حاجی بابایی:

مجلس یازدهم بر اجرای قوانین زمین مانده برای احیای جایگاه آموزش و پرورش نظارت كند

مجلس یازدهم بر اجرای قوانین زمین مانده برای احیای جایگاه آموزش و پرورش نظارت كند

به گزارش پروژه آسان رئیس فراكسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی بر لزوم اهتمام مجلس یازدهم به نظارت بر اجرای قوانین بر روی زمین مانده، برای احیای جایگاه آموزش و پرورش اصرار كرد و اظهار داشت: دولت و مجلس باید به شكلی عمل كنند كه مدیران آموزش و پرورش فارغ از دغدغه تامین اعتبار، فرصت طراحی آموزشی بر طبق آخرین یافته های علمی در پروسه یاددهی و یادگیری را داشته باشند.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، حمیدرضا حاجی بابایی در نخستین جلسه سفیران فرهنگی مجلس که به میزبانی جامعه اسلامی فرهنگیان تشکیل شده بود، اظهار داشت: در طول سی سال خدمت در هر پست و جایگاهی بوده ام، با اعتقاد به این که باید همه بپذیرند که فقط و فقط آموزش و پرورش است که می تواند جامعه را متحول کند و انرژی راکد آنرا به سمت توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هدایت کند و جامعه را زنده و پویا کند، همه ظرفیت ها را برای رشد جایگاه آموزش و پرورش به کار گرفته ام.
وی در تبیین این مساله تصریح کرد: برای ارتقای جایگاه آموزش و پرورش ظرفیت های ارزشمندی داریم که باید با انسجام دولت و مجلس برای تحقق این اهداف به کار گرفته شوند، مقام معظم رهبری آموزش و پرورش را بزرگترین نهاد تولید سرمایه تعریف کردند، این نگاه، نگاه عزتمندانه ای است که باید در تمام دستگاه های اجرای جاری شود.
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در تدوین سه سند مهم کشور نقش اساسی داشته ام و در همه اینها، سعی کردیم جایگاه آموزش وپرورش را به صورت ویژه تعریف نماییم و تاکیدمان بر مرجعیت معلمان بوده است، در سند تحول بنیادین جایگاه معلمان با اساتید دانشگاه و فناوران تعریف شده است و باید حقوق و مزایای معلمان با شرایط یکسان کمتر از ۸۰ درصد از کادر هیات علمی نباشد، در برنامه ششم توسعه ضرورت اجرای نظام رتبه بندی با نگاه بر بهبود کیفیت منابع انسانی در سیستم تعلیم و تربیت تسریع شده است. در قانون خدمات کشوری تلاشمان همسان سازی حقوق ومزایای همه کارکنان دولت، حذف بی عدالتی بوده است.
وی اشاره کرد: اولویت مجلس یازدهم باید پررنگ کردن نقش نظارتی برای اجرای قوانین باشد، چونکه در غالب موارد مشکل عدم وجود قانون نیست، بلکه مشکل عدم اجرا یا اجرای نادرست قوانین است، کما این که در مورد قانون مدیریت خدمات کشوری هدف اجرای عدالت پرداخت ها بود، اما در هریک از دستگاه های اجرایی به صورت سلیقه ای اجرا شد که خروجی دلخواه را نداشت.
حاجی بابایی با اشاره به حضور قابل توجه سفیران فرهنگی در مجلس اظهار داشت: این رویداد مبارک را به فال نیک می گیریم، چونکه معتقدیم معلمان باید برای تغییر نگاه به آموزش و پرورش وارد میدان شوند و به ارتقای جایگاه معلمان همانگونه که در مبانی نظری سند تحول بنیادین اشاره کرده ایم که آموزش و پرورش یک فراوزارتخانه است وهمه دستگاه های اجرایی باید برای تحقق اهداف آن مشارکت نمایند، این اعتقاد من است و آنقدر می گویم و تکرار می کنم تا کار درست شود. آنقدر پیگیری می کنم که کار را به نتیجه برسانم و خوشبختانه با ظرفیت های موجود به آینده خوش بین هستم.
وی افزود: در قانون برنامه ششم علاوه بر تسریع در مورد ضرورت اجرایی شدن نظام رتبه بندی معلمان، دولت مکلف است نسبت به برقراری عدالت در نظام پرداخت ها و رفع تبعیض، همسان سازی دریافت ها و برخورداری از امکانات شاغلین، بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف را به نحوی که اختلاف حقوق وبرخورداری از امکانات شاغلین و بازنشستگان و مستمری بگیران طی سنوات مختلف با شرایط شغلی، تحصیلی، سنوات وسایر متغیرهای خدمتی در آخر برنامه از بیست درصد تجاوز نکند. متاسفانه دیده می شود پاداش یک سال یک کارمند شرکت های وابسته به وزارت نفت، برابر یا حتی بیش از پاداش اختتام خدمت ۳۵ سال تلاش یک فرهنگی با همان مدرک تحصیلی است.
رئیس فراکسیون فرهنگیان با تاکید براین که بازنشستگان آینه تمام نمای خدمت در جمهوری اسلامی ایران هستند، اظهار داشت: امروز سه مقوله مهم و کلیدی «اقتصاد، فرهنگ و امنیت» برنامه و گفتمان غالب در تمام دنیاست که در همه کشورها توسعه اینها ریشه در آموزش و پرورش دارد. تحول آموزش و پرورش فقط ارتقای وضعیت معیشتی معلمان نیست، مرجعیت معلم باید مورد توجه قرار گیرد، جایگاه باید ارتقاء پیدا کند، جایگاه تعلیم و تربیت، جایگاه تدریس، جایگاه برنامه درسی، تربیت نیروی انسانی، همه باید تعریف و بازبینی شود تا اهداف توسعه محقق شود.
وی افزود: برای برون رفت از مشکلات کنونی کشور باید استفاده از نیروهای باتجربه، مومن، انقلابی و پرتحرک و متعهد و متخصص در دستور کار قرار گیرد. انقلاب اسلامی بر طبق احکام نورانی اسلام بنا شده است، در آموزش و پرورش دراین زمینه سند متقنی بنام سند تحول آموزش و پرورش داریم که مسیر تربیت دانش آموزان را از پیش دبستانی تا اختتام دوره متوسطه مشخص کرده است، اقتصاد دانش بنیان، ایجاد شغل، سرمایه، بهره وری بالا، محیط کسب و کار بهتر، ارزش افزوده بیشتر، کارآفرینی، توسعه اقتصادی و جهش تولید، با نیروی انسانی متبحر و مبتنی بر تربیت چند ساحتی، با رویکرد سند تحول بنیادین امکان پذیر است.
حاجی بابایی اشاره کرد: خوشبختانه در پژوهش های مختلف، سرمایه و سلامت اجتماعی فرهنگیان تایید شده است و در غالب موارد آموزش و پرورش نخستین دستگاه ه اجرائیست که مردم اعتماد بسیار بالایی به آن دارند، این مقوله در بحران اخیر بیماری کرونا نیز بارزتر شد. دیدیم که معلمان با حداقل امکانات موجود در تعطیلی طولانی مدت مدارس آموزش را تعطیل نکردند و حتی شده با امکانات بسیار ناچیز به کار آموزش وپرورش کودکان ونوجوانان پرداختند که این حقایق ضرورت ایجاد زیرساخت های لازم برای ارائه خدمات را بیش از پیش تبیین می کند و این میسر نمی گردد مگر بر اساس اجرای دقیق قوانین و برنامه ریزی بر طبق اسناد فرادستی است و ارزیابی و نظارت دقیق بر اجرای قوانینی که از آموزش و پرورش و توسعه کمی و کیفی آن حمایت می کند.
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس اظهار داشت: دولت و مجلس باید به شکلی عمل کنند که مدیران آموزش و پرورش فارغ از دغدغه تامین اعتبار، فرصت طراحی آموزشی بر طبق آخرین یافته های علمی در پروسه یاددهی و یادگیری را داشته باشند، متاسفانه هم اکنون از شخص وزیر گرفته تا مدیرآموزگاران در دورترین نقاط کشور فقط به دنبال تامین اعتبار هستند و فرصت و توان و انرژی برای کیفیت بخشی به کارهای آموزشی و پرورشی باقی نمی ماند. اگر آموزش و پرورش گفتمان غالب جامعه شود، بی گمان این کاستی ها رفع خواهد شد. بارها گفته ام باز هم تاکید می کنم دولت و مجلس دست به دست دهند و یک دفعه برای همیشه جایگاه آموزش و پرورش را بعنوان عظیم ترین نهاد فرهنگی کشور تعیین کنند، در آن صورت است که به خیلی از بودجه و اعتبارات در دستگاه های دیگر نیاز نخواهد بود. ارتقای آموزش و پرورش شاخص بهداشت، سلامت جسمی و روانی، پیش گیری از لطمه های اجتماعی، ارتقای امنیت جامعه، ایجاد اشتغال پایدار، توسعه اقتصادی وجهش تولید را به همراه خواهد داشت.
وی اشاره کرد: در زمینه برنامه های رفاهی معلمان نیز باید طرح هایی مانند بیمه طلایی معلمان پرقوت تر از قبل در دستور کار قرار گیرد به شکلی که این برنامه باارزش در بستر زمان تحلیل نرود، بلکه هر روز بر ارائه خدمات بهتر متمرکز شود. تقویت بیش از پیش دانشگاه فرهنگیان و تمرکز در جذب دانش آموزان نخبه برای ادامه تحصیل در این دانشگاه بیشتر شود. در واقع با مدیریت بهینه در جذب و نگهداشت نیروی انسانی کارآمد و تاکید بر توانمندسازی منابع انسانی اگر در سایر مولفه های موثر آموزش و پرورش هم نقصی باشد، معلم مقتدر و متخصص و متعهد نقش آفرینی خودرا خواهد داشت و آموزش و پرورشی پویا وکارآمد با معلمی واجد جایگاه و مرجعیت در جامعه است، محقق می شود.
حاجی بابایی اظهار داشت: باید سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص ملی تعریف شود. در غالب کشورهای توسعه یافته این سهم در بالاترین مرتبه ممکن تعریف می شود. باید پرسید چند درصد از بودجه عمومی کشور به آموزش و پرورش تخصیص یافته است؟ چرا این شاخص در چند سال اخیر با وجود پیگیری هایی که داشتیم وضعیت مطلوبی نداشته است، باید در مجلس یازدهم قوانین مقوم آموزش و پرورش را استخراج، میزان تحقق اهداف برنامه ها را با ارزیابی دقیق مشخص نماییم و علت عدم دستیابی به اهداف برنامه ها را پیگیری نماییم، قوانین ضعیف را بازتعریف وآسیب شناسی نماییم و اگر جایی نیاز به قانون و مصوبه ای هست، اهتمام نماییم که آموزش و پرورش به جایگاه و شانیتی که در سند تحول بنیادین برای آن پیش بینی شده است، برسد.



1399/02/26
14:12:33
5.0 / 5
1411
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه