تجربه مدرسه های ایرانی در برخورد با كرونا

تجربه مدرسه های ایرانی در برخورد با كرونا

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش به بیان تجارب مدرسه های ایرانی در برخورد با کرونا پرداخت و اظهار داشت: در یک جمع بندی و پیش بینی آینده بنظر می رسد که در بازگشایی مدرسه ها بعد از کرونا، با نوع جدیدی از مدرسه های ترکیبی، که حاصل تلفیق مدرسه های حضوری و مدرسه های غیرحضوری هستند روبه رو خواهیم بود.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، محمود امانی طهرانی با اعلان اینکه شاید هیچ رویدادی در چند دهه اخیر به اندازه کرونا بر نظام آموزشی جهان تأثیرعملی عمیق نگذاشته باشد اظهار نمود: بطور قطع، مواجهه با کرونا یک شوک برای مدرسه ها بود. البته این شوک را می توان به تعبیر پیاژه، عاملی برای بر هم زدن تعادل معلمان و مدرسه ها و تلاش آنان برای رسیدن به تعادلی جدید در نظر گرفت که پیمودن همین فاصله به منزله یادگیری است.
ایشان سپس اظهار داشت: همگی با مفاهیم جذب و هضم و تطابق و اصل رعایت تعادل عرصه های تازه پیاژه آشنا هستیم. در برخورد با این شوک، مدرسه ها و معلمان در دو گروه دسته بندی شدند؛ گروهی که از قبل زیرساخت های آموزش غیرحضوری را داشتند و از آن در کنار آموزش حضوری استفاده می کردند، و گروهی که این آمادگی را نداشتند. طبیعی است بیشتر مدرسه های ایران در این دسته جای گرفتند.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدرسه های گروه اول از قبل با بهره گیری از بسترهایی مانند مودل، یا روی پلتفرمی که خود طراحی و اجرا کرده بودند، سامانه ای را برای آموزش و ارزشیابی به کار گرفته بودند اظهار نمود: این فضای آموزشی روی وب قرار داشت و با بهره گیری از کامپیوتر کامل می شد. دانش آموزان با فضای این «LMS» آشنا بودند و برخی از معلمان برای ارسال تکالیف آموزشی و دریافت نتایج، از آن استفاده می کردند. برنامه هفتگی مدرسه، برنامه تکالیف روزانه، اطلاعیه ها و برنامه امتحانی هم از این طریق به اطلاع دانش آموزان می رسید.

امانی اضافه کرد: در دوران کرونا و با تعطیل شدن مدرسه، این بستر تقویت شد و بعنوان سامانه اصلی ارتباط بین دانش آموزان و مدرسه مورداستفاده قرار گرفت. این سامانه مانند هر LMS دیگری سه بخش اصلی داشت که شامل تدریس های ضبط شده، تمرین ها و تکالیف، متن های آموزشی، قطعات ویدیویی و صوتی، بخش کلاس برخط و بخش آزمون می شد. البته یک بخش دیگر را هم می توان بر این سه بخش افزود و آن، بخش ارتباطی و اطلاعاتی سامانه بود که ارتباط بین دانش آموزان با مدرسه، با یکدیگر، با معلمان بوسیله رایانامه و نیز مشاهده اطلاعیه ها و برنامه های زمانی را فراهم می کرد.
وی افزود: در بعضی مدرسه ها، در کنار سامانه فوق، از یک پیام رسان یا به عبارت دیگر، یکی از شبکه های اجتماعی داخلی، تنها برای ارسال اعلان های به روزرسانی استفاده می شد. در گروه دوم که شامل اکثریت مدرسه های کشور می شد، معلمان و دانش آموزان در ابتدای کار با ابهام و سردرگمی بیشتری مواجه گشتند. در ایام اول فکر می کردند با تعطیلی چند روزه و گذرایی مواجهند که فرصتی است برای استراحت و نیاز به اقدام خاصی ندارد. اما بعد از چند روز، همه دریافتند که موضوع جدی است و به سبب دلسوزی برای رشد و پیشرفت دانش آموزان و نیز بمنظور دفاع از حیثیت حرفه ای خود، باید کاری کنند. چنین بود که اقدامات متنوعی در سطح مدرسه های کشور انجام شد.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اعلان اینکه در یک جمع بندی و پیش بینی آینده بنظر می رسد که در بازگشایی مدرسه ها بعد از کرونا، با نوع جدیدی از مدرسه های ترکیبی، که حاصل تلفیق مدرسه های حضوری و مدرسه های غیرحضوری هستند روبه رو خواهیم بود عنوان کرد: این فضا بطور هم زمان به آموزش دانش آموزان و والدین آنها توجه خواهد داشت. این مدرسه ها نقاط قوت هر دو رویکرد را با هم جمع می کنند و نقاط ضعف هر یک را می پوشانند.

امانی در مطلبی که در شماره اول سال ۹۹ مجله رشد به چاپ رسیده اضافه کرد که فضای جدید از شایستگی تدریس بهره مند خواهند بود (معلمان حرفه ای پسا کرونا) که توانایی کار در این فضای ترکیبی را داشته باشند. این معلمان نیازمند کسب دو نوع شایستگی و توانمندی هستند؛ آموزش پداگوژی و آموزش فناوری، یعنی کار با نرم افزارهای موردنیاز؛ بستر فنی آموزش های غیرحضوری بر پایه وب و کامپیوتر است، اما بطور هم زمان قابلیت دنبال کردن با تبلت یا گوشی همراه، با بهره گیری از فناوری فضای ابری هم وجود خواهد داشت.



1400/01/05
16:31:04
0.0 / 5
166
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه