نظر وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش درباره خصوصی سازی آموزش و تنوع مدارس

نظر وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش درباره خصوصی سازی آموزش و تنوع مدارس

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه با قراردادن مدارس در دسته بندی بیشتر از ۱۰ نوعی چندان همراه نیستم اظهار داشت: ما دو و حداکثر سه نوع مدرسه داریم. دسته اول که مدارس کاملا دولتی است و همه هزینه اش توسط دولت تقبل می شود و دوم مدارسی که همه یا بخشی از هزینه آن توسط مردم تأمین می شود.


حسین باغگلی در گفتگو با ایسنا، دیدگاهش درباره خصوصی سازی آموزش و تنوع مدارس را بیان کرد و اظهار داشت: معتقدم باید به وظیفه اصلی و کلیدی خود برگردیم که آن هم تعهد به آموزش مجانی برای تمام شهروندان است. این مساله و تکلیفی است که قانون اساسی تعیین کرده و دولت مکلف است زمینه لازم را برای تحقق آن فراهم آورد.
وی ادامه داد: حرکت به سمت خصوصی سازی، به نظر بعضی از ما خوش آمده است و به نظر می آید نوعی حرکت برای شانه خالی کردن از زیربار مسئولیت است. باید به مبحث آموزش مجانی برای تمام شهروندان برگردیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن اشاره به این که شعار "دولت قوی و مردمی" که رئیس جمهور هم روی آن تاکید دارد به این مفهوم نیست که هیچ کس حق ندارد در راهبری مدرسه به ما کمک نماید، بلکه هیچ کس حق ندارد مدرسه را موقعیتی برای انتفاع شخصی اش ببیند اظهار داشت: باید سازوکارهایی برای این امر ایجاد نماییم. با قراردادن مدارس در یک دسته بندی بیشتر از ۱۰ نوعی چندان همراه نیستم.
باغگلی تصریح کرد: ما دو و حداکثر سه نوع مدرسه داریم. دسته اول که مدارس کاملا دولتی است و همه هزینه اش توسط دولت تقبل می شود و دوم مدارسی که همه یا بخشی از هزینه آن توسط مردم تأمین می شود. این که اسامی مختلف روی مدارس گذاشته ایم و گفته ایم یکی هیئت امنایی است، یکی مدرسه وابسته است، یکی نمونه دولتی، یکی سمپاد و غیره، درست نیست. اینها اسم هستند و باید دید عملشان چیست. یا همه پول مدرسه را خودمان می دهیم یا بخشی از آنرا تقبل می نماییم و یا هیچ هزینه ای بابت آن نمی پردازیم.
وی با اشاره به اینکه در این صورت افرادی بخواهند وارد این عرصه شده و کار کنند باید شرایطی را بپذیرند که همچون آنها این است که این مدارس، محل انتفاع شما نباشند اظهار داشت: هرچند معتقدم دولت باید به این مدارس هم ورودی داشته باشد. بخش اعظمی از هزینه مدارس غیردولتی به تأمین اجاره و هزینه های جاری آنها برمی گردد. آموزش و پرروش می تواند این هزینه ها را تأمین کند، به شرطی که آنها شهریه را برای خانواده ها به شدت کاهش دهند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: هرچند ضعف بودجه ای دولت ها را هم نمی توان در عالم نادیده گرفت. هم اکنون خوشمان آمده و می گوییم مدارس غیردولتی ۱۴ درصد دانش آموزان را پوشش می دهد و اگر به ۵۰ درصد برسانیم که چه بهتر است. در حالیکه نتیجه اش در بلند مدت مطلوب نمی باشد و یکی از نتایجش این است که بخش اعظمی از برگزیدگان کنکور از مدارس پولی و غیر دولتی بیرون می آیند و نشان دهنده آن است که کارکردهای آموزش و پرورش عمومی را جدی نگرفته ایم.
باغگلی اضافه کرد: این درحالی است که موظفیم ظرفیت را بگونه ای فراهم نماییم که در گام اول از توسعه بی حد مدارس غیردولتی جلوگیری و سپس باکیفیت بخشی به مدارس دولتی این روند نامطلوب که به آن اشاره کردیم را تا حدودی کاهش دهیم.




منبع:

1400/05/23
12:03:03
0.0 / 5
1061
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , دانش آموز , كنكور
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه