امتحانات آنلاین و دانش آموزانی كه تقلب می كنند

امتحانات آنلاین و دانش آموزانی كه تقلب می كنند

به گزارش پروژه آسان یک روانشناس با اشاره به اینکه نوع فرزند پروری والدین دانش آموزانی که تقلب می کنند باید بررسی شود، اظهار نمود: در واقع می توان گفت دانش آموزانی که تقلب می کنند هدفی در زندگی ندارند، چونکه هدفمندی نوعی کنترل درونی بوجود می آورد و سبب می شود در چنین شرایطی که امتحانات به صور آنلاین برگزار می گردد خود دانش آموزان بدون وجود کنترل بیرونی از تقلب کردن اجتناب کنند.


شبنم طلوعی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به فرزند پروری نادرست والدینی که فرزندانشان تقلب می کنند، اظهار داشت: اگر دانش آموزی در شرایط فعلی امتحانات آنلاین و بدون حضور کنترل بیرونی _ناظر امتحانی_ تقلب می کند نشان دهنده این است که والین نتوانسته اند در فرزند پروری کنترل درونی را به فرزند خود آموزش دهند چونکه اگر کنترل درونی به درستی شکل گیرد دانش آموز ولو در امتحانات مجازی و آنلاین بر کار خود نظارت دارد.
این روانشناس اضافه کرد: آموزش های فرزند پروری که همچون آنها کنترل درونی است باید از جانب والدین به فرزندان در سنین کودکی تا ۱۸ سالگی و گاها ۲۱ سالگی منتقل شود تا بتوان از بروز چنین رفتارهایی جلوگیری کرد. از طرفی اگر والدین فرزندپروری درستی را داشته اند اما فرزندان همچنان کنترل درونی ندارند باید دانش آموزان از لحاظ روانشناختی بررسی شوند تا علت چنین رفتارهایی مشخص شود.
وی به قانونی آموزشی به نان "منطقه تقریبی" اشاره نمود که در آن به دانش آموزی که بعد از مطالعه کامل دروس برای حل برخی مسائل کمک می شود تا به پاسخ و چاره مناسب برسد اشاره نمود و افزود: در چنین تکنیکی به دانش آموزی که مطالب درسی را به صورت کامل مطالعه کرده کمک می شود (برای مثال خواندن صورت مسئله به صورت دقیق) تا او بتواند به پاسخ صحیح برسد و از این طریق مطلب در ذهن دانش آموز به درستی ثبت می شود اما تقلب کردن را نمی توان در زمره چنین تکنیکی قرار داد چونکه در تقلب دانش آموز بدون مطالعه دروس قصد دریافت نمره کامل و رسیدن به مطالب را دارد، ازاین رو به صورت کلی تقلب کردن زیر سوال می رود.
به قول طلوعی هدفمندی را می توان در تمام سنین به افراد آموزش داد. با آموزش هدفمندی و کنترل درونی به دانش آموزان و فرزند پروری به والدین می توان دوری از تقلب کردن را به دانش آموزان آموخت. چه بسا خیلی از والدین هدف ندارند و این گونه بی هدفی را به فرزندان خود هم منتقل کرده اند.
این روانشناس همینطور این را هم اظهار داشت که والدین باید توجه داشته باشند که امتحان انتهای فرایند یادگیری نیست بلکه در امتداد یادگیری است. امتحان برای سنجش و نه مچ گیری از دانش آموزان انجام می شود. از طرفی امتحان به خودی خود برای برخی دانش آموزان استرس زا است و الان به علت شرایط مجازی استرسی مضاعفی به آنها منتقل می شود ازاین رو لازم است والدین در برقراری محیط آرام و مناسب در خانه تلاش کنند تا فرزندان به علت حجم بالای استرس و اضطراب خود به تقلب روی نیاورند.
ایشان در ادامه به همراهی برخی والدین در تقلب کردن بچه ها اشاره و خاطرنشان کرد: با چنین اقدامی اساس آن خانواده زیر سوال می رود چونکه ناخواسته در حال نوجوانی هستند که در آینده به شخصیت ضد اجتماعی تبدیل خواهد شد.
به قول طلوعی والدینی که از تقب فرزند خود ناراضی هستند باید از راه شیوه تنبیهی صحیح که در اصول فرزند پروری آموزش داده می شود رفتار درست را در فرزند خود به ثبات برسانند.
این روانشناس همینطور این را هم اظهار داشت که برخی والدین کمال گرا به علت توقع کسب نمره ۲۰ از فرزند خود ناخواسته منجر به تقلب دانش آموز می شوند چونکه فرزند ناچارا مجبور است برای جلب نظر والدین و غلبه بر استرس و اضطراب کسب نمره ۲۰ تقلب کند. ازاین رو سفارش می شود والدین بر روی کسب نمره ۲۰ تاکید نداشته باشند.
طلوعی در پایان خاطرنشان کرد: همچون تبعات بزرگ تقلب کردن، نگرانی از سطح سواد جامعه است. تقلب کردن در امتحانات آنلاین فعلی می تواند سطح سواد دانش آموزان حالا که مسئولین فردای کشور هستند را تهدید کند. ازاین رو لازم است به این پدیده بعنوان یک صدمه اجتماعی نگاه کرد.




منبع:

1399/10/20
19:36:38
0.0 / 5
204
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه