تدوین نقشه راه دوره فنی حرفه ای و مهارتی طی ۳ ماه آینده
به گزارش پروژه آسان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاكید كرد كه طی سه ماه آینده نقشه راه و طراحی نوین دوره تحصیلی فنی، حرفه ای و مهارتی برپایه اسناد بالادستی، با رویكرد بومی و مبتنی بر آموزش عمومی تدوین می شود.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، حسن ملکی در نشست شورایعالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی اظهار نمود: در ابتدای امر باید به صورت کلی جغرافیای فعالیتهای خودمان را عرض کنم تا جایگاه مواردی مثل فرهنگ کار و تلاش در این جغرافیا مشخص شود چون که بحث فرهنگ کار و تلاش در این میان اهمیت زیادی دارد.
وی ادامه داد: اینها موارد مهمی است که باید در نظر بگیریم و نسبت آنرا در آموزش های فنی، حرفه ای و مهارتی پیدا نماییم و روی آن متمرکز شویم. بخش دیگر اینکه در فضای نوینی که شروع شده و بنده بعنوان مسئول این مأموریت در سازمان حضور پیدا کرده ام با نگاهی کلان قدم های مشخص خرد برداریم و پیش برویم.
ملکی با تاکید بر اینکه شرط موفقیت در برنامه ریزی درسی رشته های نظری، فنی، حرفهای و کاردانش شروع کار از مبنا می باشد، خاطرنشان کرد: ریشه و مبنا را باید خوب بفهمیم، خوب تحلیل نماییم و از قِبَل آن تحلیل به نتایجی برسیم. نخستین قدم تدوین ریشه ها است و تا زمانی که از مبانی مطمئن نشویم قدم بعدی را برنمی داریم. با آقای بهمنی و دوستانشان پیمان بستیم که برای ایجاد تحول در شاخههای فنی حرفه ای و کاردانش باید پای خودمان را در جای محکمی قرار دهیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جایگاه آموزشهای مهارتی و فنی، حرفه ای و نسبت آن با مبانی اقتصادی کشور و اسناد اعتقادی، فلسفی و همینطور مصوبات شورایعالی فنی، حرفه ای و مهارتی، اظهار داشت: در آموزش های فنی، حرفه ای و مهارتی باید انسانی را مد نظر قرار دهیم که در اسناد بالادستی به آن اشاره شده و ثابت نماییم وجه تمایز ما با دیگر بخش ها، پیش از هر چیز وجه تمایز فلسفی است.
ملکی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) در نامگذاری سال های اخیر به مسائل اقتصادی تاکید داشتند و بر همین مبنا ما هم باید تحلیل درستی از مبانی اجتماعی داشته باشیم. با همه این مسائل این سوال پیش می آید که آیا امکان دارد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی که مدعی فعالیت در فنی، حرفه ای و مهارتی هستند گامهایی را برای تحول خودشان مشخص نکنند؟ شما مسؤلان این بخش باید بگویید مسائل فنی، حرفه ای و مهارتی ما چه نسبتی با شرایط اقتصادی کشور دارد؟.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان یک انتقاد شخصی از شاخه کاردانش، افزود: این شاخه بسیار مهم می باشد اما تا حدی شاخصه وجودی خودش را از دست داده و شبیه به فنی حرفه ای ثانی شده است.
ملکی با تاکید بر استفاده از پژوهش ها و فراتحلیل ها در برنامهریزیهای بعدی خاطرنشان کرد: معتقدم رویکرد ما در تحول شاخه های فنی، حرفه ای و کاردانش باید رویکرد مبتنی بر آموزش عمومی باشد. سوالی پیش می آید در خصوص اینکه این رویکرد یعنی چه؟ یعنی ما در آموزش و پرورش باید افراد را برای مهارت آموزی در عرصه حرفه ای و شغلی آماده نماییم چونکه ما با سازمان فنی حرفه ای تفاوت ماهوی داریم. آموزش و پرورش در اول تربیت است و بقیه موارد در زیر این چتر قرار می گیرند. باید از همان دوره ابتدایی مهارت های پایه ای مربوط به فنی، حرفه ای و مهارتی را وارد کتاب های درسی نماییم.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، وی افزود: کارآفرینی را بعنوان یک راهبرد دنبال نماییم. بنای ما این است که تابستان سال جاری نقشه راه و طراحی جدید دوره تحصیلی فنی، حرفه ای و مهارتی تدوین شده باشد. باید طراحی دوره تحصیلی مان به اتمام رسیده باشد و ساختار شاخهها و رشتههای آن برپایه نیاز بومی و برپایه اسناد بالادستی مبتنی بر آموزش عمومی مشخص شود.
منبع: ezproject.ir
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب