وزیر آموزش و پرورش:

در حوادث اخیر هیچ دانش آموزی دستگیر نشده

در حوادث اخیر هیچ دانش آموزی دستگیر نشده

به گزارش پروژه آسان وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه متناسب با صلاحیت حرفه ای و تخصصی معلمان، دریافتی آنها در طرح رتبه بندی متفاوت می باشد اظهار داشت: منطق اصلی رتبه بندی ارتقای كیفیت و افزایش انگیزه معلمان است. برای این طرح ۲۰۰۰ میلیارد تومان در بودجه دیده شده است.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی در دومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت هفته بسیج اظهار داشت: در آستانه نودمین روز حضورم در آموزش و پرورش لازم دانستم گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه های آتی عرضه كنم.
وی ادامه داد: در هفته گذشته اتفاقاتی رقم خورد كه جزو وعده هایم در زمان رای اعتماد بود؛ یكی آئین نامه رتبه بندی است كه در هیئت وزیران به تصویب رسید و بر مبنای آن معلمان متناسب با رتبه هایی كه كسب می كنند از مزایای متفاوتی برخوردار می شوند. هدف این است كه معلمان با دانش، تجربه و عملكرد متفاوت از دریافتی متفاوتی برخوردار شوند.
وی با اشاره به اینكه یكی از پیش نیازهای كیفیت، در نظر گرفتن پاداش برای كارهای باكیفیت است اظهار داشت: متناسب با صلاحیت حرفه ای و تخصصی معلمان، دریافتی آنها متفاوت می باشد. منطق اصلی رتبه بندی ارتقای كیفیت و افزایش انگیزه معلمان است. برای این طرح ۲۰۰۰ میلیارد تومان در بودجه دیده شده است.
حاجی میرزایی افزود: معلمانی كه دو سال سابقه دارند در رتبه اول قرار می گیرند و به همین ترتیب با دارا بودن سابقه شش، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ سال در رتبه های پنجگانه قرار می گیرند. بر طبق این مصوبه، آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان پیش دبستانی، مراقبان سلامت، معاون و مدیران مدارس و مشاوران آموزشی كه حدود ۷۲۰ هزار نفر می شوند، مشمول طرح رتبه بندی هستند اما معلمانی كه به بخش اداری منتقل شده اند از امتیازات بخش اداری برخوردار می شوند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه افزایش حقوق معلمان از گام هایی است كه هم برای كیفیت بخشی آموزش و هم برای تامین معیشت معلمان در نظر گرفته ایم اظهار داشت: حقوق معلمان نیازمند ترمیم اساسی است و باید به تدریج و گام به گام به سمت بهبود آن برویم كه یكی از ملزومات آن برخورداری فرهنگیان از قانون خاص اداری و مالی و خروج آنان از قانون مدیریت خدمات كشوری است.
وی ادامه داد: یكی از برنامه های من كوشش برای ارتقای معیشت معلمان است و انتظار داریم معلمان هم برای كیفیت بخشی آموزش تلاش بیشتری داشته باشند.


جزییات راه اندازی مسكن ویژه فرهنگیان؛ عرضه تسهیلات ویژه به فرهنگیان ساكن در بافت فرسوده

وزیر آموزش و پرورش همینطور به تفاهم نامه اخیر با وزارت راه برای صاحب مسكن شدن ۱۷۰ هزار فرهنگی اشاره و اظهار نمود: قیمت زمین از عناصر تعیین كننده قیمت واحد مسكونی است. قرار شده هرجا آموزش و پرورش زمین مناسب دارد در اختیار وزارت راه قرار دهد و اگر زمین مناسب در اختیار نداشت از جانب وزارت راه تامین گردد. این طرح سه ساله است.
وی افزود: همچون شرایط فاقد زمین و فاقد واحد مسكونی بودن، عدم استفاده از تسهیلات دولتی مسكن، تاهل و سرپرست خانوار بودن، زنان خودسرپرست با ۳۵ سال سن است. كلیه همكاران رسمی و قراردادی و بازنشستگان می توانند از این امكان بهره مند شوند.
حاجی میرزایی با اشاره به اینكه وزارت راه لیست واحدهای مسكن مهر فاقد متقاضی و سایر پروژه هایش را در اختیار دارد و فرهنگیان را در اولویت قرار می دهد اظهار داشت: همكارانی كه در بافت های فرسوده ساكن اند و نیازمند بهسازی منازل خود هستند می توانند از امتیازات مندرج در توافق نامه بهره مند شوند.


نحوه جذب و تبدیل وضعیت معلمان حق التدریس، مربیان پیش دبستانی و نهضتی ها
او همینطور به ابلاغ شیوه نامه تبدیل وضعیت معلمان حق التدریس و مربیان پیش دبستانی و نهضتی ها در هفته گذشته اشاره نمود و اظهار داشت: حق التدریس های دارای سابقه همكاری از قبل ۹۱ و مربیان پیش دبستانی پیش از ۹۱ به استخدام در می آیند، البته باید یك دوره یك ساله در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند و در آزمون نهایی پس از دوره یكساله قبول شوند. البته به میزان ظرفیت اختصاصی از جانب سازمان استخدامی و متناسب با نیاز، جنس و رشته این جذب صورت خواهد گرفت.
وی ادامه داد: همكاران نهضت سوادآموزی باید در آزمونی شركت نمایند و اگر ۵۰ درصد نرخ را كسب كردند دوره یك ساله در دانشگاه فرهنگیان می بینند و سپس استخدام می شوند.

وزیر آموزش و پرورش اضافه كرد: آن دسته از مربیان پیش دبستانی كه حقوق خویش را از آموزش و پرورش دریافت نكرده اند از شمول این قانون خارج می باشند.


توزیع شیر مجانی در استانهای محروم

او همینطور از توزیع شیر مجانی در تمام مدارس با اولویت هشت استان محروم كشور اطلاع داد و اظهار داشت: عملیات توزیع شیر در استانهای ایلام، بوشهر، خوزستان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، كهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان شروع شده است، اگر اعتبارات افزایش یابد استانهای بیشتری مشمول می شوند.


تسویه پاداش آخر خدمت به تاخیر افتاده بازنشستگان سال ۹۷

حاجی میرزایی همینطور به تسویه پاداش آخر خدمت به تاخیر افتاده بازنشستگان سال ۹۷ و بخش عمده معوقات حق التدریس سال ۹۷ در هفته های گذشته اشاره و عنوان كرد: باید بگونه ای عمل نماییم كه به تدریج از انباشته شدن معوقات جلوگیری و هركسی خدمتی عرضه می دهد سرماه دریافتی داشته باشد.


تامین ارز كافی برای پرداخت حقوق و معوقات فرهنگیان خارج از كشور
وی افزود: دریافتی معلمان خارج از كشور هم به دلایلی چون مشكلات ارزی و... به تاخیر افتاده بود. با تامین ارز كافی، پرداخت حقوق كلیه همكاران خارج از كشور را تا آخر سال تامین كردیم و نگرانی بابت پرداخت حقوق معلمان شاغل در خارج از كشور وجود ندارد و تلاش می نماییم تسویه معوقات آنها را هم انجام دهیم.


انتقاد وزیر از نحوه رفع كمبود نیروی انسانی

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به كمبود ۱۰۸ هزار معلم در ابتدای سال تحصیلی اظهار داشت: با راهكارهای مختلفی چون استمرار خدمت، افزایش ساعات حق التدریس و.... نیروی انسانی مورد نیاز فراهم گردید، اما آیا این روشها مناسب و كیفی هستند؟ باید ارزیابی دقیقتری به عمل بیاوریم كه این راهكارها تا چه اندازه باعث افزایش كیفیت می شود. اینها روش های قابل قبول ما نیست و ناگزیر بودیم از این روش ها استفاده نماییم. امیدواریم سال آینده ساماندهی مناسبتری داشته باشیم.


حال ناخوش بودجه آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه وضع بودجه آموزش و پرورش وضع خوبی نیست اظهار داشت: بودجه طی سال های گذشته همگام با سایر بخش های دولت رشد كرده اما واقعیت این است كه مجموعه بودجه آموزش و پرورش توان حمایت و آموزش باكیفیت را ندارد.
وی افزود: نیازمند توجه عمیقتری به بودجه آموزش و پرورش هستیم. پیشبینی وزارت آموزش و پرورش اعتبار ۷۳ هزار میلیارد تومان برای سال آتی است ولی فعلا رقم پیشبینی شده در لایحه ۵۴ هزار میلیارد تومان است.

حاجی میرزایی افزود: بودجه هنوز در دولت نهایی نشده و این پیشبینی های اولیه است و امید داریم بتوانیم بودجه آموزش و پرورش را واقعی تر نماییم. باید مشخص شود به ازای چه مقدار بودجه چه میزانی از كیفیت برای آموزش باید محقق شود.


گفت وگو با میراث فرهنگی برای تبدیل مدارس خالی به بوم گردی

وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره اقدامات كارگروه اقتصادی با حضور آقای طیب نیا كه جزو وعده های وزیر در ابتدای حضورش بود اظهار داشت: كارگروه اقتصادی از هفته های اول تشكیل شده است. آموزش و پرورش دارای حدود ۱۱۰ هزار ملك است كه بیشتر از ۵۰ درصد به لحاظ سند گرفتار مساله و مشكل است كه باید در اینباره اقدام گردد.
وی ادامه داد: گفت وگوهایی با میراث فرهنگی درباره تبدیل برخی مدارس در مناطقی كه دانش آموز ندارند و خالی افتاده اند صحبت شده تا در طرح بوم گردی استفاده شوند. كار با جدیت پیش می رود اما تجربه موفقی در سطح كشور كمتر در اینباره وجود داشته و پیچیدگی هایی دارد. تلاش می نماییم برای تبدیل به احسن این مدارس موقعیتهای مناسبی را ایجاد نماییم.


دخالت نهادهایی چون شورایعالی انقلاب فرهنگی را غیرتخصصی نمی دانم

وزیر آموزش و پرورش درباره تنوع مدارس اظهار داشت: تاكید كردیم كه مأموریت ما عرضه آموزش با كیفیت به همه مخاطبان است و به اقتضای زمان مدارسی شكل گرفته است و به قوت خود باقی مانده است. اگر اقتضائات گذشته باشد می توان آن مدارس را حدف كرد. دخالت نهادهایی چون شورایعالی انقلاب فرهنگی را غیرتخصصی نمی دانم؛ ای كاش دخالت ها محدود به همین نهادهای تخصصی می شد.
وی ادامه داد: حال آموزش و پرورش خیلی خوب نیست و باید همه جریانهایی كه عمیقا به آموزش و پرورش فكر می كنند با جدیت بیشتری وارد شوند و به بهبود حال آموزش و پرورش كمك كنند.


در حوادث اخیر هیچ دانش آموزی دستگیر نشده است

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره «دستگیری دانش آموزان در حوادث و آشوبهای اخیر» اظهار داشت: از آغاز اجتماعات یكی از مراقبت های ما كسب اطلاع از استانها درباره این بود كه دانش آموزی گرفتار حادثه یا دستگیر شده یا خیر؟. ما گزارش و اطلاعی از دستگیری هیچ دانش آموزی در حوادث اخیر نداشتیم.
او همینطور درباره فیلم منتشرشده ای در فضای مجازی كه حاكی از استفاده از مدرسه ای در تهران برای انتقال بازداشتی ها بوده و در پاسخ به اینكه آیا نیروهای امنیتی و نظامی می توانند وارد مدرسه شده و از آن برای عملیات خود استفاده كنند یا خیر؟ اظهار داشت: از همكاران خواستم فیلمی كه منتشر گردید راستی آزمایی شود، هنوز اطلاع دقیقی ندادند؛ البته مدیر مربوطه تكذیب می كرد كه فیلم مربوط به حالا نیست. ضمن آنكه مسؤلان امنیتی هم توجه كافی را به احترام و حرمت مدرسه كه نهاد آموزشی است دارند.
در ادامه این نشست خبرنگاری پرسید «تعداد زیادی از نوجوانان در سن پایین در اجتماعات اخیر حضور داشتند و حتی یك دختر و پسر ۱۳ و ۱۴ ساله بین كشته شدگان حوادث اخیر بوده اند» او ادامه داد كه به اعتقادش «معاونت پرورشی به شكاف نسلی و دغدغه های این نسل توجه ندارد، در اینباره چه كرده اید؟» كه وزیر پاسخ داد: اینكه تعداد زیادی از دانش آموزان در اجتماعات بودند گزاره تایید شده ای نیست. از استان ها اطلاع گرفتیم و گزارش مستند و دقیقی درباره كشته شدگان هم نداریم.
وزیر آموزش و پرورش در عین حال اضافه كرد: اما قبول داریم كه جامعه در معرض تغییرات گسترده و پرشتاب است كه روح و ذهن و روان نسل جدید را هم متاثر كرده است. تجهیز جوانان به توانمندی هایی برای مواجهه فعال با این تغییرات از مأموریت های اصلی ماست. برای این حادثه خاص كمیته و كارگروهی تشكیل نشده اما در مجموع توجه ویژه به نسل نوجوان در اولویت ماست.


تفاوت معناداری میان نتایج كنكور دانش آموزان دولتی و غیردولتی وجود ندارد

حاجی میرزایی درباره مدرسه داری مسؤلان دولتی و تأثیر لایحه تعارض منافع بر این مورد با اشاره به اینكه حدود ۸۰ درصد مدارس ما دولتی است، اظهار داشت: ما هم خویش را متعهد می دانیم خدمات لازم را به این مدارس عرضه نماییم و بررسی نتیجه نشان داده است تفاوت معناداری میان نتایج كنكور دانش آموزان دولتی و غیردولتی وجود ندارد و همواره باید مراقبت های لازم را از مدارس دولتی داشته باشیم.
وی با اشاره به لایحه تعارض منافع اظهار نمود: این لایحه از جانب دولت به مجلس عرضه شد و بطور قطع در آموزش و پرورش هم تمام افرادی كه مشمول قانون می شوند این تعارض را در نظر می گیرند. افرادی كه در جایی فعالیت دارند نباید مدرسه داری كنند، اما اینكه تا چه حد مدرسه داری مسؤلان مصداق دارد؛ باید بررسی شود و به جد با آن برخورد می نماییم.


هركسی، حتی شخصیت های مطرح می توانند مدرسه دایر كنند

وی درباره اداره شدن مدارس گران غیردولتی كه منتسب به رجال سیاسی و شخصیت های مطرح و شناخته شده هستند هم اظهار داشت: نحوه تاسیس مدارس غیردولتی در قانون آمده و هركسی مجوز بگیرد، می تواند مدرسه دایر كند، می خواهد مسئول باش، می خواهد نباشد. با قانون تعارض منافع مبحث را كنترل می نماییم. بهرحال این كار غیرقانونی نیست. قانون حمایت می كند ما هم حمایت می نماییم اما موسسی تخلف كند برخورد می نماییم. حدود شهریه ها مشخص است. مدارس گوناگونی در شورای نظارت بررسی می شوند و مسلط بر مبحث هستیم.
وی با اشاره به اینكه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یك مبحث جدی است، اظهار نمود: ما متعهد هستیم و تمام تلاش خویش را می نماییم كه نظام تعلیم و تربیت انسانها را برای پذیرش بیشتر دانش آموزان تربیت كند.


چالش تراكم بالای دانش آموزان در كلاس های درس

حاجی میرزایی در ادامه با اشاره به چالش تراكم بالای دانش آموزان در كلاس های درس اظهار داشت: زیر پوست آموزش و پرورش مسایل مختلفی وجود دارد همچون تراكم بالا در بعضی مدارس و توزیع دانش آموزان در مناطق مختلف. برای راه اندازی مدارس در بعضی از مناطق هم مشكل وجود دارد بگونه ای كه در تعدادی مدارس با زیر ۲۰ دانش آموز كلاس تشكیل می شود و در بعضی مناطق ۳۵ تا ۴۰ دانش آموز در یك كلاس حضور دارند كه باید تعادلی برقرار شود.



1398/09/10
15:08:10
5.0 / 5
36
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه