مروری بر عملكرد آموزش و پرورش در سال كرونا

خلاقیتهایی كه مانع تعطیلی آموزش شد

خلاقیتهایی كه مانع تعطیلی آموزش شد

به گزارش پروژه آسان چیزی به پایان سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۳۹۹ باقی نمانده است؛ سال تحصیلی کرونا زده ای که روش های آموزش در مدارس را تغییر داد و معلمان و دانش آموزان به ناچار با آن همراه شدند. در چنین شرایطی کاستی های نظام آموزشی و موضوع هایی نظیر عدالت دسترسی به امکانات آموزشی، محتوای درسی و به روز رسانی دانش کادر آموزش بیشتر از پیش نمایان شد.


علی تفکری، عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران در گفتگو با ایسنا، ضمن مروری بر عملکرد نظام آموزشی کشور در دوران بروز کرونا، به بعضی از این کاستی ها اشاره و اظهار نمود: یک سال از ظهور ویروس کرونا در ایران می گذرد؛ ویروسی که با وجود کوچکی، تاثیرات بسیار عمیقی بر اقتصاد، کسب و کار، بهداشت، محیط زیست، آموزش و... گذاشته و تغییراتی را در سبک زندگی، هنجارها، آداب و رسوم و حتی سیستم آموزشی ما بوجود آورده است.
وی ادامه داد: با شروع و انتشار کرونا در جهان، تمام کشورها به آموزش های مجازی روی آوردند. در این میان کشورهایی که آموزش در بستر مجازی را پیش از کرونا هم تجربه کرده بودند، با درنظر گرفتن اقتضائات و برنامه ریزی مناسب، توانستند آموزش خویش را به شکل مطلوب ادامه دهند.
تفکری با اشاره به اینکه در ایران اما، ابتدا نظام آموزشی با نوعی سردرگمی مواجه بود و بنابراین تعطیلی های چند روزه مدارس و تمدید آنها در دستور قرار گرفت؛ غافل از این که هیچ معلم و دانش آموزی تا ماه ها رنگ کلاس های حضوری را نخواهد دید اظهار داشت: در روزها و ماه های نخست، در حالیکه نظام آموزشی هنوز خویش را پیدا نکرده بود، این خلاقیت معلمان بود که سبب شد آموزش تعطیل نشود. در واقع اگر در آغاز، جریان های خلاقیت، نوآوری و کار جهادی معلمان نبود، چه بسا فرجام سال تحصیلی گذشته نامعلوم بود.
این مدیر مدرسه و کارشناس آموزش و پرورش افزود: اما این آغاز، آخر ماجرا نبود. در ادامه، نه معلمان توانستند خویش را از دام آموزش یک سویه و مونولوگ رها کنند و نه نظام آموزشی توانست طرح و برنامه ای برای خروج از این بحران آموزشی عرضه نماید. حتی شبکه شاد هم با تمام تغییرات مثبتی که در آن صورت گرفت، نتوانست تبدیل به یک شبکه تعاملی و دوسویه شود.

عدم تناسب برنامه درسی ملی با آموزشهای مجازی
وی ضمن اشاره به اینکه علاوه بر فقدان طراحی آموزشی متناسب با شرایط آموزش مجازی، نقص های فنی ناشی از زیرساخت های اینترنتی، پهنای باند، نرم افزارها و سخت افزارهای لازم جهت یک آموزش تعاملی هم در ناکام ماندن این نوع از آموزش بی تأثیر نبود اظهار نمود: البته آموزش مجازی، یک پدیده چند وجهی است که اگر از فقر امکانات، زیرساخت های ارتباطی و مشکلات اقتصادی خانواده ها در تأمین سخت افزارهای مورد نیاز دانش آموزان بگذریم، عوامل موثری در آن دخیل هستند. همچون این عوامل میتوان به محتوای کتاب های درسی، ساعات آموزشی، رویکرد معلمان در تدریس و شکل گیری عادات یادگیری در دانش آموزان اشاره نمود.
این مدیر مدرسه و کارشناس آموزش و پرورش اضافه کرد: بدون شک ساعات آموزشی مبتنی بر برنامه درسی ملی به هیچ روی متناسب با آموزش های مجازی نیست و امروزه احتیاج به بازطراحی محتوای درسی بیشتر از گذشته احساس می شود. همینطور خیلی از معلمانِ بیگانه با آموزش مجازی، کماکان از شیوه های سنتی و غیرتعاملی در تدریس خود بهره می برند؛ دانش آموزان هم هنوز به این باور نرسیده اند که این نوع از آموزش در واقع "دانش آموز محور" است و معلم فقط می تواند نقش هدایتگر و تسهیل گر آموزشی را ایفا کند.

مدارس چشم اندازی برای خود متصور نیستند
تفکری با اشاره به اینکه به صورت کلی نقش یاددهندگان، یادگیرندگان و ابزار های آموزشی به درستی تعریف نشده و نامشخص است اظهار داشت: در عین حال مدارس به نوعی، در حالت "تجافی" به سر می برند و چشم اندازی برای خود متصور نیستند. در این شرایط، احتیاج به آموزش مدیران، معلمان و دانش آموزان بیشتر از پیش احساس می شود؛ اما در یک سال گذشته، آموزش های هدفمندی برای هیچ یک از این گروه ها در نظر گرفته نشده است.
وی خاطرنشان کرد: از آنجائیکه آموزش و پرورش یکی از منابع مهم تغییر در جامعه شمرده می شود، انتظار می رود که نظام آموزشی، به سرعت خویش را با تحولات اخیر هماهنگ و آمادگی لازم را برای دگرگونی های پیش رو کسب کند تا در زمان ضرورت با اتخاذ تصمیمات مناسب و به کار گیری روش های بهبود دهنده، راه آموزش مجازی را حتی بعد از کرونا هموارتر سازد.
این مدیر مدرسه و کارشناس آموزش و پرورش اضافه کرد: به عبارت دیگر اگر مسئولین آموزش و پرورش، به فکر روش ها و رویکردهای نوین آموزشی نباشند، وضعیت فعلی و آینده آموزش، قابل توجیه نخواهد بود و مادامی که در میان متولیان آموزش، مدیران و معلمان، نسبت به آموزش های مجازی، دیدگاه های صُلب و تدافعی وجود داشته باشد، لزوما در آموزش، تغییر مثبتی رخ نخواهد داد اظهار داشت: به قول تافلر، «تنها استفاده خلاقانه از تغییر، می تواند از شوک آسیب آن جلوگیری کند و آینده بهتری برای انسان شکل گیرد».



1399/12/14
12:57:03
0.0 / 5
161
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه