تاثیرات مثبت و منفی اجرای سند تحول از نظر رئیس سازمان پژوهش
به گزارش پروژه آسان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینكه امروز به این نتیجه رسیدیم اگر سازمان بخواهد خودش همه محتوا را تولید نماید به سمت انحصار گرایی و بسته بودن رفته است عنوان كرد: به همین علت دست به بازآرایی تشكیلاتی زدیم و به این نتیجه رسیدیم كه 11 حوزه یادگیری شكل بگیرد.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، حجت الاسلام علی ذوعلم در نشست علمی تخصصی تجربه های برگرفته از روند گذشته تحول در آموزش و پرورش، ترسیم چشم انداز آینده كه در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش انجام شد با اشاره به اینكه یك سوال اساسی مطرح این است كه تحول در نظام تربیتی به چه معناست؟ اظهار داشت: در اسناد تحولی تولیدشده تعریفی از این تحول، شاخص ها، عرصه ها، تقدم، تاخیر و طراحی این تحول نمی بینیم، با وجود اینكه متن مفصلی درباره مبانی نظری تحول داریم اما شما اصلا شاهد مبانی تحول نیستید بلكه مبانی تربیت است و بعد هم ساحت های تحول و شش زیرنظام و... تعریف شده است.
وی ادامه داد: آیا همه گزاره های سند تحول نقطه تحول را نشان می دهد؟امروز همین سندتحول و مبانی نظری آن از افتخارات جمهوری اسلامی است و آنرا قبول دارم، ولی سند فقط یكی از اجزای لازم برای تحول بوده است.
ذوعلم با اشاره به اینكه تحول یعنی در وضع موجودی قرار داریم كه پاسخ دهنده وضع مطلوب نمی باشد و باید به وضع مطلوب تغییر كند اظهار داشت: باید این وضع مطلوب را ترسیم نماییم و ترتیب ایستگاهها و مقاصد را مشخص و برای مراحل بتدریج راهكار ارائه دهیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینكه كلیت سندتحول را راهگشا می دانم از این جهت كه آرمانهای ما را نشان میدهد اظهار نمود: رسیدن به مدرسه محوری، حیات طیبه، ارتقای هویت افراد و... حتما لازم بوده اما آیا كافی هم هست؟ بنظر می رسد هنوز در آن نقطه قرار داریم و از هشت نه سالی كه از تدوین آن می گذرد هنوز نقشه راه تعیین كننده، جامع و مشخصی نداریم. در این مدت اقداماتی با اسم تحول صورت گرفته كه برخی ضد مبانی نظری تحول بوده و تصمیماتی اتخاذ شده كه بازدارنده هم بوده است.
وی اشاره كرد: از عنصرتاثیر گذار در تحول واقعی كه بسترها و زیرساخت های پشتیبانی كننده تحول بوده غافل بوده ایم. آیا می توان با بخشنامه های گوناگون كه دائم به مدارس مناطق و استانها حد می زنیم تحول ایجاد كرد؟ ما داستان سرایی كرده ایم اما نقشه راه هنوز ارائه نشده است.
ذوعلم با اشاره به اینكه درباره نظریه سیاسی، اقتصادی، حقوقی، سیاست خارجی جمهوری اسلامی چنین متنی نداریم، اما درباره تربیت یك سند داریم كه بسیار مهمست و همه آنرا قبول دارند عنوان كرد: سند تحول آورده ارزشمندی است كه لازم بوده اما كافی نبوده است.
وی افزود: برای ترسیم ابعاد تحول، كار پیچیده ای در پیش است. در همه لایه های آموزش و پرورش با عوامل انسانی مواجهیم. باید به تصمیمات روشنی برسیم. در زیرنظام مالی و اقتصادی، برنامه درسی و... چرخش هایی بیان شده كه بسیار باارزش است، اما برداشت ها درباره همین چرخش ها یكسان نیست و نگاه عملیاتی روشنی را به كنشگر تربیتی ارائه نمی دهد. فرهنگ رسوب كرده موجود، مانع می شود و كار به غایت مشكل است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینكه اگر بتوانیم در بازه زمانی ۴۰ ـ۵۰ ساله مسیر تحول را بسازیم و ریل گذاری نماییم كه قطار متناسب با آن حركت نماید به دستاورد بزرگی رسیده ایم اظهار نمود: نوآوری فلسفی و علمی در باب تعریف " تربیت" بسیار الهام بخش و قابل امتداد است و اگر بتوانیم برای معلم و مدیر این نكته را بگوییم و زمینه سازی نماییم كه می خواهد به تكوین هویت دانش آموز كمك نماید بسیار مهمست نه اینكه یك شهروند بله قربان گو باشد.
وی افزود: انسان در نگاه فلسفه تعلیم و تربیت یك موجود انتخاب كننده، اندیشه ورز و دارای اراده است. كافی است موانع برطرف و زمینه رشد و شكوفایی او برقرار شود. دانش آموز باید بتواند معلم را به چالش بكشد و ما باید به همین به چالش كشیدن نمره بدهیم. اگر دانش آموزی سوال معقولی كرد كه معلم نتوانست به او پاسخ دهد وی باید به همان سوال نمره بدهد.
ذوعلم با اشاره به اینكه برخی تلاش نموده اند تعریف ارائه شده برای تربیت را امتداد بدهند كه چندان شفاف نبوده است اظهار نمود: رسالت انجمن فلسفه تعلیم و تربیت امتداد این سند از ابعاد مختلف است و باید صدها كتاب و مقاله برای مخاطبان مختلف از بین سند استخراج و تبیین می كردیم تا به امتداد گفتمانی می رسید.
وی افزود: امروز در برنامه ریزیها، سیاست گذاریها و پژوهش ها هنوز گرفتار چالشهای جدی هستیم، برای اینكه سند خوانده نشده و به فهم عمیق و جهت دهنده رفتار تبدیل نشده است، البته رسیدن به این نقطه كه نیازمند تحول هستیم بسیار دستاورد بالایی بوده است. اینكه مبانی نظری تولید شده كه افق مطلوب را نشان داده و مدارس به تكاپو افتادند و اهتمام در اجرای آن دارند دستاورد مباركی است.
ذوعلم اضافه كرد: به هر استانی رفتم شاهد بودم كه مدرسه نشاط دارد و دانش آموز پرسش می كند و كلاس تعاملی اداره می شود، اگر سند تحول نبود برداشت های نادرست مانع ایجاد می كرد و با همین چرخش های سند است كه می گوییم دانش آموز باید فكور و پرسشگر باشد، بیندیشد، فكر كند و سوال كند و چالش فكری ایجاد كند.
وی با اشاره به اینكه امروز به این نتیجه رسیدیم اگر سازمان بخواهد خودش همه محتوا را تولید نماید به سمت انحصارگرایی و بسته بودن رفته است عنوان كرد: به همین علت دست به بازآرایی تشكیلاتی زدیم و به این نتیجه رسیدیم كه ۱۱ حوزه یادگیری شكل بگیرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اشاره كرد: تحول نیازمند همفكری و همسویی عمیق و یك شجاعتی برای اجرا است. باید هزینه اش را نیز بپردازیم.
وی با اشاره به اینكه ما به آینده تحول امیدواریم اظهار داشت: باید بسترهای فكری عمیق تر شود و مجموعه های مختلف به یك همسویی در غایت تحول كه در مبانی نظری مطرح گردیده است برسند.
وی با اشاره به اینكه وقتی والدین با دانش آموزان، معلم با دانش آموزان، معلم با مدیر مدرسه و حتی وزیر آموزش و پرورش با بدنه ارتباط و تعامل نداشته باشد تحول رخ نمی دهد درباره اینكه چه كسانی باید مجری تحول باشند ؟ عنوان كرد: مردم باید مجری تحول باشند و از میان مردم هم جوانان باید پیشگام باشند و تا مطالبه نكنند و وارد نشوند تحول رخ نمی دهد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینكه سازمان پژوهش، آزاد اندیش، یادگیرنده، تحول گرا و انقلابی است اظهار داشت: مدرسه باید محل زندگی باشد. شعار ما در برنامه درس ملی همین بود كه باید گامی به سمت مدرسه زندگی باشد.
وی افزود: معتقدم هر مدرسه باید به حدی از بلوغ و توانمندی برسد كه خودش یك وزارتخانه باشد. مهمترین وظیفه ما این است كه زمینه توانمندسازی مدرسه و معلم را فراهم نماییم.
ذوعلم اضافه كرد: باید پژوهش محور حركت نماییم و بستر رشد معلم هم باید پیش بینی شده باشد.
منبع: پروژه آسان
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب