با اعلام معرفی معلمان و دانش آموزان برتر پژوهنده در آذرماه عنوان شد

آزمون های تستی چند گزینه ای، ضعیف ترین نوع آزمون ها

آزمون های تستی چند گزینه ای، ضعیف ترین نوع آزمون ها

پروژه آسان: رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از معرفی دانش آموزان و معلمان برتر پژوهنده در ماه آتی آگاهی داد.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، فرهاد كریمی در نشست خبری كه در استودیو الفبا وزارت آموزش و پرورش در آستانه هفته پژوهش در آذر ماه برگزار گردید با اشاره به اینكه بعنوان تنها مركز پژوهشی آموزش و پرورش عضو هیئت علمی و تابع قواعد وزارت علوم هستیم اظهار نمود: ظرفیت ها و ماموریت هایی داریم و هر ساله برنامه بزرگداشت هفته پژوهش را انجام می دهیم.
وی ادامه داد: متولی اصلی وزارت علوم است و ما هم برنامه هایی را در دست اجرا داریم.
رئیس پژوهشگاه مطالعات با اشاره به اینكه ۱۲ برنامه معین برای بزرگداشت هفته پژوهش داریم اظهار داشت: روز اول، ۲۴ آذر ماه تقدیر از پژوهشگران برتر دانش آموزی در هر دو مقطع ابتدایی و متوسطه انجام میگردد.
كریمی افزود: روز دوم، ۲۵ آذرماه مراسم روز ملی پژوهش برگزار و از پژوهش سراها و طرح های برتر تقدیر میگردد. دانشجو معلمان و معلمان پژوهنده برگزیده كشوری باز معرفی می شوند؛ ۱۳۴ اثر برتر استانی داوری و در نهایت بین ۹ تا۱۲ نفر در سطح ملی انتخاب می شوند. همین طور طرح های برتر در قالب ویژه نامه ای منتشر می شوند.
وی به تقارن ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی با بزرگداشت هفته پژوهش اشاره نمود و اظهار داشت: پژوهشگاه از ثمره های انقلاب اسلامی است و باید دستاوردها و توفیقات خودرا به نمایش بگذارد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره انجام پژوهش پیرامون طرح ها و برنامه های مهم وزارت آموزش و پرورش عنوان كرد: پژوهشگاه بعنوان یك مركز پژوهشی كاربردی باید به نیازهای آموزش و پرورش پاسخ دهد. برخی نیازها آنی هستند و امكان دارد وزیر بخواهد گزارش هایی به سرعت تهیه نماییم كه با تشكیل تیم هایی انجام میگردد. برخی نیازها منطبق بر آینده اند و برخی مربوط به حال حاضر؛ مثلا نیاز است بدانیم دانش آموزان امروز نسبت به كشورهای دیگر چه وضعیتی دارند؟.

كریمی افزود: هر چهار و پنج سال یكبار آزمون های تیمز و پرلز برگزار می گردند كه از آن طریق وضعیت دانش آموزان خودرا می سنجیم و نتایج را در اختیار آموزش و پرورش قرار می دهیم. ما طرح ها و برنامه های آموزش و پرورش را باز ارزشیابی می نماییم. بعنوان مثال ارزشیابی كتب درسی، برنامه اقامه نماز و بسیاری طرح های دیگر را داریم.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به كنكور سراسری اظهار نمود: از نظر اصول روانشناسی تربیتی، ضعیف ترین آزمون ها، آزمون های تستی چندگزینه ای هستند. ما داریم تمام فرایندهای مهم آموزش و پرورش را با آزمون های چندگزینه ای تخریب می نماییم و اساسا حذف آزمون های دوره ابتدایی اقدام درستی بود.
وی به حذف مشق شب باز اشاره نمود و اظهار داشت: نیاز داریم بچه ها تمرین یادگرفتن و مهارت را آموزش ببینند و مدارس بانشاط را در كنار مدارس آموزنده داشته باشیم. طبیعتا نباید دانش آموزان را در مدارس محدود نماییم بلكه دانش آموز باید با شوق و اختیار آموزش ببیند.
كریمی با اشاره به اینكه آموزش و پرورش شوق انگیز آموزش و پرورشی نیست كه بچه ها كوله پشتی های سنگین داشته باشند اظهار داشت: هرچه قدر كیف و كوله بچه ها را سنگین نماییم شوق یادگیری شان كمرنگ میگردد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به انتشار مجلات علمی و پژوهشی و برگزاری نشست هایی پیرامون مسائل تعلیم و تربیت اشاره و اظهار نمود: در حوزه بلا های اجتماعی همواره دغدغه داشته و داریم، ولی خب بسیاری پژوهش های ما محرمانه است.
وی افزود: بتازگی مطالعاتی پیرامون بلا های مربوط به سلامت روان معلمان را انجام دادیم. اقدامات پیشگیرانه را سنجیدیم. حالا هم سنجش و پژوهش سلامت روانی و جسمانی دانش آموزان را در دست انجام داریم. این ها باید تبدیل به برنامه های عملیاتی شوند. به دنبال كارهای شعاری نیستیم.
كریمی با اشاره به اینكه پژوهش های ما جدی هستند و به نظر می آید نیاز به تمركز جدی در حوزه بلا های اجتماعی داریم كه توسط یك مركز ملی مورد بررسی قرار بگیرد اظهار داشت: یكی از اشكالات ما این است كه درگیر پروژه های طولی نمی شویم و پیمایش های چندساله مداوم در بعضی كشورها انجام میگردد. باید این فرهنگ را احداث و نهادینه نماییم.
وی با تاكید بر اینكه آموزش و پرورش باید در راس امور قرار بگیرد، درباره كمبود مشاور و افزایش بلا های اجتماعی اظهار داشت: قرار نیست همه مشكلات خانواده ها را باز ما در مدارس حل نماییم. با خانواده های نابسامان و بی سامانی مواجهیم كه فرزندشان را با هزار مشكل به مدرسه میفرستند. اما وظیفه داریم مشاوران مجرب به اندازه كافی تامین نماییم تا از بار مشكلات كاسته شود.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره نیازهای پژوهشی آموزش و پرورش اظهار نمود: نیازهای پژوهشی هر معاونت در قالب برگزاری جلساتی احصاء و دریافت میگردد. اولویت ها مشخص و پژوهش ها در سامانه پژوهان ثبت و مراحل دیگر طی میگردد.
كریمی در پاسخ به اینكه چرا طرح های كلان پیش از اجرا مورد مطالعه قرار نمی گیرند اظهار داشت: شورای عالی آموزش و پرورش مسئول تصویب برنامه هاست و هر طرحی نیاز به پژوهش داشته باشد از پژوهشگاه می خواهند كه آنرا انجام دهند. در بعضی موارد باز اطلاعات تكمیلی می خواهند كه در اختیارشان قرار می دهیم.
وی درباره تعدد مدارس در آموزش و پرورش اظهار داشت: اساسا طبقه بندی كردن مدارس مخل آموزش است. با مدارس سمپاد باز باید به گونه ای رفتار شود كه منجر به بروز مشكلات مدیریتی در مدارس نشود. ما در این باره باز مطالعه ای انجام و در اختیار آموزش و پرورش گذاشتیم.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اضافه كرد: كشورهای دیگر را باز بررسی كردیم و دریافتیم هر دو گونه آموزش فراگیر و آموزش از راه جداسازی در كشورهای دیگر اجرا میگردد. در ایران نیاز به سیستم فراگیر آموزشی داریم. هرچند در نهایت سیستم های مدیریتی هستند كه یكی از این روش ها را انتخاب می كنند، اما علمی ترین شیوه، آموزش فراگیر است.
كریمی درباره استعدادیابی دانش آموزان باز اظهار داشت: تدوین خرده نظام استعدادیابی زیرمجموعه سند تحول در حال انجام می باشد. پژوهش های خوبی انجام دادیم اما باید برنامه عملیاتی تدوین شود تا از آن پژوهش ها بهره گرفته شود.



1397/08/30
15:00:53
5.0 / 5
16
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه