۳ دلیل برای مهم بودن بازی در سنین كودكی

۳ دلیل برای مهم بودن بازی در سنین كودكی

پروژه آسان: هفته گذشته وزیر آموزش و پرورش در افتتاحیه جشنواره ملی اسباب بازی از طریق اندازی اتاق های اسباب بازی در ۱۰ استان كشور در آینده نزدیك آگاهی داد.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، به بهانه اعلام این خبر به سراغ بررسی نقش بازی و اسباب بازی های آموزشی در فرایند یاددهی و یادگیری دانش آموزان در سنین كودكی و لزوم توجه به وسایل كمك آموزشی در مدارس رفتیم.
در همین راستا زهرا علی اكبری، كارشناس آموزش و پرورش به نقش بازی و اسباب بازی در توسعه مهارتی و فكری كودكان اشاره نمود و به ایسنا اظهار داشت: در سال ۱۹۷۸ میلادی، همزمان با توجهات بیشتر به جهان كودكان، یونسكو و بنیاد برنارد لی، یك نمایشگاه اسباب بازی و بازی های سنتی كودكان را برگزار كردند كه برای نخستین بار در مقر یونسكو در پاریس برگزار گردید. سپس این نمایشگاه، جلسه ای بین المللی در لندن برگزار شد، كه در آن یك سری گفت وگوها بر روی سوژه نقش اسباب بازی ها و بازی ها در زندگی كودكان صورت گرفت و به دنبال مصوبات این جلسه و لزوم بهره گیری از اسباب بازی در تربیت كودكان در سال ۱۹۸۴میلادی یونسكو كتابی درباب اسباب بازی و بازی های كودكان جهان منتشر نمود.
وی ادامه داد: در دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی، پژوهش های متعددی در زمینه رونق برنامه درسی در پایه های اولیه مدرسه در انگلستان و ایالات متحده آمریكا انجام شد. نشریه علمی و پژوهشی یونسكو با انتشار پژوهش ها نشان داد كه تاكید هر دو كشور در زمینه تحقیق در مورد كودك و زمینه های یادگیری است، اما در انگلستان پروژه های اولیه مربوط به نمایش مواد و منابع آموزشی است كه به معلم اجازه می دهد انعطاف پذیری بیشتر در دستیابی به هدف آموزش داشته باشد و در مقابل، در ایالات متحده برنامه های جدید، مجموعه ای از رسانه های آموزشی شامل كتاب های دانش آموزی و كاركردها و وسایل بازی را بعنوان بخشی جدایی ناپذیر از مواد آموزشی خود توسعه داد.


این كارشناس آموزش و پرورش با اشاره به اینكه در طول دهه ۱۹۷۰ میلادی ارتقای برنامه درسی در خیلی از كشورهای در حال توسعه رونق گرفت اظهار داشت: در ابتدا در آن كشورها برنامه هایی كه در سایر نقاط تولید و تدوین شده بود، تصویب و اجرا شد، اما به مرور زمان از آنجائیكه اغلب برنامه های درسی برای یك محیط فرهنگی متفاوت طراحی شده بودند، نظام های آموزشی تمایل پیداكردند كه برنامه های درسی بومی كشورشان اجرا شود.
وی افزود: با عنایت به تاریخچه اهمیت جهانی نقش بازی و اسباب بازی در رشد كودكان باید تصریح كرد كه كودكان در سراسر جهان، از كسانی كه با خانواده های مرفه در شهرهای بزرگ زندگی می كنند تا كسانی كه در روستاهای دور افتاده در كشورهای توسعه نیافته زندگی می كنند، وقت زیادی صرف "بازی" می كنند. چراكه یك اتفاق مهم زمانی كه كودكان بازی می كنند، رخ می دهد و این است كه كودكان به هنگام بازی كردن در حال توسعه مهارت ها، عادت ها و نگرش هایی هستند كه در طول زندگی با آنها باقی خواهند ماند. همانطور كه آنها بازی می كنند، یاد می گیرند تا با مشكلات از راه پیداكردن چاره ها كنار بیایند، همین طور به دنبال بهبود روابط و به اشتراك گذاشتن و بیان افكار با دیگران هستند.
۳ دلیل برای مهم بودن بازی در سنین كودكی
علی اكبری با اشاره به اینكه بااینكه بازی برای افراد در سنین مختلف اهمیت دارد، اما برای كودكان بسیار مهم تر است عنوان كرد: در واقع بازی كردن كار آنهاست و مقدار زیادی انرژی و تلاش را برای بازی كردن صرف می كنند. صاحبنظران معتقدند حداقل سه دلیل وجود دارد كه انواع بازی در تربیت مهارتی و فكری كودكان اهمیت دارد: توسعه مهارتی، توسعه اجتماعی، تخیل و خلاقیت. هنگامی كه كودكان با دست و پا زدن به اسباب بازی بر روی آن دست می كشند و لمس می كنند می آموزند كه حركات دست را با چشمان خود ببینند و ادامه دهند.
وی اشاره كرد: بازی با همسالان برای توسعه مهارت های اجتماعی در زندگی كودكان بسیار حیاتی می باشد. آنها پیش از ورود به مدرسه بزرگسالان خودرا از قبیل مادر و پدر و... را مهمترین دوستداران خود می دانند، اما بزودی با ورود به مدرسه مشتاق تعامل با بچه های سنین مشابه می شوند و از راه بازی یاد می گیرند چگونه با دیگران هماهنگ شوند و ارتباط برقرار كنند.
این كارشناس آموزش و پرورش با اشاره به نقش بازی كردن در رشد تخیل و خلاقیت كودكان اظهار نمود: فرزندان به انواع مختلفی از اسباب بازی ها نیاز دارند و هر اسباب بازی می تواند به مغز در حال توسعه ارزش ببخشد. اسباب بازی های خاصی وجود دارد كه معمولا اسباب بازی های آموزشی و یادگیری هستند و ارزش ویژه ای برای كودكان دارند. زیبایی اسباب بازی های آموزشی دو برابر است، چونكه آنها هم برای كودك و هم والدین جالب و پرمحتوا هستند. در واقع در هسته اصلی، آنها اسباب بازی هستند، اما بعنوان تكالیف یادگیری برای كودكان ظاهر نمی شوند، اما به راحتی و حدودا مخفیانه، مزایای یادگیری را فراهم می كنند.
مزایای علمی اسباب بازی های آموزشی
علی اكبری همین طور به برخی مزایای علمی اسباب بازی های آموزشی اشاره و اظهار نمود: طبق پژوهش انجام شده در انگلیس و كانادا رشد تفكر نوآورانه و خلاق، تقویت مهارت های شناختی، حركتی و نرم افزاری همچون مزایای اسباب بازی های آموزشی هستند.
وی ادامه داد: به یاد داشته باشید كه اسباب بازی های خوب لزوما گران نیستند و بچه ها خیلی زیاد نیاز ندارند كه حتما اسباب بازی های گران قیمت داشته باشند. نكته دیگر این است كه هم اكنون صنعت اسباب بازی در ایران نتوانسته در رقابت با همتایان خارجی خود در زمینه های مختلف نوآوری و جذابیت و مبنای فكری به مزیت مطلوبی دست پیدا كند و همین امر سبب شده است كه هزینه تهیه اسباب بازی و وسایل كمك آموزشی غیر ایرانی بالا باشد، البته با عنایت به تحریم ها در خیلی از موارد اسباب بازی های داخلی هم قیمت بسیار گرانی دارند كه امكان دارد خانواده ها نتوانند از عهده آن بر آیند.
این كارشناس آموزش و پرورش اشاره كرد: در این میان دولت و نظام آموزشی كه آموزش بلاعوض و با عدالت و در دسترس را سرلوحه برنامه های اجرایی و عملیاتی آموزش و پرورش می دانند باید بخشی از این نیاز را تامین كنند. خوشبختانه چندی قبل سید محمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش اعلام نمود كه «نگاه ما به اسباب بازی باید بعنوان بخشی از تكنولوژی آموزشی باشد چونكه كه بخش عمده ای از یادگیری را محقق می سازد و نشاط را در یادگیری فراهم می آورد. بزودی برای پایه های اول تا سوم در مدارس ۱۰ استان كلاس اسباب بازی راه اندازی خواهیم كرد.»
وی افزود: این خبر جرقه های امید را در دل صاحنظران و دلسوزان نظام آموزشی روشن كرد كه مگر از این مسیر كمی از مشكلات مالی خانواده ها بخصوص در مناطق محروم كشور درباب اسباب بازی ها و وسایل كمك آموزشی فرزندانشان كاسته شود.
انتخاب اسباب بازی عاقلانه برای فرزندان
علی اكبری نكاتی پیرامون انتخاب اسباب بازی عاقلانه برای فرزندان باز بیان و اظهار نمود: اسباب بازی های دست ساز موجب هماهنگ سازی چشم و دست، تشویق ایده هایی در مورد چگونگی انجام كارها و همكاری و حل مسائل است. كتاب ها و صداها به كودكان كمك می نماید تا كلمات، ادبیات و موسیقی را مورد قدردانی و ارزش قرار دهند. مطالب هنری، خلاقیت را تقویت و مهارت هایی را احداث می كنند كه منجر به خواندن، نوشتن و دیدن زیبایی در زندگی میگردد. همین طور اسباب بازی های چندگانه مانند بلوك های چوبی با دوام چند وجهی به كودكان درباره هندسه و گرانش، شكل و تعادل آموزش می دهند. تجهیزات و اسباب بازی های فعال، عضلات قوی و اعتماد به نفس را برای برطرف نمودن چالش های فیزیكی احداث می كنند و اسباب بازی هایی مانند عروسك ها، حیوانات و شخصیت های دراماتیك، فرصتی برای رفتارهای جدید و استفاده از تخیلات بدست می دهند.
وی با تاكید بر اینكه در نظام نوین آموزشی در كشورهای توسعه یافته، دانش آموزان با برنامه ریزی معلمان خود در طول سال تحصیلی علاوه بر استفاده از وسایل و تجهیزات بازی در كلاس درس و مدرسه، برخی روزها اسباب بازی های شخصی خودرا به مدرسه می آورند و حتی در مواردی با دوستان خود به تبادل و تعامل بازی ها و اسباب بازی ها می پردازند و با این نگاه حتی دانش آموزانی كه امكان دارد دارای اسباب بازی های خاص نباشند، بعضی از مهارت های لازم را با بازی كردن بدست می آورند اظهار داشت: امید كه با عنایت به شرایط اقتصادی كشور، در كنار دیگر مسئولیت ها، پیگیری مسائلی از قبیل در دسترس بودن اسباب بازی ها برای كودكان جزء اقدامات مهم دولتمردان قرار بگیرد.



1397/09/07
18:22:16
5.0 / 5
4834
تگهای خبر: آمریكا , آموزش , آموزش و پرورش , اجتماعی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه