تاملی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ۱۰ سال بعد

تاملی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ۱۰ سال بعد

یک کارشناس حوزه آموزش و پرورش به بررسی موضوع تحول و چرایی عدم تحقق کامل آن در نظام تعلیم و تربیت پرداخت و اصرار کرد که برخی تحول را در سند نوشتن، ایجاد کارگاه و قرارگاه و گاهی در تغییر مدیریت  و... می دانند که البته در جای خود خوب است، اما تحول نیست.


محمدابراهیم محمدی در گفت و گو با ایسنا، در این زمینه اظهار نمود: درباره مسئله تعلیم و تربیت، دانشمندان و فلاسفه بزرگ، نظریه های مهمی ارائه کرده اند. یکی از این فلاسفه ایمانوئل کانت، اندیشمند سده ۱۸ است. کانت متدین به دین مسیح بود و از کودکی با تعلیمات اخلاقی این دین پرورده شد و به وجود حسن عمل اعتقاد راسخ داشت. به نظر وی «در جهان دو کار مهم در پیش روی بشر قرار دارد که یکی از آنها تعلیم و تربیت است و دومی حکومت»
او توضیح می دهد: دومی هم که حکومت باشد در حقیقت نوعی آموزش و تعلیم و تربیت مردم است.
وی اضافه کرد: او برای این دو موضوع (سیاست مداری و تربیت) راه هایی را پیشنهاد کرده که اگر برآنهاعمل شوند، موفقیت آمیز خواهند بود. کانت برای تعلیم و تربیت آدمی سه مرحله را ذکر می کند؛ پرستاری، پرورش و آموزش و از میان این مراحل، مرحله پرورش را از دو مرحله دیگر مهم تر می داند و قائل است که تعلیم و تربیت اصلی انسان در مرحله پرورش صورت می گیرد.
این کارشناس حوزه آموزش و پرورش با اعلان اینکه به جز کانت وقتی اندیشه فلاسفه مشرق زمین چون فارابی، خواجه نصیر و به خصوص غزالی را واکاوی می نماییم به اهمیت و ضرورت توجه به تربیت بیشتر واقف می شویم اظهار داشت: به رغم همه آنچه در باب توجه به تعلیم و خصوصاً تربیت آمده است این نهاد تربیت نسل، همچنان در آخر فهرست تحول و نوسازی قرار دارد.
محمدی افزود: امروز بیش از اقتصاد، سیاست و... آنچه مایه دغدغه مندی و دل مشغولی است؛ آینده آموزش و پرورش است؛ آموزش وپرورشی که ملت و دولت ساز است و می تواند با ضریب نفوذ و سرمایه اجتماعی خود تاثیرات شگرفی را در مناسبات اجتماعی و اقتصادی پدید آورد و به همین علت، بیش از هر نهاد دیگری شایسته تامل و بازنگری است.
وی با اعلان اینکه به جرات می توان اظهار داشت که رهبری معظم برای هیچ موضوع و مسئله ای به اندازه آموزش وپرورش دغدغه مند و نگران نبوده است عنوان کرد: ترکیب بند کلمات و جملات ایشان در سالهای قبل و به خصوص دهه ۹۰، مسئله آموزش وپرورش است؛ مع الوصف گویا این ناخرسندی و دل مشغولی همچنان بوده و باقی مانده است. بی شک اگر نگرانی ها و تذکرات ایشان نبود سال ها پیش سند تحولی تولید نمی شد و این همه سخن از تحول و تغییری که مصرف رسانه ای برای مدیران آموزش و پرورش دولت های گذشته داشته، تولید نمی شده است.
مدیرکل سابق دفتر انتشارات و فناوری آموزشی وزارت آموزش وپرورش افزود: در یک بررسی گذرا در فراوانی کلید واژگان صحبت های وزراء ومسئولین دهه گذشته این واقعیت بیشتر به چشم می خورد که بیشترین گزاره ها بر محور کلید واژه هایی چون سند تحول، تغییر و مانند این بوده است، اما کدام تحول و تغییر و کدام رویداد و اتفاق؟ باز نشر دغدغه های رهبری در رسانه ها؛ متعلق به وزارت خانه ای است که به اذعان مدیران آموزش وپرورش پس از ۱۰ سال فقط ۱۰ درصد سند تحول را عملیاتی کرده است.
محمدی با اشاره به این که جا دارد از مدیران و کارگزاران خواسته شود تا سهم خودشان را در تحقق عملی سند در ادوار گذشته مشخص کنند و درباره چرایی عدم تحقق موضوعی که برخلاف سایر مسائل تماما در اختیار و اراده ایشان بوده است توضیح بدهند اظهار داشت: بر این باورم که اگر این مطالبه گری نباشد و نخبگان فرهنگی نسبت به این مهم که صد البته در زمینه های مختلف نیز موثر است، سکوت اختیار کنند، سال های آتی نیز همانند سال هایی که گذشت، جز وصف الحال و گفتار درمانی، گزارشی نخواهیم شنید.
وی بر ضرورت توجه به اصل "باور به تحول در مدیریت" اصرار کرد و اظهار داشت: باید مردان تحولی، پیشران تحول بوده و از اراده و حمایت های بایسته برخوردار باشند. پیداست وقتی در یک نهاد برخی باور به تحول ندارند و یا تحولی از جنس سند تحول را بر نمی تابند؛ انتظار تحول، آرزویی نشدنی خواهد بود.
این کارشناس حوزه آموزش و پرورش افزود: معتقدم فقر جاری، فقر اسناد نیست بلکه فقر تفکر و اراده تحولی است. گاهی برخی تحول را در سند نوشتن، ایجاد کارگاه و قرارگاه و گاهی در تغییر مدیریت و... می دانند که البته در جای خود خوب است، اما هیچ کدام اینها تحول نیست. تحول بخشی برخلاف برخی برداشت ها نیازمند خانه تکانی و جراحی های سنگین نیست، تحول در تغییرات ساختاری شامل ادغام و یا تقسیم هم نیست. تحول، تغییر شتابزده در محورها و موضوعات هم نیست، هرچند همه یا برخی می توانند متاثر از تحول باشند. در نهایت تحول؛ فهم، توجیه و اراده تحقق محورها و زمینه های مورد مفاهمه است.
محمدی اضافه کرد: سختی اجرای تحول را در عدم فهم مسئله و تعصب بر راهی می دانم که به رغم آگاهی بر «غلط بودن» باز هم بر آن اصرار می شود. آموزش و پرورش نیازمند مدیران تحول نگر است، کسانی که با نیازها، ضرورت ها، الزامات ومهم تر از همه ناآگاه از راه طی شده باشند، آشنا باشند.
وی اشاره کرد که تحول آموزش وپرورش تنها در بستر برنامه درسی بومی و ملی قابل تحقق است و این سرک کشیدن ها به نظام آموزشی فنلاند و... ناشی از عجز و یا ناآگاهی از ظرفیت های موجود در برنامه درسی ملی مبتنی بر آموزه های اسلامی و ایرانی است اظهار داشت: دور نباشد اگر بگویم امروز هم بیشترین زمزمه نقد و انتقاد بر اسناد تحولی به خصوص سند تحول غالبا از ناحیه همان کسانی است که بر ناکارآمدی نظام برنامه درسی بومی اصرار دارند. دور از انتظار نیست که امروز و بعد از ۱۰ سال سندتحولی که حاصل تلاش صدها فرهیخته آشنا به آموزش وپرورش است، مورد نقد و متهم به ناکارآمدی و تغییر می شود.
این کارشناس حوزه آموزش و پرورش افزود: مشکل وقتی مضاعف می شود که مشکلی دیگر از جنس ناثباتی در مدیریت بر آن افزوده شود. در وزارت خانه ای که طی ۱۱ سال قبل ۱۱ وزیر و سرپرست به خود دیده است؛ آیا می شود انتظار تحول داشت و پروسه عملیاتی سازی را دنبال کرد؟ این تغییرات که تغییرات انبوه معاونین و مدیران را در پی داشته به یک دومینو از ناثباتی و کم تحملی تبدیل گشته است که در نوع خود بی سابقه است.




منبع:

1401/04/12
17:08:05
0.0 / 5
425
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , اجتماعی , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه