موهبتی مطرح كرد؛

خط بطلان مجلس بر قوانین مبهم حوزه سلامت

خط بطلان مجلس بر قوانین مبهم حوزه سلامت

به گزارش پروژه آسان معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینكه حدود 19 درصد قوانین مربوط به حوزه سلامت است و 51 درصد احكام فاقد اعتبار بود، اظهار داشت: مجلس بر تمام برداشت هایی كه از قوانین مبهم سلامت وجود داشت خط بطلان كشید.


به گزارش پروژه آسان به نقل از مهر، طاهر موهبتی اظهار داشت: حدود ۱۹ درصد قوانین مربوط به حوزه سلامت است و ۵۱ درصد احکام فاقد اعتبار بود و در مراجع قضائی و کمیته های حقوقی و سایر وزارتخانه ها به این قانون ها استناد می شد و این احکام جای مناقشه داشت. وی افزود: ۳۷۰۰ قانون را مجلس فاقد اعتبار دانست و بیش از ۴ هزار قانون به قانون جامع تبدیل می شود و ما نخستین وزارتخانه ای بودیم که قوانین را تجمیع و در یک مجموعه ۱۸ جلدی چاپ کردیم. موهبتی اظهار داشت: ۱۲۶۰۰ قانون داریم که ۵۱ درصد آنها معتبر نبود و اغلب تخمین زده می شود که ۳ برابر این قوانین بخشنامه داریم و از سال ۱۲۸۵ تا حالا در هر سه روز یک قانون مصوب شده است. وی ادامه داد: در بعضی ادارات بخشنامه صادر شد در صورتیکه وزیر فقط می تواند بخشنامه بدهد و به دنبال آموزش دوستان هستیم و ظرف ۶ ماه بخشنامه ها را بررسی می نماییم و از این پس دستورالعمل هایی که روی سامانه برخط باشد لازم الاجرا خواهد بود. وی ادامه داد: در بعضی از کشورها که زمان قانونگذاری در آنها دو برابر ما است تعداد قوانین یک سوم کشور ایران است از همین رو تعدد قوانین منجر به فساد و تبعیض ناروا به صورت عامدانه یا غیر عامدانه می شود. تعداد احکام قانونی که در کشور صادر گردیده است حدود ۴۳ هزار حکم قانونی می باشد و ۸۷۰۰ حکم مربوط به حوزه سلامت است، همکاران ما در این مقطع توانستند همه این قوانین را بررسی نمایند که از مجموع ۸۷۰۰ قانون حدود ۴۲۳۹ قانون معتبر بود و ۴۴۶۱ حکم موجود غیر معتبر بوده است که حقوق دانان به همین قوانین استناد می کردند که این مساله منجر می شد در دادگاه احکام متفاوتی صادر شود و با مردم رفتار نابرابر صورت گیرد. وی اشاره کرد: ۴۹ درصد این احکام اعتبار داشت و مجلس بر تمام برداشت هایی که از قوانین مبهم وجود داشت خط بطلان کشید. موهبتی اظهار داشت: یکی از اشکالات ما تغییر قوانین بوده و در حالی است که در حقوق شهروندی ضعف داریم این در حالیست که ما ۸۰۰ هزار بار مراجعه داریم و باید بیمار در اولویت باشد. وی ادامه داد: ما تجربه خوبی در همکاری با مجلس داریم و من سه دوره معاون پارلمانی بودم و باید بگویم تعامل درست با مجلس حسنات بسیاری دارد و یک درصد ارزش افزوده که قسمتی از بودجه سلامت است، پیشنهاد نمایندگان مجلس بود و سالیانه ۱۶ تا ۱۷ هزار میلیارد تومان وارد بخش سلامت می شود و وقتی از درآمد عمومی بودجه به حوزه سلامت می دهیم بودجه پایدار نیست و حوزه سلامت در دولت، مجلس و شورای سلامت همیشه مورد توجه بوده است و باید توجه داشت که نمایندگان مجلس مشکلات مردم را به ما منعکس می کنند و تعامل مشکل دستگاه های اجرائی را حل می کند. موهبتی اظهار داشت: در حوزه سلامت نباید سیاسی رفتار کرد و باید توجه داشت که در حوزه سلامت حساسیت ها بیشتر است و ادعاهای مبتنی بر شواهد قابل بررسی است. وی ادامه داد: ما نمی توانیم در مقابل احکام صادره اجتهاد نماییم و اگر رأی از جانب شعب دیوان عدالت اداری صادر می شود باید تمکین نماییم و طبق فرمایش مقام معظم رهبری مغایر با قانون خلاف شرع است و بارها در قانون تعرفه پرستاری بحث شده است و طبق قانون اجرای این قانون منوط به تامین اعتبار است و باید توجه داشت وقتی قانون تصویب می شود روشن باید منابع مالی آنرا دید. موهبتی اظهار داشت: شکایت در دادگاه ها در معاونت حقوقی ثبت می شود و شکایت ها به بازرسی متفاوت می باشد و تا حالا ما شکایت خاصی در این عرصه نداشته ایم و عملکرد چند هزار سرباز نظام سلامت به نحوی بوده است که مردم همیشه قدردان بوده اند. وی بیان کرد: در بعضی موضوع های وقف بین وزارت بهداشت و برخی امور دعواست و ما هنوز به نتیجه ای نرسیدیم ما در خارج کشور وقف داریم و یکی از موضوعات این است که اولویت در حوزه وقف مشخص شود و نیت واقف باید عملی شود و عمل نکردن به آن خلاف شرع است و پیشنهاد دادیم که اداره کل وقف ایجاد شود و دوستان در معاونت توسعه و ما در معاونت حقوقی پیگیر موضوع خواهیم بود و سامانه املاک به وجود آورده ایم. موهبتی درباره شکایت ها در حوزه تحریم در مراجع بین المللی اظهار نمود: در ارتباط با تحریم معاونت حقوقی در حوزه بین الملل تمام مصادیق تحریم ها را از دستگاه ها می گیرند تا موضوع را در مراجع بین المللی پیگیری کنند. وی در رابطه به حقوق بیماران برای پوشش بیمه ای اظهار داشت: پیش از کرونا پوشش بیمه ای روی تخت را حذف کردیم و دوره انتظار گذاشتیم و فرد باید ارزیابی وسع می شد و با شروع کرونا ما شرایط را اورژانسی اعلام کردیم و بیمار کرونائی که نیاز به پوشش بیمه ای داشت مقرر شد تا یک روزه استعلام ها از وزارت رفاه پاسخ داده شود و فرد بیمه شود و اخیراً شنیده ایم که ارزیابی وسع هم حذف گردیده است و باید توجه داشت که این ارزیابی وسع یکی از اقدامات بسیار عالی بود.


منبع:

1399/09/04
13:15:12
5.0 / 5
347
تگهای خبر: آموزش , بیمار , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه