وزیر بهداشت:

صدا و سیما سریال های تكراری نشان میدهد

صدا و سیما سریال های تكراری نشان میدهد

پروژه آسان: وزیر بهداشت بر لزوم تحول بنیادین در آموزش ابتدایی و همین طور جامعه محور كردن آموزشها در مدارس تاكید نمود.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی در یازدهمین نشست گفت وگوی هفته که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: روزگار سختی را می گذرانم و روزها و شب های سختی است، ان شالله خداوند به آبروی اولیا و انبیا کمک نماید تا بتوانیم سرافراز از این امواج سهمگین عبور نماییم. نگاه من به بحث آموزش و پرورش مشخص است و آنچه در توان داشتم از پشتیبانی از این دستگاه بسیار مهم به کار بردم.
وی اضافه کرد: معتقدم در ادبیات امروز توسعه، انسان ابزار توسعه نیست؛ انسان توسعه یافته هدف غایی توسعه است و این انسان توسعه یافته شاکله اصلی شخصیتش به سمت توسعه یافتگی از همان کودکی شکل می گیرد و شاید مهم ترین برش شکل گیری شخصیت کودک پس از خانواده در مدرسه است. اقای داگلاس نورس که یکی از تئورسین های تربیت و توسعه در جهان است و برنده جایزه نوبل در سال ۱۹۹۳، می گوید اگر خواستید ببینید مملکتی به سمت توسعه یافتگی می رود یا خیر، به اتوبان ها و خیابان هایش نگاه نکنید به مدارسش نگاه کنید و ببینید چقدر در این مدرسه ها بچه هایی با روحیه های جست وجوگر روی نیمکت ها نشستند و چقدر معلم های آماده برای پاسخگویی به این مطالبات جست وجوگرانه در مدارس حضور دارند. او می گوید سرمایه های ملی شما روی نیمکت مدارس هستند.
نمکی افزود: من همیشه معتقد بودم که آنچه در آموزش و پرورش خرج می نماییم هزینه نیست، بلکه یک سرمایه گذاری پاسخ دهنده و پر بازده ملی است. زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بودم زمانی که صحبت از سرمایه اجتماعی شد عرض کردم که خیلی دیر به سراغ لطمه اجتماعی می روید، مقابله با لطمه اجتماعی را باید از مدرسه آغاز کرد و این طرح پیش گیری از لطمه های اجتماعی مدرسه محور اندیشه ای بود که ما در آنجا با یک کار گسترده بین بخشی آغاز کردیم. این جوانی که معتاد شده و دوران رسیدگی با را او با غفلت گذراندیم دیگر بازگشت به پاکیزگی سخت و گاهی غیر امکان دارد. من معتقدم دوران مدرسه برای همه ابعاد بسیار مهمست.
وی اضافه کرد: ما نیازمند یک بازبینی در همه ابعاد تربیتی، آموزشی و پرورشی در مدارس هستیم. من گام های بسیار بلند و زیبایی که وزیر آموزش و پرورش برداشتند را می ستایم. همین کاری که در توسعه زیرساخت های مجازی برای دسترسی عادلانه دانش آموزان کشور به راهکارهای مورد نیاز تعلیم و تربیت طی کردند کار بسیار بزرگی است. خودشان مستحضر هستند که نخستین کسی که بعنوان یک زیرساخت به موضوع نگاه می کرد و ایشان را تحسین می کرد در دولت من بودم. چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید. آنچه را در آموزش و پرورش در سالهای گذشته دیدیم چیزی بعنوان اجوکیشن یا آموزش انجام ندادیم. ما یک حرکتی که به قول فرنگی ها "پرکردن حافظه دانش آموز از اعداد و ارقام است" را در ایام اول داشتیم. بحث مهم امروز دنیا جامعه محور کردن بحث تربیت است.
نمکی اشاره کرد: در دنیای پیشرفته روزهای اول بچه ها را با محورهای اجتماعی آشنا می کنند و ما روزهای اول اعداد و ارقام بسیار خشن را در ذهن بچه می کاریم و همه میروند؛ المپیادها و همه را دودستی تقدیم کشورهایی می نماییم که بانک ژنتیک خوب کشورهای دنیا را جمع می کنند. من معتقدم ما واقعا باید تحول بنیادین در عرصه آموزش ابتدایی کشور دنبال نماییم و این جامعه محور کردن و اینکه بچه ها با مسائل اجتماعی آشنا گردند از رسالت های ما است. به ویژه امروز که انزوا در زندگی شهری و موبایل و شبکه های مجازی را داریم. روزی می گفتند تلفن وقتی اختراع شد آدم ها را به هم نزدیک کرد ولی امروز موبایل ها آدم ها را از هم دور کرده است و اعضای خانواده با هم هستند ولی از هم جدا هستند و درون خانواده هم بچه در انزوا غرق می شود. امروز روزی است که ما به تربیت کودکان بعنوان بحث جدی در جامعه محورکردن دیدگاه ها باید تلاش نماییم.
وی این انزوا را یک خطر جدی برشمرد و اظهار داشت: معتقدم اگر مقرر است تحول بنیادین آغاز شود، به قدری بسیار حساس است که هرگونه سرمایه گذاری در این مقطع بازتاب های بسیار گسترده در نظام توسعه کشور دارد. بدین سبب همیشه عاشق تربیت دیدگاه هایی بودم که سرمایه گذاری در آموزش و پرورش را جدی بگیرند. سال هایی که در سازمان برنامه و بودجه بودم اهتمام کردم بیشترین تخصیص ها را برای آموزش و پرورش قائل شوم و در بحث نوسازی مدارس حتی تخصیص ۱۱۰ درصدی دادم تا بتوانیم تحرکی در زیرساخت آموزش و پرورش مملکت ایجاد نماییم.
نمکی اظهار نمود: در نظام سلامت در ۳۰ سال پیش در میان ۲۲ کشور شرق مدیترانه اول شدیم و شاید همین تاریخچه بود که باز من را به دام این مجموعه انداخت و شاید مشیت الهی بود که در این روزهای سخت بنده بعنوان یک سرباز این رسالت را به دوش کشم. هر بار از مقابل وزارت بهداشت رد می شدم می گفتم خدایا من را به هر دامی می اندازی بینداز ولی به دام وزارت بهداشت نینداز. زمانی هم که دکتر هاشمی می خواستند از وزارتخانه بروند به ایشان گفتم من در طول زندگی تنها دست پدرم را بوسیدم ولی حاضرم دست تو را ببوسم که بمانی و من به این تله نیفتم؛ با آنکه آن روز نمی دانستم سیل و زلزله و کرونا فرا می رسد. همه روزی می میریم اما خداوند ماموریت هایی را در شرایطی به دوش برخی می گذارد که خودش مقدر کرده و من هم راضی به رضایت پروردگار هستم و کاری کنم که شرمنده خون شهدا نشوم.
وی اضافه کرد: با چندکار اساسی روزی در بین ۲۲ کشور مدیترانه شرقی اول شدیم. واکسیناسیون گسترده که حتی در وضعیت کرونائی پوشش بالای ۹۷ درصد دارد، گسترش خانه های بهداشت، تغذیه باشیر مادر، مراقبت از زنان حامله و... که از افتخارات زیرساخت نظام سلامت است. این دستآورد بزرگ که شاخص مرگ کودکان زیر یک سال به ازای هر هزار تولد زنده و مرگ زنان به سبب عوارض زایمان را کاهش دادیم را با همین حرکت ها انجام دادیم. در گذشته واکسن را خودمان می آوردیم و بسیاری از ابعاد وابسته به وزارت بهداشت بود؛ گرچه جهاد جاده کشید، برق به روستا رفت، آگاهی مردم بالا رفت و... و حرکت توسعه در سایر ابعاد هم به ما کمک کرد، اما عمده ترین بخش را ما اداره کردیم و همکاری بین بخشی چندان موثر نبود. اما امروز عوامل مرگ و میر و خطر متفاوت از گذشته است. امروز فشارخون بالا، دیابت و... عامل خیلی از مرگ و میرها است. این ها به شیوه زیست مردم بازمیگردد. ما سالی ۳۸۰ هزار مرگ داریم که از این تعداد ۳۱۳ هزارتای آن مربوط به بیماریهای غیرواگیر است و من این افتخار را دارم که ۳۰ سال پیش این دورنما را دیدم که روزی از تله بیماریهای واگیر درمی آییم و به سیاه چاله بیماری غیرواگیر می افتیم و آن روز اداره کل بیماری غیرواگیر را ایجاد کردم.
وی اضافه کرد: البته پس از ما برخی اندیشمندان این اداره را تعطیل کردند اما باز چندسال قبل به سفارش ما شکل گرفت. امروز وزارت بهداشت در کاهش مرگ و میرها مثل تصادفات، حوادث جاده ای، ناهنجاری رفتاری و... کمترین نقش را دارد و این به اصلاح روش زندگی برمیگردد که در مدرسه شکل می گیرد. در مدرسه بچه می آموزد که تغذیه درست یعنی چه و چاقی یعنی دیابت و فشارخون بالای زودس، از این ۳۸۰ هزار مرگ سالانه که ۳۱۳ هزارتای آن مربوط به بیماریهای غیرواگیر است باید گفت ۹۷ هزارتای آن به سبب پرفشاری خون است. این همه برای مرگ بالای کرونا غصه می خوریم و متوجه نیستیم سالی ۱۰۰ هزارنفر در این مملکت با یک قاتل خاموش به نام پرفشاری خون می میرند. هر دو دقیقه یک ایرانی به سبب فشارخون بالا می میرد. این مسائل را در مدرسه می توان نهادینه کرد.
نمکی اشاره کرد: بجای اینکه من پزشک بفرستم درمانگاه فرهنگیان، شما باید در مدرسه کاری کنید که من انقدر پزشک نخواهم؛ یعنی امروز شمایید که دادرس نظام سلامت هستید و نه وزیر بهداشت، بودجه های نظام سلامت باید برای تغییر شیوه زندگی صرف شود و به آموزش و پرورش و ورزش منظم و... برود. امروز آموزش و پرورش طلایی ترین نقش را در نظام سلامت برای تغییر الگوی زندگی در مدارس دارد. جای بهداشت دهان و دندان در مدرسه است. همان ۳۰ سال پیش هم کار دهانشویه سدیم فلوراید کار من بود و دفتر بهداشت دهان و دندان را راه انداختم و به محض بازگشتم کار مدارس عاری از پوسیدگی دندان را از اردبیل آغاز کردم اما مثل بسیاری از کارهایم در گنداب کرونا زمینگیر شد. در مدرسه باید به بچه آموخت چگونه مسواک بزند. حتی در خانواده های مرفه هم آموزش درست مسواک زدن داده نشده است.
وی اضافه کرد: امروز مشخص شده است که بسیاری از بیماریهای قلبی عروقی به حفره دهان وابسته است و موجب سکته های قلبی و مغزی می شوند. مراقبت از حفره دهان بسیار مهمست که کار مدرسه است. اصلی ترین رسالت مشترک ما افزایش آگاهی کودکان برای آموزش الگوی مناسب زندگی است که اگر اینکار را انجام دهیم آینده مملکت را بیمه کرده ایم. گرچه بیماری واگیر میهمان ناخوانده زندگی بشر است، اما امروز مشکل اصلی ما بیماری غیرواگیر است. اینکه یک نفر مراقب سلامت شود و یک نفر معلم، اشتباه است. معلمی که با بچه رابطه دارد باید این مسائل بهداشتی را به او بیاموزد. باید معلم را آموزش دهیم و او به بچه آموزش دهد. نمی توان علقه عاطفی میان معلم و دانش آموز را نادیده گرفت.
وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم وجود معلمان جامع الشرایط، اظهار داشت: با استخدام تعداد بالای مراقب سلامت به نتیجه نمی رسیم. ما با زیرساخت شاد می توانیم انتقال آموزش بهداشتی به معلمان را بدهیم تا با زبان گفتمان مناسب به کودکان منتقل کنند. اگر گفتمان مناسب نداشته باشیم بچه ها درک نمی کنند. معلمی کار عاشقی و انبیا است.
وی اضافه کرد: در ارتباط با کرونا ما روزهای سختی را می گذرانیم اما می شد این روزها را ساده تر گذراند. ما در یک شرایطی اواخر دی ماه موارد چین را شنیدیم و باتوجه به شناختی که از شاکله ویروس داشتم گفتم که با موجودی روبرو می باشیم که تا مدتی گرفتارمان خواهدنمود. این شترگاو پلنگ همه کاری با بشر خواهدنمود. ما خودمان را آماده کردیم و شاهد هستید که در بهمن ماه در دولت فریاد زدم باید راه ها را بست و گفتم اگر این آتش به نیستان کشور افتاد، دامن تک تک اعضای این کابینه را خواهد گرفت. به همکاران گفتم حتی اگر نسیمی هم بیاید شما آنرا طوفان تصور کنید و سنگر آرایی کردیم و تجربه دفاع مقدس را به کار بردیم. در طوفان قم و گیلان مریضی پشت درب بیمارستان نماند و تازه زمانی که به اروپا و آمریکا رسید شرایط را درک کردند؛ آن هم در زمانی که آمریکایی ها ۱۱۱ میلیارد دلار هزینه کردند. انگلیسی ها ۲۲ میلیارد پوند در نظام سلامت خرج کردند و در این شرایط یک میلیارد یورو از صندوق توسعه به ما داده شد که تا یک ماه قبل ۳۰ درصد آنرا گرفتیم.
نمکی اشاره کرد: الان ۵ میلیون واکسن آنفلوآنزای ما که از فرانسه آمده و در یکی از فرودگاه ها هست مدت ها است بلوکه شده و راه را بر ما بستند. در همچین حالتی مرگها را در کمتر از دو ماه به حدود ۳۰ مورد در روز رساندیم و توانستیم در فروردین و اردیبشهت روزهای خوبی را با بسیج ملی رقم بزنیم. ما پس از آن گرفتار خوش باوری شدیم و بارها گفتم ساده انگاری نکنید که از گوشه های زمین گل میخوریم و هنوزم اگر گل میخوریم به خاطر عدم باور اوضاع است.
وی با اشاره به آغاز طرحی از ۲۰ آبان ماه، بیان کرد: در این طرح یکی از محورهای عمده طرح که وزارت آموزش و پرورش است. امروز روزگار کودک سالاری است و اگر آگاهی بچه ها افزایش یابد تاثیرات مهمی در آگاهی خانواده ها خواهیم دید. از دو طریق مستقیم و غیر مستقیم در رعایت نکات بهداشتی، ماندن در قرنطینه و... کمک ما می آیند. بچه ها می توانند از خانواده بخواهند سفر نروند. امروز کرونا تاثیرات رفتاری اجتماعی سنگینی بر جامعه گذاشته است، کودک نمی تواند در آغوش پدربزرگ برود و گویی بجای مهرگستری در حال آموزش مهرستیزی به بچه ها هستیم که در بچه ها تاثیرات منفی می گذارد که بواسطه فاصله گذاری اجتماعی است. کاستی های روح و روان باید ترمیم شود. در آینده مشکلات افسردگی و روحی روان در بچه ها بالا خواهد رفت که باید به فکر آن باشیم و راهکار بیندیشیم.
نمکی اظهار نمود: اگر به خانواده بگوییم در خانه بمان باید خوراک ماندن در خانه برقرار شود. صدا و سیما سریال های تکراری را نشان میدهد و بچه می گوید چرا این ها ماسک ندارند و من به آقای علی عسگری گفتم با رعایت برخی نکات می توانید خوراک تهیه کنید برای مردم. بچه ها باید از دلمردگی بیرون بروند که ما هم آماده کمک کردن هستیم.
وی اضافه کرد: برای سایر مشکلات مانند مشکلات سرویس بهداشتی و... هم آماده هستیم که کمک نماییم. بارها گفته ام ساخت مجتمع های آموزشی فرصت خوبی است و از ظرفیت بخش خصوصی در این مورد استفاده کنید. نباید با بخش خصوصی مثل کارد و پنیر بود. پلنی داشته باشیم که هزینه سربار به حداقل برسد. ده ها مدرسه تک کلاسه داریم و صدها مدرسه زیر ۵۰ دانش آموز داریم و بنده هم با سازمان برنامه بودجه صحبت می کنم تا شرایط بهداشتی مدارس هم بهتر شود.
وی در خاتمه اظهار داشت: در ایام غربت و تنهایی سرزمین بود که قلدر زبان نفهمی در کشور آمریکا حاکم شده بود و در اوج تنهایی سرزمین شعری گفتم. گرچه مقام معظم رهبری فرمودند که هیچ اعتمادی به هیچ رئیس جمهوری در آمریکا نیست، اما خرد و بی خردی تاثیر خودرا در جامعه می گذارد. وقتی ترامپ تقلا می کرد برای انتخابات من گفتم خون شهید سلیمانی باید گریبانگیر این مرد شود. این مرد بزرگ همه تلاش خودرا برای مبارزه با تروریست گذاشته بود و این مرد بزرگ را تروریست خواندن یک جایی باید خونش دامن یکی را می گزفت، این آدم سال ها باید تاوان خون این شهید را بدهد.




منبع:

1399/08/18
20:46:43
5.0 / 5
1004
تگهای خبر: آمریكا , آموزش , آموزش و پرورش , اجتماعی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه