آخرین وضعیت مدارس خارج از كشور و حقوق ارزی و ریالی معلمان

آخرین وضعیت مدارس خارج از كشور و حقوق ارزی و ریالی معلمان

پروژه آسان: رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه معلمان خارج از كشور معوقات انباشته ای از سال های قبل دارند اظهار داشت: مثلا چند ماه حق مسكن سال ۹۶ و سال ۹۵ پرداخت نشده است. با افزایش قیمت ارز با چالش های بسیاری روبرو شدیم. از بودجه ۱۷۰ میلیارد تومانی ما در سال قبل هم ۶۸ میلیارد تخصیص نیافته است و توانستیم فوق العاده ارزی معلمان را تا شش ماه پرداخت نماییم.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، غلامرضا كریمی با حضور در برنامه تلویزیونی پرسشگر كه با سوژه چالش های مدارس خارج از كشور به روی آنتن شبكه آموزش سیما رفت با اشاره به اینكه مدارس خارج از كشور سابقه طولانی دارد و ۱۳۵ سال پیش نخستین مدرسه ایرانی در استانبول تاسیس شد اظهار داشت: بتدریج مدارس در ۹ كشور توسعه یافت، اما پس از پیروزی انقلاب گسترش بیشتری پیدا كرد و الان در ۵۵ كشور و ۸۵ شهر، ۱۱۲ مدرسه فعال داریم.

وی ادامه داد: ۶۸۲ معلم و قریب به ۷۰۰ نیروی محلی در مدارس خارج از كشور داریم.

رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه ۱۳ هزار و ۶۵۰ دانش آموز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند اظهار داشت: به ازای هر كشور یك نوع مدرسه خاص داریم و تنوع مدارس زیاد است. هر كشوری قواعدی برای تاسیس مدرسه دارد كه از آنها تبعیت می نماییم، البته زبان رسمی آموزش در مدارس ما فارسی است. مدارس بین الملل با زبان انگیسی هم داریم. در بعضی مدارس هم دو تا سه درس به زبان كشور میزبان تدریس می شود.

كریمی اضافه كرد: بودجه ما در سال ۹۵، ۱۱۰ میلیارد تومان، در سال ۹۶، ۱۱۸ میلیارد تومان، سال قبل ۱۷۰ میلیارد تومان و سال جاری ۲۰۷ میلیارد تومان است. به عبارتی اگر این رقم را به تعداد دانش آموزان تقسیم نماییم سرانه هر دانش آموز ۱۵ میلیون تومان می شود.


وی درباره تعداد دانش آموزان غیرایرانی در مدارس ایرانی خارج از كشور اظهار داشت: ۴۷۸ هزار دانش آموز خارجی اتباع در داخل كشور داریم. از طرف دیگر از ۱۳ هزار دانش آموز محصل در خارج از كشور، حدود ۳۰۰۰ نفر ایرانی نیستند.


رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه مدرسه ای با زیر ۵ دانش آموز تشكیل نمی گردد اظهار داشت: مدارس ایرانی برای تحصیل كارگزاران نظام در آن كشور دایر می شود و ناچاریم با دانش آموز كم هم مدرسه دایر نماییم. از مدرسه با شش دانش آموز تا ۴۵۰ دانش آموز در خارج از كشور داریم.


كریمی درباره حقوق دریافتی معلمان خارج از كشور اظهار نمود: از مجموعه معلمان خارج از كشور ۲۷۶ نفر حقوق ارزی و ۲۱۴ تبعه فرهنگی حقوق ریالی دریافت می كنند. ۱۱۴ تبعه غیرفرهنگی باز حقوق ریالی دریافت می كنند. بین ۴ تا ۶ هزار یورو در ماه دریافتی ۲۷۶ معلم اعزامی ارزبگیر ماست.

وی افزود: تداوم و حفظ فعالیت مدارس خارج از كشور مورد تاكید نظام و رهبری است. با وجود چالش های ارزی، به سمت بستن مدارس نرفتیم اما روش های هزینه بر، را كاستیم. نزدیك به ۱۳۰ نیروی ارزبگیر را كاهش دادیم و امسال این تعداد به ۱۵۰ نفر می رسد.


رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه معلمان خارج از كشور معوقات انباشته ای از سال های قبل دارند اظهار داشت: مثلا چند ماه حق مسكن سال ۹۶ و سال ۹۵ پرداخت نشده است. با افزایش قیمت ارز با چالش های بسیاری روبرو شدیم. از بودجه ۱۷۰ میلیارد تومانی ما در سال قبل هم ۶۸ میلیارد تخصیص نیافته است و توانستیم فوق العاده ارزی معلمان را تا شش ماه پرداخت نماییم.

كریمی درباره كیفیت آموزش در مدارس خارج از كشور اظهار داشت: در مدرسه ای كه ۱۲ دانش آموز دارد، انتظار وجود معلم برای همه رشته ها امكان پذیر نیست. ۸۰ مدرسه زیر ۴۰ دانش آموز با یك نیروی اعزامی اداره می شود و كلاس به صورت چندپایه تدریس می شود. در حال آماده سازی و ارتقای آموزش آنلاین به ویژه برای مقاطع بالاتر هستیم. اما برای دوره ابتدایی تاكید ما حضور معلم در كلاس درس است.

وی در پاسخ به اینكه آیا همه كشورهای جهان مدارسی به این سبك در نقاط دیگر دنیا دارند؟ اظهار داشت: انگستان ۳۰۰ هزار، فرانسه ۲۰۰ هزار، آمریكا ۴۰۰ هزار دانش آموز خارجی دارد. هند و پاكستان تمركزشان در ۵، ۶ كشور برای آموزش به زبان خودشان بالاست. اما هیچ كجا به اندازه ما تاكید وجود ندارد كه حتما مدرسه داشته باشیم.


رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه نظام مدارس بین الملل را نوشتیم افزود: آنرا به شورای عالی آموزش و پرورش می بریم و مدارسی را به زبان انگیسی و عربی دایر می نماییم و اینگونه می توان دانش آموز بیشتری هم گرفت.


كریمی با تاكید بر اینكه مدارس تعطیل نمی شوند اظهار داشت: امروز گرفتار چالشی شدیم كه می تواند فرصتی هم باشد. ایران با عنایت به ارزش هایی كه دارد باید مدارسش در خارج از كشور گسترش یابد. اگر نظام مدارس بین الملل ما ۱۰ سال پیش آماده و اجرا شده بود امروز تعداد دانش آموزان ما بسیار بیشتر از اینها بود.

وی درباره كیفیت آموزش در مدارس خارج از كشور باز اظهار داشت: در مدارس زیر ۴۰ نفر امكان كیفیت بخشی به آن معنا وجود ندارد. اگر بتوانیم زودتر نظام آموزش بین الملل را ایجاد نماییم استقبال از مدارس بیشتر می شود. ما از پیش از شروع بحران ارزی كارهایی را شروع كردیم. ۶۵۰ معلم با حقوق ارزی داشتیم كه در حال كاهش در هرسال است. مهر آینده به ۱۵۰ نفر می رسد تا این پول اثربخش تر هزینه شود.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، قاسم احمدی لاشكی، نایب رییس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی باز با حضور در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اشاره به اینكه با شرایط ایده آل فاصله داریم اظهار داشت: مدارس چندین كشور را بازدید كرده ام و مشكلات را از نزدیك لمس كرده ام، موارد مختلفی مطرح شده كه نیاز به بررسی بیشتری دارد.

وی ادامه داد: همه مدارس یك طور نیستند. مدرسه ای در یك كشور هفت تا هشت دانش آموز و جایی ۲۰۰۰ دانش آموز دارد و باید دید آیا وجود این مدارس در همه جا نیاز است یا خیر؟. بعنوان مثال در تانزانیا مدرسه ما ۱۸ دانش آموز داشت. خوب نیست كه پرداختی های ما به مدارس متفاوت باشد. مثلا در تركیه رایزنی هایشان فعال تر بود و ۵ ماه حقوق را دریافت كرده بودند و جای دیگر وضع بدتر بود. اما در كل ناهماهنگی هایی وجود دارد.

نایب رییس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه معتقدم امسال بیشترین تغییرات را در بودجه مدارس خارج از كشور داشتیم اظهار داشت: گاهی می دیدم معلم ما دارد در بعضی كشورها تحقیر میشود. بعضی از معلم ها باید توانمندتر شوند. در میلان ایتالیا از یكی از معلمان خواستم شیوه های آموزش در آنجا را توضیح دهد كه نمی توانست. هرچند آن معلم می گفت شش ماه است حقوق نگرفته و نمی تواند بیرون برود.

احمدی لاشكی با اشاره به اینكه از ۱۳ هزار دانش آموز مدارس خارج از كشور ما حدود ۳۰۰۰ نفر ایرانی نیستند اظهار داشت: ۱۰ هزار و ۶۵۰ دانش آموز ایرانی داریم.

وی با اشاره به اینكه نیازمند اصلاح مسیر هستیم اظهار داشت: نباید مدارس خارج از كشور تعطیل شوند. در كشور ما برمبنای آخرین سرشماری رسمی هشت میلیون و ۸۹۵ هزار و ۵۵۲ نفر ۱۰ تا ۴۹ ساله بیسواد داریم. این بر اساس گزارش مركز پژوهش های مجلس است.


نایب رییس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در واكنش به اظهارات رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور وزارت آموزش و پرورش در خصوص اینكه دو میلیون و ۹۰۰ هزار بیسواد در كشور داریم توضیحاتی نمایش كرد و اظهار داشت: این آمار مربوط به گروه سنی شش تا ۱۹ سال است. هرچند غالبا آمارهای ما در كشور مشكل دارد و دارای اختلاف است و باید آنرا اصلاح نماییم.

احمدی لاشكی افزود: آیا با این آمار بیسوادان و مشكلاتی كه هست می توان باز هم برای هفت هشت هزار نفر پول در جای دیگر هزینه كرد؟ از طرف دیگر كیفیت آموزش در این مدارس پایین است. در كشوری۶ دانش آموز در مدرسه داریم كه هركدام یك رشته و پایه هستند. بهترین معلم ها كه آزمون داده اند می روند اما به همه دروس در همه پایه ها و رشته ها مسلط نیستند. باید آموزش بوسیله فضای مجازی تقویت شود و فقط یك نفر خوب است برای هماهنگی آنجا حضور داشته باشد.

وی با تاكید بر اینكه باید بررسی نماییم در باره این مدارس موفق بوده ایم یا خیر؟ اظهار داشت: آمار دقیقی از ایرانی ها خارج از كشور نداریم از چهار تا هشت میلیون آمار شنیده ایم. اگر ۴ میلیون را درنظر بگیریم باید ۵۰۰ هزار دانش آموز داشته باشیم. این تعداد فرزندان دارند در مدارس خارجی درس میخوانند و نه در مدارس ایرانی. فضای فیزیكی مدارس خارج از كشور ضعیف هستند. باید روی مدارس كار شود.

وی ادامه داد: سرانه دانش آموزی در مدارس شبانه روزی خیلی كم است اما در آن سو ۲۰۷ میلیارد تومان هزینه میكنیم تا فرزند سفیر و سركنسولی ما آنجا درس بخواند. البته باید از سفرا و وزارت امور خارجه برای حل مشكلات مدارس خارج از كشور به ویژه در ماههای اخیر تشكر نماییم. نیازمند یك بازبینی هستیم.

احمدی لاشكی اضافه كرد: مجلس برای كیفیت آموزش در مدارس خارج از كشور وارد عمل شده است. در ارزشیابی تحصیلی، موارد مالی، مدارس تطبیقی و نظارت بر حساب ها نمایندگان در حال بررسی هستند. باید مدارس خارج از كشور تقویت شود اما حتما باید مدارس بزرگ را از مدارس كوچك لطمه زا جدا نماییم.


نایب رییس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره تغییر زمان برگزاری كنكور سراسری عنوان كرد: برای آینده كنكور، برنامه داریم. دوشنبه جلسه ای با حضور رئیس سازمان سنجش و مركز پژوهش ها در دفتر دكتر لاریجانی داریم. در استان های سیل زده وضعیت خوب نبود، كنكور ارشد تاریخش عقب افتاد. دو آزمون همچون دستیاری پزشكی برای تخصص هم عقب افتاد.

وی افزود: اما برای كنكور كارشناسی سازمان سنجش گفت وضعیتش مهیا نیست كه آنرا هم عقب بیاندازد و ممكن بود نیم سال اول نتواند پذیرش داشته باشد. تا این لحظه بعید است كنكور كارشناسی عقب بیافتد و داوطلبان طبق برنامه زمانی ۱۴ و ۱۵ تیر آماده شوند.

وی درباره استخدام حق التدریس ها باز اظهار داشت: وزیر آموزش و پرورش وعده داده و آن به سازمان امور استخدامی فرستاده تا حق التدریس ها كه كدشناسه دارند تعیین تكلیف شوند. آنها آزمون نمی خواهند و باید روانه دانشگاه فرهنگیان بشوند. نهضتی ها هم باید آزمونی كه خود آموزش و پرورش برگزار می نماید شركت نمایند.




1398/02/01
16:03:30
5.0 / 5
58
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه