نوبخت اعلام كرد:

تحقق ۶درصد از درآمدنفتی

تحقق ۶درصد از درآمدنفتی

رئیس سازمان برنامه و بودجه كشور اظهار داشت: بااینكه فقط 6 درصد از درآمد نفتی مورد انتظار در سال 99 محقق شده، اما 75 درصد درآمدهای مالیاتی سال جاری تا كنون محقق شده است.



به گزارش پروژه آسان به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور در گفت وگویی مجازی به مناسبت روز خبرنگار به سوالات مختلف خبرنگاران به خصوص ماجرای «کسری بودجه ۹۹» و «اصلاح ساختار بودجه» پاسخ داد.
یکی از خبرنگاران با اشاره به تأکیدات رهبرانقلاب درباره ضرورت اصلاح ساختار بودجه و اظهارات نمایندگان یازدهم درباره عدم شباهت بودجه ۹۹ به بودجه منطبق با شرایط جنگ اقتصادی، پرسید که تفاوت بودجه امسال با لایحه بودجه ۱۴۰۰ چه خواهد بود؟ و نوبخت پاسخ داد: درباره اینکه بودجه ۱۳۹۹ بعد از ماه ها انتظار در مجلس بجای اینکه متناسب با فضای جنگ اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد؛ با چنین سرنوشتی روبرو شده است؛ باید افکار عمومی قضاوت کند. سازمان برنامه و بودجه، لایحه بودجه ۱۳۹۹ را برمبنای پیش بینی واقع بینانه جنگ اقتصادی به مجلس ارائه نمود. موضوعاتی که امروزه درباب کسری بودجه و..... مطرح می شود؛ نشان دهنده شفاف سازی سازمان برنامه بودجه است که راسا این مساله را مطرح کرد؛ اما متأسفانه برخی از عزیزان بدون داشتن اطلاعات کافی درباب اعداد و ارقام واقعی، از کسری بودجه صحبت می کنند!
قرار نبود اصلاح ساختار بودجه به مجلس راه پیدا کند
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: «اصلاح ساختار بودجه» بعد از آنکه از طرف مقام معظم رهبری در سال ۹۷ مطالبه شد، از طرف سازمان برنامه و بودجه کشور در وقت معین شده، تدوین و به رهبری و شورای عالی هماهنگی سه قوه ارائه شد. رهبری تصریح فرموده بودند که اصلاح ساختار باید در همان شورای عالی مورد تأیید قرار بگیرد و قرار نبود به مجلس راه پیدا کند. حتما ایشان مصلحتی داشتند که که این مساله در شورای عالی تأیید شود. البته ما کوشیدیم از همه ظرفیت های کشور برای تدوین آن استفاده نمائیم. ما روی ۴ محور و ۱۰ بسته متمرکز شدیم؛ اینکه «چگونه درآمدهایمان پایدار شود»؛ «چگونه هزینه ها بهینه شوند»؛ «چگونه در بودجه های سنواتی ثبات، عدالت اجتماعی و اقتصادی اعمال شود» و «چگونگی اصلاح روش بودجه ریزی کنونی در دولت و مجلس».
تاکنون برنامه اصلاح ساختار بودجه در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب نشده
وی با اشاره به اینکه برنامه اصلاح ساختار بودجه را هم به مجلس و هم به همه اعضای آن شورا (رؤسای سه قوه) تقدیم کردیم و انتظارمان این بود که اجماعی در بین سران، منطبق با نظر مقام معظم رهبری ایجاد شود، گفت: تا این لحظه با وجود آنکه جهت بررسی برنامه اصلاح ساختار، زمان مشخصی تعیین شده بود؛ به جمع بندی بین سه قوه در شورای عالی، دست پیدا نکرده ایم. البته ما مدعی نیستیم که آنچه ارائه دادیم؛ بهترین است اما بهر دلیلی در شورای عالی تصویب نشد و ما عیناً همان برنامه را به مجلس جدید ارائه دادیم. چون مجلس، امکان قانون گزاری دارد و می تواند برنامه اصلاح ساختار را بررسی نمایند. ما برای تمامی محورها و پروژه های تعیین شده در این برنامه، تفصیلا پاسخ داریم. البته حرف زدن درباره «اصلاح ساختار بودجه» بسیار آسان است اما همین که بخواهند این شیر را خالکوبی کنند می بینید که چه شیر بی یال و کوپالی می شود.
نظام مالیاتی را با نظام تامین اجتماعی گره زدیم
نوبخت افزود: «اصلاح ساختار بودجه» یک عمل جراحی بزرگ است. ما سالانه ۱۳۴ هزار میلیارد تومان یارانه می دهیم. این عدد چند برابر بودجه کشور است که در شرایط کنونی پرداخت می شود؟ اما آیا به همین گونه باید پرداخت شود؟ آیا شیوه ستاندن مالیات ما صحیح است؟ چرا هم موعدیان و هم مجریان ناراضی اند… و هم از طرف دیگر مجریان مالیاتی معتقدند که درصد مالیات کشور ما نسبت به شاخص کشورهای توسعه یافته و صنعتی بسیار پایین تر است که نشان دهنده استفاده اندک از این ظرفیت است. این نشان دهنده لزوم اصلاح است. بجای آنکه مالیات را عمدتاً متوجه حقوق و مصرف نماییم آنرا به سمت درآمد و سرمایه ها بردیم؛ به عبارتی نظام مالیاتی را با نظام تامین اجتماعی گره زدیم و مشخص کردیم هر کسی در ماه و در سال چقدر می تواند درآمد داشته باشد و اگر بیشتر از آن درآمد دارد؛ باید مالیات بدهد و اگر درآمد کمتری دارد، باید یارانه بگیرد.
معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه درباب بحث هزینه ها در قوانین بودجه نیز، مراکز تحقیقاتی، فرهنگی و مذهبی مشابهی داریم و می توانیم بعضی از اینها را به جهت کار مشابه، در یک ردیف تجمیع نماییم. اما این کار آسانی نیست، اظهار داشت: امیدواریم مجلس برنامه اصلاح ساختار بودجه را مصوب کند تا آنرا اجرا نماییم. البته اعمال کوچک ترین تغییر، اعتراضات بسیاری را برخواهد انگیخت. اما لازم است که این جراحی در اقتصاد کشور صورت بگیرد. با اصلاح قیمت بنزین؛ منابع حاصل از افزایش نرخ بنزین را بعنوان یارانه به مردم برگرداندیم. اما در ماه های اخیر درآمدهای ناشی از افزایش قیمت بنزین، به جهت کاهش میزان مصرف بنزین در داخل و کاهش صادرات بنزین؛ کاهش یافته اما دولت همچنان همان میزان یارانه را به مردم پرداخت می کند. هم اکنون پنجاه هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی داریم؛ کدام بخش آنرا اصلاح نماییم که داد کسی در نیاید؟ و خساراتی را به ما تحمیل نکند. دولت به ضرورت اصلاح ساختار بودجه، معتقد می باشد و منتظر نظر مجلس هستیم تا بعد از تصویب آن از طرف نماینده های با انگیزه مجلس؛ آنرا اجرا نماییم.
بندهای مربوط به اصلاح ساختار بودجه را از بودجه ۹۹ حذف کردند!
وی اشاره کرد: از آنجائیکه برنامه اصلاح ساختار، در مجلس یا از طرف شورای عالی سران سه قوه، تصویب نشده بود، بودجه سال ۹۹ در قالب آن تدوین نشده است. به عبارت دیگر اصلاح ساختار، نتوانست در بودجه کاملاً اعمال شود حتی بندهایی که به آن مربوط بود را کلاً حذف کردند!
نوبخت افزود: در پاسخ به اینکه می گوئید آیا بودجه سال ۹۹ متناسب با جنگ اقتصادی و واقعیت امروز کشور نوشته شده است یا نه؟؛ سوالی از شما می پرسم؛ آیا قانون بودجه ای را در کشورمان سراغ دارید که از بودجه ۵۷۰ هزار میلیارد تومانی منابع عمومی، کمتر از ۴۸ هزار میلیارد تومان آن مربوط به درآمدهای نفتی باشد؟ یعنی کمتر از ۱۰ درصد کل بودجه متکی به درآمدهای نفتی باشد؟ ما چنین بودجه ای را برای سال ۹۹ ارائه دادیم. اگر هم درباره کسری بودجه، سخن گفتیم؛ این ناشی از شفاف سازی سازمان برنامه و بودجه بود که آنرا بیان کرد ولی افرادی، بدون اطلاع کافی از آن، به این مساله می پردازند.
از ابتدای امسال فقط ۸۵ درصد از بودجه جاری ای که باید مصرف می شد؛ مصرف شده است
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به سوالی درباره محل تامین منابع افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان که اخیراً سازمان برنامه و بودجه به دنبال آن است، اظهار داشت: درباره اینکه چطور با وجود قلت منابع مالی، با معضلاتی همچون تورم و گرانی روبرو شویم و حتی حقوق کارمندان و بازنشستگان را اضافه کنیم؛ باید بگویم که این کار را حتی بدون افزایش سقف بودجه، انجام دادیم. منابع عمومی بودجه ۹۸، تغییری نکرد ولی کوشیدیم ۵۰ درصد، حقوق کارکنان را در اسفند ماه اضافه نماییم و بدون افزایش سقف بودجه عمومی در سال ۹۹، ۱۵ درصد هم در فروردین ماه حقوقو کارکنان دولت را اضافه کردیم. حقوق بازنشستگان را هم ۲۰ درصد اضافه کردیم و همسان سازی حقوق آنان با افراد شاغل هم رده خودشان را هم از اول مهرماه اجرا می نماییم.
وی افزود: ما از همین میزان بودجه عمومی مصوب در بودجه سال ۹۹، هزینه این افزایش حقوق ها را تامین می نماییم. از شروع سال تا کنون، فقط ۸۵ درصد از بودجه جاری ای که باید مصرف می شد؛ مصرف شده است. یعنی حتی با وجود افزایش حقوق ها؛ ۱۵ درصد صرفه جویی داشته ایم. جالب است بدانید که میزان پرداخت های بند «و» که مربوط به حقوق است؛ به ۱۵۲ درصد رسیده است. یعنی ۵۲ درصد نسبت به حقوق های سال قبل کارکنان دولت و ۱۳۹ درصد نسبت به حقوق بازنشستگان در سال گذشته، اضافه کرده ایم که از مهر ماه هم حقوق بازنشستگان بیشتر می شود. چنانکه می دانید «بودجه جاری»، شامل دو بخش «پرسنلی» و «سایر» است. تا کنون فقط ۶۰ درصد از بودجه «سایر» در سال ۹۹ را پرداخت کرده ایم. یعنی بودجه «پرسنلی» را افزایش داده ایم اما در بخش بودجه «سایر»، ضمن افزایش راندمان، صرفه جویی هم کرده ایم تا در شرایط جنگ اقتصادی و شیوع ویروس کرونا بتوانیم بودجه کشور را مدیریت نماییم. خوب است بدانید که ۸۵ درصد بودجه عمرانی کشور نیز از شروع سال تا کنون، تخصیص یافته و مبلغی از بودجه عمرانی، در محل بودجه های جاری خرج نکرده ایم.
نوبخت اشاره کرد: کل اوراقی که ما فروختیم هم اکنون ۵۸ هزار میلیارد تومان است در صورتیکه درآمدهای ناشی از مالیات به بیش از ۷۲ هزار میلیارد تومان رسیده و این طور نیست که تامین بودجه، همه از محل فروش اوراق باشد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به سوالی درباره اصلاح نظام یارانه ای کشور و عدالت محور کردن پرداخت یارانه نقدی به مردم اظهار داشت: نحوه پرداخت یارانه ها می تواند اصلاح و هدفمند شود. یارانه حمایت معیشتی ناشی از افزایش نرخ بنزین را به ۶۰ میلیون نفری که فکر می کردیم نیازمندتر هستند تا کنون داده ایم و امیدواریم که هدفمند پرداخت گردد. بطور قطع ۲۰-۲۲ میلیون نفری که این یارانه را دریافت نمی کنند، بطور قطع گلایه دارند. اگر هم یارانه را به همه بدهیم که یعنی آنرا هدفمند توزیع نکرده ایم. در برنامه اصلاح ساختار بودجه هم موضوع اصلاح پرداخت یارانه ها را گنجانده ایم. انشالله با تصویب این برنامه از طرف مجلس، حتی لایحه بودجه ۱۴۰۰ را هم بر اساس همین اصلاح ساختار، ارائه می دهیم. به میزانی که برنامه اصلاح ساختار بودجه در مجلس، تصویب شود؛ آنرا در لایحه بودجه سال بعد لحاظ خواهیم کرد و در جهت اصلاح اعداد و ارقام عمل می نماییم.
میزان درآمدهای نفتی و مالیاتی محقق شده در سال جاری
وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات سازمان برنامه و بودجه برای مقابله با کسری بودجه ناشی از کاهش شدید درآمدهای نفتی بخاطر ترحیم و کاهش درآمدهای مالیاتی بخاطر کرونا، گفت: در شرایط تحریم و رکود ناشی از کرونا، میزان صادرات نفت تقلیل یافته و درآمدهای نفتی پایین آمده است. فروش نفت امسال کاهش شایان توجهی یافته و فقط ۶ درصد از درآمد نفتی مورد انتظار ما تا کنون محقق شده است. اما چند منبع درآمدی دیگر نیز وجود دارد؛ مثل مالیات و درآمدهای گمرک و واگذاری دارایی های مالی در دو بخش فروش سهام کارخانجات دولت در بورس و انتشار اوراق مالی.
نوبخت افزود: بااینکه کمتر از ۶ درصد از آنچه که باید از محل درآمدهای نفتی محقق می شد، محقق شده اما ۷۵ درصد درآمدهای مالیاتی سال جاری تا کنون محقق شده که ۲۰ درصد بیش از سال قبل در همین تاریخ است. ۵۸ درصد واگذاری های مالی نیز محقق شده است. مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی دولت موظف به واگذاری سهام کارخانجات و شرکت های دولتی است که منجر به کاهش مالکیت و تصدی گری دولت شده و آنرا در جایگاه نظارت قرار می دهد. برای کل سال ۹۹، فقط ۱۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان درآمد از این محل، پیش بینی کرده بودیم اما قریب به ۱۶ هزار میلیارد تومان در چهار ماه گذشته، توانسته ایم سهام واگذار نماییم که تا حدودی کسری عدم تحقق درآمد ناشی از فروش نفت را جبران کرده است.
دولت حتی استقراض غیرمستقیم هم از بانک مرکزی نکرده است
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: جز همان تنخواهی که هر سال از بانک مرکزی می گرفتیم و با آن تسویه هم می کردیم؛ چیز دیگری از بانک مرکزی دریافت نکرده ایم. بدین سبب تصور اینکه عدم تحقق منابع موجب استقراض غیر مستقیم دولت از بانک مرکزی شده؛ کاملاً باطل و نوعی توهم است. دولت نه فقط اجازه استقراض مستقیم که حتی امکان استقراض غیرمستقیم هم از بانک مرکزی نداشته و این کار را نکرده است. آمار و ارقام نشان میدهد که به دولت به میزان درآمدهایش هزینه کرده است. در وضعیت فعلی تا جایی که امکان داشت با اصلاح سیاست ها، بودجه جاری کشور را بیشتر معطوف بخش «پرسنلی» کردیم و از بودجه «سایر» کم کردیم. همین طور بودجه های عمرانی کشور را بجای اینکه به مساوات بین تمامی پروژه ها هزینه نماییم و هیچ کدامشان به ثمر نرسد؛ طبق اولویت و اهمیت تخصیص داده ایم و می دانیم که تا آخر سال چقدر راه آهن، جاده، مدرسه، بیمارستان و … خواهیم داشت. به عبارت دیگر سعی کردیم با مدیریت منابع، بیشترین راندمان را داشته باشیم. با وجود کوشش های دشمنان، حتی یک روز هم حقوق و یارانه اعطایی به مردم به تعویق نیفتاده است؛ تمامی حقوق ها را بموقع پرداخت و سررسید اوراق را نیز در زمان مقرر بازخرید می نماییم.
انتظار داریم برنامه اصلاح ساختار اقتصادی در مجلس تصویب شود
وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت برنامه اصلاح ساختار نظام بودجه ریزی کشور اظهار داشت: برنامه اصلاح ساختار اقتصادی را تقدیم مجلس کرده ایم و انتظارداریم که در مجلس محترم تصویب شود تا لایحه بودجه ۱۴۰۰ را که تا ۱۵ آذر باید به مجلس ارائه دهیم؛ با اصلاحات مورد تأیید مجلس، تقدیم نمایندگان محترم نماییم.
وضعیت تحقق منابع بودجه تفاوت چندانی با بودجه سال های قبل ندارد
نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره امکان اصلاح قانون بودجه ۹۹ و مرجع اصلاح کننده آن اظهار داشت: بودجه سال جاری با عدم تحقق منابع در بخش درآمدهای نفت تا کنون روبه رو شده است؛ اما بخش دیگر درآمدها در حوزه مالیات، اوراق و حتی واگذاری سهام کارخانجات دولت؛ محقق شده است. کما اینکه پیش بینی کرده بودیم که در کل سال ۱۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان، درآمد ناشی از واگذاری سهام داشته باشیم اما تا کنون نزدیک به ۱۶ هزار میلیارد تومان، سهام عرضه شده و به همان تکلیفی که اصل ۴۴ قانون اساسی حکم کرده، عمل شده و کاهش تصدی دولت محقق شده است. مقایسه عملکرد بودجه چهارماهه امسال با سال قبل نشان میدهد که تا این مقطع زمانی، در میزان تحقق منابع درآمدی دولت، تفاوت چندانی با بودجه سنوات سال قبل نداریم. تحقق درآمدها به جز حوزه درآمدهای نفتی، در دیگر بخش ها نه فقط محقق شده بلکه اوضاع امسال بهتر از سال های قبل هم هست و ما با اختیارات قانونی ای که داریم در دولت عمل می نماییم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: مقام معظم رهبری بسیار هوشمندانه و با درک شرایط کشور، شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه را تشکیل دادند تا از شرایط جنگ بزرگ اقتصادی باتوجه به ظرفیت قانونی این شورا که مصوباتش همچون شورای عالی امنیت ملی به تأیید و تصویب مقام معظم رهبری می رسد؛ بگذریم و از این ظرفیت استفاده نمائیم. انشالله قانون بودجه ۹۹ با همین شرایط قابل اجرا می باشد و مشکلی در ادامه آن نخواهیم داشت. مهم این است که دریافت ها و پرداخت ها، حقوق و دستمزد و مطالبات کارمندان، ایثارگران و بازنشستگان از دولت را به درستی مدیریت نماییم. امیدوارم برنامه اصلاح ساختار اقتصادی که تقدیم مجلس محترم شده را هم اگر نمایندگان مقتضی می دانند؛ بررسی نمایند و مصوبه ای به دولت بدهند تا لایحه بودجه ۱۴۰۰ را بر آن پایه تنظیم نماییم.
وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه سازمان برنامه و بودجه جهت استفاده از مالیات بر سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد برای جبران کاهش منابع نفتی در بودجه کشور گفت: نظرتان درست است و حتما باید سازوکارهای حقوقی و تقنینی را برای فعال کردن و بهبود نظام مالیاتی داشته باشیم؛ یکی از راهکارهایش مالیات بر سرمایه است که آنرا پیش بینی کرده ایم. رویکردمان از مالیات بر مصرف به سمت مالیات برکل درآمد خانوار، تغییر کرده است. اصلاح ساختار نظام مالیاتی را در محور اول برنامه اصلاح ساختار اقتصادی گنجانده ایم و تقدیم مجلس شد. اگر مجلس اصلاح نظام مالیاتی پیشنهادی ما را تصویب کند؛ با ایرادی از طرف شورای محترم نگهبان هم مواجه نخواهد شد؛ چون با قانون اساسی در تغایر نیست و می توانیم این برنامه را عملیاتی نماییم. خوشبختانه مجلس محترم یازدهم این فرصت را برای سازمان برنامه و بودجه کشور قائل شد و ما جلسات مستمری داریم. سازمان برنامه آمادگی دارد که آن بخش از اصلاح ساختار که به تصویب مجلس برسد را در بودجه سال ۱۴۰۰ اعمال نماید.
افزایش ۲۰ درصدی درآمدهای مالیاتی نسبت به پارینه تا ۱۳ مردادماه
نوبخت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه اگر می توانستید به زمان پیش از تصویب بودجه سال ۹۹ برگردید؛ در کدام بخش از آن تجدید نظر می کردید؟ و همین طور سوال دیگری درباره ارتباط افزایش قیمت طلا و ارز به کسری بودجه دولت اظهار داشت: سه منبع برای تامین هزینه ها داریم. یکی بوسیله مالیات ها که حدود ۱۷۵ هزار میلیارد تومان برای تامین درآمدهای دولت از این محل در نظر گرفته بودیم. خوشبختانه گزارشی که تا تاریخ ۱۳ مردادماه به بنده ارائه شده، نشان میدهد که ۷۵ درصد از منابع پیش بینی شده از محل مالیات ها محقق شده و این رقم ۲۰ درصد بیشتر از سال قبل شده است. این نشان میدهد که پیش بینی ما واقع بینانه بوده است.
می خواستیم به دشمن نشان دهیم که حتی اگر اراده کند هم نمی تواند تحریم نفتی ما را اجرا کند
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: در مورد درآمدهای نفتی دولت هم ما از ابتدا می دانستیم که صادرات یک میلیون بشکه نفت در روز با نرخ ۵۰ دلار، ممکنست توأم با مشکلاتی باشد؛ اما بپذیرید که این تصمیم سنجیده ای از طرف شورای عالی هماهنگی اقتصادی بود؛ به ویژه در زمانی که دشمن می خواهد نشان بدهد که هرچه بخواهد را می تواند محقق کند! اما ما می خواستیم به دشمن نشان دهیم که حتی اگر اراده کند هم نمی تواند تحریم نفتی ما را اجرا نماید و به هر طریقی که هست با روش های مختلف، صادرات نفت را ادامه می دهیم. حالا خزانه داری آنها برود بیابد که ما از چه روشی این کار را می کنیم! صادرات نفت حق قانونی ماست. بااینکه درآمدهای نفتی ما به آن میزان که در بودجه ۹۹ در نظر گرفته بودیم محقق نشده است؛ اما اوضاع درآمدهای دولت نسبت به سال قبل بهتر شده است. درآمدهای نفتی هم با تأخیر به دست ما می رسد. همانطور که گفتم حدود ۵۸ هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت در بخش اوراق حاصل شده. حدود ۵۳-۵۴ هزار میلیارد تومان اوراق منتشره قبلی را هم باید بازخرید می نماییم. در مجموع اتفاق غیرقابل پیش بینی ای رخ نداده که بگوییم اگر به پیش از ارائه لایحه بودجه ۹۹ برگردیم؛ جایی را اصلاح می نماییم. تقریباً درست پیش بینی کرده بودیم. بااینکه وضعیت موجود، وضع مطلوبی نیست اما پیش بینی ما این است که تا آخر سال بتوانیم بر این منوال پیش رفته و صرفه جویی را بیشتر کرده و به سمت تامین معیشت مردم برویم.
وی در پاسخ به سوالی درباره دیدگاه سازمان برنامه و بودجه درباره بسته اقتصاد مردمی که آقای قالیباف مطرح نمودند، گفت: درباب بسته اقتصادی ای که به آن اشاره کردید باید بگویم که از اجزای آن باخبر نیستم. برنامه اصلاح ساختار اقتصادی را سازمان برنامه و بودجه تهیه کرده و در اختیار مجلس و ریاست محترم آن قرار داده است. این برنامه در چهار محور «درآمدهای پایدار»، «هزینه های کارا»، «ثبات بخشی و عدالت» و همین طور «اصلاح نهادی بودجه» تدوین شده و در ۱۰ بسته، موارد زیادی را به همراه برنامه و پروژه ارائه دادیم که برمبنای ظرفیت علمی کشور تهیه کرده ایم و فکر می نماییم تغییرات چندانی نیاز ندارد و در صورت نیاز، نمایندگان شریف مجلس می تواند کمک کرده و آنرا اصلاح کنند. از آنجائیکه هر سال با عدم تحقق منابع نفتی روبرو هستیم؛ برنامه اصلاح ساختار اقتصادی با رویکرد قطع وابستگی به نفت و خروج نفت از بودجه تدوین شده است. امیدواریم که مجلس این برنامه شفاف و روشن که اجزای آن قابل دفاع است را تصویب کند. ما آمادگی داریم که لایحه بودجه ۱۴۰۰ را با اصلاح ساختار مصوب مجلس، تهیه نماییم.
سازوکار الکترونیکی کردن توزیع کالاها در سطح گسترده در کشور وجود ندارد
نوبخت در پاسخ به سوالی درباره دیدگاه دولت درباره طرح مجلس برای تامین کالاهای اساسی و همین طور محل تامین منابع اجرای این طرح اظهار داشت: سازوکار الکترونیکی کردن توزیع کالاها در سطح گسترده در کشور وجود ندارد و مشکلاتی می آفریند؛ در بحث توزیع منابع هم به سبب آنکه منابع ارزی ما محقق نشده؛ مثل سال قبل نمی توانیم ۱۵ میلیارد دلار صرف کالاهای اساسی با نرخ مصوب ۴، ۲۰۰ تومان داشته باشیم. اما اگر منابعی هم وجود داشته باشد و ما به تفاوت آنرا به بخش خاصی ارائه دهیم؛ باز هم افزایش قیمتی رخ خواهد داد که از محل آن می توان به برخی افراد جامعه یارانه بدهیم؛ چون علی القاعده نمی توانیم چنین پرداختی به همه داشته باشیم. نکات مبهمی دراین زمینه برای کارشناسان سازمان برنامه و بودجه وجود دارد و مواردی را که غیرقابل اجرا می دانیم را هم به مجلس اعلام نموده ایم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی درباره استقراض کوتاه مدت دولت از بانک مرکزی در سال های گذشته برای جبران کسری بودجه و تبعات تورمی آن اظهار داشت: راجع به کسری بودجه عرض کردم که تا کنون بیش از ۷۰ درصد از منابع درآمدی دولت محقق شده است. بااینکه فقط ۶ درصد از درآمدهای نفتی محقق شده؛ اما درآمدهای مالیاتی دولت ۲۰ درصد بیشتر از سال قبل محقق شده است و ۵۸ هزار میلیارد تومان هم از محل اوراق استفاده شده که بخش عمده آن -در حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان- صرف طرح های عمرانی شده است که بتوانیم تا آخر سال هم اشتغال موجود را حفظ نموده و هم پروژه های عمرانی قابل بهره برداری باشند. تا کنون ریالی از این ارقام از بانک مرکزی استقراض نشده است.
وی افزود: سال ۹۷، ورودی صندوق ۵، ۴ میلیارد دلار از فروش نفت بود. ۱۴.۵ درصد سهم شرکت نفت، از این مبلغ کنار رفت و مقام معظم رهبری اجازه دادند که بجای ۳۲ درصد آن، احتیاطا فقط ۲۰ درصد درآمد نفتی را به صندوق واگذار نماییم و ۱۲ درصد را کنار بگذاریم برای روز مبادا. از این منبع در سال ۹۷ استفاده نشد ولی در سال ۹۸ که شرایط سخت تر بود؛ استفاده شد. اگر فروش این ۱۲ درصد، مشکل آفرین بود که فروش مابقی حدود ۸۰ درصد آن نیز باید مشکل ایجاد می کرد! ما این ارز را در اختیار داشتیم؛ و بانک مرکزی یا این ارز را فروخته و یا همچنان نزد خود نگه داشته است؛ اگر همچنان آنرا نگه داشته که بهتر است همین الان آنرا عرضه نموده و بازار را کنترل کند! بدین سبب اینکه دولت از بانک مرکزی استقراض کرده ؛ بطور قطع حرف نادرستی است.
افزایش تورم ارتباطی به استفاده دولت از ذخایر صندوق توسعه ملی ندارد
نوبخت با تاکید بر اینکه همه می دانیم که افزایش قیمت ها، ناشی از تغییرات ناگهانی قیمت ارز است که بیشتر از آنکه دلیلهای اقتصادی داشته باشد؛ توجیهات سیاسی دارد، گفت: باتوجه به مسائل مختلف و محدود بودن ارز، کنترل بازار سخت شده است. این افزایش قیمت های جهشی، بیشتر ناشی از انتظارت تورمی و متأثر از قیمت ارز است و ربطی به استفاده دولت از ذخایر صندوق ندارد. کما اینکه عربستان هم ۵۸ هزار میلیارد دلار از ذخایر صندوقش بهره برده و گرفتار چنین تورمی نشده است. البته صندوق توسعه ملی هم نوعی صندوق ذخیره ای است که به وقت باید از آن استفاده نمائیم ولی امسال ما چنین کاری نکرده ایم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در آخر اشاره کرد: تلاش می نماییم باتوجه به محدویت های موجود، کشور را مدیریت کنیم؛ همین «علی برکت الله» که در افتتاح طرح های عمرانی گفته می شود؛ با پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه، عملیاتی می شوند. اگر منابع مالی طرح های عمرانی را تامین نکنیم که طرحی اجرایی نمی شود! هنرمان این است که به رغم کوشش های دشمنان نظام برای کند و ناکارآمد کردن حرکت چرخ اقتصاد کشور؛ هم طرح های عمرانی در حال پیشرفت هستند و هم حقوق ها و یارانه ها در موعد مقرر پرداخت می شوند؛ بدون اینکه بخواهیم ریالی از پول پرفشار بانک مرکزی بخواهیم استفاده نمائیم.

1399/05/18
15:45:53
5.0 / 5
416
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه