بطحائی: نحوه برگزاری و سوالات سنجش هوش سال آینده مشخص نمی باشد

بطحائی: نحوه برگزاری و سوالات سنجش هوش سال آینده مشخص نمی باشد

پروژه آسان: وزیر آموزش وپرورش اظهار نمود: ارزشیابی باید مستمر و تدریجی باشد و سازمان سنجش بعنوان متولی سنجش و پذیرش دانشجو طی مطالعه طولانی كه همگام با آموزش پرورش بوده است به این نتیجه رسید كه تأثیر معدل در كنكور را قطعی نماییم.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، سید محمد بطحایی در مورد برخی موضوعات روز آموزش وپرورش توضیحاتی عرضه داد.
وی با اشاره به برخی پرسش ها در مورد طراحی سؤالات فرآیند سنجش هوش و استعداد دانش آموزان پایه هفتم متقاضی مدارس تیزهوشان اظهار نمود: فرایند برگزارشده تنها فرایند گروهی استاندارد برای سنجش هوش دانش آموزان بوده است و پنج سؤال تشریحی را هم به این مجموعه سؤالات اضافه كردیم تا سایر هوش های دانش آموزان را بسنجیم.
بطحایی خاطرنشان كرد: سؤالات فرآیند سنجش هوش و استعداد استاندارد بوده و بخشی از آن هم پاسخ های چندگزینه ای ریون بوده اما هیچ كس از اینكه چه سوالاتی در آزمون در نظر گرفته می گردد آگاه نبوده است.
وزیر آموزش وپرورش در ادامه با تاكید براینكه از مهم ترین مؤلفه ها در آزمون هوش استاندارد بودن است، خاطرنشان كرد: در شرایط فعلی سه یا چهار نوع آزمون استاندارد برای سنجش هوش داریم و در آزمون برگزارشده حتی خودم بعنوان وزیر آموزش وپرورش به جهت رعایت امنیت سؤالات تا لحظه آخر از اینكه دانش آموزان چه سوالاتی را پاسخگو خواهند بود، اطلاع نداشتم.
وی با اشاره به وجود سه یا چهار نوع آزمون استاندارد مؤسسات آموزشی را نسبت به آموزش این سؤالات به دانش آموزان در سال های آینده ترغیب می كند تا در آزمون های آینده موفق شوند، اظهار داشت: چنانچه بخواهیم سال آینده هم این روش آزمون را به كار بگیریم چنین شائبه ای وجود دارد اما هنوز مشخص نكرده ایم سال آینده برای پذیرش دانش آموزان چه سازوكاری را به كارخواهیم گرفت.
بطحایی با اشاره به افزایش ضریب امنیت در امتحانات نهایی اظهار داشت: امسال فرآیند ۴۰-۵۰ ساله امتحانات نهایی به نحوی اصلاح گردید كه امكان افشای سؤالات به حد صفر رسیده است و به جز یك پایه كه سازوكار جدید را استفاده نكرده بودیم در سایر امتحانات امكان سوءاستفاده و لو رفتن به صفر رسید و امتحانات نهایی به نحوی اصلاح شدند كه تأثیر عامل انسانی در فرآیند آزمون و تصحیح و نمره گذاری هم به صفر برسد.
وی درباره تأثیر قطعی ۳۰ درصدی كنكور برای داوطلبان سال آینده، خاطرنشان كرد: صاحب نظران می گویند كنكور یك ارزشیابی آنی است درحالی كه ارزشیابی باید مستمر و تدریجی باشد و سازمان سنجش بعنوان متولی سنجش و پذیرش دانشجو طی مطالعه طولانی كه همگام با آموزش پرورش بوده است به این نتیجه رسید كه تأثیر معدل را قطعی نماییم.
ایشان در ادامه اضافه كرد: بعنوان كسی كه مسئولیت شرعی و قانونی نسبت به مسائل تعلیم و تربیت دارم تا زمانی كه اطمینان پیدا نكنم امتحانات نهایی و سؤالات آن جایگزین مناسبی برای جلسات كنكور است از توسعه تأثیر قطعی جلوگیری می نماییم اما این تأثیر ۳۰ درصدی در شورای سنجش پذیرش دانشجو بعنوان قانون مطرح گردیده است و برای كنكور ۹۸ اجبار اجرایی پیدا می كند و در توسعه سهم آزمون تا زمانی كه امتحانات از درجه روایی مناسبی برخوردار نباشد، گسترش سهم را نخواهیم داشت.
وزیر آموزش وپرورش با اشاره به اینكه تغییر نظام آموزشی و آمدن پایه دوازدهم به چرخه تعلیم و تربیت سهم این پایه تحصیلی در كنكور را به ۳۰ درصد رسانده است، اظهار داشت: سال های گذشته ۲۵ درصد سهم سوم دبیرستان و ۵ درصد سهم دوره پیش دانشگاهی بود اما امسال پایه دوازدهم به تنهایی سهم ۳۰ درصدی دارد.
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، عضو كابینه دولت دوازدهم با تاكید براینكه درصدد افزایش ضریب تمییز امتحانات نهایی هستیم، اظهار داشت: اگر محدودیت های معلم ساخته در فرآیند امتحانات نهایی را رفع نماییم، ارزشیابی امتحانات نهایی به مراتب از آزمون سراسریشرایط بهتری را برای دانش آموزان و داوطلبان ورود به دانشگاه رقم خواهد زد.
ایشان در ادامه اضافه كرد: به گواهی همه افرادی كه درزمینه علوم تربیتی تجربه دارند، تأثیر سوالات امتحانات نهایی به كنكور را بیشتر می دانند؛ چراكه داوطلب به جای آن كه در جلسه امتحانی دو یا سه ساعته و تحت فشار عصبی برای تحصیل در رشته موردنظر خود تلاش می كند به تدریج و در طول سال های تحصیل می توانند به رشته تحصیلی موردنظر خود بنا بر توانمندی هایش دست پیدا كنند.



1397/05/08
22:12:39
5.0 / 5
19
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه