معاون بنیاد ملی نخبگان مطرح كرد؛

طراحی مسیرهای گوناگون برای ورود اساتید به چرخه بنیاد ملی نخبگان

طراحی مسیرهای گوناگون برای ورود اساتید به چرخه بنیاد ملی نخبگان

به گزارش پروژه آسان، معاون سرآمدان بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: مسیرهای متنوعی برای ورود اساتید به چرخه بنیاد ملی نخبگان طراحی شده است تا اساتید نخبه بتوانند با شاخصهای معین در برنامه های نخبگانی حضور یابند.



به گزارش پروژه آسان به نقل از بنیاد ملی نخبگان، نشست هم اندیشی با حضور اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر و معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان در محل بنیاد اجرا شد.
یاسین کیخا معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان در این نشست ضمن اشاره به تغییر رویکرد بنیاد ملی نخبگان در دور جدید، عنوان کرد: میدان عمل بنیاد ملی نخبگان دانشگاه است؛ به این دلیل هر اقدام و هر برنامه ای در فضای نخبگانی باید با همکاری دانشگاه و اساتید صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه بنیاد ملی نخبگان بعنوان یک نهاد تنظیم گر فعالیت می کند، افزود: ساختار بنیاد ملی نخبگان هیات امنایی است و شخص رئیس جمهور بعنوان رئیس هیات امنا در راس آن قرار دارد.
کیخا ضمن اشاره به فعالیت ها و مأموریت های اصلی بنیاد ملی نخبگان، اضافه کرد: شناسایی، هدایت، توانمندسازی و در نهایت به کارگیری شایسته نخبگان در سراسر کشور و در سطوح مختلف استعدادی و تخصص، مهم ترین مأموریت بنیاد ملی نخبگان است که برای نیل به آن برنامه های ویژه ای طراحی و اجرا می شود. بعنوان نمونه در بخش شناسایی استعدادهای برتر دانش آموزی، برنامه ملی شهاب با همکاری وزارت آموزش و پرورش درحال اجراست.
معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه جامعه مخاطب بنیاد ملی نخبگان از دوران دانش آموزی آغاز می شود و تا الگوسازی و تکریم مفاخر گسترده است، اشاره کرد: بنیاد ملی نخبگان فضای نخبگانی را به لایه های مختلف تقسیم کرده است که در آن هم دانش آموزان و هم دانشجویان مستعد و هم اساتید دانشگاه و مفاخر کشور حضور دارند.
کیخا ضمن اشاره به برنامه های بنیاد ملی نخبگان در لایه اساتید دانشگاه، عنوان کرد: پیشتر تنها اساتیدی مخاطب بنیاد ملی نخبگان بودند که بتوانند از طرح مرحوم کاظمی آشتیانی بهره مند شوند. در واقع طرح مرحوم کاظمی آشتیانی تنها راه ورود اساتید به چرخه برنامه های بنیاد ملی نخبگان بود که در آن فقط سه سال اول به کارگیری اساتید در دانشگاه پوشش داده می شد و بعد از آن ارتباط بنیاد و اساتید به کلی قطع می شد. در نتیجه نه از ظرفیت اساتید استفاده می شد و نه کار مشخصی برای رسیدن آنان به اثربخشی تعریف می شد.
معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: توسعه مخاطب در لایه اساتید نخبه، یکی از رویکرد های اصلی بنیاد ملی نخبگان در دور جدید است و بنیاد تلاش دارد مادامی که استاد در لایه اثربخشی قرار دارد، مخاطب برنامه های بنیاد ملی نخبگان باشد و بنیاد بتواند تعریف کار مشخصی با محوریت این اساتید انجام دهد.
وی اشاره کرد: بنیاد ملی نخبگان متناسب با بخشنامه ارتقا اعضای هیات علمی، نخبگان در لایه اساتید را به سه برش ۴ ساله تقسیم کرده است که هر برش به دو دوره دو ساله تفکیک می شود و برای هر دوره برنامه خاصی با توجه به اقتضائات آن طراحی شده است. علاوه بر آن، مسیرهای متنوعی هم برای ورود اساتید به چرخه بنیاد ملی نخبگان طراحی شده است تا اساتید نخبه بتوانند با عامل های معین و قابل استناد و بعنوان مخاطب بنیاد ملی نخبگان در برنامه های نخبگانی حضور فعال داشته باشند.
کیخا اشاره کرد: در روند قبلی، عامل های نخبگانی اساتید به صورت خوداظهاری بررسی می شد اما در روند جدید، شناسایی فعال ملاک است. در این روند، بنیاد ملی نخبگان تلاش می کند اساتید نخبه را با عامل های قابل استناد در دانشگاه ها و نهادهای ذی صلاح شناسایی و برای حضور در چرخه بنیاد ملی نخبگان دعوت کند.
معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه اساتیدی که مخاطب برنامه های بنیاد ملی نخبگان باشند، علاوه بر تسهیلات، از فرصت اثربخشی هم برخوردار خواهند شد، اضافه کرد: طبق سند استراتژیک کشور در امور نخبگان، نخبه فردی ست که به مرحله اثرگذاری بارز مبتنی بر استعداد و همت بلند رسیده باشد.
وی افزود: با این تعریف، بنیاد ملی نخبگان ایجاد فرصت اثرگذاری برای اساتید نخبه را از مأموریت های اصلی خود می داند و تلاش می کند با استفاده از ظرفیت های خود مانند ارتباط با لایه های حاکمیتی و در قالب تقسیم کار ملی، این فرصت را به بهترین شکل برای اساتید نخبه فراهم آورد تا این افراد در لایه تخصصی خود به اثرگذاری و حل مساله بپردازند؛ البته منابع مالی و فرصت های تعاملی لازم هم در اختیار این افراد قرار خواهد داشت.
کیخا ضمن اشاره به اهمیت رویکرد تربیتی در فعالیت نخبگانی اساتید نخبه، خاطرنشان کرد: شاگردپروری یکی از تاکیدات اصلی بنیاد ملی نخبگان در لایه اساتید نخبه است؛ چراکه بنیاد اعتقاد دارد تنها یک نخبه می تواند نخبه پروری کند. بنا بر این در هسته های نخبگانی که با حضور دانش آموزان و دانشجویان مستعد با محوریت حل مساله تشکیل می شود، هدف اصلی تربیت نخبه است. در واقع در این هسته ها، صرف حل مساله اصالت ندارد، اما در طرح شهید بهشتی (تشکیل هسته های مساله محور با حضور اساتید نخبه) رفع نیازهای کشور در قالب مساله، هدف اصلی بنیاد ملی نخبگان است.

در این جلسه برخی از اساتید دانشگاه امیرکبیر ضمن اشاره به ضرورت تسهیل و تسریع امور اساتید دانشگاه ها در پرداختن به امور پژوهشی و در همکاری با دانشجویان، به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پیرامون افزایش اثربخشی نخبگان و بویژه اساتید در حل مسائل کشور و رشد و توسعه همه جانبه در شاخه های مختلف علمی و مهارتی پرداختند و بر افزایش ارتباط با بنیاد ملی نخبگان و شبکه سازی نخبگانی تاکید نمودند.
 


منبع:

1402/12/15
15:28:49
5.0 / 5
202
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , دانش آموز , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه