در پنجاهمین كنفرانس ملی ریاضی ایران در شیراز مطرح شد

آینده تاریكی به خاطر ضعف ریاضی برای كشور متصور می شود

آینده تاریكی به خاطر ضعف ریاضی برای كشور متصور می شود

به گزارش پروژه آسان پنجاهمین كنفرانس ملی ریاضی ایران به میزبانی دانشگاه شیراز و با حضور اساتید دانشگاه های كشور شروع به كار كرد.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، واعظ پور، رئیس انجمن ریاضی ایران دوشنبه ۴ شهریور در آیین افتتاح این كنفرانس اظهار نمود: ۵۰ سال برگزاری به صورت ممتد و بدون وقفه این گردهمایی ملی نشان از اهتمام به دانش ریاضی در كشور دارد.
واعظ پور در عین حال چالش امروزی دانش ریاضی را عدم استقبال از رشته ریاضی بخصوص نزد دانش آموزان دانست و خاطرنشان كرد: حال علم ریاضی در كشور خوب نیست.
وی با اشاره به اینكه آینده بسیار تاریكی را می شود به خاطر ضعف ریاضی برای كشور تصور كرد، اضافه كرد: اصلاح كنكور در سال ۸۶ در مجلس شورای اسلامی عنوان شد، اما متاسفانه به علت نفوذ مافیای كنكور این طرح بعد از ۵ سال از دستور كار خارج شد.
رئیس انجمن ریاضی ایران تصریح كرد: متاسفانه آموزش ریاضی در دوره ابتدایی هم كافی نیست و خرید خدمت هم خسارت به آموزش ابتدایی زده است و دانش آموزان را از ابتدایی از ریاضی فراری می دهد.
به قول واعظ پور، كاهش جایگاه اجتماعی استادان و آموزگاران ریاضی صدمه زاست و ایجاد دانشگاه های مختلف دیگر مشكل جدی این رشته به حساب می آید، در حالیكه نبود پژوهش معضل دیگری است كه این رشته را تهدید می كند.
حمید نادگران، رئیس دانشگاه شیراز هم در ادامه این مراسم اظهار داشت: بی توجهی، بی اقبالی و عدم اهتمام ویژه به علوم پایه عمدتاً و علم ریاضی خصوصاً به تدریج سبب ویرانی زیرساخت های علمی كشور می شود.
نادگران افزود: دانشگاه شیراز هم اكنون مفتخر به بهره گیری از تجربیات ارزشمند قریب به ۷۵۰ عضو هیات علمی در چارچوب ۱۵ دانشكده، ۷۵ رشته تحصیلی و بالغ بر ۴۰۰ رشته گرایش بعنوان یكی از دانشگاه های بزرگ و برتر كشور در تراز ملی و بین المللی به حساب می آید.
وی ادامه داد: این دانشگاه برخورداری از ۱۵ پژوهشكده و حدود ۱۷ هزار دانشجو در مقاطع مختلف علیرغم كمبودها و مزایای فراوان سال های اخیر هنوز هم با بهره مندی از زیرساخت های كم نظیر آزمایشگاهی، فرهنگی و ورزشی بعنوان یك سرمایه ملی و بی بدیل در جنوب كشور مطرح است.
نادگران با اشاره به اینكه دانشگاه شیراز بعنوان یك دانشگاه جامع اغلب رشته های تحصیلی شامل مهندسی، علوم كشاورزی، دامپزشكی، اقتصاد و مدیریت، علوم انسانی و علوم ورزشی، الهیات و معارف اسلامی را در خود جای داده، اضافه كرد: دانشگاه شیراز در اغلب شاخصهای علمی همواره پیشتاز است.
رئیس دانشگاه شیراز در ادامه اضافه كرد: دانشگاه شیراز با افتخار، برگزاری نخستین كنفرانس ریاضی كشور را كه با همت و عزم جدی اساتید فرهیخته خود در ۵۰ سال پیش برگزار شد، در كارنامه خود دارد و اینك پنجاهمین آنرا با یادی از گذشته پی می گیرد.
نادگران، علوم پایه را سرچشمه جوشان و زلال زیرساخت های علمی كشور دانست و اظهار داشت: علوم پایه سرمایه بزرگ در گردش است كه سود آور است؛ علوم پایه مفاهیم علمی با جوامع بین المللی را استمرار و توسعه می بخشد و كشور را با صلابت و قدرت در مرزهای دانش حفظ می نماید.
وی انحراف از مسیر ناب و روشن علوم پایه را باعث این دانست كه بقیه علوم و فنون هم دستخوش بی ثباتی و تردید شده و عمق داشته های علمی را كاهش داده و از دستاوردهای آن محروم می كند.
رئیس دانشگاه شیراز تصریح كرد: حتی علوم پزشكی و سلامت جامعه هم زمانی كامل است كه از دستاوردهای ذی قیمت علوم پایه بهره ببرند؛ بروز و ظهور و ماندگاری ایده های نو در حوزه فناوری هم بی گمان برخاسته از اهتمام به علوم پایه است.
نادگران، آمار نگران كننده داوطلبان كنكور در گروه تجربی و مقایسه آن با آمار داوطلبان گروه ریاضی را زنگ خطری برای كشور عنوان نمود و اظهار داشت: به صورتی كه این معضل نشان از حذف تدریجی و غیرقابل برگشت از اندیشه های ناب و فاخر علمی دارد؛ در این رابطه باید یادآوری كرد اهمیت مبحث باید برای عموم مردم در چارچوب كار فرهنگی و تغییر زیرساخت های ذهنی تبیین شود.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، پنجاهمین كنفرانس ملی ریاضی ایران از امروز ۴ شهریور در دانشگاه شیراز شروع به كار كرده و تا ۷ شهریور ادامه دارد.




1398/06/04
14:17:08
5.0 / 5
4541
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , پزشك , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه