معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تشریح كرد

روش نادرست در شناسایی تیزهوشان

روش نادرست در شناسایی تیزهوشان

به گزارش پروژه آسان معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: از قول وزیر آموزش و پرورش اعلام می كنم كه آموزش و پرورش هیچ برنامه ای برای نادیده انگاشتن نخبگان ندارد و جذب آنها را مدنظر قرار می دهد.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، رضوان حكیم زاده در نشستی خبری كه در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار نمود: حذف آزمون های ورودی مدارس، در واقع پاسخ به این سوال اساسی بود كه چرا دانش آموزان به مدرسه می روند و آیا مدرسه می تواند شرایط پرورش آن ها را فراهم كند؟ پرورش كودكان در مدارس تاكید اساسی و محوری اصلی در سند تحول بنیادین است. باید توجه داشت كه شخصیت دانش آموزان در بنیادی ترین دوران زندگی در مدارس پرورش می یابد. ازاین رو یادگیری مهارت های زندگی برای آن ها الزامی است.

وی در مورد حذف پیك های نوروزی دانش آموزان مقطع ابتدایی توضیح داد: این پیك ها را از برنامه های نوروزی كودكان حذف كرده ایم و برنامه هایی چون داستان نویسی و داستان پردازی را جایگزین كردیم. باید به كودكان بیاموزیم هر كسی كه توانایی انجام فعالیت درست و مناسب را داشته باشد، اقدامی پرارزش انجام داده است. داستان نویسی شرایطی را برای كودكان فراهم می كند تا بتوانند با یكدیگر در زمینه های گوناگون مشاركت داشته باشند و در قالب داستان بتوانند ارزش ها و مهارت خواندن و نوشتن و ابزار وجود را به دست بیاورند.

آموزش و پرورش جذب نخبگان را مدنظر قرار می دهدروند شناسایی تیزهوشان نادرست است

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: آموزش و پرورش جذب نخبگان را مدنظر قرار می دهد، ازاین رو از قول وزیر آموزش و پرورش اعلام می كنم كه آموزش و پرورش هیچ برنامه ای برای نادیده انگاشتن نخبگان ندارد. در واقع طرح شهاب طرحی برای سنجش استعدادهای متنوع دانش آموزان است كه با استفاده از آن بتوانیم استعدادهای كلامی، حركتی - ورزشی، ریاضی، علوم تجربی و هنری دانش آموزان را به دست آوریم. از جانب دیگر طرح جابر در دوره ابتدایی شرایطی را فراهم می كند تا دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن وارد فرایند تولید و تالیف شوند و عملكردشان مورد بررسی واقع شود.

حكیم زاده با اشاره به اینكه «روند شناسایی تیزهوشان در جامعه ما نادرست است»، خاطرنشان كرد: دانش آموزان در كلاس های تقویتی روش های تست زنی می آموزند و این فعالیت ها رابطه ای با تیزهوشی ندارد. آنچه اهمیت دارد ارزش یابی توصیفی است. با عنایت به رویكردهای آموزشی موجود در دنیا نیازمندیم تا در دوره ابتدایی آموزش های پرورشی را در اولویت قرار دهیم و از تولید رقابت در بین دانش آموزان بپرهیزیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح كرد: آموزش های تست زنی جریان ناسالمی را در كودكان بوجود آورده بود، به صورتی كه كودكان باید در مدارس و موسسات گوناگونی حضور می یافتند. با عنایت به آمارهای به دست آمده در هر آزمون مدارس نمونه دولتی و تیزهوشانی كه برگزار می شد از هر 17 نفر تنها یك نفر در این مدارس پذیرفته می شد. این آزمون ها استرس ها و انتظارات بسیاری را در كودكان تولید می كرد كه در واقع یك جنایت خاموش محسوب می شد. از جانب دیگر تفاخر اجتماعی را در خانواده كودكان تولید می كرد.

رشد 11 درصدی جذب دانش آموزان غیرایرانی
حكیم زاده توضیح داد: همچون اقداماتی كه برای كودكان بازمانده از تحصیل صورت گرفته تولید شرایط تحصیل برای همه كودكانی است كه در ایران زندگی می كنند، فارغ از تبعیتی كه دارند. درواقع با پیگیری های دولت توانستیم مجوز حضور كودكان بدون مدرك هویتی را در مدارس فراهم نماییم. ازاین رو توانستیم حدود پنج هزار نفر از كودكان بازمانده از تحصیل راجذب نماییم و رشد 11 درصدی در جذب دانش آموزان غیرایرانی در مدارس داشته ایم.
معاون آموزش ابتدایی اداره كل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار داشت: حدود 4773 نفر بازمانده از تحصیل در استان خراسان رضوی وجود داشت كه هم اكنون تعداد آن ها به 724 نفر رسیده است.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، همینطور حكیم زاده، در نخستین جشنواره كشوری «تجریبات برتر آموزشی و تربیتی معلمان آموزش دینی و قرآن» كه در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهاركرد: از رویكردهای اصلی كه در آموزش ابتدایی بدان باور داریم و سرلوحه كار خود قرار داده ایم استفاده از آموزه های قرآنی برای آموزش درس زندگی است. ازاین رو باید اصول مبانی قرآن را عرضه دهیم. این اصول به دو شكل جلوه گر می شوند. یكی از لحاظ شكلی و دیگری از نظر محتوایی. نظام آموزش و پرورش با برگزاری مسابقات قرآنی، روخوانی قرآن، معانی و تفسیر و تربیت محتوایی قرآن شور و نشاط را در دانش آموزان بوجود می آورد.

وی اضافه كرد: در این راستا لازم به توجه است كه پرورش كودكان رنگ خدایی به خود بگیرد. ازاین رو مبنای اصلی پرورش مبتنی بر قرآن، می تواند راه گشای خیلی از فعالیت های آموزش و پرورشی باشد. در این راستا چند نكته محوری پرارزش است. همچون پاسخ به این پرسش كه ماهیت انسان بعنوان فرد مترقی چگونه به تصویر كشیده شده است؟ و مبنای تعامل ارتباط پرورش دهندگان در دوره یادگیری به چه صورت است؟

حكیم زاده تصریح كرد: انسان در قرآن به شكل سرمایه جلوه گر می شود، چون كه مخلوق خداوند است و خداوند برای انسان تمام ابزار رشد را فراهم نموده است. در این راستا نقش هدایت گری آموزگار بسیار اهمیت دارد و كتاب خداوند می تواند بعنوان برنامه درسی مورد استفاده قرار گیرد. مطابق با آموزه های قرآنی آموزگاران حق تندخویی ندارند و به هیچ عنوان نباید سبب رنج كودكان شوند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در مدارس ابتدایی با استفاده از برگزاری آزمون های دشوار درسی رقابت های كاذبی بوجود آمده است تا كودكان را از یكدیگر متمایز سازند. ازاین رو كسانی كه برگزیده شدند در مقابل كسانی كه در این آزمون ها رد شدند مهر برتری می گیرند. چنین آزمون هایی سبب تولید فشار و استرس های فراوانی برای كودكان می گردد تا بتوانند در مدارس نمونه و تیزهوشان ورود پیدا كنند. در واقع باید توجه داشت كه همه رقابت ها و تنش های سازمانی برگرفته از همین دوران ابتدایی است.


 

1396/12/08
21:27:53
5.0 / 5
181
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه