وزیر سابق آموزش و پرورش مطرح كرد

از گردش مالی میلیاردی مافیای كنكور تا چالش های آموزش مجازی دوران كرونا

از گردش مالی میلیاردی مافیای كنكور تا چالش های آموزش مجازی دوران كرونا

به گزارش پروژه آسان وزیر سابق آموزش و پرورش ضمن اشاره به چالش های آموزش مجازی در دوران انتشار کرونا اظهار داشت: بررسی های من خصوصاً آن زمان که وزارتخانه بودم و دسترسی به برخی اطلاعات داشتم، نشان می داد حتی تا ۱۵ هزار میلیارد تومان سال ۹۶ گردش مالی کسانی بوده است که از روشن بودن چراغ آموزشکده ها و آموزشگاه های کنکور و تست و کتاب های کمک درسی ارتزاق می کردند.



به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، سید محمد بطحائی درباره مبحث کنکور و مافیای آن اظهار داشت: من بعنوان یک معلم باید موانعی که سر راه تربیت فرزندان این کشور است را کنار بزنم. این ها خار و خاشاک است. اینها پای فرزندان و دست و بال فرزندان ما را زخمی می کند. یکی از این موانع، کلاس های کنکور و آمادگی کنکور و تست هایی است که در آموزش و پرورش و در دوران مدرسه بچه های ما را مورد لطمه قرار می دهد.

وی اضافه کرد: البته همه این مصیبت ها گردن آن کلاس آمادگی کنکور و کتاب های کمک آموزشی و تست ها نیست. خود ما در آموزش و پرورش هم مقصر هستیم. آموزش عالی با تغییر ندادن روش های پذیرش دانشجو در دانشگاه هم مقصر است.

بطحائی افزود: از یک طرف ما خودمان در آموزش و پرورش کنترل کرده ایم و گفتیم به هیچ عنوان مدارس اجازه برگزاری کلاس های کنکور را ندارند. در دوره ابتدائی اجازه اجرای آزمون های تستی ندادیم. بچه دوره ابتدائی احتیاج به آزمون های تستی ندارد. هم اکنون زود است. ۱۰ سال دیگر می خواهد کنکور شرکت نماید. این بچه باید آمادگی لازم به منظور زندگی را پیدا کند. در مدرسه باید زندگی کند. از آمدن به مدرسه لذت ببرد. ما گفتیم اول از ابتدائی شروع نماییم. اگر معلمی کتاب تست سر کلاس برد، اگر مدرسه ای با فلان آموزشگاه قرارداد بست و کتاب تست کار کرد، متخلف است و باید به حوزه تخلفات اداری برود. این آدم صلاحیت مدیریت مدرسه را ندارد.

وزیر سابق آموزش و پرورش اظهار داشت: در مرحله دوم گفتیم برای چه برای مدارس آزمون ورودی برگزار کنیم!؟ آزمون ورودی نباید برای مدرسه بگیریم. کم کم این رایج شده بود. هنوز هم این اتفاق می افتد. مدرسه که نباید آزمون ورودی بگیرد. وقتی آزمون ورودی می گیرید باید تستی برگزار گردد. خب از دو سال قبل تست کار می کنند. چراغ کنکور و آموزشگاه آزاد روشن تر می شود تا بچه ها را با تست آشنا کند ازاین رو عواملی را که سبب ایجاد این فضا شده بود، یکی یکی قیچی کردیم. اگر به یاد داشته باشید، اعلام کردیم که مدارس نمونه دولتی نباید در شهرهای مرفه باشند. نمونه دولتی برای مناطق محروم است. در مناطق برخوردارمدرسه نمونه دولتی موضوعیت ندارد و باید تبدیل به مدرسه دولتی عادی شود.

بطحائی با اشاره به اینکه چرا بچه ها را دسته بندی می کنیم؟ اظهارکرد: بعنوان مثال می گوییم تو زرنگ هستی، پدر شما پولدار است، پدر شما فقیر است، شما بالا شهر هستید. دسته بندی کردن بچه ها در آموزش عمومی – من کاری به مطالعات بین المللی ندارم - طبق آموزه های تعلیم و تربیت اسلامی و دینی ما پرهیز شده است البته در این چند دقیقه که بیان می کنم، مستحضر هستید که کار سختی است. البته یکی از مراجع بسیار محترم نسبت به همین بحث کلاس های کنکور عکس العمل نشان داده بودند و من حضوراً خدمت ایشان رسیده بودم و توضیحاتی را خدمت ایشان عرض کردم. پس از صحبت های من ایشان قریب به این مضمون بود که تائید کردند که مسیر درستی می روید. من صحبتی که درباره کلاس های کنکور کردم این مسائل نبود که شما بیان کردید.

وی خاطرنشان کرد: مافیای کنکور چه کسانی هستند؟ همه کسانی که در باز بودن این سفره ارتزاق می کنند و نفع می برند. امکان دارد یکی از این افراد هم من بعنوان کارشناس آموزش و پرورش و یا وزارت علوم باشم.

بطحائی اظهار داشت: به والله قسم، آموزش و پرورش هیچ جای دنیا مثل اینجا نیست که بچه ها را با شکنجه و سختی به زحمت انداخته، دار و ندار آنها را به یغما ببرد که در کنکور رتبه خوبی بیاورند! از کلاس دوم ابتدائی بچه ها را سر کلاس می نشانند و به او یاد می دهند که گزینه صحیح را چطور پیدا کند! به آنها دانش نمی آموزند! این فجیع ترین نظام آموزشی است که داشتیم و به آن سمت می رویم. در حالیکه دانش آموز کلاس دوم ابتدائی ما نمی تواند بند کفش خودش را ببندد و در خانه بلد نیست با پدر و مادرش صحبت کند.
گردش مالی ۱۵ هزار میلیاردی مافیای کنکور در سال ۹۶
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این مافیای کنکور عده ای خاص هستند که با مجامع قدرت و ثروت در ارتباطند، اظهار داشت: حتما همچنین است البته هیچ گاه در این حوزه گزارش های رسمی تولید نشده و در اختیار نبوده است، اما بررسی های من خصوصاً آن زمان که وزارتخانه بودم و دسترسی به برخی اطلاعات داشتم، نشان می داد حتی تا ۱۵ هزار میلیارد تومان سال ۹۶ گردش مالی کسانی بوده است که از روشن بودن چراغ آموزشکده ها و آموزشگاه های کنکور و تست و کتاب های کمک درسی ارتزاق می کردند.

بطحائی تصریح کرد: اینها اجازه نمی دهند شما به این سادگی دکان شان را تعطیل کنید. من باوجود همه مساعدت هایی که جناب آقای دکتر علی عسگری در این خصوص داشت و همراهی های بسیار خوبی که در این حوزه شد، حتی مجبور شدم یک موردی را نامه به خدمت مقام معظم رهبری بنویسم و از ایشان کمک بخواهم که وزارت ارشاد و سایر دستگاههای ذیربط که در حوزه چاپ و انتشار این گونه کتاب ها و برگزاری این نوع کلاس های کاذب بخصوص در دوره ابتدائی هستند. من تاکید می کنم نمی خواهم هیجانی صحبت کننم که از فردا باید کل کلاس ها تعطیل شود اما دانش آموز پایه هفتم و هشتم اصلاً نباید درگیر این فضا شود و از معظم له خواستم که این کمک را بکنند.

وی افزود: البته آقای رئیس مجلس وقت - دکتر لاریجانی - هم آن زمان اقدامی انجام دادند که بسیار موثر بود. اینها تا حدودی تأثیر کرد اما فقط کسی که جیبش را از این کار پر می کند، در حقیقت کافی نیست، خود مردم می توانند موثر باشند.
تسلطی در مدیریت فضای مجازی نداریم
وزیر سابق آموزش و پرورش در ادامه درباره وضعیت نظام آموزشی و رفتن به سمت عدالت آموزشی در دوران انتشار کرونا اظهار داشت: تنوع در محیط های یادگیری یکی از فرصت هایی است که بوجود آمده است اما متاسفانه به سبب ضعف در مدیریت، بخصوص در فناوری های در رابطه با آموزش مجازی، خطرات را به مراتب بیشتر از فرصت ها می بینم. ما هیچ تسلطی در مدیریت فضای مجازی نداریم. بنده یک نوه ۵ ساله دارم که به محض اینکه به خانه ما می آید گوشی را برمی دارد، پسورد را می زند و بازی را فعال و آغاز به بازی می کند. بلد است اینترنت را روشن کند. مرحله ای که احتیاج به وصل شدن به اینترنت دارد را انجام می دهد! ازاین رو می خواهم بگویم که ما هیچ تسلطی به فضای مجازی نداریم یعنی با دست خود فرزندان خودمان را در یک فضای کاملاً تاریک که هیچ چیزش را نمی بینیم، می گذاریم. اصلاً نمی بینیم چه گرگ هایی در این فضا قایم شده اند، اصلاً نمی بینیم چه خطراتی فرزندان ما را امکان دارد تهدید کند، تاریک است و به چشم نمی آید.
چالش جدی پساکرونایی برای مدارس
بطحائی اظهارکرد: نکته دیگر هم این است ۵۰ درصد از هدف رفتن به مدرسه، در تعامل بچه ها با یکدیگر است. بعنوان مثال فرزند من یاد می گیرد همیشه نباید او حرف اول را بزند، بلکه گاهی باید در مقابل حرف دیگری صبر کند. در این شرایط بچه ها نسبت به مدرسه بیگانه می شوند. یکی از نگرانی هایی که احتمالاً تا چند ماه دیگر با آن مواجه هستیم این است که یک سالی که با تبلت و گوشی درس خواندیم خیلی خوب بود، کرونا تمام شده ولی اجازه دهید، بقیه را هم با این گوشی ادامه دهیم. یکی از چالش های جدی ما در آینده این خواهد بود.





منبع:

1399/11/04
22:26:27
0.0 / 5
146
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه