چند نكته درباره آموزش در تعطیلات

چند نكته درباره آموزش در تعطیلات

به گزارش پروژه آسان معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش درباره آموزش های خارج از مدرسه بخصوص در روزهای تعطیلات ناشی از كرونا و عید نوروز، اظهار داشت: باید به این نكته توجه داشته باشیم كه علاقه و شوق مخاطبان متناسب با شرایط سنی و فضای ذهنی و زندگی آنها برانگیخته شود. برای كودكان دبستانی تا پایه سوم بهتر است آموزش توأم با بازی طراحی شود، به خصوص بازی هایی كه در خانه قابلیت انجام داشته باشند.


حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینكه فرآیند یاددهی و یادگیری در زندگی انسان از بین نرفتنی است چونكه علاقه به آن امری فطری است ولی می تواند تضعیف و یا تعطیل شود اظهار نمود: به منظور پیشگیری از این حالت شوق انگیزی، توجه دادن و رفع موانع بسیارضروری است.
وی ادامه داد: یقینا كسانی كه به اهمیت دانش و كسب علم و معرفت واقف هستند احتیاج به برانگیزاننده های جدی ندارند مانند دانشمندی كه عاشق كشف و اختراع است و بی مزد و پاداش هم راه خویش را ادامه می دهد؛ اما كسی كه چنین معرفتی را ندارد حتما باید مانند كودكان به او جایزه داد.
معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش درباره آموزش های خارج از مدرسه اظهار داشت: باید به این نكته توجه داشته باشیم كه علاقه و شوق مخاطبان متناسب با شرایط سنی و فضای ذهنی و زندگی آنها برانگیخته شود.
محمدیان افزود: برای كودكان دبستانی تا پایه سوم بهتر است آموزش توأم با بازی طراحی شود، به خصوص بازی هایی كه در خانه قابلیت انجام داشته باشند و به آسانی با مشاركت یكی از اعضای خانواده صورت پذیرد. تكالیفی همچون نقاشی، عروسك بازی، عروسك گردانی و قصه گویی نمایشی مناسب می باشد.
وی ادامه داد: این آموزش ها ولو همراه با بازی نباید بیشتر از ۲۰ دقیقه طول بكشد و در بین هر قسمت آموزش، تنفس یك ربعی الزامی است.
رئیس مركز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت با اشاره به اینكه درباره دانش آموزان پایه چهارم به بعد هم علاوه بر حفظ روحیه شاد بازی امكان ساختن دست سازه ها و كاردستی ها در انواع مختلف با رعایت امكانات خانواده، سلامت و بهداشت لزوم پیدا می كند اظهار داشت: تشویق، همراهی و به فایده رساندن این دست سازه ها مانند استفاده از آنها و به دیگران نشان دادن و حتی نصب و یا قراردادن آنها در كمد و طاقچه می تواند برای فرزند ما شوق انگیز باشد و برای نوبت های بعدی او را با انگیزه تر كند.
وی با اشاره به اینكه وجه دیگری از یاد دهی و یادگیری ارتباط زنده با گروه های همسال و یا هم كلاسی ها در ویدئوكنفرانس و یا ویدئو كال با همراهی مربی و معلم است اظهار نمود: این گفت وگوها می تواند با مداخله اندك معلم به جروبحث آموزشی منجر شود كه هم یادگیری و هم تخلیه هیجانات روانی مخصوص این روزها در آن است. جمع بندی و تشكر و تحسین هم باید توسط معلم و مدیریت جلسه صورت گیرد.
محمدیان افزود: نكته دیگر برای عمق بخشی به آموزش انجام تكالیف به صورت تولیدات كامپیوتری همانند فیلم، كلیپ، پاورپوینت، رسم نمودار، اینفوگرافی و... است.
وی با اشاره به ضرورت شاداب سازی جریان یادگیری در این روزها با تولید و بیان لطیفه، طنز، داستانك و... درباره موضوعات درسی و حتی ماجراهای پیرامونی كه می تواند سبب خلاقیت و شكوفایی درونی شود اظهار داشت: در صورت احتیاج به مطالعه متن كتاب، معلمان می توانند پرسش های كلاسی را مطرح كنند تا دانش آموز با مطالعه از كتاب درسی استخراج كند و یا حتی پاسخ هایی عرضه شود كه برای آنها سؤال طراحی نمایند.
رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اضافه كرد: در آخرین مرحله اگر خدای نكرده وضع و شرایط به همین منوال باقی ماند لازم است معلمان و گروه های آموزشی با اولویت سنجی مباحث درسی و عرضه نمونه سؤال دانش آموزان را برای آخر ترم آماده كنند.



1399/01/03
11:57:48
5.0 / 5
3319
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , پژوهش , دانش آموز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه