بطحایی عنوان كرد

مدرسه محوری راه نجات آموزش و پرورش

مدرسه محوری راه نجات آموزش و پرورش

پروژه آسان: وزیر آموزش و پرورش مدرسه محوری را راه نجات آموزش و پرورش دانست و اظهار داشت: باید همه اختیارات را به غیر از بخش های حاكمیتی به مدارس بسپاریم، این مهمترین سیاست آموزش و پرورش است كه باید دنبال شود. همین طور یكی از مهمترین اتفاقات این است كه باید ساختارهای بیرونی مدارس را چابك نماییم.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، سیدمحمد بطحایی در گردهمایی سراسری مشاوران امور زنان سراسر كشور با اشاره به اینكه كشور ما با وجود همه دشمنی هایی كه ضد اش صورت گرفته مسیر روشن و پر فروغی را طی كرده است، اظهار داشت: زمانی كه مسائل آموزش و پرورش را طی ۴۰ سال قبل مرور می نماییم متوجه می شویم كه در حوزه كمی دستاوردهای خوبی داشته ایم؛ اما در حوزه كیفی همچنان مسائلی داریم كه همان مسائل ۴۰ سال قبل است.
وی با اشاره به نیروی انسانی در این وزارتخانه بیان كرد: به یاد ندارم كه طی سی و چند سالی كه فعالیت داشته ام معیشت معلمان مسئله آموزش و پرورش نباشد یا شایستگی و توانمندی های معلم از مسائل ما نباشد حتی پیش از انقلاب و زمانی كه كتابهای مربوط به ۷۰ سال پیش را در آموزش و پرورش مرور می نماییم متوجه می شویم كه خیلی از مسائل همان مسائل گذشته هستند. انرژی ها و منابع بسیاری برای برطرف سازی این مسائل تعریف شده اما همچنان همان مسائل وجود دارد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه اگر آموزش و پرورش راه خودرا برای حل مسائل تغییر ندهد همان مسائل همچنان باقیست افزود: تنها راه نجات آموزش و پرورش این است كه لحظه ای بر سر جای خود بایستد و مسیری كه برای حل مسائل آینده مقرر است بپیماید را نگاه كند. اصلی ترین حیات آموزش و پرورش برای عبور و حل مسائل، مدرسه محوری است.
بطحایی افزود: منظور از مدرسه محوری این است كه مدرسه بعنوان ركن اصلی تربیت و تعلیم در نظام آموزش و پرورش روی پای خود بایستد، این در حالیست كه هم اكنون تصمیم گیری می شود و مدرسه آن تصمیم را اجرا می كند.
به قول وزیر آموزش و پرورش، طی سه ماه ۲۵۶ بخشنامه تجویزی به مدارس ابلاغ گردیده است پس باید این مسیر را عوض نماییم.
بطحایی با اشاره به اینكه مدرسه باید تصمیم گیر باشد و ما تصمیم ساز باشیم اظهار داشت: هر آنچه غیر از مدرسه باید نقش حمایت و پشتیبانی داشته باشد.
وی با اشاره به اینكه مدرسه محوری راه نجات آموزش و پرورش است، اظهار داشت: باید همه اختیارات را به غیر از بخش های حاكمیتی به مدارس واگذار نماییم. این مهمترین سیاست آموزش و پرورش است كه باید دنبال شود. همین طور یكی از مهمترین اتفاقات این است كه باید ساختارهای بیرونی مدارس را چابك نماییم.
وزیر آموزش و پرورش معتقد می باشد كه چابك سازی همیشه به معنای كوچك سازی نیست، ساختارها در نظام مدیریت همچون ظرفی برای محتواست؛ اما گاهی اوقات ساختارها مانع رشد و تعالی محتوا می شوند. بدین سبب ساختار باید چابك شود.
ایشان سپس با اشاره به حوزه زنان بیان كرد: تابحال در حوزه ستادی به تشكیلات مربوط به حوزه زنان دست نزدیم كه بخواهیم آنرا حذف یا اضافه نماییم اما تلاش می نماییم تا این بخش ضعیف و كوچك نشود و مورد بی مهری قرار نگیرد.
وی ادامه داد: معماری مدارس به گونه ای است كه امكان اجرای درس تربیت بدنی برای دختران وجود ندارد.
بطحایی با اشاره به اهمیت درس هنر برای دانش آموزان اظهار داشت: امروزه جوانان به این موله نیازمندند، ۱۷ درصد معلمان هنر متخصص هستند و ۷۳ درصد معلمان هنر متخصص نیستند.
وی به وضعیت معلمان زن و مرد در كشور اظهار نمود: در گذشته نسبت معلمان مرد به معلمان زن ۶۵ به ۳۵ بوده است كه حالا این نسبت ۵۸ به ۴۲ رسیده است.



1397/11/04
13:25:12
5.0 / 5
4510
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , دانش آموز , علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه