مشاور دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش:

در جامعه حافظه محور مهارت خودنمایی نمی كند

در جامعه حافظه محور مهارت خودنمایی نمی كند

همدان مشاور دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اعلام نمود: اگر نظام ارزشیابی چه در آموزش و پرورش و چه در نظام آموزش عالی تغییر کند خود مولد تحول خواهد بود اما در جامعه ای که به صورت حافظه محوری سنجش انجام گیرد، نباید بیش از این توقع داشت که مهارت خودنمایی کند و تنها دانسته های ذهنی خودنمایی خواهدنمود.


احمدرضا دوراندیش سه شنبه ۱۸ آذرماه در نشست نقش آموزش و پرورش در خودکفایی و تولید کشور که به مناسبت هفته پژوهش توسط دانشگاه فنی و حرفه ای استان همدان به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به اهمیت بحث هدایت تحصیلی دانش آموزان مطرح کرد: متأسفانه همچنان گرایش دانش آموزان در رشته های نظری به رشته تجربی است به طوریکه زمانی اوضاع کشور ضرورت گرایش به این رشته را ایجاد کرد اما این مساله همچنان به صورت کاذب ادامه پیدا می کند.
وی با اعلان اینکه در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش ۸۰ درصد دانش آموزان متمایل به چند رشته هستند که این هم معضلی است، اشاره کرد: اگر این افراد در آینده بخواهند وارد بازار کار شوند، مشاغل محدود خواهد بود و اگر ادامه تحصیل دهند وزارت علوم مجبور است صندلی های این رشته ها را افزایش دهد بدین سبب بحث هدایت تحصیلی بسیار اهمیت دارد و آموزش و پرورش باید دراین زمینه برنامه داشته باشد البته این نهاد به تنهایی نمی تواند موفق باشد و سایر نهادها نیز در این امر دخیل هستند.
دوراندیش با اشاره به اسناد تحولی تهیه، تدوین و ابلاغ گردیده به نظام آموزشی همچون سند تحول بنیادین اشاره کرد: اهتمام شد در امر برنامه درسی نگاه متفاوتی از اهدافی که درنظر گرفته شده بود، تدوین شود، این اهداف که در نظام جدید آموزشی تدوین و ابلاغ گردید از نوع «شایستگی محور» است و در آن تمام ابعاد مربوط به دانش، نگرش و مهارت دیده شده است.
وی با اعلان اینکه از منظر اجرای اسناد مشکلاتی داشتیم به طوریکه در دوره متوسطه کمتر از ۱۰ درصد دبیران مدرکشان در رابطه با کار و فناوری و حرفه و فن سابق است بدین سبب از نظر نیروی انسانی گرفتار مشکل هستیم، اشاره کرد: دانشگاه فرهنگیان هم برنامه درسی، کار و فناوری را تدارک ندیده بود که نیروی انسانی متناسب جذب نماید بدین سبب خروجی های درخور و متناسب با هدفگذاری محقق نشد.
مشاور دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار نمود: سرانجام در سال ۹۰ سند تحول ابلاغ و در سال ۹۱ طرح ریزی شد و برنامه های درسی و محتواهای آموزشی را از همان سال تغییر دادند البته باید تمهیدات و عناصر لازم یادگیری همچون دبیر، فرآیندهای یاددهی و نحوه ارزشیابی متناسب با این تحول تغییر پیدا می کرد که نتوانستیم توفیق خاصی حاصل نماییم.
ایشان سپس اظهار داشت: آموزش و پرورش از همان سنوات قبل هم طرح های مختلفی برای کسب مهارت در برنامه های کاریش داشته به طوریکه ماده واحده ای تنظیم کرده بود در بحث کسب یک مهارت برای رسیدن به آمادگی شغلی که نگاه حداقلی است و قبول دارم. هم اکنون در مطالعه صورت گرفته در رابطه با حرفه هایی که در جوامع مختلف در کشورهای مختلف رصد شده، حدود ۷۰ درصد مشاغل و حِرَف در حوزه تکنسینی و ذیل آن دیده شده است بدین سبب ۷۰ درصد جمعیت دانش آموزی ما می توانند در حوزه تکنسینی و پس از دیپلم مشغول به کار شوند.
دوراندیش با اشاره به اینکه پس وظیفه آموزش و پرورش است که دانش آموزان را به سطح شغلی برساند، اشاره کرد: اینکه بگوییم آموزش و پرورش به تنهایی می تواند از عده این کار بربیاید؟ پاسخ خیر است. این مساله باتوجه به بودجه و ظرفیت ها و مباحث فرهنگی از دست آموزش و پرورش خارج است و در قانون هم صراحتاً قید شده که دولت باید این کار را پشتیبانی کند بدین سبب اگر به دنبال تحقق این امر هستیم باید دستگاه های ذی نفع مشارکت و دغدغه داشته و حساس باشند.
وی در بخش دیگری مطرح کرد: اتفاقی که در نظام جدید آموزش فنی و حرفه ای افتاد این است که سال تحصیلی عملاً از دو سال تخصصی به سه سال توسعه پیدا کرد و دانش آموزان از شروع پایه دهم وارد رشته فنی و حرفه ای شده و تا پایه دوازدهم دنبال می کنند، در حقیقت در رشته های فنی و حرفه ای رویکرد جدیدی در کشور شکل گرفت و آن «شایستگی محور» است به طوریکه در نیازسنجی ها حرفه های مورد نیاز شناسایی و وظایف مشخش شده و برای اولین بار دروسی شکل گرفت که در آنها دانش، مهارت و تکنولوژی توأمان بودند.
بگفته مشاور دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، نیروی انسانی کار ماهر جزء ضرورت ها و اولویت های آموزش مهارتی است اما در بحث اشتغال باید دستگاه های ذی نفع مشارکت داشته باشند و قوانینی که بر سر راه استخدام نیروی کار است، بازبینی شود.
ایشان سپس بیان کرد: یکی دیگر از عواملی که در بحث هدایت تحصیلی دانش آموزان باید به آن توجه کرد این است که هویت دانش آموزان برای رسیدن به مشاغل و رشته های تحصیلی باید شناسایی شده و علاقمندیشان دیده شود تا دانش آموز در ادامه به این نتیجه نرسد که توانمندی این کار را ندارد.
دوراندیش اشاره کرد: خانواده ها هم تقریباً به این نتیجه رسیده اند که شاید تحصیل دانش آموزان در رشته های فنی و حرفه ای و مهارتی بهتر باشد، شاهد این هستیم که بعضی هنرستان های فنی خصوصاً رشته هایی که مورد نیاز و اقبال است، دونوبته شده بدین سبب باید در توسعه رشته های مورد نیاز کشور کوشا باشیم.
وی در بخش پایانی سخنانش به این نکته اشاره نمود که باید اختیارات بیشتری به مدرسه ها داده شود و تصریح کرد: باید به شکلی برای نهاد مدرسه شرایط فراهم گردد که مدیران مدارس بتوانند از ظرفیت هایی که در جامعه طبق اسناد بالادستی برایشان تعریف شده، استفاده بهینه کنند و بحث پروسه یاددهی و یادگیری را در مدرسه پیش ببرند.
دوراندیش اشاره کرد: در ضمن ارزشیابی، مولد تغییر است بدین سبب اگر نظام ارزشیابی چه در آموزش و پرورش و چه در نظام آموزش عالی تغییر کند خود مولد تحول خواهد بود اما در جامعه ای که به صورت حافظه محوری سنجش انجام گیرد، نباید بیش از این توقع داشت که مهارت خودنمایی کند و تنها دانسته های ذهنی خودنمایی خواهدنمود.



1399/09/18
18:00:44
5.0 / 5
211
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه