احتمال درمان ایدز با كشف یك مولكول جدید در بدن انسان

پروژه آسان احتمال درمان ایدز با كشف یك مولكول جدید در بدن انسان

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس، 940 هزار نفر در جهان در سال 2017 بر اثر بیماری های در رابطه با ویروس ایدز جان خویش را از دست دادند. برپایه گزارش سازمان بهداشت جهانی(WHO)، اچ.آی.وی تابحال جان بیشتر از 35 میلیون نفر را گرفته است. سوازیلند(كشوری كوچك در جنوب آفریقا) بالاترین میزان مبتلا شدن به اچ.آی.وی/ایدز را در سراسر جهان دارد و در مجموع 27.20 درصد جمعیت آن مبتلا هستند. در كشور كوچك آفریقایی لسوتو هم 25 درصد جمعیت مبتلا به این بیماری مهلك هستند كه این كشور را در رتبه دوم جهانی قرار می دهد. بوتسوانا هم با 21.90 درصد، در رتبه سوم شیوع ایدز در جهان قرار دارد. ایالات متحده آمریكا در لیست 50 كشور با بیشترین میزان مبتلا شدن به اچ آی وی/ایدز در رتبه 24 قرار دارد. 2.40 درصد از جمعیت این كشور مبتلا به این بیماری هستند. ویروس تضعیف ایمنی یا همان اچ آی وی، یك ویروس می باشد كه سیستم ایمنی بدن انسان را مختل می كند و گاهی منجر به سندرم كمبود ایمنی یا همان ایدز می گردد.اچ.آی.وی در موارد تشخیص زودهنگام می تواند مانع از پیشرفت به مرحله نهایی ایدز شود كه نتایج مرگبار دارد. این ویروس به سلول های CD4 حمله می كند و فرد آلوده را در معرض مبتلا شدن به عفونت قرار می دهد.سلول های CD4 سلول های سفید خون هستند كه مهم ترین نقش را در سیستم ایمنی بدن و سیستم طبیعی دفاع بدن ضد پاتوژن ها، عفونت ها و بیماری ها دارند. سلول های CD4 گاهی هم سلول تی(T-cell) یا سلول كمكی نامیده می شوند. پیشگیری، تشخیص زودهنگام، معالجه و مراقبت های پزشكی، همه از عوامل ضروری برای مدیریت مناسب و كنترل ایدز هستند كه هیچ درمانی ندارد. اچ.آی.وی بیشتر از طریق جنسی منتقل می گردد. با این وجود، این ویروس می تواند با استفاده از انتقال خون و هنگام تولد یا تغذیه با شیر مادر و همینطور با استفاده از چند راه دیگر مانند به اشتراك گذاشتن سرنگ یا پیرسینگ انتقال یابد. مولكولی كه درمان بالقوه جدیدی برای HIV خواهد بود محققان دانشگاه كورنل با همكاری دانشگاه دلاور، دانشگاه ویرجینیا و میزوری، آزمایشگاه زیست شناسی اروپا در آلمان و موسسه علم و فناوری اتریش، اكتشاف جدیدی را درباره ویروس HIV، ساختار كپسید آن و نحوه توسعه آن فاش كردند. كپسید(capsid) یك پوسته پروتئینی است كه طرح ژنتیكی ویروس را شامل می گردد و از 240 پروتئین تشكیل شده است. كپسید پوششی پروتئینی است كه اطراف ماده ژنتیكی ویروس را می پوشاند و سبب نفوذ راحت تر ویروس به داخل سلول می گردد. پروتئین های كپسید توسط ژنوم ویروس كد می شوند. در ساده ترین شكل، عملكرد كپسید در اطراف ذره باعث حفاظت از ژنوم حساس ویروس در برابر صدمه های فیزیكی، شیمیایی یا آنزیمی است. لایه های پروتئینی احاطه كننده ویروس بسیار سفت و سخت هستند، اما در عین سختی، بسیار انعطاف پذیرند. انعطاف پذیری مسئله بسیار مهمی برای كپسید است و اگر فاقد این خصوصیت باشد، ویروس خنثی خواهد شد. همینطور كپسید مسئول شناسایی و برهم كنش های اولیه با سلول میزبان است. این برهم كنش در شكل ابتدایی شامل اتصال اختصاصی یك پروتئین اتصالی از ویروس با گیرنده اختصاصی از سلول میزبان می گردد. همینطور كپسید به وسیله انتقال و حمل ژنوم به سلول میزبان، در شروع عفونت نقش دارد. ویروس ها مونومرهای بی شكل كپسید را برپایه قوانین تقارن در كنار هم جمع می كنند. مطالعه انجام شده توسط این مراكز تحقیقاتی متمركز بر نقش یك مولكول كوچك كه به صورت طبیعی تولید می گردد موسوم به "IP6" است. این مطالعه نشان داد كه IP6 نقش مهمی در هر دو مرحله نابالغ و بالغ چرخه زندگی اچ.آی.وی ایفا می كند. "رابرت دیك" محقق دارای مدرك فوق دكترا از دانشگاه كرنل و نویسنده اصلی این مقاله اظهار داشت: این مولكول كوچك در دو مرحله مختلف مونتاژ در راه عمل می كند. یك سلول می تواند میلیون ها ذره ویروس را تولید كند، اما اگر آنها به فرآیند بلوغ نروند، عفونی نخواهند شد. به قول "خوان پریلا" استادیار شیمی و بیوشیمی در دانشگاه دلاور، كشف نقش كلیدی IP6، راه را برای توسعه درمان های جدیدی كه این مولكول را هدف قرار دهند، باز می كند. وی اظهار داشت: به محض اینكه دریافتیم HIV از IP6 برای توسعه و عفونی شدن استفاده می نماید، می خواهیم بفهمیم كه ویروس های پسگرد(retrovirus) چگونه از این مولكول ها استفاده می نمایند. ویروس ها همواره در حال تكامل هستند، اما این مكانیزم خاص بسیار مهم می باشد. با این وجود، سوالی كه هنوز پاسخی برای آن نیست این است كه ویروس در نهایت چه زمانی تكامل می یابد. ویروس پسگرد یا رتروویروس یك ویروس آر.ان.ای(RNA) است كه خویش را با استفاده از آنزیم وارونویس در سلول میزبان بازتولید می كند تا دی.ان.ای خویش را از روی ژنوم آر.ان.ای بسازد. وی ادامه داد: خیلی از تكنیك های تجربی تنها یك عكس لحظه ای از این فرآیند هستند. با این وجود با استفاده از داده های آزمایشگاهی در تركیب با فضای ابری كامپیوتر ها، می توانید ببینید كه چیزها چطور حركت می كنند. تیم تحقیقاتی پریلا قبلا شبیه سازی ها و تجزیه و تحلیل های مشابهی روی جنبه های دیگر HIV و ویروس هپاتیت B را انجام داده اند. محققان علاوه بر اچ.آی.وی، ویروس های پسگرد دیگر را مورد بررسی قرار دادند. این تحقیق توسط موسسه ملی بهداشت آمریكا و مركز كامپیوتر پیشرفته تگزاس در دانشگاه تگزاس در آستین كه دارای بعضی از قدرتمندترین ابررایانه است، تأمین مالی شده است. این مطالعه در مجله Nature انتشار یافته است. 2323

1397/07/17
13:01:17