ورود تست بسندگی زبان فارسی به سنجش سلامت نوآموزان در دستور كار

ورود تست بسندگی زبان فارسی به سنجش سلامت نوآموزان در دستور كار

پروژه آسان: معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام نمود كه با همكاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اضافه كردن بررسی میزان آمادگی زبان فارسی در طرح سنجش سلامت در دستور كار قرار خواهد گرفت و روی آن كار می نماییم.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، رضوان حكیم زاده در نشست خبری اجرای سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان كه در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار گردید با اشاره به خدمات مترقی و پرارزش سنجش سلامت در كشور اظهار نمود: امیدواریم سنجش را به جای بدو ورود به دبستان، دوسال قبل دبستان انجام دهیم.
وی ادامه داد: حالا سنجش به صورت اختیاری برای ۵ ساله ها و به صورت محدود برای ۴ ساله ها هم انجام می شود، اما اگر بتوانیم سنجش را دوسال عقب ببریم امكان مداخلات بهتری فراهم می شود، البته لازمه آن این است كه دوره پیش دبستانی را هم دو سال پیش از كلاس اول داشته باشیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت غربالگری در دوره پیش دبستانی اظهار داشت: این غربالگری در جهت عدالت آموزشی انجام می شود. مواردی چون كم بینایی و كم شنوایی عموما در مناطق محروم كمتر مورد توجه و شناسایی خانواده ها قرار می گیرد و طرح سنجش در جهت توسعه عدالت آموزشی انجام می شود.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت یادگیری زبان فارسی اظهار داشت: در كارگروهی پیشنهاد شد بسندگی زبانی را به مجموعه سنجش اضافه نماییم. فرمایشات رهبری در خصوص اهمیت یادگیری زبان فارسی مهم می باشد و باید كودكان ما در شرایطی باشند كه امكان دریافت و درك مطلب به زبان فارسی را داشته باشند و جزو گروهی قرار نگیرند كه زودهنگام مدرسه را ترك می كنند.
حكیم زاده افزود: در زمینه افت تحصیلی با دو گروه مواجهیم؛ یك گروه كودكان دیرآموزند و دسته دیگر آنها هستند كه در مناطق دوزبانه پیش دبستانی را نگذرانده اند و اگر آزمون بسندگی زبان فارسی را به این مجموعه اضافه نماییم كمك بزرگی برای ایجاد آمادگی هدفمند زبانی در دوره ابتدایی فراهم می شود.
وی با اشاره به اینكه ۸۳ هزار دانش آموز دیرآموز در مدارس عادی تحصیل می كنند اظهار نمود: فرزندان ما باید بیاموزند در محیط اجتماعی در كنار كسانی زندگی می كنند كه امكان دارد محرومیت هایی داشته باشند. نگرانی هایی برای مدیریت بهتر یادگیری دیرآموزان داریم. هر دانش آموز دیرآموز به لحاظ سختی كار معادل سه دانش آموز عادی برای معلم است.
وی تصریح كرد: لازم است تجدیدنظرهایی در برنامه های آموزشی دیرآموزان داشته باشیم و انعطاف هایی ایجاد نماییم تا شاهد موفقیت بیشتر آنها باشیم.
به قول وی پارسال یك میلیون و ۴۷۶ هزار و ۲۶۲ كلاس اولی داشتیم كه پیشبینی می نماییم در سال جدید یك میلیون و ۵۰۱ هزار دانش آموز كلاس اولی داشته باشیم و آمار ۱.۷ درصد رشد داشته باشد. در دوره ابتدایی با احتساب اتباع، هشت میلیون و ۷۰ هزار دانش آموز پارسال داشتیم كه به هشت میلیون و ۲۲۹ هزار دانش آموز با دو درصد افزایش در سال جدید می رسد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه 31 هزار و ۹۱۰ دانش آموز اتباع در سال ۹۶ داشتیم كه در سال ۹۷ به 34 هزار و ۴۴۵ نفر رسید اظهار داشت: نرخ تكرار پایه در سال ۹۶، ۱.۴ بود كه به 1.38 كاهش پیدا كرد.
وی درباره سنجش آمادگی بسندگی زبان فارسی اظهار داشت: این مورد یك پیشنهاد بود و قرار شده روی آن كار نماییم و استانداردها را احصاء نماییم. با عنایت به تاثیر این آمادگی برای ورود به مدرسه و ایجاد ارتباط به زبان معیار امیدواریم در غربالگری ها این مورد هم ارزیابی شود تا آنها كه نیاز دارند خدمت هدفمند دریافت نمایند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام نمود كه با همكاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اضافه كردن بررسی میزان آمادگی زبان فارسی در طرح سنجش سلامت در دستور كار قرار خواهد گرفت و روی آن كار می نماییم.




1398/03/10
13:57:58
5.0 / 5
4380
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , اجتماعی , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه