تهیه پیوست پژوهشی برای رتبه بندی معلمان

تهیه پیوست پژوهشی برای رتبه بندی معلمان

به گزارش پروژه آسان رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش برنامه های هفته پژوهش را اعلام نمود و اظهار داشت: شعار امسال باتوجه به موکدات مهم سندتحول و زیر نظام پژوهش، «مدرسه پژوهش محور، معلم پژوهنده و دانش آموز پرسشگر» است.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، فرهاد کریمی در نشستی خبری به مناسبت هفته پژوهش با اعلان اینکه اجرائی شدن برنامه ها و کارهای حوزه زیرنظام پژوهش و ارزشیابی در پژوهشگاه پیگیری و دنبال می شود اظهار داشت: بخش قابل توجهی از این زیرنظام اجرائی شده و زمینه های عملیاتی آن فراهم گشته است.

وی ادامه داد: در همین چارچوب بخش هایی از برنامه های زیرنظام اصلاح و سرعت دهی به فرایندهای پژوهشی و غیره در برنامه های پژوهشگاه لحاظ شده است. در امتداد ایجاد تنوع در محصولات پژوهشی و سفارش های سیاستی و مدیریتی حرکت کرده ایم.

کریمی با اعلان اینکه مطالعات رصدی تحولات، پژوهش های طولی، روند پژوهی ها و... نیز دنبال می شود تا بتوانیم به نیازهای آموزش و پرورش پاسخ دهیم اظهار داشت: در قالب توسعه نوآوری های آموزشی پژوهش بنیان که از ظرفیت های مهمست و ممکنست مورد غفلت قرار بگیرد در دستورکار است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اعلان اینکه در حوزه انتشارات نیز کارهای اساسی در حال انجام می باشد و حجم تولیدات پژوهشی افزایش قابل توجهی داشته است اظهار نمود: در حوزه توسعه فرهنگ پژوهش نیز یکی از ظرفیت های عملیاتی مهم توسعه برنامه " مدرسه پژوهش محور" است. در هفته پژوهش امسال شاهد مجموعه ای از کارهای علمی و پژوهشی همکاران بودیم. شعار امسال باتوجه به موکدات مهم سندتحول و زیر نظام پژوهش، «مدرسه پژوهش محور، معلم پژوهنده و دانش آموز پرسشگر» است.

کریمی افزود: پیشران اصلی سند تحول از نگاه ما مدارس هستند. در حوزه پژوهش نیز مدرسه است که می تواند ظرفیت های عملیاتی جدی از بعد سخت افزاری و نرم افزاری را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد. چون در سند تحول فاصله گرفتن از روحیه حافظه محوری مورد توجه است، نگاه پرسشگرانه و پژوهش محور دانش آموزان در مدرسه بسیار مهم و پیش برنده است. این پروسه فرهنگی با بهره گیری از ابزار علم می تواند به فکر راهکارهای مواجهه و حل مسائل پیرامونی باشد.
وی با اشاره به اینکه در مدرسه سه ضلع و بازیگر اصلی معلم، مدیر و دانش آموز را داریم اظهار داشت: این سه ضلع ظرفیت و رکن تعلیم و تربیت پیشرفته تلقی می شوند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اضافه کرد: چارچوب کارهای هفته پژوهش به سبب شرایط خاص ناشی از کرونا به سمت فضای مجازی سوق پیدا کرده است. پژوهشگران برتر در حوزه های مختلف شناسایی و در هفته پژوهش معرفی می گردند. فراخوانی در امتداد عملکرد مدارس پژوهش محور داشتیم که آثار خوبی رسیده و نتایج آن در هفته پژوهش اعلام می شود.

کریمی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب که افق پژوهشی اینده را ترسیم می کند اظهار داشت: برنامه هایی را باتوجه به مفاد بیانیه تنظیم کرده ایم. زیرنظام پژوهش و اساسنامه پژوهشگاه مطالعات نیز اسناد مهم دیگر در حوزه کاری ما هستند که برنامه هایمان برمبنای آنها طراحی و اجرا می شود.

وی درباره موضوع حذف معاونت پژوهشی از ساختار ادارات کل استانها اظهار داشت: دو معاونت مالی اداری و پژوهشی ادغام شده اند و به یک معاونت تبدیل گشته اند. در زمان وزارت آقای بطحایی به صورت مکتوب درباره تبعات ادغام معاونت پژوهشی نکاتی را متذکر شدیم. اما در مقابل کوچک سازی ساختار وزارتخانه الزام قانونی داشتیم و تا اختتام برنامه ششم باید دستگاهها ۱۵ درصد از ساختار خودرا کاهش می دادند که این عمل در امتداد اجرای قانون صورت گرفت. البته استفاده از ظرفیت های مالی برای بخش پژوهش با این ادغام مورد توجه بیشتری قرار می گیرد.

کریمی با اعلان اینکه آموزش و پرورش هم به ساختار مناسب و ساختار قابل اجرا نیاز دارد تا بتواند سندتحول را به نحو مناسبی اجرا نماید اظهار داشت: بنده خودم موافق ادغام دو معاونت نبودم اما در نهایت تصمیم سازی باید برمبنای ظرفیت های واقعیتی صورت گرفت. ما تمام تلاش خودرا می نماییم تا ظرفیت های عملیاتی بخش پژوهش به نحو مناسبی محقق شود. شورای سیاست گذاری هماهنگی تحقیق و توسعه وزارت آموزش و پرورش نیز بتازگی به تصویب وزیر آموزش و پرورش رسیده که می تواند کمک کننده باشند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره پیوست های پژوهشی لایحه رتبه بندی معلمان اضافه کرد: حداقل در سه جلسه به موضوع ورود کرده ایم و موارد لازم را مطرح کرده ایم که تدوین لایحه نیز مورد توجه قرارگرفت و آخرین نسخه لایحه در دست بررسی می باشد که باید در آینده نزدیک به جمع بندی نهایی برسد.

وی درباره آموزش های غیرحضوری نیز اظهار نمود: درحال حاضر مدارس با وضعیت قابل قبول آموزش حضوری فاصله دارند. برمبنای نیازهایی که در سیستم وجود دارد باید تصمیم گیری صورت گیرد که بنظر می رسد تصمیم بر ادامه آموزش ها به صورت مجازی معقول و منطقی بنظر می رسد تا زمانی که مخاطرات آموزش حضوری از حیث سلامت دانش آموزان کم شود. در ۹ ماه اخیر مجموعه پژوهش های انجام شده در قالب یک مجموعه جمع آوری شده است. علاوه بر سه پژوهش جامع انجام شده، درباره دیدگاه های والدین در زمینه آموزش های مجازی و مدرسه تلویزیونی تحقیقی نیز در حال انجام می باشد.

وی به نتایج پژوهشی درباره شبکه شاد که در تیرماه و مرداد ماه انجام شده بود اشاره نمود و اظهار داشت: در آن زمان این نتایج به دست آمده بود که سرعت بارگذاری محتوا پایین است. سرعت برقراری ارتباط پایین است. دانش آموزان و معلمان ما گاها کار با شاد را بلد نیستند. شاد ظرفیت های کاملی نداشت که البته حالا تقویت شده است. همین طور بخش قابل توجهی از دانش آموزان و معلمان از شاد استفاده می نمایند که در همه زمینه ها مطلوب نمی باشد.

کریمی افزود: درباره ارزشیابی پایانی نیز باید گفت برگزاری امتحانات آنلاین و برخط نیازمند فراهم شدن زیرساخت های لازم همچون اینترنت پرسرعت است اما باتوجه به شرایط موجود بنظر می رسد باید به سمت ارزشیابی حضوری با رعایت پروتکل ها حرکت نماییم که می تواند تضمین کننده یادگیری موثر به شکل بهتری باشد.
کریمی با اعلان اینکه ۲۲ تا ۲۷ آذر ماه بعنوان هفته پژوهش نامگذاری شده است اظهار داشت: در روز نخست با حضور دو وزیر شاهد تقدیر از دانش آموزان پژوهشگر خواهیم بود. در روز سوم که روز ملی پژوهش است نیز مراسم ملی تقدیر از پژوهشگران اجرا و برگزیدگان ۱۰ بخش معرفی خواهند شد.

رئیس پژوهشگاه با اشاره به اینکه از بین ۳۴۰۰ دانش آموز پژوهشگر در دوره ابتدایی و یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز پژوهشگر در دوره متوسطه داریم که آثاری ارسال کرده اند و ۳۱ دانش آموز پژوهنده تقدیر می شود اظهار نمود: سه دانش آموز هنرستانی هستند که آثارشان در جشنواره معرفی خواهد شد. آثار دانش آموزان پژوهشگر برتر منتشر خواهد شد. همین طور امسال آثار معلمان پژوهنده به دست ما رسیده و آثار برگزیده معرفی می گردند، شبکه معلمان پژوهنده را نیز تشکیل داده ایم.

کریمی درباره بودجه پژوهشی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز اظهار داشت: بودجه پژوهشی امسال رشد ۴۰ درصدی دارد، هرچند کافی نیست و باید به سمت افزایش بیشتر بودجه برویم.

وی درباره طرح مدرسه پژوهش محور بیان کرد: مدرسه پژوهش محور طرحی است تا بدانیم مولفه های پژوهش محوری در مدارس کدام هستند. در فاز اول ارائه آموزش های لازم به مدیران و معلمان جهت استفاده از ظرفیت های پژوهش مدنظر است. مدرسه پژوهش محور، مدرسه یادگیرنده و خودراهبر است که توانایی تغییر و بهبود مستمر خودش را دارد.




منبع:

1399/09/21
13:24:57
5.0 / 5
292
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه