰ سال است كه مدیر مدرسه ام و مشكلات مالی كماكان در هر سال وجود داشته است می گوید: در این میان اگر مدرسه ای بتواند انتظارات به حق اولیاء را پاسخ دهد و باوجود كمبودها و ضعف ها اثربخشی لازم را داشته باشد از مشكلات عبور می كند.
سماوی از عدم تخصیص سرانه به مدارس انتقاد می كند و می گوید: متاسفانه سرانه ای كه باید به مدارس تعلق بگیرد یا معمولا به دست ما نمی رسد و یا كفایت نمی كند و دیرهنگام تخصیص می یابد. در این شرایط تلاش می نماییم با جلب مشاركت مردمی بر ارتقاء و بهبود خدمات بیافزاییم و خلاءها را پر نماییم.
این مدیر مدرسه ادامه می دهد: بعنوان نمونه وقتی ساعت درسی مصوب ریاضی چهار ساعت است اما كفایت نمی كند با اولیاء نشست هایی برگزار و به آنها توضیح می دهیم كه این مدت زمان كافی نیست و معمولا والدین برای مشاركت اعلام آمادگی می كنند و ما برای جبران آموزش كلاس های فوق برنامه طراحی می نماییم. در واقع اگر مشكلات را مطرح نماییم و اولیاء بدانند كه دلسوز هستیم بطور قطع همراهی می كنند.
سماوی درباره جایگاه و شان معلمی می گوید: هم اكنون اعتماد به معلمان در جامعه وجود دارد و حتی بنابراین است كه اداره انتخابات به معلمان سپرده می گردد. مایه افتخار ماست كه جایگاه معلمی با ارزش های ایرانی اسلامی گره خورده است و در كلام بزرگان و ائمه هم مورد توجه قرار گرفته است. امام علی (ع) می فرمایند «هر كس كلمه ای به من بیاموزد من را بنده خود كرده است.» همینطور در احادیث به فروتنی و تواضع نسبت به معلم سفارش شده است.
وی می افزاید: رعایت شان و حفظ این جایگاه به عملكرد ما معلمان باز می گردد اگر ما معلمان جایگاه خویش را بشناسیم بطور قطع دیگران هم آن را به رسمیت می شناسند.
به قول سماوی دغدغه معیشتی مشكل مبتلابه همه كارمندان دولت می باشد و امیدوارم در اولویت قرار بگیرد و به حقوق معلم بیشتر توجه گردد. یكی دیگر از مشكلات فعلی جذب معلمین جدید است. نباید معلمان امروز دغدغه معیشت داشته باشند تا با تعامل اثربخش و بروز رسانی مداوم اطلاعاتشان به شادابی مدارس هم كمك كنند.
معلمی؛ سختی های معیشتی و روزگار دوشغله بودن
"محمد هاشمی"، معلم دبیرستانی است كه پنج سال از حضورش در آموزش و پرورش می گذرد و معلمی را با عنایت به دغدغه های شخصی و علاقه ای كه از دوران كودكی به معلمی داشته انتخاب كرده است. وی معتقد می باشد زكات علمش را از این طریق می پردازد و هربار از مشاهده موفقیت های درسی شاگردانش ذوق زده می گردد و نمی تواند شادمانی و شعفش را ابراز نكند.
وی با اشاره به اینكه كار كردن با پسرهای دبیرستانی آن هم در این سن و سال خیلی سخت است زیرا هر كدام شور و شیطنت هایی دارند و اداره كردن آنها در كلاس درس مشكل است اما تلاش می كنم با آنها دوست باشم تا بتوانم تجاربم را به آنها منتقل كنم می گوید: هنوز شور معلمی در وجودم هست و مانند برخی همكارانم انگیزه ام را از دست نداده ام.
این معلم جوان دبیرستانی كه بتازگی متاهل شده اظهار می كند: یكی از دغدغه های بزرگ فعلی ام معیشت و اداره زندگی است. هزینه های زندگی بالا رفته و حقوق دریافتی زیر دو میلیون تومان كفاف اجاره خانه و سایر هزینه های زندگی را نمی دهد.
هاشمی می افزاید: چند ماهی است برای گذران زندگی شب ها در یكی از آژانس های اینترنتی كار می كنم و دیگر بامداد ها رمقی برای حضور در كلاس درس ندارم و زندگی روزمره ام تحت الشعاع قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینكه مرتب درباره دریافت حقوق، پاداش و عیدی معلمان اطلاع رسانی می گردد عنوان می كند: برخی تصور می كنند وضعیت معیشتی معلمان خوب است و در مقابل ساعات كاری كمی كه دارند حقوق خوبی دریافت می كنند و مزایای بالایی دارند این در شرایطی است كه حقوق دریافتی معلمان در مقایسه با حقوق سایر كارمندان دولت متفاوت می باشد و مزایای جانبی كه سایر كارمندان دولت از آن برخوردار می باشند برای ما وجود ندارد. انتظار داریم بهبود سطح معیشتی و بازنگری در حقوق و مزایای فرهنگیان مورد توجه دولت و مجلس باشد.



1397/02/13
18:55:03
5.0 / 5
5553
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , اجتماعی , دانش آموز
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه