مساحت كلاس و تراكم جمعیت، دوشرط تصمیم گیری برای حضور دانش آموزان در مدارس

مساحت كلاس و تراكم جمعیت، دوشرط تصمیم گیری برای حضور دانش آموزان در مدارس

به گزارش پروژه آسان وزیر آموزش و پرورش  با اشاره به اینكه با اضافه شدن به محتوای آموزشی تولید شده پارسال مجموعه كاملی از تولیدات برنامه آموزشی را خواهیم داد كه گام بزرگی در جهت عدالت آموزشی خواهد بود، اظهار نمود: متناسب با تعداد دانش آموز، مساحت كلاس و امكان رفت و آمد، برای حضور دانش آموزان در مدارس تصمیم گیری می شود.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی در آیین تجلیل از معلمان و عوامل برنامه مدرسه تلویزیونی ایران که در دبیرستان ماندگار البرز تهران و با حضور معلمان مدرس تلویزیونی در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸و معاونت سیما سازمان صداوسیما و مدیر شبکه آموزش برگزار شد، اظهار نمود: سال قبل که با مبحث کرونا مواجه شدیم، ۷۰تا ۷۵درصد از محتوای آموزشی آموزش داده شده بود و مابقی آن از راه تلویزیون تولید و ضبط شد اما سال جاری از ۱۵شهریور کار آموزش را آغاز می نماییم و از آغاز سال تحصیلی دروس در تمام پایه ها آموزش داده خواهد شد.

تا جایی که بتوانیم کلاسهای درس را حضوری برگزار می کنیم

دانش آموزان برای رفع اشکال به مدارس می روند

وی افزود: با اضافه شدن به محتوای آموزشی تولید شده پارسال مجموعه کاملی از تولیدات برنامه آموزشی را خواهیم داد که گام بزرگی در جهت عدالت آموزشی خواهد بود. سال جاری هم برنامه ای برای شروع سال تحصیلی داریم و متناسب باوضعیت هر منطقه و پروتکل های اعلامی وزارت بهداشت تا جایی که بتوانیم کلاس ها را به صورت حضوری برگزار خواهیم کرد و اگر نتوانیم به صورت حضوری برگزار نماییم، از راه آموزش تلویزیونی، شبکه رادیویی، شبکه شاد و تولید بسته های آموزشی امر آموزش را پیش خواهیم برد.
وزیر آموزش و پرورش درباره تعاملی شدن آموزش ها اظهار داشت: اینطور نیست که برای همیشه امکان حضور دانش آموزان وجود نداشته باشد. هم اکنون پروتکل ها می گویند تعداد محدودی دانش آموز باید در کلاس باشند تا بتوانیم برای آنان کلاس حضوری داشته باشیم. همینطور فرصتی در اختیار معلمان قرار می دهیم تا دانش آموزان برای رفع اشکال هم به آنان رجوع کنند.
حاجی میرزایی اضافه کرد: در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی محتوای تمام پایه های بررسی و مشخص شده است که چه بخشی باید به صورت حضوری و چه بخشی به صورت غیرحضوری عرضه شود بنابراین متناسب با تعداد دانش آموز، مساحت کلاس و امکان رفت و آمد منطبق با پروتکل وزارت بهداشت برای حضور دانش آموزان تصمیم گیری می شود.


در شرایط کرونایی ایران سراسر مدرسه شد

وزیر آموزش و پرورش همینطور در بخش دیگر این مراسم با اشاره به اینکه جوامع برای داشتن سر زندگی و پویایی باید توانمندی مواجه با تغییرات را داشته باشند، اظهار داشت: در شرایط ویروس کرونا ایران سراسر مدرسه شد.
حاجی میرزایی با اظهار تشکر از دست اندرکاران شبکه آموزش اظهار نمود: چند باری که در شبکه آموزش حضور پیدا کردم روح و مبحث فعالیتهای مخلصانه اول انقلاب را در آن شبکه دیدم بنابراین از تلاشهای دست اندرکاران این شبکه در آماده سازی برنامه های تلویزیونی تشکر می کنم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تعریف توسعه اظهار نمود: انسان ها دائماً در شرایط جدید و تغییرات نو قرار می گیرند و ورود به هر شرایط جدید باید با کسب قابلیت های آن شرایط باشد در غیر این صورت جوامع انسانی گرفتار اضمحلال، سستی و تباهی می شوند.
وی افزود: دنیای ما دائماً تغییر می کند و زمانی انسان ها گرفتار انفعال و حاشیه نشینی می شوند که در عرصه ای وارد شده اند که ظرفیت ها و قابلیت های لازم آن دنیای جدید را کسب نکرده اند؛ بنابراین توسعه حقیقی برای انسان و جامعه به این معنا است که انسان یا جامعه در هر شرایط جدیدی که وارد می شود تاب مقاومت داشته باشد و بتواند از آرمان ها و اصول خود دفاع کند.


با شیوع کرونا وارد یک دنیای جدید شدیم

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه مساله زمانی ایجاد می شود که توانمندی های دنیا جدید به وجود نیامده باشد، اظهار نمود: کرونا یکی از مواردی بود که شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه را متاثر کرد و سبب شد تا آموزش متوقف شود و مناسبات اجتماعی و اقتصادی جامعه تحت تأثیر خود قرار گیرد؛ بنابراین با شیوع کرونا وارد یک دنیای جدید شدیم که مناسبات دنیای ما را تغییر داد و تعادل های دنیای قبلی را برهم زد.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه شیوع کرونا یک آزمون بزرگ برای کشورها بود که در مقابل این دگرگون شدن دنیای جدید چقدر آماده هستند، اظهار داشت: جامعه ایران در مقابل شرایط جدیدی که ویروس کرونا به وجود آورد پر افتخار است؛ نظام سلامت ما در شرایط انتشار کرونا به سرعت وارد عمل شد و جامعه ما هم با توانمندی های خاص خودش توانست در مقابل اثرات منفی شیوع کرونا مقاومت کند.


در برابر کرونا ایستادیم و سال تحصیلی را تمام کردیم

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در شرایط انتشار کرونا نظام آموزشی کشور تحت آزمایش قرار گرفت، اظهار نمود: اختلال در نظام آموزشی کشور تبعات سنگینی برای جوامع دارد اما خوشبختانه آموزش و پرورش از نظر سرعت، کیفیت و تنوع آموزش ها واکنش مناسبی عرضه داد در حالیکه بعضی از کشورها با شرایط موجود ویروس کرونا سال تحصیلی خویش را تمام کردند اما ما محکم ایستادیم و سال تحصیلی را تا آخر ادامه دادیم.
وی با اشاره از تعبیری از فرمایش امام (ره) که می فرمایند ایران را مدرسه نماییم، اظهار داشت: تحقق واقعی مدرسه شدن ایران از این مسیری که امروز شروع کردیم، می گذرد و در این شرایط ایران یکپارچه مدرسه شد و به تعداد تمام خانه ها در ایران مدرسه شکل گرفت. هر چند این مدارس خصوصیت های مدارس قبلی را نداشت اما امنیت و آرامش داشت و در کنار خانواده ها بود.


درگیر شدن خانواده ها با آموزش فرزندان؛ هدفی که با انتشار کرونا به آن دست یافتیم

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه یکی از خصوصیت های مدرسه تلویزیونی این بود که خانواده ها با آموزش دانش آموزان درگیر شدند، اظهار نمود: سال ها هدف ما این بود که خانواده ها در امر آموزش فرزندانشان وارد شوند و تاسیس انجمن اولیا و مربیان هم به همین علت بوده است.
وی با اشاره به اینکه آینده جامعه در متن آموزش ایجاد می شود، اظهارکرد: جامعه آنگونه عمل می کند که آموخته است بنابراین اگر جامعه متفاوتی می خواهیم نقطه عزیمت آن آموزش و پرورش است و در آموزش و پرورش انسجام و هم راستایی و هم افقی در اهداف نیاز است تا به توان به اهداف رسید.
حاجی میرزایی در انتهای سخنان خود با اشاره به اینکه به دنبال هم راستایی مأموریت ها با صداوسیما هستیم اظهار نمود: یکی از ساحت هایی که در سندتحول بنیادین است، آمادگی برای ذهن و فکر دانش آموزان در افزایش خلاقیت های دانش آموزان است بنابراین از دستاوردهایی که به دست آمده است برای سال آینده تحصیلی استفاده می شود.


فولادوند: با شروع آموزش های تلویزیونی امید به جامعه تزریق شد

به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، در ابتدای این نشست عبدالرضا فولادوند، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران هم با اشاره به اینکه با شروع آموزش های تلویزیونی امید به جامعه تزریق شد، اظهار نمود: فعالیت معلمان در آن دوره سبب شد تا آموزش دانش آموز متوقف نشود و با تلاش این معلمان در یک جریان مستمر چندماهه سال تحصیلی را به پایان ببریم.


آماری از برنامه های تولیدی در مدرسه تلویزیونی ایران از زبان حکیم زاده

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش هم با اشاره به سه ویژگی؛ سرعت واکنش، هماهنگی و همدلی و فراگیری مدرسه تلویزیونی ایران اظهار نمود: آموزش های تلویزیونی در جهت تنوع محیط های یاددهی و یادگیری باید ادامه یابد.
وی با اشاره به اینکه در پژوهشی که در معاونت ابتدایی در مورد روند کار و دستاوردهایی که این کار داشته انجام دادیم به سه نکته اصلی و مهم دست یافتیم، اظهار نمود: مبحث اول سرعت واکنش است که یک تجربه ارزشمندی برای مدیریت بحران بود؛ در هفتم اسفندماه ما با زحمات پرارزش رئیس شبکه آموزش جلسه ای را برگزار کردیم با این مورد که چطور از ظرفیت صداوسیما برای تداوم جریان آموزش استفاده نماییم و دهم اسفندماه با همکاری و ایثار معلمان در جلوی دوربین زنده تلویزیون این کار صورت گرفت.
وی ادامه داد: بارها بعنوان یک معلم که سابقه زیادی هم در تدریس دارم تاکید کرده ام این کار، کار بسیار دشواری است چون که از کلاس بسته درس، خویش را در معرض نقد و دید میلیون ها انسان قرار می دهیم. خصوصیت دیگر این برنامه هماهنگی و همدلی بود. این حس همدلی واقعا پرارزش بعنوان نمونه ای از همکاریهای دوجانبه بین دستگاهی می تواند واقعا تجربه قابل انتقال به سایر دستگاه ها باشد که ناشی از اتفاق خاصی بود که برای کشور اتفاق افتاده بود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خصوصیت سوم این آموزش ها را فراگیری این جریان دانست و اظهار داشت: فراگیری از جهت اینکه در سرتاسر ایران نمود پیدا کرد به صورتی که شبکه های استانی هم به باز پخش برنامه های شبکه آموزش و سایر شبکه های صداوسیما پرداختند.
وی با اشاره به آمار برنامه های تولیدی در مدرسه تلویزیونی ایران اضافه کرد: در مجموع ۲هزار و ۲۶۱جلسه در تلویزیون برگزار شده که ۵۶۱جلسه مربوط به دوره ابتدایی و از این ۵۶۱جلسه ۴۷۷جلسه به صورت زنده برگزار شده است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر برای پخش هر جلسه ۴تا ۶ساعت وقت صرف شده باشد، باید از آمادگی های لازم و پشتیبانی شما معلمان و حجم فعالیت افراد پشت صحنه تشکر کرد.
حکیم زاده اظهار داشت: در دوره ابتدایی ۲۹نفر پشتیبان در کنار ۳۶آموزگاری که به صورت مداوم در این برنامه شرکت داشتند کار آموزش های تلویزیونی را برعهده داشتند و در دوره متوسطه تنوع درس ها و برنامه ها بسیار بیشتر بود در مجموع ۶۱۷ساعت معادل ۳۷هزار بار برنامه های آموزشی از تلویزیون پخش شده که با عنایت به بررسی های انجام شده در مورد اقداماتی که سایر نظام های آموزشی انجام دادند تجربه جمهوری اسلامی ایران یک تجربه ممتاز و منحصر به فرد است.


استفاده از راهبران آموزش در سال تحصیلی جدید در مناطق محروم فاقد امکانات

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود: علاوه بر آموزش های تلویزیونی، آموزش و پرورش از راه بسترهای دیگر در مکان هایی که هیچ امکاناتی وجود ندارد از راه حضور راهبران، معلمان و آموزگاران جریان آموزش را ادامه داد.
وی خاطرنشان کرد: دسترسی ساده به آموزش، پوشش حداکثری، مقرون به صرفه بودن، قابلیت برنامه ریزی و زمان بندی، عرضه موثرترین الگوهای تدریس با استفاده از معلمان توانمند و تاثیرگذار، روش مناسب بعنوان جایگزین آموزش حضوری، ایجاد انگیزه و فرصت های یادگیری و مشارکت، تنوع و جذابیت بالا و مکمل مناسب شبکه شاد از مزایای آموزش تلویزیونی است.
حکیم زاده بیان نمود: باید بتوانیم آموزش ها را تعاملی تر نماییم و بر انطباق بیشتر برای بودجه بندی کتاب، امکان ارزشیابی تمرکز نماییم تا با عنایت به شرایط بومی مناطق محروم، تفاوت های فردی دانش آموزان آموزش ها عرضه شود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در انتها اظهار داشت: برای ایجاد بستر آموزش، در دسترس گذاشتن آموزش ها، توسعه عدالت آموزشی در بعد کیفی و کمی و فراهم کردن تنوع در فرصت های یاددهی و یادگیری باید آموزش های تلویزیونی ادامه یابد.




منبع:

1399/05/29
13:45:24
5.0 / 5
1671
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , اجتماعی , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه