پیش دبستانی الزامی برای كودكان صدمه دیده شنوایی

پیش دبستانی الزامی برای كودكان صدمه دیده شنوایی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور با اشاره به اینكه پیش دبستانی در دوره عادی، اختیاری است اما در دوره استثنایی الزامی است و از بدو تولد آغاز می شود اظهار داشت: در حوزه دانش آموزان با صدمه شنوایی، برای كودكان تا دو سال آموزش به والدین را در دستور كار داریم. برای كودكان دو تا سه سال، آموزش والد و كودك و ۳ تا ۴ سال هم آموزش پیش دبستانی برای كودكان را دنبال می نماییم.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، سید جواد حسینی درمراسمی به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان با اشاره به اینکه بیشتر از ۲۰ هزار مدرسه پذیرا دانش اموزان صدمه دیده شنوایی را تحت پوشش قرار داده اند اظهار داشت: ۱۰۰ مدرسه مخصوص ناشنوایان، ۲۳ مدرسه مخصوص نابینایان و شش مدرسه شبانه روزی داریم که این شش مدرسه ۳۰۰ دانش آموز صدمه شنوایی را تحت پوشش دارد.

وی ادامه داد: خیلی از مردم نمی دانند که ما دست کم دو سه دوره بیشتر از دانش آموزان عادی، دانش آموزان با نیازهای ویژه را تحت تعلیم وتربیت می بریم. یکی از خصوصیت های آموزش و پرورش استثنایی این است که آمیزه ای از مأموریت های آموزش و پرورش عادی و بهزیستی را دنبال می کند و کار توانبخشی هم انجام می دهد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه پیش دبستانی در دوره عادی، اختیاری است اما در دوره استثنایی الزامی است و از بدو تولد آغاز می شود اظهار داشت: در حوزه دانش آموزان با صدمه شنوایی، برای کودکان تا دو سال آموزش به والدین را در دستور کار داریم. برا ی کودکان دو تا سه سال، آموزش والد و کودک و ۳ تا ۴ سال هم آموزش پیش دبستانی برای کودکان را دنبال می نماییم.
حسینی افزود: در دوره یک و دو پیش دبستانی، ۷۰۰ کودک در ۱۷۵ کلاس تحت پوشش هستند. در دوره پیش دبستانی و ابتدایی نخستین گام ما شناسایی بموقع این دانش آموزان است. هنوز در شناسایی بموقع مشکل داریم. سنجش سلامت یکی از اهدافش شناسایی و جای دهی مناسب می باشد و دانش آموزان شناسایی شده در دو دسته مدارس خاص و پذیرا، جای دهی می شوند که مجموعا ۱۶ هزار نفر هستند.

وی ادامه داد: در مدارس خاص و استثنایی حدود ۶۰۰۰ دانش آموز در چارچوب ۱۳۷۳ کلاس درس و ۱۰ هزار دانش آموز در بیشتر از ۲۰ هزار مدرسه در چارچوب طرح تلفیقی تحت پوشش هستند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به آموزش زبان اشاره ایرانی اظهار داشت: یکی از مهمترین وجوه تمایز انسان ارتباط است که زوایای گوناگونی دارد. یک بخش ارتباط با خداست و ناشنوایان مطمئنا قوی تر از افراد عادی در این حیطه عمل می کنند. دوم ارتباط با طبیعت که مطمئنا ناشنوایان ارتباط مناسبتری برقرار می کنند. سوم ارتباط با خود است که آن هم همچنین است. چهارم ارتباط با دیگر انسان هاست که گرچه ناشنوایان ما در دنیای سکوت به لحاظ زبانی به سر می برند اما دنیایی پرمعنا از فضیلت و احساس و خردمندی دارند و زبان اشاره این ارتباط را تسهیل می کند.

حسینی اضافه کرد: انسان های دارای صدمه شنوایی دنیای پرمعنایی از ارتباط را رقم می زنند و زبان اشاره این ارتباط را تکمیل و تسهیل می کند. نهضت زبان اشاره و بریل را در سال ۹۹ دردستور کار داریم و ۵۰۰۰ مدیر و مسئولی که بیشتر در ارتباط هستند آموزش می بینند که ۱۰۰۰ نفرشان آموزش بریل می بینند و ۴۰۰۰ نفر آموزش زبان اشاره می آموزند.

وی ادامه داد: ۱۰۰۰ واژگان فارسی را به زبان اشاره معنا کردیم. در تلاشیم معادل سازی واژه ها برای گروه های هفت گانه ما با فرهنگستان زبان فارسی صورت گیرد. همینطور ۱۰ درصد معلمان دانش آموزان کم توان ذهنی، آموزش چندگانه می بینند که یکی از انها زبان اشاره است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه در دوره کرونا، آموزش و پرورش استثنایی ساکن ننشست و ۱۰۰ واژه برای مواجهه کادر درمانی با عزیزان ناشنوا را تهیه کردیم و ۴ کلیپ کوتاه در اینباره تولید شد اظهار داشت: بسیار سعی کردیم که خواسته درست ناشنوایان را در دوره کرونا از راه مدرسه تلویزیونی پاسخ دهیم. امروز در تمام آموزش های تلویزیونی زبان اشاره اضافه شده و روزهای جمعه به صورت اختصاصی معلمانی با زبان اشاره تدریس می کنند.

حسینی افزود: برای کل گروه های هفت گانه پایگاه جامع محتوا با ۴۰۰۰ عنوان درس را راه اندازی کردیم که ۴۴۰ عنوان تا کنون بارگذاری شده و ۸۰ عنوان مربوط به ناشنوایان است و کمک زیادی به عدالت آموزشی می کند. یکی دیگر از اقدامات مهم توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت آموزی است و امکان تحصیل در ۳۸ رشته فنی فراهم گشته است.

وی با اشاره به اینکه یک اقدام مهم دیگر مناسب سازی و تولید محتوای ویژه ناشنوایان است اظهار نمود: ۱۲۲ کتاب برای دوره های مختلف تحصیلی متناسب سازی و تالیف شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اضافه کرد: اقدام دیگر خدمات حمایتی است. در سال قبل ۳۲ هزار خدمت در ۱۶ عنوان عرضه شد که سه خدمت مختص ناشنوایان است. پرداخت کمک هزینه سمعک که ۴۰۰۰ دانش آموز تا کنون تحت پوشش رفته اند و سال قبل ۵۰۳ مورد از این خدمات استفاده کردند و با کمک بیمه، سمعک مجانی تمام می شود. علاوه بر آن کمک هزینه تعمیر قطعات دستگاه کاشت حلزون برای هر فرد دومیلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. همینطور کمک هزینه جراحی کاشت حلزون که ۱۹۴ مورد تا کنون انجام شده در لیست این خدمات قرار دارد. در سال جدید کل هزینه این خدمات را از ۴ به ۷ میلیارد تومان افزایش داده ایم و به ۱۶ خدمت قبلی یک خدمت اضافه شده و آن هم تعویض دستگاه کاشت حلزون است.

حسینی با اشاره به اینکه در هفته جهانی ناشنوایان تعهد می نماییم که شناسایی دقیق تر صدمه های شنوایی را در دستورکار قرار دهیم عنوان کرد: مداخلات بهنگام طلایی را از بدو تولد گسترس کمی و کیفی خواهیم داد، چونکه معتقدیم از معلولیت های پنهان جلوگیری می کند.
وی ادامه داد: کار دیگر ما این است که سال جاری ۵۰۰ نیروی طرحی توانبخشی جذب می نماییم و در صددیم از ۱۰ هزار نیرویی که نیاز داریم بخش عمده ای را هم برای بخش توانبخشی جذب نماییم. آموزش مبتنی بر توانمندسازی برای مربیان و آموزش تکنیک های مداخله بهنگام بخصوص برای کودکان زیر دوسال به شکل جدی در دستورکار است. از برنامه های دیگر ما این است که از تبلیغات منفی که گاه مراکز کاشت حلزون انجام می دهند جلوگیری نماییم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: استمرار پرداخت کمک هزینه ها انجام می شود. گسترش زبان اشاره ایرانی و ایجاد مراکز جامع توانبخشی و آموزشی هم در حال انجام می باشد. افزایش و توسعه مراکز فنی و حرفه ای برای دانش آموزان با نیازهای ویژه هم در دستورکار است.





منبع:

1399/07/09
09:08:29
5.0 / 5
572
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه