نتیجه آمارهای رسمی از برگزاری آزمون برای دانش آموزان

نتیجه آمارهای رسمی از برگزاری آزمون برای دانش آموزان

پروژه آسان: مدیركل امورتربیتی ومشاوره وزارت آموزش وپرورش، حذف آزمون از دوره ابتدایی را نخستین چراغ سبز و حركت جدی آموزش وپرورش در مسیر اجرای سند تحول دانست.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، مسعود شكوهی مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش رادر واقع "نه"محكم آموزش و پرورش به نظام نمره محوری برشمرد و اظهار نمود: بعد از تصویب و ابلاغ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، انتظار می رفت مسئولان وقت آموزش و پرورش به سرعت و با تمهید مقدمات لازم نسبت به اجرایی نمودن علمی و اصولی سند تحول بنیادین اقدام نمایند، اما علی رغم تلاش های به عمل آمده و حتی پس از تدوین برخی از زیر نظام های این سند، عملا كار جدی و قابل توجهی در پیاده سازی آن صورت نپذیرفت.
وی اضافه كرد: به راستی چرا با عنایت به این كه حدودا همگان معتقد هستند نظام آموزش و پرورش فعلی كارایی لازم را برای پرورش نسل آینده ندارد، اما تغییرات اساسی در آن به كندی صورت می پذیرد!؟شاید مهم ترین دلیل آن " ترس از تغییر " و یا " اراده / روحیه تغییر نداشتن" باشد.
شكوهی ادامه داد: بر مبنای نص صریح سند، آماده سازی نسلی نواندیش، آینده نگر، متعهد، خداجو، مستقل، جرات ورز، با ایمان، خلاق و... جزء اهداف اصلی نظام تعلیم و تربیت ذكر گردیده است، عدم توجه به رشد همه جانبه استعدادها، انباشت یك سری محفوظات محض، تاكید بر قبولی در آزمون های پراضطراب و تنش زا و بی توجهی در طراحی مسیر زندگی دانش آموزان برای آمادگی و ورود به دنیای بزرگسالی از مهم ترین اشكالات عمده این نظام است.
وی در ادامه این یادداشت خاطرنشان كرد: سنگینی حاكمیت آموزش های نمره محور به حدی است كه حتی گاها قوانین مصوب شورای عالی آموزش و پرورش هم دستخوش افكار سنتی برخی از مدیران، نهادها و خانوادها گردیده است. نمود كامل آن را می توان در هدایت تحصیلی دانش آموزان ملاحظه نمود؛ كه شوربختانه هنوز باور بر این است كه نمره تنها معیار هدایت و ملاك انتخاب رشته باید باشد و چه بسا با طبقه بندی نمره ای دانش آموزان راه به خطا می روند.
وی اضافه كرد: بر مبنای آمارهای رسمی نخستین دستاورد برگزاری این گونه آزمون ها طی سال های گذشته برای دانش آموزان معصوم شركت كننده، علاوه بر استرس و اضطراب؛ زدن برچسب های ناروای كم هوشی، كند ذهنی و ناتوانی به حدود ۹۶ درصد از آنان بوده است كه در ابتدای بروز استعداد، خلاقیت ها و توانایی هایشان قرار دارند و تو خود حدیث مفصل بخوان از آثار زیانبار و مشكلات روانی رفتاری كه از پس این شكست ها برای دانش آموز؛ خانواده، مدرسه و جامعه حادث می گردد.
مدیركل امورتربیتی ومشاوره وزارت آموزش وپرورش، حركت اخیر مقام عالی وزارت در خصوص ملغی نمودن آزمون های مدارس خاص را نخستین چراغ سبز جدی و اقدام عملی آموزش و پرورش در كمك به اجرای همه جانبه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برمی شمردواذعان كرد: محوریت مدرسه بعنوان كانون فعالیت های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، ورزشی برای تولید شادی و نشاط و توجه به تفاوت های فردی روان شناختی، استعداد، رغبت، توانایی، ارزش ها، شخصیت و متناسب سازی فعالیت های آموزشی و پرورشی و تمرین مهارت های زندگی بر مبنای سبك زندگی اسلامی_ایرانی برای ورود به دنیای بزرگسالی، گامی است با اینكه دیر هنگام، اما خوشبختانه محكم و قاطع برداشته شده است.
وی دراین گفت و گو اظهار نمود: این اقدام، پیامی روشن برای دعوت از همگان، به خصوص صاحبان خرد و اندیشه در پیاده سازی نظام آموزشی و پرورشی دانش آموز محور بر اساس ندای فطری و درونی دانش آموزان است كه خروجی آن می تواند كسب شایستگی های لازم و ضروری برای زندگی حال و آینده، تولید امنیت، احساس ارزشمندی، عشق ورزی و احترام به حریم خانواده، مدرسه و جامعه، كوشش برای رفع نیازهای روان شناختی، جسمانی، فرهنگی و بروز خلاقیت های فردی و گروهی باشد، خلاقیتی كه در نقطه مقابل خود اختلال گری را به همراه دارد.
شكوهی خاطرنشان كرد: مطالعات امروزی بخوبی نشان داده است كه همه انسان ها برخوردار از هوش های چندگانه اند. به عبارت دیگر حدودا هیچ آدم بی استعدادی نداریم و تنها تفاوت آنها در نوع و میزان هوش است.از طرفی در نظام جدید تعلیم و تربیت تمام ساحتی، دغدغه اصلی مدرسه باید این باشد كه دانش آموز از چه خانواده ای و با چه سطحی از استاندارد وارد مدرسه می گردد تا نسبت به رفع هرگونه نارسایی های رشدی، عقلی، اجتماعی و روانشناختی اقدام به موقع انجام دهد.
به گزارش مركز اطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، نگاه مسولان مدرسه باید حفظ تعامل حلقه خانواده، مدرسه و جامعه و تولید عاملیت، حس ارزشمندی، عزت نفس و هدفمندی برای خودشكوفایی باشد. درست در جایی كه دانش آموز احساس كند مدرسه در همه حال حامی اوست و او را تنها نخواهد گذاشت. به عبارتی مدرسه تنها ملجا استاندارد سازی رفتاری، شناختی و حمایتی جامعه است. مدرسه باید در جایگاهی باشد كه دانش آموزان در كمال آرامش و امنیت، هویت خویش را بسازند و از رویت آن هم به خود ببالند و بعد از آن با اعتماد و اطمینان، دنیای بعدی خویش را بدون هرگونه ترسی دنبال كنند.
وی در انتها اظهار داشت: امیدوارم تصمیم پرارزش وزیر محترم كه طی روزهای اخیر امیدواری زیادی را در سطح جامعه و اصحاب فرهنگ و اندیشه تولید نموده، با حمایت دلسوزان عرصه تعلیم و تربیت به نقطه عطف حركت های بزرگ در آموزش و پرورش تبدیل گردیده و فرصت كم نظیری را برای پرداختن به تمامی ساحت های شش گانه تعلیم و تربیت به طور متوازن فراهم آورد.




1396/11/24
14:02:50
5.0 / 5
192
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه