۵۴ درصد معلمان تهرانی فقر درآمدی دارند

۵۴ درصد معلمان تهرانی فقر درآمدی دارند

پروژه آسان: یك استاد دانشگاه ضمن اشاره به وضعیت اقتصادی كشور كه موجب احداث پدیده «چند شغلی بودن» و «زمان فروشی» شده است، اظهار داشت: كودكان در این خانواده ها متحمل لطمه های گوناگون می شوند چونكه فرد زمان كافی برای فرزند، خانواده، تفریح، سفر، مشاركت سیاسی و سلامت فردی و..را از دست می دهد تا تورم و مسایل اقتصادی خانواده را جبران كند.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، دكتر وحید محمودی در اولین كنگره كودكی، توسعه و سیاست گذاری اجتماعی با اشاره به رویكردهای مختلف به پدیده فقر اضافه كرد: در دهه های اخیر تعریف فقر متفاوت شده است، به عبارت دیگر دیدگاهی كه فقر را به مثابه محرومیت از قابلیت ها می بیند، فقر كودك را برهمین معنا به مدلول محرومیت از قابلیت های پایه معرفی می كند.

وی با اشاره به اینكه خیلی از تحقیقات نشان می دهد، در خیلی از خانوارهایی كه بالای خط فقر درآمدی هستند، كودكان دارای سوء تغذیه اند، اظهاركرد: كودكان هم باید توانمندیشان در نظام های آموزشی و خانواده افزایش یابد و هم شرایط برای تبدیل توانمندی هایشان به كاركرد برای آنها فراهم باشد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینكه تورم از دهه ۶۰ سبب شده قدرت خرید شهروندان كم شود و سرپرست خانواده حتی به دنبال شغل پنجم باشد تا بتواند حداقل معیشت را تامین كند اشاره كرد: درواقع وقتی فردی «زمان فروشی» می كند، زمان كافی برای فرزند، خانواده، تفریح، سفر، مشاركت سیاسی و سلامت فردی و... را از دست می دهد تا تورم را جبران كند. آثار این مساله روی كودك در مدرسه، خانواده و اجتماع مشهود است.
این اقتصاددان با اشاره به نتایج فقر زمانی افزود: بر طبق پژوهشی روی معلمان استان تهران، ۵۴ درصد معلمان فقر درآمدی و زمانی دارند. از این تعداد ۳۰ درصد فقر زمانی دارند و شغل دوم ۶۹ درصد آنها «راننده تاكسی» است.
محمودی اضافه كرد: در خانواده باز این كودكان از حضور كنار پدر محرومند و بااینكه فردی با چند شغل گمان می كند كه فقیر نیست اما در عمل اتفاق دیگری می افتد. باید بگویم عدالت یعنی «من همانطور كه می بینم و می شنوم دوست دارم دیده و شنیده شوم» اگر در سیاست گذاری ها كودكان دیده و شنیده شوند، اوضاع بهبود می یابد.
وی با اشاره به اینكه در كشورهای پیشرفته۸۰ درصد آموزش مدارس روی «پرورش» است و تنها ۲۰ درصد به آموزش مرتبط می باشد، اضافه كرد: طی یك مطالعه در مدارس در مورد قابلیت ها و مهارت های ۱۹ گانه، جز سواد خواندن و نوشتن، مهارت هایی نظیر احترام به قانون، نظم، بردباری، صبر، خلاقیت، نوآوری و...در نظام آموزشی ما به اندازه كافی نیست و عملا نظام آموزشی كشور افرادی ضد توسعه تربیت می كند.
این استاد دانشگاه افزد: مدارس ما عملا تعطیل هستند و حتی از نظام ابتدایی گذشته هم فاصله گرفتیم و كانون اصلی توسعه را فراموش كردیم.مجموعه اینها نشان داده است از شرایط خوبی برای تربیت كودكان برخوردار نیستیم و تعداد قابل ملاحظه ای از كودكان زیر خط فقر قابلیتی هستند. بر عهده دولت و نهادهای مدنی است كه به این موضوعات بپردازند.

به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، دكتر غلامرضا جواد كاشی، استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم اجتماعی و سیاسی باز ضمن تشریح رویكردهای آریستوكراتیك و رمانتیك به پدیده كودكی اظهار داشت: كودكان باید با حقوق و تكالیف آشنا گردند. یعنی بدانند حقوق و تكالیفی دارند و البته این مساله در محدوده سنی ۱۰، ۱۲ تا ۱۸ سالكی مد نظر است. كودكان اساسا باید تحت آموزش قرار بگیرند و آگاه شوند.
وی ادامه داد: آنها باید بدانند كه سیاست های كلان كشور چه پیامدهایی برای آنها خواهد داشت و البته نیاز به نهادهای میانجی است كه فرایندهای كلان را رصد كند. دومین نكته این است كه كودكان در قلمروهایی كه به آنها مربوط است، هم تصمیم گیر و هم تصمیم ساز باشند، مثل پارلمان های دانش آموزی تا آنها در قلمرو فضای آموزشی «سوژه ‍ های تصمیم گیر» باشند و مشكلاتشان را تبدیل به تغییر و تصمیم كنند.

این استاد دانشگاه افزود: در مورد نتایج اتفاقاتی كه به نسل های بعدی برمی گردد باز باید توجه داشت. برای مثال منابع كشور كه چه قدر به یك نسل متعلق می باشد و این نسل از چه مقدار از منابع موجود می تواند استفاده كند؟ توجه به این موضوعات در خیلی از كشورهای جهان اتفاق افتاده و در ایران باز در حال آغاز است. نقش كودك درخانواده در حال دموكراتیك تر شدن است و این مساله باید در سایر عرصه های عمومی هم اتفاق بیفتد.


خبرنگار: پریشاد احمدی/ دبیرخبر: سولماز خوان


1397/10/29
15:21:45
5.0 / 5
4650
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر بدید
= ۲ بعلاوه ۴
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه