در برنامه پرسشگر مطرح شد

دانش آموزان در مدارس چیزی یاد نمی گیرند

دانش آموزان در مدارس چیزی یاد نمی گیرند

پروژه آسان: مدیر كل دفتر آموزش های كاردانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه حالا كارآفرینی در آموزش و پرورش بعنوان یك رویكرد مدنظر است و كمك می نماید بتوانیم در آینده خروجی های بهتری داشته باشیم اشاره كرد: عوامل مختلفی در این امر دخیل است. بسیاری دانش آموزان ما خلاقیت دارند ولی محدودیت هایی برای شكوفایی آن وجود دارد كه حاكم شدن غول كنكور بر برنامه درسی همچون آنهاست.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، مصطفی آذركیش در برنامه تلویزیونی پرسشگر كه با سوژه چالش های آموزش كارآفرینی در نظام های آموزشی به روی آنتن رفت با اشاره به اینكه یكی از چالش های جدی ما فرهنگ كار و كارآفرینی است اظهار داشت: تا زمانی كه نتوانیم به درستی دانش و آگاهی لازم را برای كارآفرینی منتقل نماییم نتیجه آن میگردد كه در تعریف كارآفرینی عموما بسیاری افراد آنرا برابر با احداث یك كسب و كار می دانند چونكه بیكاری سوژه روز است و تمركز به سمت و سوی احداث یك شغل است.
وی ادامه داد: ارزش آفرینی و نوآوری در كارآفرینی بسیار مهم می باشد. فرهنگ كار و كارآفرینی را باید توسعه دهیم. اسناد تكلیفی و تحولی بسیاری در این زمینه داریم و مطمئنا توسعه كار و كارآفرینی وظیفه یك دستگاه نیست و به تعامل و همراهی بین سازمانی نیاز دارد.
مدیر كل دفتر آموزش های كاردانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه كمبود قوانین حمایتی در حوزه كارآفرینی همچون عوامل عدم رشد مقوله كارآفرینی در كشور است اظهار داشت: قوانین تكلیفی وجود دارد ولی به قوانین حمایتی نیاز داریم كه هم بخش دانش آموزی و هم سایر سنین و دوره ها را دربر می گیرد.
آذركیش با اشاره به كمبود یك نهاد سیاست گذار بالاسری در حوزه كارآفرینی در كشور اظهار داشت: باید نهادی باشد كه حوزه كارآفرینی را سامان دهد و تنظیم كند. دستگاه های مختلف امكان دارد متفاوت عمل كنند. نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه ای پارسال در مجلس تصویب گردید و الان آیین نامه آن در دولت در دست تدوین است.
وی ادامه داد: حالا كارآفرینی در آموزش و پرورش باز بعنوان یك رویكرد مدنظر است و كمك می نماید بتوانیم در آینده خروجی های بهتری داشته باشیم.عوامل مختلفی در این امر دخیل است. بسیاری دانش آموزان ما خلاقیت دارند ولی محدودیت هایی برای شكوفایی آن وجود دارد كه حاكم شدن غول كنكور بر برنامه درسی همچون آنهاست.
مدیر كل دفتر آموزش های كاردانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه فرصت كارآفرینانه، محیط كارآفرینانه و فرد كارآفرین از خاصیت های هنرستان های ماست افزود: آغازین دستگاهی كه مجموعه كارآفرینی را وارد نظام آموزشی كرده وزارت آموزش و پرورش است. اما آیا این آموزش ها كافی است؟ اگر همه دستگاه ها و نهادها وارد شوند می توانیم توجه ویژه ای را به این امر معطوف نماییم.
آذركیش اضافه كرد: سندتحول بنیادین به دغدغه های پیش رو پاسخ داده است و اجرای آن استلزاماتی نیاز دارد. در آموزش و پرورش رویكرد كارآفرینی وجود دارد. نیاز به هماهنگی بین دستگاهی داریم تا دانش آموزان از پیش دبستانی تا دبیرستان در یك فرایند آموزشی مشخص قرار بگیرند.
مدیركل دفتر آموزش های كاردانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه مدرسه محیط پایه و اصلی یادگیری است اما یادگیری به مدرسه منحصر نمی گردد اظهار نمود: خانواده و جامعه باز در یادگیری موثرند. با نبود یك فهم و درك مشترك از كارآفرینی مواجهیم.
وی ادامه داد: كشورهای موفق در دنیا دانش آموزان خودرا در طول تحصیل در فرایندهای كارآفرینی قرار می دهند ولی در نهایت ۵ درصد افراد در جهان بعنوان كارآفرینان موفق شناخته می شوند و ۱۵ درصد به كسب و كاری كه خودشان بوجود آورده اند، وارد می شوند.
آذركیش با تاكید بر ضرورت وجود یك نهاد بالاسری سیاست گذار در امر كارآفرینی و حذف سایر موانع توسعه كارآفرینی اظهار داشت: چالش های دیگری چون تبلیغات صداو سیما درباره كنكور باز وجود دارد كه باید به آنها باز توجه كرد.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، رحیم سرهنگی، مدیر كل دفتر توسعه كارآفرینی وزارت كار باز درباره كارآفرینی اظهار داشت: منظور ما نوآفرینی است. توسعه نوآفرینی و كارآفرینی ریشه حل مشكلات است در كشورهایی چون كره، كل اقتصاد شان توسط ۲۰ شركت مشهور می چرخد. مسئله ما هم نوآفرینی است نه هر نوع اشتغالی.
وی ادامه داد: كشورهایی كه بتوانند نو آفرینی به دنبال بگیرند كه فضای صنعت آن كشور را تغییر دهد، همان عامل توسعه است. فرد نوآفرین طور دیگری فكر می كند و محصولی نمایش می كند كه خواستار دارد و بازار خودرا دارد.
مدیر كل دفتر توسعه كارآفرینی وزارت كار با اشاره به اینكه كسب و كارهای فعلی در كشور ما چندان نوآور و نوآفرین نیستند به گونه ای كه بتوانند وارد بازار جهانی شوند، مشكلات پیش روی توسعه كارآفرینی را برشمرد و اظهار داشت: در آموزش و پرورش بچه ها چه چیزی فرا می گیرند؟ واقعا دانش آموزها چیزی یاد نمی گیرند. شكل كتاب درسی تغییر كرده ولی محتوا قدیمی است. دانش آموزان جامعه پذیر نشده اند. محتوای آموزش به درد بازار كار نمی خورد. بخصوص در رشته های نظری این امر محسوس تر است. توانمندی همدلی و هوش هیجانی بچه ها كمتر از گذشته است.
وی ادامه داد: كنكور مانند یك آهن ربا است كه همه به سمت آن جذب می شوند و نتیجه آن همین نظام آموزشی فعلی است كه از كارآمدی های لازم برخوردار نیست.
مدیركل دفتر توسعه كارآفرینی وزارت كار با اشاره به كتاب درسی «كارآفرینی» اظهار داشت: مسئله ما در توسعه كارآفرینی این نیست كه دانش آموز بلد باشد یك مدل كسب و كار بنویسد؛ بلكه كارآفرین كسی است كه توانمندی های نرم دارد. میداند چگونه یك ایده را بسازد و ارائه نماید. در آموزش و پرورش روی هیچ كدام از این موارد به صورت كامل كار نكرده ایم.
سرهنگی افزود: اقتصاد ما نفتی است و وقتی دولت نفت می فروشد پول دست دولت می باشد و نقش پدرخوانده دارد و بنابراین هیچ گاه بخش خصوصی شكل نگرفته است تا به دنبال آن كارآفرینی هم جان بگیرد.
وی با اشاره به اینكه آنچه نظام آموزشی نیاز دارد و كارآفرین باید داشته باشد این است كه تفكر پیوندی داشته باشد، پرسشگر و مشاهده گر و آزمایشگر باشد و شبكه سازی بداند اظهار نمود: تفكر تحلیل و منطق در نظام آموزشی وجود دارد اما منجر به نوآوری نمی گردد. اینكه واحدهای تجزیه شده را به شكل جدیدی تركیب كنی و محصول تازه ای بسازی، مهم می باشد.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، مجید تهرانیان، مدیركل سابق فنی و حرفه ای تهران با اشاره به اینكه در نظام آموزشی ما در دو سه دهه اخیر گرفتار «بی كارآفرینی» بوده ایم اظهار داشت: اما بتازگی زمینه سازی فرهنگی خوبی به وجود آمده است.
وی ادامه داد: باوجود اینكه باید نگاه های خلاقانه ای وجود داشته باشد و دانش آموزان خلاقی تربیت شوند اما نباید فراموش كرد كه قرار نیست همه كارآفرین باشند و بخشی باید مهارت كسب و كارها را بیاموزند. آموزش عمومی و همگانی كسب و كار و آموزش خاص كارآفرینانه باید توامان صورت گیرد.
مدیركل سابق فنی و حرفه ای تهران و مدیركل سابق مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه برخلاف برخی اظهارات كه آموزش در مدارس به درد آینده نمی خورد اظهار داشت: نمی توان اینگونه قضاوت كرد. آموزش های ریاضیات و حساب و كتاب كردن و بسیاری موارد دیگر به درد آینده می خورند اما در سوژه نوآفرینی نیاز به كار بیشتری وجود دارد.
تهرانیان افزود: مدرك گرایی در جامعه یكی از موانع توسعه كارآفرینی است. عدم توجه به بخش خصوصی دیگر عامل محدود كننده است. همه چیز دولتی است و بخش خصوصی ضعیف است. وقتی بخش خصوصی تضعیف شود نوآفرینی چندان جایگاهی پیدا نمی كند.
وی ادامه داد: بخش خصوصی با این نگاه های بدبینانه نمی تواند توسعه یابد و به یك اقدام فرهنگی گسترده نیاز دارد. چنددهه است درباره اهمیت بخش خصوصی سخن می گوییم اما از مشكلات این امر كاسته نمی گردد. از دیگر سو باید نگاه های كمی در جامعه به نگاه های كیفی تغییر كند. جریان آمارگیری های كمی و شاخص های كمی سبب شده مبنای بودجه ریزی هم همین باشد و به شاخص های كیفی توجه نشود.

مدیركل سابق فنی و حرفه ای تهران به جزیره ای عمل كردن دستگاه ها در امور مختلف اشاره نمود و اظهار داشت: طرح ایران مهارت به صورت مشترك بین دو وزارتخانه كار و آموزش و پرورش در حال اجراست و بخوبی پیش می رود و از نمونه های خوب هم افزایی بین دستگاهی است.
تهرانیان اضافه كرد: در چند سال اخیر در بعد محتوا تركیب كتب درسی به سمت آموزش استلزامات كارآفرینی رفته اما هنوز همه معلمان روش تدریس آنرا فرانگرفته اند. از طرف دیگر حجم كتب درسی بالاست و معلمان فرصت تدریس خلاق را در همه كلاس های درس ندارند.



1397/09/10
23:02:16
5.0 / 5
4658
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تبلیغات , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه