در نشست مشترك كمیسیون آموزش مجلس با وزیر آموزش و پرورش تاكید شد
وزارت علوم و آموزش و پرورش باید آموزش سكویی را جدی بگیرند
پروژه آسان: در نشست مشترك كمیسیون آموزش مجلس با وزیر و معاونان آموزش و پرورش در محل این وزارتخانه مسائلی مانند زمان برگزاری كنكور و دایر شدن مدارس، تغییر تقویم آموزشی، آموزش سكویی و ضمن خدمت فرهنگیان عنوان شد.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، محمدمهدی زاهدی رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این جلسه از زحمات آموزش و پرورش برای عدم توقف آموزش تشكر كرد و اظهار داشت: هر چند امكانات به صورت صددرصدی نبود اما كوشش های زیادی از طرف آموزش و پرورش انجام شد؛ هدف اصلی ما از برگزاری این جلسه در جریان قرار گرفتن كوشش های وزارت آموزش و پرورش بود و اینكه مردم اگر بخواهند دولتمردان را مورد خطاب قرار دهند به ما نمایندگان مراجعه می كنند و انتظار می رود تعامل دو طرفه در این جلسه صورت گیرد.
وی با تاكید بر اینكه دو موضوع كرونا و پساكرونا باید مورد توجه قرار گیرند، تصریح كرد: این دو موضوع در هم آمیخته است و كرونا را باید به درستی مدیریت نماییم تا با مشكل مواجه نشویم. در بحث كرونا متوجه شدیم كشور آمادگی مقابله با چنین بحرانی را در حوزه آموزش نداشته و این تلنگری به ما و شما است كه باید به این سمت و سو حركت نماییم.
زاهدی افزود: حدود یك سال و نیم گذشته نطقی در مجلس داشتم و به صراحت موضوع آموزش سكویی را مطرح كردم؛ برای اینكه كشور ناگزیر است به این سمت و سو حركت نماید و انتظار داشتیم وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم دراین زمینه فعال شوند؛ برای اینكه رویكرد دنیا در حوزه آموزش اینگونه است و آموزش ها را باید به صورت مجازی برگزار نماییم. تقاضا داریم به این مهم بعنوان افق بلند توجه گردد تا بتوان در چنین شرایطی از آن بهره برد.
نماینده كرمان اضافه كرد: در مورد پساكرونا بحث كنكور باید مورد توجه جدی قرار گیرد؛ هفته آینده جلسه ای را با شورای سنجش و پذیرش، وزرای علوم و آموزش و پرورش و سازمان سنجش در مورد كنكور برگزار خواهیم كرد تا بتوان برنامه ریزی مناسب را داشته باشیم و نیاز است شما طی این مدت نظرات تخصصی خودرا ارائه نمایید تا به جمع بندی برسیم؛ البته ممكنست جمع بندی از نظر اجرایی شناور باشد؛ برای اینكه ما نظرات تخصصی وزارت بهداشت را قبول داریم و در مورد زمان برگزاری امتحانات نظر این وزارتخانه مورد توجه قرار می گیرد برای اینكه بحث سلامت دانش آموزان در بین است.
این نماینده مجلس با تاكید بر اینكه تقویم آموزشی باید انعطاف پذیری داشته باشد، اضافه كرد: دلیلی ندارد كه همه كشور در یك روز تعطیل و در یك روز شروع شود، ما مناطق مختلف آب و هوایی داریم و در بعضی مناطق آلودگی هوا را داریم و در بعضی مناطق نداریم؛ البته بحث تقویم آموزشی از اختیارات مجلس نیست و اگر بود آنرا تصویب می كردیم اما پیشنهادات خودرا ارائه می نماییم.
وی در مورد استفاده از فضای مجازی تصریح كرد: در بهترین شرایط ۶۰ درصد آموزش ها را می توانیم به صورت مجازی ارائه نماییم برای اینكه در بعضی روستاها و مناطق حاشیه نشین امكان آن وجود ندارد و حتی در بعضی مناطق شبكه آموزش قابل دسترس نیست؛ اگر سرفصل ۸۵ درصد دروس تمام شده است، می توان برمبنای قانون نانوشته آموزش عالی امتحانات را برگزار كرد و باید بررسی شود كه در چه مناطقی اثری از كرونا نیست البته در اغلب استانها وارد شده اما در بعضی شهرها و روستاها هنوز وارد نشده؛ نباید به خاطر ۲۰ درصد محتوا كشور را با چالش مواجه كرد و اگر ۸۰ درصد آموزش ها ارائه شده، می توان ۲۰ درصد باقی مانده را در سال آینده جبران كرد.
وی تصریح كرد: اینكه با سیستم فعلی و به صورت آنلاین می توان امتحانات را برگزار كرد، باید بررسی و در جاهایی كه باید امتحان نهایی گرفته شود. وزارت بهداشت باید اجازه برگزاری آزمون به صورت حضوری را بدهد و باید در این رابطه برای برگزاری آزمون های نهایی و كتبی چاره اندیشی شود.
رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاكید بر اینكه به آموزش ضمن خدمت فرهنگیان نیاز داریم، اظهار داشت: فرهنگیان نباید از فضای مجازی بترسند و باید از این فضا استفاده بهینه كنند.
سید حمایت میرزاده سخنگوی كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز از وزارت آموزش و پرورش بابت عدم تعطیلی آموزش در شرایط فعلی تشكر كرد و اظهار داشت: خلاقیت زیادی در این رابطه دیده شده و همین طور برای پرداخت مطالبات كسانی كه مسئولیت مدیریتی دارند تشكر می نماییم.
وی با اعلان اینكه جامعه باید به سمت آموزش غیررسمی برود و آنرا به رسمیت بشناسد، اضافه كرد: باید برای این آموزش ها برنامه مدون داشته باشیم و تمركز را به استانها دهیم تا استانداری ها خودشان تصمیم بگیرند كه برای هر استان چگونه رفتار كنند؛ حریم خصوصی معلمان را باید محترم بشماریم تا معلمان به نگرشی برسند كه آموزش ببینند؛ از امكانات آموزشی می توانیم به نحو احسن مانند مدارس تیزهوشان استفاده نمائیم برای اینكه امكانات خوبی دارند و از آنها می توان برای آموزش های حضوری بهره برد.
قاسم احمدی لاشكی نایب رییس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه تصریح كرد: در مورد برگزاری مدارس اگر اولیا احساس آرامش نكنند نمی توانیم تصمیم بگیریم و تصمیم گیری اصلی زمانی انجام می شود كه اعتماد به وجود آید و این اعتماد در وهله نخست در خانواده ها به وجود می آید كه متاسفانه هم اكنون این اعتماد وجود ندارد و وقتی نباشد نمی توان كلاس ها را برگزار كرد و عملا برگزاری مدارس پس از ۳۰ فروردین ماه و اول اردیبهشت ماه غیر ممكنست و هیچ والدینی فرزند خودرا به مدرسه نمی فرستد برای اینكه اعتماد لازم هنوز وجود ندارد.
وی ادامه داد: باید جلسه مستقلی در مورد آموزش و پرورش برگزار شود؛ ۱۳ میلیون دانش آموز و یك میلیون معلم داریم كه باید به آرامش برسند و این آرامش باید اجرایی باشد و همین طور در مورد مدت محدود روش آموزش باید برنامه ریزی شود.
جبار كوچكی نژاد عضو دیگر این كمیسیون در این جلسه با اعلان اینكه مسئولیت آموزش و پرورش سنگین بود و بحران كرونا آنرا سنگین تر كرد، اظهار داشت: از اینكه توانستید برای ۱۳ میلیون دانش آموز فضای آموزش مجازی را مهیا كنید، تشكر می نماییم هر چند وزارت ارتباطات پوشش اینترنت را ۷۰ درصدی اعلام نمود اما متأسفانه پوشش اینترنت در حاشیه شهرها و روستاها با مشكل مواجه بود.
وی با تاكید بر اینكه باتوجه به بحران كرونا نمی توانیم امسال مدارس را بازگشایی نماییم، افزود: برای اینكه ممكنست كرونا شیوع پیدا كند و باید در این رابطه چاره اندیشی شود.
وی خطاب به مسئولان آموزش و پرورش اضافه كرد: آیا می خواهید آزمون كنكور را برگزار كنید و یا جبرانی ها را برای سال بعد بگذارید؟ بطور قطع نمی توان مدارس را طی دو هفته آینده باز كرد و امكان آن هم وجود ندارد.
نماینده رشت تصریح كرد: بیش از ۲۰۰ هزار معلم غیردولتی در كشور داریم كه اغلب آنها مدرك ارشد و دكترا دارند و پولی به آنها پرداخت نمی گردد، شما با این افراد قرارداد بستید و باید در هیأت وزیران برای آنها چاره اندیشی كرد؛ می توان به آنها بیمه بیكاری پرداخت كرد. انتظار داریم برنامه ریزی مناسبی را داشته باشید و اختیاراتی را ستاندن كنید.
در ادامه علیرضا سلیمی عضو دیگر كمیسیون از آموزش و پرورش برای سبك جدید آموزشی تشكر كرد و اظهار داشت: متأسفانه خیلی از خانواده ها موبایل هوشمند ندارند و سرعت اینترنت در خیلی از مناطق با مشكل مواجه می باشد.
وی از تصمیمات متغیر آموزشی انتقاد نمود و افزود: وزارت آموزش و پرورش جهت استفاده از نرم افزارها وحدت رویه ندارد؛ در مورد آموزش الكترونیكی برخی معلمان سه هفته یك دفعه از دانش آموزان امتحان می گیرند و در این شرایط معلومات آنها مبتنی بر معلومات پایه است. چرا روستاهایی كه تنها ۵ تا ۶ دانش آموز دارند، تعطیل شده اند؟ آنها حتی موبایل، اینترنت و تلویزیون ندارند.
فریده اولادقباد عضو كمیسیون آموزش از كوشش های شبانه روزی مسئولان آموزش و پرورش كه با وجود تمام كاستی ها سنگ تمام گذاشتند، تشكر كرد و اظهار داشت: اعلام زمان تعطیلی مدارس برای والدین به دغدغه ای تبدیل گشته و آنها طی پیام هایی این مساله را به ما منعكس می كنند و باید در این رابطه تدابیر مناسب اتخاذ شود.
وی تصریح كرد: خیلی از همكاران فرهنگی ما خواهان افزایش حقوق برمبنای احكام جدید هستند و عدالت در پرداخت حقوق معلمان و فرهنگیان باید مورد توجه قرار گیرد كه متأسفانه تمامی دولت ها نگاه ویژه ای به آموزش و پرورش نداشتند و سقف بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی تنها ۱۰ درصد است و هر ساله آموزش و پرورش با ۱۰ هزار میلیارد تومان كسری بودجه مواجه می شود كه باید برای این مساله چاره اندیشی شود.
وی با تاكید بر اینكه رتبه بندی معلمان برمبنای قانون برنامه ششم توسعه باید پیگیری شود، اضافه كرد: ایران كشوری است كه از نظر ژئوپلتیك در شرایط خاصی قرار گرفته و بطور مداوم با پدیده هایی مانند سیل و زلزله در آن مواجه هستیم بدین سبب باید پیش بینی مدیریت بحران را از قبل داشته باشیم و نباید اجازه داد بحران اتفاق بیفتد سپس به فكر كنترل و مدیریت آن باشیم. در مورد زیرساخت های آموزش الكترونیكی باید از قبل تدبیر و چاره اندیشی می شد؛ از ظرفیت مركز پژوهش های مجلس می توان در این رابطه بهره برد.
نماینده تهران افزود: متأسفانه هر سال به مدت چند هفته مدارس استان خوزستان به سبب ریزگردها و آلودگی هوا تعطیل می شود؛ باید در وهله اول زیرساخت ها را برای مدیران، معلمان و مدیركل ها فراهم نماییم هر چند در شرایط فعلی با استفاده از شبكه های مجازی و صدا و سیما توانستیم پوشش مناسب را داشته باشیم.
اولادقباد خطاب به مسئولان آموزش و پرورش با اعلان اینكه در شرایط فعلی چه تدابیری برای دانش آموزان عشایر اتخاذ شده است، اظهار داشت: آیا برای سطح پوشش اینترنت برای دانش آموزان عشایر تعاملی با وزارت ارتباطات صورت گرفته است و چه تدابیری برای معلمان عشایر اتخاذ شده است؟ مهمترین دغدغه ما دانش آموزان است و هم اكنون آنها از سویی نگرانی ویروس كرونا و از طرف دیگر دغدغه كنكور دارند.
این نماینده مجلس تصریح كرد: متأسفانه در اظهارات ستاد كرونا دوگانگی و تعارض وجود دارد و والدین می گویند نمی توانیم فرزندانمان را به مدارس بفرستیم؛ برای اینكه مهمترین منبع موثق برای اطلاع رسانی را ستاد كرونا می دانند و در صورت رفتن فرزندانشان به مدرسه در ۳۰ فروردین، سلامت آنها در معرض تهدید قرار می گیرد. این تناقضات موجب سلب اعتماد مردم به نظام و ایجاد شكاف می شود.
عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه كرد: وزارت آموزش و پرورش برای استان هایی كه وضعیت قرمز دارند، چه تدابیری اندیشیده است و چه اولویت هایی را برای آنها دارد؟ تامین زیرساخت ها باید مورد توجه قرار گیرد و در این رابطه نیازمند اعتبار هستیم و می طلبد قسمتی از ۵ میلیاردی كه مقرر است صندوق بین المللی پول به ما اختصاص دهد را به بحث آموزش تخصیص دهیم.
مسعودی از مركز پژوهش ها در ادامه اظهار داشت: زمانی كه مسائلی مانند اپیدمی به وجود می آید مهمترین مؤلفه سرمایه اجتماعی، اعتماد است و زمانی به وجود می آید كه در تمامی سطوح تصمیم گیری كلان وحدت رویه و هماهنگی وجود داشته باشد اما متأسفانه در مورد آمار كرونا در بین روسای دانشگاه ها، وزارت بهداشت و معاونانش هماهنگی لازم وجود ندارد و نیاز است وزیر آموزش و پرورش موضوع وحدت رویه را در جلسات دولت گوشزد كند.
وی افزود: متأسفانه ۹۰ درصد دانش آموزان موبایل ندارند و از موبایل والدینشان استفاده می نمایند كه بعضی از آنها كارمند هستند؛ همین طور در ارتباط با برنامه های آموزشی تلویزیونی برای افراد ناشنوا، كم شنوا، نابینا و كم بینا هیچ برنامه ریزی نشده و همین طور در كنار استفاده از شبكه آموزش می توان از شبكه های پویا، امید و ظرفیت رادیو استفاده كرد؛ برای اینكه عشایر و روستاییان امكان دسترسی به شبكه آموزش را ندارند، آموزش های ما تعاملی است و آموزش مجازی نمی تواند جای مدارس آموزشی را بگیرد.
مسعودی بر لزوم اصلاح قانون بازگشایی مدارس تاكید كرد و اظهار داشت: لازم است این قانون اصلاح گردد و در مورد مدارس ازراه دور قانون داریم كه مشكلی از این بابت نداریم.
محمدباسط درازهی نماینده مجلس با انتقاد از اینكه در خیلی از شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان اینترنت و حتی آنتن دهی تلویزیون وجود ندارد، اظهار داشت: دانش آموزان نمی توانند به آموزش الكترونیكی دسترسی داشته باشند و نیاز است مجلس و هیأت دولت، وزارت ارتباطات را مكلف به ایجاد زیرساخت ها در حوزه ارتباطات كنند.
محمد بیرانوندی نماینده مجلس با اعلان اینكه باید برای درس های پیش نیاز برای سال آینده برنامه ریزی صورت گیرد، اظهار داشت: لازم است تامین زیرساخت ها همچون تبلت و موبایل مورد توجه قرار گیرد.
محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در این جلسه با اعلان اینكه آموزش مجازی جایگزین آموزش در مدرسه نمی گردد، اظهار داشت: برای اینكه كاركردهای متنوعی دارد و بعدا بعنوان مكمل می تواند مورد استفاده قرار گیرد؛ برخی كشورها اختتام سال تحصیلی را اعلام نمودند و ما هم طی دو هفته آینده در مورد آن تصمیم گیری خواهیم كرد.
وزیر آموزش و پرورش با اعلان اینكه در مورد تغییر تقویم آموزشی اقداماتی انجام خواهیم داد، اضافه كرد: اگر قرار باشد تنها ۱۰ درصد دانش آموزان به مدرسه بروند باید روزانه یك میلیون ماسك و دستكش برای آنها تهیه شود بنابراین تا اختتام فروردین ماه امكان دایر شدن مدارس وجود ندارد؛ با حمایت دولت اغلب مطالبات فرهنگیان پرداخت شده و بخش اندكی پرداخت نشده كه آن هم پرداخت خواهد شد. بحث رتبه بندی را هم بررسی خواهیم كرد.
حاجی میرزایی اظهار نمود: امیدوارم دوره آینده مجلس شورای اسلامی با شكوه پیش رود و برای عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران راهگشا باشد.
وی از همدلی های اعضای كمیسیون آموزش و تحقیقات قدردانی كرد و اظهار داشت: اعضای كمیسیون در شرایط دشوار و سخت به كمك آموزش و پرورش آمده اند و همیشه نقطه اتكا ما در مجلس بوده اند و امیدوارم همچنان این همكاری ها استمرار پیدا كند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تعطیلی مدارس به سبب شیوع كرونا، اظهار داشت: آموزش و پرورش در طول۴۵ روز اخیر حدودا تمام وقت كار كرده و با جدیت مسائل مربوط به آموزش دانش آموزان را پیگیری كرده است و در روز تعطیل و غیرتعطیل اهتمام داشته تا آثار این دوره سخت را قابل تحمل تر برای جامعه بكند.
حاجی میرزایی اشاره كرد: خوشبختانه گام های بزرگی در این ایام برداشته شده است و فرهنگیان به سرعت واكنش نشان دادند و اقدامات ارزشمندی در دستور كار خود قرار داده اند كه از رسانه ها پخش گردید و با بعضی از آنها آشنا هستید.
وی اظهار داشت: با تعطیلی واحدهای آموزشی نگرانی زیادی در خانواده ها وجود داشت كه آموزش فرزندان آنها چه می شود و حتی در اوایل اعلام تعطیلی مدارس، با مقاومت خانواده ها روبرو بودیم.
حاجی میرزایی افزود: هم اكنون تنها راه مقابله فاصله گذاری اجتماعی و جلوگیری از انتشار ویروس در جامعه است و مدارس به سبب تراكم دانش آموزان در كلاس درس و اینكه در كنار هم در كلاس نشسته اند می تواند موجب انتقال ویروس باشند.
وزیرآموزش و پرورش با اشاره به كاهش رفت وآمد شهری، اظهار داشت: در وزارت آموزش و پرورش گزارش خودرا به شكلی به ستاد ملی مقابله با كرونا ارائه دادیم كه همچنان فاصله گذاری اجتماعی استراتژی ما در آموزش و پرورش خواهد بود.
وی با اشاره به اینكه با تصمیم ستاد ملی مقابله مدارس دو هفته دیگر تعطیل خواهد بود، افزود: تابحال بیش از ده ویدئوكنفرانس با مدیران كل استانها برگزار شده است و در بعضی از ویدئو كنفرانس ها تا ۵۰۰ نفر حاضر بودند و این استراتژی را داشتیم كه آموزش تعطیل نیست و به شیوه دیگر آموزش را پیگیری می نماییم.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: با همكاری سازمان صدا و سیما برنامه های آموزشی با یك شبكه آغاز شد و هم اكنون برنامه های آموزشی به ۲۸برنامه در روز با سه شبكه بالا رفته است.
وی با اعلان اینكه روزانه آموزش تحرك بدنی و كارهای ورزش در شبكه دو را داریم، اظهار داشت: با همكاری سازمان صداوسیما شبكه هایی به پخش برنامه های آموزشی اختصاص داده شده كه بیشترین پوشش را داشته باشند.
وزیر آموزش و پرورش اشاره كرد: با این وجود ما۲۵۰ درس و بیش از هزار كتاب داریم و رسانه ملی برای تحت پوشش قرار دادن این حجم كتاب درسی كافی نمی باشد.
حاجی میرزایی با اعلان اینكه تاكید مقام معظم رهبری تقویت كشور در فضای مجازی است، اظهار نمود: در سند تحول بنیادین سه راهبرد اساسی برای توسعه آموزش در بستر مجازی است و الان بهترین فرصت است تا ظرفیتی را به آموزش كشور اضافه نماییم.
حاجی میرزایی بابیان اینكه تاكید بر این داشتیم كه در آموزش در فضای مجازی یك بستر تعاملی ایجاد شود، اشاره كرد: مجموعه اطلاعات آموزش و پرورش در سامانه سناد است و ما نمی خواهیم اطلاعات را در اختیار افراد قرار دهیم چونكه امنیت اطلاعات برای ما مهمست و با همكاری برخی دانشگاه ها برای این مساله راهكارهای اندیشیده شده است. بدین سبب پیگیر فضای ایزوله ای هستیم كه به هیچ فضای دیگری از وسیله ارتباطی فرد دسترسی نداشته باشد و تنها ارتباط دهنده مدیر و دانش آموز و معلم باشد.
حاجی میرزایی اضافه كرد: اگر این آموزش به درستی در فضای مجازی شكل بگیرد، مهم ترین و گسترده ترین خدمت فناوری اطلاعات در چهل سال بعد از انقلاب خواهد بود.
وی تصریح كرد: بعد از انجام مرحله اول گزارش خواهیم گرفت تا مشخص شود چه برخی از دانش آموزان دسترسی به اینترنت ندارند و با برنامه ریزی های لازم توسعه را به سطح كل دانش آموزان در كشور خواهیم برد. در مراحل بعد كتاب های درسی كه مبتنی بر وب است در این فضا قرار خواهد گرفت.
حاجی میرزایی اشاره كرد: جامعه زنده جامعه ای است كه در مقابل پدیده های غیرمترقبه به سرعت واكنش سنجیده ای داشته باشد.
وی با اشاره به خلاقیت های معلمان در فضای مجازی، اظهار داشت: معلم بازنشسته ای داشتیم كه با حس مسئولیت پذیری خود پیگیر این بود كه كارآموزش تعطیل نشود و در فضای مجازی آموزش دانش آموزان خودرا ادامه می داد. خداوند را شاكر هستم و افتخار می كنم كه معلمان در شرایط سخت جامعه، كار جدی تر و سخت تری كردند و آموزش دانش آموزان را ادامه دادند.
حاجی میرزایی با اعلان اینكه با شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و برخی دانشگاه ها همكاریهای لازم برای آموزش در فضای مجازی را داشته ایم، اظهار داشت: به دفتر انجمن اولیا و مربیان این ماموریت داده شده است كه بطور تصادفی با خانواده ها در سراسر كشور تماس داشته باشند و از روند آموزش فرزندان اطلاع پیدا كنند.
منبع: پروژه آسان
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب