مروری بر نتایج یك پژوهش داخلی؛

چه عواملی بر فرسودگی شغلی معلمان موثر است؟

چه عواملی بر فرسودگی شغلی معلمان موثر است؟

پروژه آسان: نتایج پژوهشی نشان داده است كه كم شدن تعهد سازمانی بیشترین تاثیر را در بی انگیزگی و فرسودگی شغلی معلمان و كاركنان سازمان های آموزشی ایران دارد. همین طور كیفیت زندگی كاری و هوش هیجانی باز بر فرسودگی شغلی موثر هستند.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، وقتی مطالبات و خواسته های محیط كاری بیشتر از توان فرد برای پاسخ گویی به آنها باشد یا توان فرد كم شود، در شخص حس منفی احداث میگردد و به مرور زمان فرسودگی شغلی به وجود می آید. به عبارت دیگر؛ فرسودگی شغلی نتیجه یك استرس مزمن و طولانی مدت در محیط كار است كه به صورت مناسب مورد توجه قرار نگرفته و درمان نشده است.
فرسودگی شغلی در افراد نارضایتی به وجود می آورد و عملكرد شغلی و كارایی افراد را می كاهد و سبب از دست رفتن نیروی انسانی میگردد. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تعارض ها، ناكامی ها و فشارهای شغلی، كاركرد شخص را مختل كرده و سپس احداث فرسودگی شغلی بیماری های روانی و جسمانی احداث می كنند. خصوصاً در مشاغلی كه فشار كار و مسئولیت ها زیاد هستند.
استرس و هیجان در كاركنان سازمان های آموزشی بسیار زیاد است برای اینكه آنها در یك زمان با انسان های متعدد، همراه با توقعات گوناگون سر و كار دارند خیلی از افرادی كه در حیطه ی آموزش مشغول به كار هستند، نشانه هایی مانند افزایش سردردهای ناگهانی، استرس در روابط شخصی و حرفه ای، افسردگی و كاهش بهره وری را تجربه می كنند.
پژووهش ها نشان داده كه فرسودگی شغلی در معلمان، می تواند موجب تدریس پایین تر از استاندارد، فقدان اشتیاق در پژوهش، كاهش انعطاف پذیری و به روز نشدن اطلاعات و كاهش توانایی مدیریت كلاس شود.
فرسودگی شغلی را می توان با این علائم و نشانه ها شناسایی كرد:
- بی تفاوتی نسبت به كار
- احساس كسالت و سستی و عدم تمایل به كار
- كاهش ظرفیت و قابلیت انجام كار
- اختلال در كار طبیعی دستگاه های بدن مانند جریان خون، تنفس، سیستم عصبی و...
- كاهش كمی و كیفی بازدهی به سبب كاهش قدرت و دقت
- افزایش ساعت غیبت
- افزایش حوادث ناشی از كار
-تشدید و ازدیاد اختلاف ها و برخوردها در محیط كار و زندگی
- بروز عوارض عصبی و روانی و كاهش توانایی انجام كارهای روزمره زندگی در خارج از محیط كار
-اختلال در روابط اجتماعی، عدم توجه به وظایف اجتماعی و تمایل معاشرت با دیگران
-پیری زودرس و كوتاهی عمر و بیماری های مختلف
- مشكلات بین فردی و كناره گیری
-كاهش نیروی ذخیره شده در بدن
دكتر زینب طولابی؛ دانشیار گروه مدیریت دانشگاه ایلام و همكارانش در پژوهشی مقالات مربوط به فرسودگی شغلی در سازمان های آموزش ایران را در سال های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ مورد بررسی قرار دادند.
برای انجام این پژوهش از روش فراتحلیل یا متاآنالیز استفاده شد. فراتحلیل روشی آماری است كه پژوهشگر با استفاده از آن، داده های به دست آمده از پژوهش های مختلف را گردآوری كرده و آنها را بعنوان یك مجموعه داده تحلیل می كند.
نتایج این مطالعه كه در آخرین شماره فصل نامه "تعلیم و تربیت" به چاپ رسیده است، نشان داد كه از میان عوامل تعهد سازمانی، سلامت اداری كاركنان، كیفیت زندگی كاری و هوش هیجانی، تعهد سازمانی بیشترین تاثیر را بر فرسودگی شغلی در سازمان های آموزشی ایران دارد.
به بیان دیگر كاهش تعهد سازمانی در محیط های آموزشی سبب شده كه افراد انگیزه كمتری برای عملكرد مطلوب داشته باشند. این مسئله موجب عدم هماهنگی در سیستم آموزشی میگردد و فرسودگی شغلی را تشدید كرده، سلامت روانی كاركنان را به خطر می اندازد و سبب دلسردی و ناخشنودی و عدم وفادارای به شغل میگردد.
پژوهشگران این تحقیق برای پیشگیری از فرسودگی شغلی به مدیران پیشنهاد دادند:
- افرادی را انتخاب كنند كه به آن كار بیشتر علاقه دارند
-زمینه احداث رضایت شغلی دبیران خودرا بالا ببرند
- معلمان را در تصمیم گیری ها سهیم كنند
-با برقراری روابط انسانی و توجه به مسائل و مشكلات كارمندان خود، برای حل مشكلات شخصی و سازمانی آنها تلاش كنند
-سعی كنند كارمندان را به صورت یك تیم در آورند و مشكلات و كارها را به روش گروهی و با تفویض اختیار حل كنند و به كارمندان خود اعتماد داشته باشند.



1397/10/11
22:50:47
5.0 / 5
4376
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , بیمار , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه