آثار پنجاهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد وارد محتوای برنامه های درسی می شوند

آثار پنجاهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد وارد محتوای برنامه های درسی می شوند

به گزارش پروژه آسان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش بر لزوم توجه به فیلم های آموزشی و تأثیرگذاری آن بر عرصه تربیت تاکید کرد و اظهار داشت: جشنواره بین المللی فیلم رشد، یک رویداد فرهنگی، تربیتی اصیل و اثرگذار می باشد که امسال پنجاهمین دوره خودرا سپری می کند.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، حسن ملکی در نشست خبری پنجاهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد اضافه کرد: اهالی هنر و رسانه به ارزش و تأثیرگذاری این جشنواره پی برده اند و به خوبی می دانند که حوزه تعلیم و تربیت می تواند، موجب ماندگاری اثر هنری شود.
وی با اشاره به قدمت این رویداد، بیان کرد: بی شک هر رویداد و اثر هنری، با تربیت می تواند، پایدار بماند و این حقیقت بر اهالی هنر نیز پوشیده نیست. بر همین مبنا نیز در پنجاهمین دوره از برگزاری این جشنواره، تاکید بیشتری بر این مسأله وجود داشت برای اینکه اساساً امسال ما به دنبال یک بلوغ متفاوت و اثرگذاری بودیم و می خواهیم که برنامه های درسی را عمیقاً متحول نماییم.
رئیس شورای سیاستگذاری پنجاهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد، تاکید کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مبنای اصلی این تحول درسی برای ما خواهد بود و آنرا دنبال خواهیم کرد بدین سبب تا پیش از تعطیلات امسال، این روند به پایان خواهد رسید و قسمتی از این تحول را شاهد خواهیم بود.
ملکی رسانه های تربیتی را در راه اجرای تحول درسی عاملی مؤثر خواند و اضافه کرد: در این نگاه تحولی، رسانه های تربیتی و یادگیری نقش مؤثری را ایفا می کنند که یکی از مهم ترین آنها بحث فیلم های آموزشی خواهد بود. در حقیقت حال تحول به وسیله تجسم و عینیت بخشیدن به آموخته ها معنا می یابد بدین سبب اگر تربیت را تنها در قالب مباحث شنیدنی دنبال نماییم، آنچه که به دانش آموز ارائه می شود، حال تحول را به دنبال نخواهد داشت، به همین خاطر ما به دنبال این هستیم که با بهره مندی از ابزارها و رسانه های مختلف و در رأس آن، فیلم های آموزشی این تحول را دنبال نماییم.
وی سرنوشت جشنواره بین المللی فیلم رشد را در رابطه با برنامه تحول دانست و اظهار داشت: امسال سرنوشت جشنواره بین المللی فیلم رشد در پیوندی عمیق با تحول سازمانی قرار خواهد گرفت برای اینکه برمبنای پایش های انجام شده، امروز همه ما می دانیم که بیش از ۷۰ درصد یادگیری دانش آموزان بوسیله بصری شکل می گیرد بدین سبب شکل یادگیری و تحول برنامه های درسی با خروجی این جشنواره مرتبط خواهد بود. بدیهی است که اگر ما بخواهیم در قلب یادگیرنده، اطمینان و آرامش ایجاد نماییم، باید بتوانیم از قوه بصری او استفاده نمائیم و این امکان جز با بهره گیری از بسته های تربیتی ما و در قالب فیلم های آموزشی میسر نمی گردد، به همین خاطر آثار این جشنواره در روند آموزش ما، یک جایگاه اصلی و معنادار دارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش از اجرای تحولات نرم افزاری در قالب سند آموزش آگاهی داد و بیان کرد: پروسه تحول نرم افزاری دروس تا قبل از سال ۱۴۰۰ وارد عرصه دیگری خواهد شد که در قالب آن دانش آموزان و والدین آنها می توانند با بهره مندی از کدهای رمز نگاری شده یا اصطلاحاً SQR CODE به آرشیو آثار تایید شده برسند بدین سبب جشنواره یک رویداد کمک کننده در راه این تحول محسوب می شود. در این برنامه دانش آموزان این امکان را خواهند داشت که با اسکن کردن، کد، وارد شبکه ملی شوند و محتواهای غنی سازی شده کتاب های درسی را مورد استفاده قرار دهند.
رئیس شورای سیاستگذاری پنجاهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد از امکان حضور آثار خارجی در این بخش آگاهی داد و بیان کرد: یقیناً قرار دادن این واقعیت افزوده به بخش درسی و امکان استفاده از فیلم های آموزشی، غنای بیشتری به این بخش خواهد داد بدین سبب ما اهتمام خواهیم کرد که از فیلم های مناسب با دوره تحصیلی دانش آموزان استفاده نمائیم. هدف های آموزش ما خاص است و با اسناد تحول و هدف های کلی نظام تعلیم و تربیت ارتباط نزدیکی دارد و با این هدف نیز بحث واقعیت های افزوده بوسیله رمزینه در کتاب های درسی مدنظر قرار گرفته است اما این بدان معنا نیست که ما بخواهیم از تجربه های بین المللی در این راه محروم شویم و چه بسا آثاری که دارای صلاحیت های لازم دراین زمینه باشند، بسته به ماهیت کار، وارد این سامانه شوند.
وی شناسایی و معرفی فیلم های آموزشی و تربیتی داخلی و خارجی را همچون اهداف این جشنواره خواند و اظهار نمود: بهره گیری از توانایی های صنعت سینما و تلویزیون و نقش مؤثر آن در پروسه یادگیری، تبادل فرهنگی و هنری بین کشور ایران و دیگر کشورهای جهان و تشویق هنرمندان برجسته ایران و سایر کشورهای جهان به ساخت فیلم های علمی و آموزشی همچون اهداف ما درا ین جشنواره محسوب می شود. ضمن اینکه ما اهتمام داریم بتوانیم یک ارتباط مناسب بین تولیدکنندگان آثار علمی و تربیتی با علاقمندان و طالبان امتیاز فرهنگی این نوع آثار ایجاد نماییم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از حضور ۷۰۰ فیلمساز معلم در این دوره از جشنواره آگاهی داد و اظهار داشت: یکی از تفاوت های عمده در پنجاهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد، حضور ۷۰۰ معلم فیلمساز در این دوره است. ضمن اینکه با وجود محدودیت های کرونا و مشکلاتی که بر تمام جهان بواسطه این بیماری واگیردار حاکم بود، ما شرکت کنندگان خیلی از ۱۱۰ کشور جهان داشتیم.
ملکی درباره نحوه برگزاری این دوره از جشنواره، توضیح داد: امیدوار بودیم که پنجاهمین دوره برگزاری جشنواره فیلم رشد را به شکل حضوری و با شکوه تری برگزار نماییم اما متأسفانه به سبب بیماری کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی این امر میسر نیست بدین سبب امسال از برگزاری جشنواره به شکل حضوری محروم هستیم و بخش عمده ای از کار، به شکل مجازی اجرا خواهد شد. ضمن اینکه میهمانان خارجی نیز امکان حضور در این دوره را نخواهند داشت و رویداد را به شکل مجازی دنبال خواهند کرد.
وی ادامه داد: پایش و بررسی ۴۹ دوره گذشته جشنواره به شکل کارشناسانه و با نگاه لطمه شناسی از دیگر تفاوت های این دوره محسوب می شود. تلاش ما بر این است که نتیجه این پایش و بررسی را طی دوره جشنواره در اختیار مدعوین و مخاطبان قرار دهیم بدین سبب از فیلم های ۴۹ دوره پیشین جشنواره نیز در بسته های تربیتی و یادگیری استفاده خواهد شد و بعد از کسب اجازه و مالکیت معنوی از سازندگان اثر، این آثار نیز وارد عرصه خواهند شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد: جشنواره فیلم رشد، یک رویداد مجزا از سازمان پژوهش و برنامه ریزی نیست و کارهای این حوزه با برنامه های تحولی گره خورده است.
در ادامه این جلسه، ملکی در پاسخ به سؤال اصحاب رسانه در خصوص کاهش فاصله بین تولیدات حمایت شده از طرف این سازمان با گیشه و نمایش در میان مردم، اظهار داشت: برای کم شدن فاصله در این بخش هر قدر تخصصی تر عمل نماییم، بهتر است. البته بدیهی است که این فاصله ها با بهره مندی از ملاک ها و معیارهای هنری امکان پذیر می شود به همین خاطر شکل و چیدمان هیئت داوران و انتخاب در این دوره، با این دیدگاه شکل گرفت. البته امیدواریم که در سالهای آتی بتوانیم قدم های مؤثرتری را در این راستا برداریم و آثار را به سمت نمایش در جامعه سوق دهیم برای اینکه جشنواره باید شروع یک پروسه دقیق برای بهره مندی از این آثار باشد. بر همین مبنا نیز ما به شکل ریشه ای به دنبال استفاده از این آثار هستیم. یکی از مباحثی که باید بر روی آن در این راستا تمرکز نماییم، دائمی شدن دبیرخانه جشنواره است برای اینکه این امر می تواند به فیلم های آموزشی برای دیده شدن و حضور در عرصه کمک شایانی کند.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر طبق این گزارش، پنجاهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد از ۲۵ الی ۲۹ بهمن ماه در سینما فلسطین برگزار می گردد.




منبع:

1399/11/22
12:05:15
0.0 / 5
926
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , بیمار , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه