ارتباط سطح نمرات دانش آموزان با میزان استفاده از گوشیهای هوشمند

ارتباط سطح نمرات دانش آموزان با میزان استفاده از گوشیهای هوشمند

به گزارش پروژه آسان یك روانشناس درباره مضر یا مفید بودن گوشیهای هوشمند می گوید: به صورت كلی هر آنچه كه سبب توانمندی فرد شود، تحول او را سرعت ببخشد و سبب رشد بیشتر او شود مفید می باشد و نمی توان با آن مخالفت كرد. برپایه یك مطالعه كه میزان تاثیر تلفن هوشمند بر نمرات دانش آموزان را بررسی نموده است، سطح نمرات دانش آموزانی كه گوشی هوشمند را ترك كرده اند افزایش یافته است.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، دكتر مسعود امینی مقدم- روانشناس و استاد دانشگاه درباره عواملی كه می تواند سبب بروز حواس پرتی در دانش آموزان شود، اظهار نمود: درصدی از كودكان و نوجوانان به اختلالات روان شناختی مانند حواس پرتی، نقص توجه و عدم تمركز روبرو هستند.
وی ادامه داد: در ابتدا باید افراد را مورد ارزیابی قرار داد تا مشخص شود در كدام دسته جای می گیرند. علل مختلفی برای حواس پرتی وجود دارد. بیشتر علل این اختلال، درونی و ذهنی است و كمتر از محرك های بیرونی و محیطی نشات می گیرد. بعنوان مثال دغدغه های ذهنی در دوران بلوغ، اضطراب و نگرانی، تعارضات میان احساس و عمل، گرسنگی، بی علاقه و بی انگیزه بودن نسبت به دروس مدرسه، خواب ناكافی و سایر بیماری های جسمی و روانی مانند خیالبافی می تواند در بروز حواس پرتی موثر باشد.
به قول این روانشناس، از آنجایی كه دانش آموزان در مدرسه اجازه استفاده از تلفن همراه را ندارند در خانه تا پاسی از شب بیدار هستند، در حالیكه بهترین زمان برای خواب و رمزگردانی اطلاعات مغز، ساعت ۱۱ تا یك شب است.
امینی مقدم در پاسخ به این سؤال كه آیا گوشیهای هوشمند می تواند برای یادگیری بهتر مورد استفاده قرار گیرد یا به صورت مطلق مضر است؟، عنوان كرد: به صورت كلی هر آنچه كه سبب توانمندی فرد شود، تحول او را سرعت ببخشد و سبب رشد بیشتر او شود مفید می باشد و نمی توان با آن مخالفت كرد. بر مبنای یك مطالعه كه میزان تاثیر تلفن هوشمند بر نمرات دانش آموزان را بررسی نموده است، سطح نمرات دانش آموزانی كه گوشی هوشمند را ترك كرده اند افزایش یافته است. البته نباید به علت اثر تلفن های هوشمند بر حواس پرتی افراد، از ورود آن به مدارس ممانعت كرد چون كه این وسیله می تواند امكانی برای یادگیری بهتر باشد.
وی ادامه داد: به نظر می آید بهتر است این تكنولوژی در اختیار دانش آموزان باشد و در كنار آن سواد رسانه ای را هم آموزش داد.
در ادامه رحمان عیسی زاده-رئیس اداره هوشمندسازی مدارس وزارت آموزش و پرورش هم درباره چگونگی مدیریت مصرف تلفن همراه در فرزندان توسط والدین بیان كرد: نقش والدین در مدیریت مصرف تلفن های هوشمند در تعطیلات تابستان بسیار پررنگ است. پدر و مادر باید این قابلیت را داشته باشند كه فرزندان را در راه درست هدایت كنند. مدیریت مصرف و كنترل فرزندان به معنای گرفتن گوشی از آنها نیست، بلكه باید در طول روز جهت استفاده از این فناوری، برنامه زمانی مشخص كنند. اگر منع در كار باشد نتیجه مطلوب حاصل نمی گردد و فرزندان در فرصت هایی كه والدینشان حضور ندارند باردیگر استفاده افراطی خواهند داشت.
وی معتقد است: آنچه كه والدین در مدیریت استفاده از تلفن همراه باید توجه داشته باشند، نخست میزان زمان و مساله دوم برنامه ها و نرم افزارهایی است كه استفاده می نمایند.
رئیس اداره هوشمندسازی مدارس وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به این سؤال كه آیا گوشیهای هوشمند می تواند برای یادگیری بهتر مورد استفاده قرار گیرد یا به صورت مطلق مضر است؟، اظهار داشت: خیلی از كارشناسان این حوزه در داخل و خارج كشور معتقدند گوشیهای هوشمند می تواند برای یادگیری مناسب باشد، در عین حال برخی هم اعتقاد دارند كه این وسیله و اپلیكیشن های آن سبب حواس پرتی می شود. به نظر اگر بتوانیم از این ابزار در جهت یادگیری استفاده نماییم بسیار مفید خواهد بود.
عیسی زاده كه در یك برنامه رادیوی صحبت می كرد، تصریح كرد: هوشمند كردن مدارس با گوشی، یك مرتبه مالی سنگین را به خانواده ها تحمیل می كند كه در این وضعیت اقتصادی به صلاح نیست و اگر قرار باشد دولت این هزینه را پرداخت كند به اعتبارات زیادی نیاز دارد.
در ادامه هم رقیه شكری، كارشناس مسائل فرهنگی، اجتماعی و آموزشی و مدیر مدرسه هم در پاسخ به اینكه آیا رویكردهای سلبی كه در سال های اخیر در مدارس وجود داشته، توانسته حواس پرتی را در كودكان و نوجوانان كاهش دهد؟، توضیح داد: ممنوعیت تلفن همراه در مدارس در خیلی از كشورهای دنیا همچون آمریكا، ژاپن و استرالیا بر مقرر است، اما به این گونه نیست كه مردم را بلاتكلیف رها كرده باشند، به عبارت دیگر قوانین به صورت دقیق و مشخص بیان شده است.
بنابر اظهارات این كارشناس مسائل فرهنگی، اصرار بر ممنوعیت استفاده از تلفن های هوشمند به علت حواس پرتی ناشی از آن برای دانش آموزان است. بر مبنای یك پژوهش بین المللی حتی صدای زنگ پیامك تلفن باعث حواس پرتی می شود. دلیل دیگر برای ممنوعیت استفاده تلفن هوشمند سوءاستفاده های احتمالی از آن است.
وی ادامه داد: باید توجه كرد بهترین و طلایی ترین لحظات عمر یك دانش آموز در مدرسه سپری می شود و معلم و مدیر باید برنامه مدون و مناسب برای او داشته باشند. اگر معلم در تدریس خود جذابیت و هیجان كافی داشته باشد و به صورت كلی یك الگوی مناسب ذهنی برای دانش آموز خود باشد، فرصتی برای حواس پرتی ایجاد نمی گردد. اگر این معلم كه بعنوان الگو شناخته می شود، روش زندگی و مدیریت فضای مجازی او مورد قبول داشته باشد می تواند مانع كشش بی مورد دانش آموز نسبت به گوشی شود.



1398/07/03
14:18:34
5.0 / 5
3073
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه