معاون سابق وزارت آموزش و پرورش تشریح كرد

تأثیر سن داوطلبان معلمی در عملکرد بهتر آنها

تأثیر سن داوطلبان معلمی در عملکرد بهتر آنها

به گزارش پروژه آسان، معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشت: به نظرم گذاشتن ملاک برای جذب معلمان اصلا ملاک درستی از جهت تربیتی نیست. برای جذب معمان باید ملاک های دیگری قرار داد چونکه به کارگیری داوطلبان در سن بالاتر مزایایی دارد که از آن غفلت کردیم.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، رضوان حکیم زاده در میزگرد «نقد و بررسی «سن» ورود داوطلبان به نظام آموزش و پرورش کشور»، با اشاره به اینکه معلمان وسیع ترین گروه تاثیرگذارشغلی هستند، اظهار نمود: با عنایت به شواهد پژوهشی و با عنایت به تجارب کشورهای موفق که گاها «سن» معلمان آنها بالای ۳۰ سال است و عملکرد خوبی دارند، به نظر می آید ما بشدت روی سن تکیه کرده و از باقی ملاک ها برای ورود به عرصه معلمی غفلت کردیم.

این دانشیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران، اضافه کرد: ما دارای هوش سیال و هوش متراکم هستیم. هوش سیال در جوان ترها با واکنش بیشتری همراه می باشد اما با افزایش سن، هرچه تجربه بیشتر باشد چون هیجان طلبی کمتر می شود، شاهد عملکرد بهتری برای شغلی مثل کارکردن با کودکان که احتیاج به صبوری و پختگی دارد، هستیم.

به قول حکیم زاده، سن بعنوان یکی از معیارهای ملاک ورود به حرف معلمی است و شاید کمترین مبحث بحث، سن باشد.

وی افزود: در کشور ما هم تقاضا و هم عرضه زیادی در داوطلبان ورود به حرفه معلمی داریم. ازاین رو این که بر روی سن ورود به این حرفه محدود شویم، عفلت از اهمیت مساله است.
معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در قسمت دیگر سخنان خود به بیان شرایط سایر کشورها در مورد جذب معلم پرداخت و اظهار نمود: در سطح بین لمللی دو دسته معیار کمی و کیفی برای جذب معلم وجود دارد و اغلب برنامه های آموزش معلمان به اندازه گیری توانایی قبلی آنها، پیشرفت تحصیلی داوطلبان و این که معدل آنها در نتایج نهایی مدرسه چقدر بوده است، معطوف می شود. خیلی از کشورهای اروپایی معیارهای کیفی دیگر همچون خصوصیت های شخصیتی، انگیزه تدریس، شایستگی گفتاری و نوشتاری هم در کنار این متغیرها برای جذب معلم دارند.

وی ضمن اشاره به پژوهش های انجام شده در زمینه عملکرد معلمین ورودی به عرصه تعلیم و تربیت که سن بالاتری در قیاس با سایر ورودی ها دارند، اظهار نمود: طبق برخی پژوهش ها، احتمال باقی ماندن معلمانی با سن بالاتر که دارای پختگی بیشتری هستند در مناطق محروم بیشتر است. پژوهشی در مورد معلمان ایرلندی نشان می دهد، داوطلبان معلمی بالای ۳۰ سال سن عملکرد بهتری در قیاس با همکاران جوان تر خود در تدریس دارند.

حکیم زاده توضیح داد: طبق پژوهشها در واقع کسانی که سن بالاتری دارند و داوطلب ورود به حرفه معلمی هستند، انگیزه درونی بیشتری دارند چونکه این افراد بیشتر تدریس را بعنوان یک مأموریت در نظر می گیرند و خویش را از نظر روانشناسی مناسب تر برای این کار می دانند.

معاون سابق ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: طبق پژوهش دیگری، احتمال این که دانشجو معلمان ۳۱ ساله و بالاتر، در تمرین معلمی نمره "الف" بگیرند، بیشتر است. از طرفی داوطلبان بالای ۳۰ سال سن برای ورود به این رشته، تمایل بیشتری برای بودن در این حرفه دارند.





منبع:

1402/06/07
08:06:09
5.0 / 5
288
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , پژوهش , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه