مدیر مقلد به درد آموزش و پرورش نمی خورد
پروژه آسان: رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاكید بر اینكه مدیران مقلد و ترجمه گرا به درد آموزش و پرورش نمی خورند، اینها برای اردوگاه تفكر مقابل، نیرو تربیت می كنند اظهار داشت: مدیرانی كه به منابع انسانی و نیروی فكری داخلی توجه نمی كنند و خویش را وامدار دیگران می دانند نمی توانند پایه های تمدن اسلامی را بنا نهند.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، حجت السلام محی الدین بهرام محمدیان در نشست "هم اندیشی رؤسای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی (بعد از انقلاب) "با سوژه "مدرسه تراز تمدن نوین اسلامی، چالش ها و راهبردها" كه در مدرسه دارالفنون انجام شد با اشاره به اینكه دهه پنجم، دهه تثبیت انقلاب اسلامی و شكست دیوارهای استكبار جهانی است اظهار داشت: كتاب های ترجمه ای در آموزش و پرورش ما مد شده و گرفتار آن هستیم. كتاب های خارجی را می خوانیم و برای جامعه خودمان نسخه پیچی می نماییم در حالیكه بومی سازی نشده است.
وی ادامه داد: سندتحول بنیادین سكوی پرتاب خوبی است. نمی گوییم سند تحول بدون عیب و ایراد است اما پایه ای است كه برمبنای اصول تربیت اسلامی بنا شده است.
رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینكه یكی از اشكالات برنامه درس ملی این بود كه معلمان ما آموزش موردنیاز را برای تدریس كتب جدید ندیده بودند اظهار داشت: امروز نیازمند تربیت معلم برای برنامه درسی ملی هستیم. بهانه های مختلفی وجود داشت مانند آنكه برخی دروس چقدر لازم و ضروری هستند؟ یا اینكه این دروس در دانشگاه دوباره تكرار می شوند.
وی با اشاره به اینكه كنكور مدارس را تهدید می كند اظهار داشت: تصور ذهنی كه از تمدن اسلامی داریم باید با رفع موانع موجود عملیاتی شود. به جای مدیران خاطره و به مدیران آرزومند نیاز داریم كه آینده را ببینند. برای دهه آینده چه باید بكنیم؟.
محمدیان با تاكید بر اینكه مدیران مقلد و ترجمه گرا به درد ما نمی خورند، اینها برای اردوگاه تفكر مقابل، نیرو تربیت می كنند اظهار داشت: مدیرانی كه به منابع انسانی و نیروی فكری داخلی توجه نمی كنند و خودرا وامدار دیگران می دانند نمی توانند پایه های تمدن اسلامی را بنا نهند. صحبت این نیست كه از تجارب غرب استفاده نكنیم بلكه مقصود توجه به داشته های خودمان و بهره برداری مطلوب از آنهاست.
رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اضافه كرد: معلمی كه به پخته خواری عادت كند، دانش آموز پرسشگر تربیت نمی نماید. شكوفایی فطرت و توجه به تربیت عقلانی نباید در هدف گذاری مورد غفلت قرار بگیرد. به ایمان و شناخت مبتنی بر قدسیت نیازمندیم.
وی با اشاره به اینكه نیازمند انتقال حس كنجكاوی و پرسشگری به دانش آموزان هستیم و برنامه ریزان درسی باید به این مهم توجه نمایند اظهار نمود: باید به اخلاق در برنامه درسی ملی دقت كنیم و همه چیز را با اقتصاد گره نزنیم.
محمدیان بر لزوم توجه به وجه نیمه تخصصی دبیرستان اصرار كرد و اظهار داشت: آیا وجه نیمه تخصصی برای این دوره قائل هستیم؟ چرا به وجه نیمه تخصصی دوره متوسطه فقط از زاویه راهیابی به دانشگاه نگاه می كنیم؟ صحیح است كه نقص آمایش سرزمینی داریم و نمی دانیم در آینده در هر رشته ای به چه تعداد نیروی كار نیاز داریم.
رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینكه چندسال قبل هدایت تحصیلی مبتنی بر نیازهای بازار كار بسیار مورد تاكید بود اظهار داشت: ولی مسئولان گفتند هدایت تحصیلی را كنار بگذاریم و هركس هر رشته ای می خواهد برود و نشان داده است ما هنر مهندسی نیروی انسانی نداریم. مدرسه های بدون دیوار در حال توسعه اند، ولی این به معنای دست بالا بردن و تسلیم شدن در مقابل نظریه های موجود دیگر نیست.
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب