بسته برنامه مدرسه شاد تهیه شود

بسته برنامه مدرسه شاد تهیه شود

پروژه آسان: مدیركل اسبق فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه مدارس از طراوت و سرزندگی برخوردار نیستند، اظهار داشت: امور تربیتی باید بسته برنامه مدرسه شاد را آماده و با كمك مؤلفه های فعال در مدرسه عملیاتی كند. این طرح مدارس را كه خانه دوم دانش آموزان است به یك فضای دوست داشتنی و قابل تحمل تبدیل خواهدنمود.



ابراهیم محمدی در گفت و گو با ایسنا ضمن مرور مشكلات موجود مدارس در زمینه امور تربیتی بر لزوم وجود شادابی و سرزندگی در مدارس تاكید و اظهار نمود: واقعیت این است كه مدارس ما از طراوت و سرزندگی برخوردار نیستند. مدرسه شاد كه حق طبیعی دانش آموزان است باید با هم اندیشی عوامل دست اندركار و با محوریت پرورشی محقق شود.

وی اضافه كرد: بسته برنامه مدرسه شاد را باید امور تربیتی آماده و با كمك مؤلفه های فعال در مدرسه عملیاتی كند. اجرای این طرح مدارس را كه خانه دوم دانش آموزان است به یك فضای دوست داشتنی و قابل تحمل تبدیل خواهدنمود. در چارچوب این طرح فضای مبلمانی، بصری و شنیداری مدرسه بهبود می یابد و برای دانش آموزان تحمل پذیر خواهد شد.

مدیركل اسبق فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه دراین میان استفاده از محصولات جشنواره های هنری شامل نمایشی، آوایی، دستی و تجسمی قسمتی از مؤلفه های مدرسه شاد است.

محمدی افزود: مردم امنیت تربیتی و روانی، محیطی و برنامه ای را اولین عامل در انتخاب مدرسه می دانند و از سر علاقه و نیاز مشاركت می كنند. تجربه نشان داده است مردم از مدارسی كه برنامه پربار و فعالیت متناسب و خدمات علمی وفرهنگی مناسب داشته و ازكارگزاران دغدغه مند ودلسوزی برخوردار باشند بیشتر استقبال می كنند. شایسته است امور تربیتی با مطالعه و تولید بسته برنامه هدفمند و شناسایی، تشویق و نظارت بر مدارس فرهنگی و آموزشی در توسعه و برندسازی پیشگام شود.

وی با اشاره به اینكه امور پرورشی نمی تواند و نباید چتر خودرا محدود به مدرسه و ساعت رسمی و اداری كند، اظهاركرد: كار پرورشی رصد و تقویت هر فعالیتی است كه منجر به رشد فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان می شود. شناسایی، مشاركت و تقویت سمن های مختلف مذهبی، اجتماعی و…یكی از این راه هاست.

مدیركل اسبق فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش اضافه كرد: در كشور ما به بركت فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی، ده ها هزار محفل قرآنی، هیئت دانش آموزی و… وجود دارد. هدفمند سازی، تقویت و توسعه این قبیل مجموعه های خود جوش و مردمی دانش آموزی یكی از مهمترین اقدامات تربیتی است.

محمدی افزود: امورتربیتی می تواند با شناسنامه دار كردن و معرفی و تبلیغ رسانه ای این قبیل حركت ها را بعنوان مدلی در همگرایی و مشاركت معنوی و اجتماعی معرفی نماید. در این میان استفاده از مربیان و معلمان علاقه مند به ویژه بازنشستگان فرهنگی در كسوت افسران افتخاری تربیتی می تواند حركتی ماندگار در تعمیم چتر تربیتی به فضاهای غیر رسمی و استفاده از ظرفیت صدها هزار فرهنگی فعال و یا بازنشسته باشد.

وی با تاكید بر اینكه منابع انسانی اصلی ترین سرمایه پرورشی است، اظهار داشت: این سرمایه در دوره سپس احیای معاونت پرورشی، گرفتار نابسامانی و در سامان دهی با مشكلات عدیده ای روبه رو شده است. ضعف برنامه ریزی در تدوین نظام آموزشی مناسب با نیازهای شغلی و مهارتی مربیان تربیتی این بی سامانی را غیر قابل تحمل كرده است. علاوه بر این تغییرات مكرر و اعمال برنامه های سلیقه ای به ویژه در پوشش بعضی از طرح ها مثل طرح بازنشستگی زودهنگام و خروج و مهاجرت شمار زیادی از نیروهای كارآمد فشار را بر پرورشی شدت بخشیده است.

مدیركل اسبق فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش، آموزش و پرورش را حلقه ارتباط مردم وحاكمیت دانست و اظهاركرد: این نهاد بزرگ فصل مشترك مردم وحاكمیت در تربیت عناصر مسئولیت شناس، قانون مدار و اجتماعی است. در این میان بخش اعظم مطالبات و انتظارات متوجه امور پرورشی در برنامه سازی، مدیریت و اجراست. این مهم بیشتر از هر چیز ارتباط مردمی و استوار سازی آنرا اجتناب ناپذیر می كند.

محمدی اضافه كرد: اصل مردمی سازی آموزش وپرورش زمینه ای است برای حضور و نقش آفرینی و مشاركت مؤثرتر در برنامه و فعالیت های تربیتی. بنظر می رسد كلید حل خیلی از مشكلات پیدا و پنهان دستگاه تعلیم و تربیت بی ارتباط با مردمی سازی نیست. نتیجه مشاركت برنامه ای در فرایند فعالیت های فرهنگی و تربیتی دانش آموزی در دستان امورتربیتی است.

وی اشاره كرد: اگر امور تربیتی باب مفاهمه مردمی را باز و زمینه مشاركت آنان را در فرصت فعالیت های عبادی، اجتماعی، مهارتی، سلامت و ورزش و … فراهم آورد، خیلی از مشكلات حل و دغدغه های دست و پاگیر مرتفع خواهد شد.

مدیركل اسبق فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش بر لزوم شناسایی، جذب عناصر توانا، مدیر و خوش فكر در زمینه مسائل آموزش و پرورش در چارچوب مأموریت های یك تا سه ساله اصرار كرد و اظهار داشت: لازم است امكان استفاده از ظرفیت های فكری و تجربی استان ها فراهم و از سایه انداختن فضای پایتختی بر بخشنامه ها و فعالیت های فرهنگی و تربیتی پیشگیری شود،. این اقدام ضمن طراوت بخشی و چابك سازی ستاد در برنامه ریزی و فعالیت ها از رسوب نیرو پیشگیری خواهدنمود.




1397/12/17
00:41:14
5.0 / 5
128
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه