زنگ اخطار ضعف فراگیری و بكارگیری زبان فارسی در مناطق دو زبانه
به گزارش پروژه آسان عضو شورایعالی آموزش و پرورش درباره علل رشد وجود ۱۱ هزار و ۵۰۰ آموزشگاه زبان خارجی در كشور اظهار داشت: وجود این تعداد آموزشگاه زبان نشان از یك تقاضای جدی برای برخورداری از شایستگی لازم بخصوص در حوزه زبان انگلیسی دارد. ۹۰ درصد كلاس ها بر مبنای آمارهای موجود در حوزه زبان انگیسی است.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، محمود مهرمحمدی، عضو شورایعالی آموزش و پرورش و سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان اضافه كرد: تقاضای فراگیری زبان انگیسی قابل قیاس با زبان های دیگر نیست. این خواسته والدین و نسل جدید است كه به زبان خارجی تسلط داشته باشند، چونكه جهان به هم پیوسته شده و صحبت از دهكده جهانی می نماییم.
مهرمحمدی با اشاره به اینكه یكی از علل اقبال به آموزشگاه ها این است كه نتوانستیم در مدارس به این نیاز پاسخ دهیم و فراگیری زبان بخصوص در مدارس دولتی از كیفیتی كه باید و شاید برخوردار نیست اظهار داشت: این عطش بالاست، ولی مدارس دولتی در تامین رضایت خاطر مخاطبان از توفیق لازم برخوردار نبودند، البته محدودیتهایی هم برای مدارس وجود دارد كه به آن اشاره خواهیم كرد.
این عضو شورایعالی آموزش و پرورش با طرح این پرسش كه باید دید آیا كمیت و میزان ساعات آموزش كافی است یا خیر؟ اظهار داشت: میزان ساعت آموزش زبان ۴۰۰ ساعت در طول دوره تحصیل است، این میزان با استانداردهای بین المللی مطابقت ندارد. باید برای آموزش كافی و فراگیری خوب زبان خارجی در میزان زمان تخصیص یافته تجدید نظر شود. تجارب دنیا را باید مرور كرد. در جوامع دیگر آموزش زبان از دوره ابتدایی شروع می شود.
مهرمحمدی با اشاره به اینكه بحران كیفیت آموزش اختصاصی به زبان خارجی ندارد و در دروس دیگر، همانند زبان خارجی با گرفتاری و ناكارآمدیهای جدی و مشخص مواجهیم و تردیدی در آن نیست، اظهار داشت: چالش و ضعف در فراگیری و بكارگیری زبان فارسی در مناطق دو زبانه هم از موارد حساس است، مگر می توان به آن بی توجه بود؟ اما نمی توان گفت چرا نباید به ناكارآمدی زبان آموزی انگلیسی بپردازیم. به هر حال طرحی در مجلس عرضه شده و موافقانی داشته است.
وی ادامه داد: تا وقتی شهامت فراتر رفتن از ساختارهای فعلی را نداشته باشیم در بر همین پاشنه خواهد چرخید. در آزمون پرلز رتبه ما از سال ۲۰۱۱ چند مرتبه تنزل كرده است. شرط حل مشكلات عبور از ساختارهای موجود است كه باید برای آن مطالعه نماییم. در كل علاج كیفیت در آموزش و پرورش نیازمند ساختارشكنی است.
مهرمحمدی با حضور در برنامه تلویزیونی پرسشگر كه با مبحث چالش های فراگیری زبان های خارجی در مدارس به روی آنتن رفت، با اشاره به پافشاری برخی افراد روی افزایش سهم بودجه آموزش و پرورش از دولت برای حل مشكلات اظهار داشت: اگر دولت توانمندی را داشت این كار را كرده بود. باید در ساختار تجدیدنظر كرد. فرض را بر این بگذاریم دولت امكان برخورد و افزایش جهشی نسبت به بودجه آموزش و پرورش را ندارد و بعد بیاندیشیم چطور مشكل را در این شرایط حل نماییم. ۱۰۰ سال است نتوانسته ایم خودمان را از این دور باطل نجات دهیم. تا كی مقرر است پافشاری كنیم؟ هیچگاه این اراده بوجود نیامده، باید چه كنیم؟ ناامید نیستیم اما باید به دنبال راهكارهای بهتر باشیم.
وی ادامه داد: اشكال اساسی وارد به طرح زبان انگلیسی مجلس این بود كه آموزش زبان كامل به خارج از مدرسه واگذار شود كه نهایت بی التفاتی به مدرسه بود و باید تمام تلاش خویش را معطوف به ارتقای مدارس نماییم. ضمن آنكه واقعا اینطور نیست كه هركسی خواست به خارج از كشور برود نیازمند فراگیری زبان است، برقراری ارتباطات، لازم و جزو نیازهاست. باید روی ارتقای آموزش زبان مطالعه نماییم.
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب